Dominikaanisessa tasavallassa keisarileikkauksia 58,1 prosenttia, Suomessa 16,4 prosenttia
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005861377.html
Miksi dominikaanisessa tasavallassa naisten asiat ovat paremmin kuin Suomessa?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dominikaaninen tasavalta: 92 kuollutta äitiä 100 000 synnytystä kohti.
Suomi: 3 kuollutta äitiä 100 000 synnytystä kohti.Eiköhän ne kuolleet löydy sieltä köyhistä alatiesynnyttäjistä.
Sektio tilastollisesti lisää riskiä jos kyseessä ei ole riskiraskaus.
Siis jos on riskiraskaus, niin sektio ei lisää riskiä kuolla? Kyllä nämä av:n tilastonikkarit on huippuja.
Mieti vielä hetki, niin ehkä keksit mitä edellinen kirjoittaja tarkoittaa.
Varmaan tarkoittaa sitä että riskiraskaudessa sitä riskiä on jo valmiiksi. Ja että sektio lisäisi riskiä kuolla myös niillä, joilla sektioon ei ole lääketieteellistä syytä verrattuna alakautta synnytyäneisiin. Mutta tämähän ei ole totta.
Höpsistä. Jo pelkästään veritulppariski moninkertaistuu, samoin massiivisen verenvuodon riski. Ja nehän ovat yleisimmät kuolinsyyt synnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä halutaan edelleen alistaa naisia. Miehet ei ikinä suostuisi kivulla synnyttämään jos siihen pystyisivät. Olisi jo aika antaa naisten itse valita synnytystapansa. Noloa kun on itsekin joutunut kahdesti teeskentelemään synnytyspelkoa että sai sektion...
Höpö höpö. Mistä tulee tuo kummallinen luulo että ”kaikki” muka haluavat sektion? Itse en olisi todellakaan halunnut sektiota. Toipuminen siitä on paljon hitaampaa ja riskit ovat suuremmat. Kipu ei todellakaan ole vähäisempää jos lasketaan mukaan koko toipumisaikakin. Paljon kurjempaa kuin tavallinen synnytys!
Naisen pitäisi itse saada valita miten synnyttää.
Keisarileikkaus heikentää kohdun toimintaa ja aiheuttaa huomatfavia riskejä uusissa synnytyksissä. Jos haluaa cain yhden lapsen niin sitten ei ole väliä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö uutinen sano että toisin päin? Ei ne turhat sektiot ole hyvä juttu.
Lääkärin ja veronmaksajien kannalta on parempi, että Suomessa naiset kituvat, traumatisoituvat ja repeilevät synnytyksen takia. Naiselle itselleen on parempi päästä keisarileikkaukseen jos sitä haluaa.
Sektio on suurempi riski kuin alatiesynnytys jos raskaus ei kuuluu tiettyihin riskiryhmään.
Sektio on riski huonokuntoisille ja reilusti ylipainoisille, tupakoitsijoille, siis ihmisille joilla on elintavat pielessä ja joiden ei muutenkaan kuuluisi hankkia lapsia. Terveelle hyväkuntoiselle naiselle sektio on lääkärini sanojen mukaan rutiinileikkaus jossa pienet riskit.
Suomessa ei kyllä yksikään lääkäri kutsu sektiota "rutiiniksi" koska se on vaikea saada.
Vaikea saada? Mulla on erilainen kokemus. Kertakäynti pelkopolilla juttelemassa kätilön kanssa, hän antoi suoraan ajan lääkärille joka lupasi sektion. Osasin tietysti perustella mielipiteeni hyvin ja tuli varmaan selväksi kerralla että mieleni ei tule muuttumaan. Ja kyllä, lääkäri myönsi että sektion on turvallinen rutiinileikkaus terveelle nuorelle naiselle.
Lääkärille sektio on rutiinileikkaus sikäli, että niitä tehdään paljon, eikä homma ole vaikeusasteeltaan mitään selkäydinkirurgiaa. Mutta naiselle se on isoin vatsan alueen leikkaus, jossa tulee vauvan kokoinen haava moneen kerrokseen.
Alatiesynnytys on iso trauma jossa naisen jalkoväliin tulee vauvan kokoinen venymä joka aiheuttaa haavoja moneen kerrokseen ja vauriot voivat olla elinikäiset virtsan ja ulosteenpidätyskyvyttömyys. Se siitä luonnollisuudesta ja että alatiesynnytys on aina äidille parempi.
Sektiovastaisuuden ainut syy on raha kun se maksaa hiukan enemmän kuin alatiesynnytys. En ole koskaan ymmärtänyt miksi juuri se sektion hinta on se huono juttu kun ottaa huomioon esim sen kuinka paljon maksaa esim kolme päivää kestävä synnytyksen käynnistys sairaalassa. Siinä on koko ajan mukana myös lääkäri. Enkä ynmärrä miten sektioon menee enemmän rahaa kuin siihen ettå pahasti revennyttä naista kursitaan leikkaussalissa kokoon kahden tunnin ajan.
Ja eihän niihin menekään vähempää rahaa vaan naisen on vaan kärsittävä kun ei mitåän voi. Luonnollisuudesta siinä on turha puhua mitään.
Ja nuo pahat alatiesynnytysvauriot on parissa kymmenessä vuodessa lisääntyneet rajusti koska imukuppisynnytysten osuus on kasvanut koska halutaan välttää sektiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä halutaan edelleen alistaa naisia. Miehet ei ikinä suostuisi kivulla synnyttämään jos siihen pystyisivät. Olisi jo aika antaa naisten itse valita synnytystapansa. Noloa kun on itsekin joutunut kahdesti teeskentelemään synnytyspelkoa että sai sektion...
Höpö höpö. Mistä tulee tuo kummallinen luulo että ”kaikki” muka haluavat sektion? Itse en olisi todellakaan halunnut sektiota. Toipuminen siitä on paljon hitaampaa ja riskit ovat suuremmat. Kipu ei todellakaan ole vähäisempää jos lasketaan mukaan koko toipumisaikakin. Paljon kurjempaa kuin tavallinen synnytys!
Jep. Kaksi raskautta olen toivonut ja rukoillut että voisin synnyttää alateitse, ja kahdesti olen käynyt läpi komplisoituneen sektion ja jumalattomat kivut jälkikäteen, kun olisi pitänyt nousta vauvaa imettämään ja ei pystynyt kuin itkemään ja sekin sattui. Enempää lapsia ei sitten tulekaan, kun kohtu on epätoivoisesti kasaan kursittu jäänne. Verta meni sen verran että henkilökunnan äänistä kuului pelko ennen kuin itseltä meni taju. Ja nämä siis niitä turvallisia ja helppoja elektiivisiä sektiota ilman että kellään oli mikään hätä (ekan sektion syy perätila + hoikkarakenteinen vauva + kuvissa hyvin ahdas lantio, toisessa se että eka meni ketuiks ja kohtu ei kestä).
Olen tietysti kiitollinen että on ollut keinot joilla esikoinen saatiin turvallisesti maailmaan. Mutta en olisi valinnut sektiota "muuten vain".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin ja siihen se meneekin tulevaisuudessa.
Pitää vain tehdä töitä asenteiden muuttamisessa. Aikaa ja vaivaa kyllä vaatii. Tsemiä naiset, pitäkää puolenne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi: 3 kuollutta äitiä 100 000 synnytystä kohti.Eiköhän ne kuolleet löydy sieltä köyhistä alatiesynnyttäjistä.
Ikävä kyllä naisia kuolee kaikissa maissa sekä alatiesynnytyksiin että sektioihin. Sektioihin hieman enemmän.
Juu, mutta se ei johdu siitä sektiosta, vaan siitä, että yleensä niissä tilanteissa, joissa sektioon päädytään, on raskaudessa jo valmiiksi jokin riskiä lisäävä tekijä. Plus epähygienissä tilanteissa leikkaus on tottakai riskialtista.
Meinaatko, että Dominikaanisessa tasavallassa yli puolella naisista on riskiraskaus?
No en. Vastasin tuohon kommenttiin, jossa sanotaan että kaikissa maissa kuolee naisia sekä alatiesynnytyksiin että sektioihin, ja sektioihin hieman enemmän. Miksi tämä keskustelu on niin kuin tervassa kävelisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko muitakin leikkauksia shoppailla ilman lääketieteellistä perustetta? Jos vaiks haluaa ennaltaehkäisevän munuaisenpoiston?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio tilastollisesti lisää riskiä jos kyseessä ei ole riskiraskaus.
Siis jos on riskiraskaus, niin sektio ei lisää riskiä kuolla? Kyllä nämä av:n tilastonikkarit on huippuja.
Jos alapäässä on sellainen ongelma, että varmasti tulee synnytyksessä pahoja vammoja niin sektio on turvallisempi, mutta jos vertaa keskiverto alatie synnytykseen niin alatiesynnytys on paljon turvallisempi. Who:kin suosittelee 10-15% sektioita. Sektion vaarallisuus katsos on vähemmän vaihtelevaa kuin alatiesynnytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja samana päivänä sektiolla synnyttänyt huonekaveri oli käynyt viikon päästä vaunujen kera lähikaupassa ja minä ns luonnollisesti synnyttänyt kävelin kotona sisätiloissa töpöttämällä kaksi viikkoa ja alapää särki kuukausia myös seisoollaan ja makuullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä naisia kuolee kaikissa maissa sekä alatiesynnytyksiin että sektioihin. Sektioihin hieman enemmän.
Juu, mutta se ei johdu siitä sektiosta, vaan siitä, että yleensä niissä tilanteissa, joissa sektioon päädytään, on raskaudessa jo valmiiksi jokin riskiä lisäävä tekijä. Plus epähygienissä tilanteissa leikkaus on tottakai riskialtista.
Juu juu, aivan aivan, suuri vatsan alueen leikkaus on noin muuten täysin riskitön... eikun...
Mikään tässä elämässä ei ole täysin riskitöntä. Mutta Suomessa (ainakin vielä nykyisissä olosuhteissa) suunniteltu sektio on turvallinen. Paljon turvallisempi kuin hätä- tai kiireellinen sektio.
No ei muuta kuin synnytyslomamatkalle Dominikaaniseen Tasavaltaan kaikki te, joita pelottaa repeämiset, letun venymiset, vanumiset ja laskeumat. Lopputulemana ne kaikki laskeumat ja virtsankarkailut tulevat lopulta kuitenkin, muutaman vuosikymmenen jälkeen.
Ajatellaan asiaa toisin päin. Isäni oli vatsan alueen isonpuoleisessa leikkauksessa ja kuoli komplikaatioihin. Itte en menisi leikkaukseen kuin tosi tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja samana päivänä sektiolla synnyttänyt huonekaveri oli käynyt viikon päästä vaunujen kera lähikaupassa ja minä ns luonnollisesti synnyttänyt kävelin kotona sisätiloissa töpöttämällä kaksi viikkoa ja alapää särki kuukausia myös seisoollaan ja makuullaan.
Ja minä luonnollisesti kolme kertaa synnyttänyt kävelin seuraavana päivänä Jorvista ulos ja iltapäivällä kävin vauvan kanssa lenkillä. Alapään neljä tikkiä parani viikossa eikä missään vaiheessa tehnyt tiukkaa istua, maata, seisoa tai kävellä, pissata tai kakata. Mutta HUUUUU! Olenkin yli-ihminen! eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kirjoittajan viestin sisältö ollut, että kaikki, saavat _valita_, ei että kaikki haluavat sektion.
Suomalaisten luetun ymmärtäminen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tekevät tuolla leikkauksen, koska miehet haluavat.
Ei tässä mistään muusta ole kyse.
Juu toki. Itse naiset haluaisivat tietysti riemusta kiljuen pahasti revenneen alapään kymmenillä tikeillä sekä virtsan- ja ulosteenpidätysvaivoja jne.
Ja höpö löpön....
Todella harvinaista, jos näin käy.
Mutta niin käy!
Minusta sektion ja alatiensynnytysten komplikaatioita pitäisi arvottaa eri tavalla. Miten esim otetaan huomioon riskit, että joutuisi vaikka syömään toisinaan kipulääkkeitä kiinnikkeiden takia vrt ulosteenpidätysvaivat. Minä ottaisin kipulääkkeet kiljuen vrt elää loppuelämänsä vahingon pelossa..
Sektio on tietenkin joskus välttämätön, mutta turhaan sitä ei kannata tehdä. Sektio on riski erityisesti _seuraaville_ raskauksille (arpeutunut kohtu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko muitakin leikkauksia shoppailla ilman lääketieteellistä perustetta? Jos vaiks haluaa ennaltaehkäisevän munuaisenpoiston?
Jos yhteiskunta haluaa saada lisää jäseniä, kannattaisi ottaa kaikki tekijät huomioon. Jopa naisten mielipide, vaikka ei siihen olekaan totuttu ;)
Kun olin itse synnärillä ekaa kertaa, olin samassa huoneessa hetken sektiopotilaan kanssa. Oli täysin sänkyyn hoidettava, kipupumppukin tais olla. Ei voinut hoitaa lastaan eikä käydä vessassa. Siihen katetroitiin yms. Eihän se alatiesynnytys mitään herkkua ole mutta paljon mieluummin sen ottaa kun tuollaisen. Varmasti sektiopotilas ei aina ole noin hoidettava mutta tuo kokemus oli kyllä silmiä avaava.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin itse synnärillä ekaa kertaa, olin samassa huoneessa hetken sektiopotilaan kanssa. Oli täysin sänkyyn hoidettava, kipupumppukin tais olla. Ei voinut hoitaa lastaan eikä käydä vessassa. Siihen katetroitiin yms. Eihän se alatiesynnytys mitään herkkua ole mutta paljon mieluummin sen ottaa kun tuollaisen. Varmasti sektiopotilas ei aina ole noin hoidettava mutta tuo kokemus oli kyllä silmiä avaava.
Niin ja oli suunniteltu sektio, sen verran ehdittiin jutella.
Perustelut?