Dominikaanisessa tasavallassa keisarileikkauksia 58,1 prosenttia, Suomessa 16,4 prosenttia
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005861377.html
Miksi dominikaanisessa tasavallassa naisten asiat ovat paremmin kuin Suomessa?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
On yksi asia jota en ole ymmärtänyt. Miksi jotkut naiset haluavat kieltää valinnanvapauden naisilta, siis valita synnytystapansa. Ei kai se itseltä ole pois jos joku toinen haluaa sektion. Molemmissa tavoissa on riskinsä kuten elämässä yleensäkin. Elämme kuitenkin niin kehittyneessä valtiossa että molemmat synnytystavat voidaan hoitaa täällä pääasiassa hyvin.
Sektio on moninkertaisesti kalliimpaa, ja kun täällä muutenkin on terveydenhuollon rahat vähissä, niin tuntuu tosi tyhmältä tunkea niitä täysin turhiin leikkauksiin. Oikeasti tarpeelliset sektiot tietysti pitää tehdä.
Mieluummin se raha mitä menee nössöjen sektioihin muuhun synnytysten ja lapsivuodeajan parannuksiin.
Sektio ja olin hyvä kuntoinen. Oli nk kiireellinen sektio. Hyvin meni ja ikää oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä halutaan edelleen alistaa naisia. Miehet ei ikinä suostuisi kivulla synnyttämään jos siihen pystyisivät. Olisi jo aika antaa naisten itse valita synnytystapansa. Noloa kun on itsekin joutunut kahdesti teeskentelemään synnytyspelkoa että sai sektion...
Höpö höpö. Mistä tulee tuo kummallinen luulo että ”kaikki” muka haluavat sektion? Itse en olisi todellakaan halunnut sektiota. Toipuminen siitä on paljon hitaampaa ja riskit ovat suuremmat. Kipu ei todellakaan ole vähäisempää jos lasketaan mukaan koko toipumisaikakin. Paljon kurjempaa kuin tavallinen synnytys!
Jep. Kaksi raskautta olen toivonut ja rukoillut että voisin synnyttää alateitse, ja kahdesti olen käynyt läpi komplisoituneen sektion ja jumalattomat kivut jälkikäteen, kun olisi pitänyt nousta vauvaa imettämään ja ei pystynyt kuin itkemään ja sekin sattui. Enempää lapsia ei sitten tulekaan, kun kohtu on epätoivoisesti kasaan kursittu jäänne. Verta meni sen verran että henkilökunnan äänistä kuului pelko ennen kuin itseltä meni taju. Ja nämä siis niitä turvallisia ja helppoja elektiivisiä sektiota ilman että kellään oli mikään hätä (ekan sektion syy perätila + hoikkarakenteinen vauva + kuvissa hyvin ahdas lantio, toisessa se että eka meni ketuiks ja kohtu ei kestä).
Olen tietysti kiitollinen että on ollut keinot joilla esikoinen saatiin turvallisesti maailmaan. Mutta en olisi valinnut sektiota "muuten vain".
Ei ole muusta kokemusta. Sektio nk kiireellinen sektio. Ei tullut komplikaatioita ja ei ollut pahemmin kipuja. Viikko naistenklinikalla ja vauvan lisäksi tein normaalit kotityöt. Positiivinen kokemus raskausaika ja sektio. Olin nk vanha synnyttäjä.
Ap kuinka niin naisten asiat huonommin? Kyllä suomessakin kuka tahansa saa synnyttää sektiolla jos haluaa. Suurin osa kuitenkin kokee alatiesynnytyksen paremmaksi vaihtoehdoksi. Vai pitäisikö sektio vaan tehdä äidiltä kysymättä?
Ilmeisesti ulkonäköpaineet sanelevat sen, että halutaan naisen lantion pysyvän synnyttämättömänä Dominikaanisessa tasavallassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin itse synnärillä ekaa kertaa, olin samassa huoneessa hetken sektiopotilaan kanssa. Oli täysin sänkyyn hoidettava, kipupumppukin tais olla. Ei voinut hoitaa lastaan eikä käydä vessassa. Siihen katetroitiin yms. Eihän se alatiesynnytys mitään herkkua ole mutta paljon mieluummin sen ottaa kun tuollaisen. Varmasti sektiopotilas ei aina ole noin hoidettava mutta tuo kokemus oli kyllä silmiä avaava.
Niin ja oli suunniteltu sektio, sen verran ehdittiin jutella.
Erikoista. Itse jouduin kiireelliseen sektioon (synnytyksen kännistys ja pitkittyminen, avautuminen loppui neljään senttiin), oli kipupumput ja katetrit, mutta ei mua kyllä mitenkään osastolla enää hoidettu :DD. Ihan itse sain könytä pystyyn ja hoitaa vauvan ja itseni leikkaushaavasta huolimatta. Ei todellakaan tuotu ruokaa tarjottimella tms. :DDD Itse asiassa varhainen liikkuminen ja kävely edistää toipumista, joten sinänsä ihan ok, mutta kyllä se olo aika heittelle jätetyltä tuntui, kun katetriakaan ei otettu pois ennen kuin itse olin monta kertaa pyytänyt. (Varsinaista hyötyä siitä ei ollut, koska se piti itse kuitenkin tyhjentää vessaan, lähinnä kai oli vain hoitajilta "unohtunut" ottaa pois) Lisäksi kohtutulehduksen takia en päässyt kotiin heti, vaan viikko piti kärvistellä sairaalassa "oman onnensa nojassa", ennenkuin pääsin kotiin, miehen sairaalaa parempaan hoitoon ja huolenpitoon. Terveiset Oys:aan vuodelta 2009. Että sinänsä kiva kuulla että jotakin sektioäitiä on jossain hoidettu niin hyvin, että ihan on herättänyt huomiota petikaverissa.
Yksi sektio ja lapsi luku jäi yhteen. Kuinka moni on valmis ottamaan tämän riskin?
Kohtu arpeutui sen verran pahoin että keskenmeno on tullut useamman kuin kerran.
En enää yritä koska pettymys on ja riskit ovat liian suuret.
Kannattaa miettiä mitä toivoo synnytyksestä. Ne alapään repeämän ovat vielä pientä tähän verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä halutaan edelleen alistaa naisia. Miehet ei ikinä suostuisi kivulla synnyttämään jos siihen pystyisivät. Olisi jo aika antaa naisten itse valita synnytystapansa. Noloa kun on itsekin joutunut kahdesti teeskentelemään synnytyspelkoa että sai sektion...
Höpö höpö. Mistä tulee tuo kummallinen luulo että ”kaikki” muka haluavat sektion? Itse en olisi todellakaan halunnut sektiota. Toipuminen siitä on paljon hitaampaa ja riskit ovat suuremmat. Kipu ei todellakaan ole vähäisempää jos lasketaan mukaan koko toipumisaikakin. Paljon kurjempaa kuin tavallinen synnytys!
Naisen pitäisi itse saada valita miten synnyttää.
Miksi? Onko heillä kaikilla tarpeeksi tietoa jotta osaavat varmasti valita oikein? Kyseessä on kuitenkin pahimmillaan äidin ja lapsen henki. Ei mikään huulipunan valinta.
Vertailu kirjoitti:
Haloo siellä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dominikaanisessa tasavallassa liki satakertainen äiti- ja lapsikuolleisuus...
Eli mitä voi päätellä?
No ainakin sen että ihan samalainen sivistysvaltio kun Suomi tuo maa ei todellakaan ole. Täynnä hökkelikyliä, olematon sosiaaliturva yms. Jos siellä on iso lapsikuolleisuus ei ole olosuhteidensa puolesta tasapuolinen vertailuun Suomen tilastojen kanssa.
Kas kun ette ottanteet tähän Kongoa vertailumaaksi.
Vertailumaana on Dominikaaninen tasavalta, koska ap ihaili naisen asemaa siellä.
No et sinä siitä huolimatta voi vetää yhtäläisyysmerkkejä kahden yhteiskuntana täysin erilaisen maan välille. Älä viitsi olla älyllisesti epärehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittaja tietoinen esim. siitä, että abortti on Dominikaanisessa tasavallassa laiton, ihan kaikissa tapauksissa? Siis IHAN KAIKISSA. Ihan sama vaikka raskaus/synnytys olisi naiselle hengenvaarallinen.
Vuonna 2012 dominikaanilainen 16-vuotias leukemiaa sairastava tyttö kuoli 13. raskausviikolla: lääkärit eivät suostuneet aloittamaan ajoissa kemoterapiaa, sillä hoito olisi vahingoittanut sikiötä ja raskaus olisi todennäköisesti keskeytynyt.
Montakohan laitonta ja hengenvaarallista aborttia maassa tehdään? Entäs kun raiskauksesta raskautuneen naisen/tytön on pakko pitää lapsi? Kuulostaako todella siltä, että naisten asiat olisivat paremmin kuin Suomessa?
Ja machokulttuuri on siellä vielä vahvasti läsnä yhteiskunnassa ja ihmisten asenteissa, ikävä kyllä.
Sektiolla synnyttäneillä enemmän ongelmia kohdunpoistossa vanhana kuin alateitsesynnyttäneillä.
https://www.google.fi/amp/s/globalnews.ca/news/3661229/women-who-birth-…
From their research, the team found that women who had at least one birth and a hysterectomy were 50 per cent more likely to have delivered their baby through C-section compared to the general population. This, researchers say, suggests that getting a C-section is likely to put women at a higher risk of needing a hysterectomy later in life.
Women who have had a C-section and later needed a hysterectomy were more than 16 per cent more likely to also experience post-operative complications – like bleeding and infection – than their counterparts who gave birth vaginally, as well as 30 per cent more likely to need re-operation.
Women who have two or more C-sections, however, were 96 per cent more likely to need blood transfusions during a hysterectomy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittaja tietoinen esim. siitä, että abortti on Dominikaanisessa tasavallassa laiton, ihan kaikissa tapauksissa? Siis IHAN KAIKISSA. Ihan sama vaikka raskaus/synnytys olisi naiselle hengenvaarallinen.
Vuonna 2012 dominikaanilainen 16-vuotias leukemiaa sairastava tyttö kuoli 13. raskausviikolla: lääkärit eivät suostuneet aloittamaan ajoissa kemoterapiaa, sillä hoito olisi vahingoittanut sikiötä ja raskaus olisi todennäköisesti keskeytynyt.
Montakohan laitonta ja hengenvaarallista aborttia maassa tehdään? Entäs kun raiskauksesta raskautuneen naisen/tytön on pakko pitää lapsi? Kuulostaako todella siltä, että naisten asiat olisivat paremmin kuin Suomessa?
Ja machokulttuuri on siellä vielä vahvasti läsnä yhteiskunnassa ja ihmisten asenteissa, ikävä kyllä.
Tässähän puhutaan nyt sektioista, joiden osalta naisten asiat ovat siellä paremmin. Meillä Suomessa toki pa hoi npitelyjä ja rai sk auksia verhotaan hoidoiksi ja tutkimuksiksi. Esimerkiksi turhat gynekologiset tutkimukset "koska pitää" ovat lääketieteellisiä ra isk auksia, joihin painostetaan ja joiden tekemiselle ei ole perusteita.
Maailmassa on ihmisiä enemmän kuin tarpeeksi, joten synnyttää ei todellakaan tarvitse kenenkään yhtään mitään kautta, jos vähänkin riskit arveluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän puhutaan nyt sektioista, joiden osalta naisten asiat ovat siellä paremmin. Meillä Suomessa toki pa hoi npitelyjä ja rai sk auksia verhotaan hoidoiksi ja tutkimuksiksi. Esimerkiksi turhat gynekologiset tutkimukset "koska pitää" ovat lääketieteellisiä ra isk auksia, joihin painostetaan ja joiden tekemiselle ei ole perusteita.
Hei ihan oikeasti: hanki apua.
Ihan samalla tavalla sillä terveellä hyväkuntoisella leikataan 7 kerrosta kudoksia auki, jotta sieltä saadaan se vauva ulos.
ja ihan samalla tavalla sen terveen hyväkuntoisen naisen kohtu arpeutuu, ja seuraavassa raskaudessa istukka voi kasvaa siihen arpeen kiinni, tai vastaavasti kiinnittyä huonosti arven takia altistaen vauvan hapenpuutteelle tai jopa kohtukuolemalle.
Myöskin kohdun repeämisen riski kasvaa jokaisen sektion myötä todella paljon.
Ja nämä eivät toki liity siihen itse leikkaustilanteeseen, vaan itse sektioon. Sektion jälkeen seuraavissa raskauksissa kohtukuoleman riski on 8-kertainen verrattuna alatien jälkeiseen.