Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naisia syyllistetään julkisuudessa sillä, että he hakeutuvat paljon esim. hoitoalalle?

Vierailija
12.10.2018 |

Kuuntelin eräänäkin päivänä jotain keskustelua radiosta, taisi olla Yle Puhe, ja siellä kovasti jotkut olivat sitä mieltä että naisilla (tai tytöillä) olisi jotenkin huono itsetunto ja siksi hakeutuvat hoitoalalle? Mihinkähän tällainenkin näkemys perustuu? Ehkä naisia vain kiinnostaa hoitoala?
Siis itse olen teknisellä alalla oleva mies ja en mitenkään vastusta naisten hakeutumista teknisille aloille mutta en myöskään ymmärrä miksi naisten pitäisi VÄLTTÄMÄTTÄ hakeutua esim. teknisille aloille, jos se ei heitä nappaa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiolot ja lähipiiri varmasti vaikuttavat. Minulle ei ole koskaan ehdotettu hoitoalaa, vaikka olen nainen. Sen sijaan minua on pienestä pitäen kannustettu opiskelemaan (mutta välttämään humanistisia aloja). Minusta tuli juristi ja olen edennyt uralla erittäin hyviin asemiin. Nyt kannustan omia tyttäriäni tekemään järkeviä uravalintoja, joihin ei kuulu raskaat matalapalkka-alat. Yksi tytöistäni on kiinnostunut hoiva-alasta, mutta tähtää lähärin sijaan lääkäriksi.

Vierailija
22/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä osasin jo yläasteella laskea mikä on järkevää ja kannattavaa.

Osasin hakea tietoa ja selvittää asioita.

Aika äkkiä osasi rajata tietyt alat ulos ja tiesi minkä aineiden opiskeluun kannattaa panostaa. Ei tuo nyt mitään rakettiteknologiaa ole. (Vaikka sekään ei ole mahdotonta)

Terveisin DI-nainen

Inhottavan ylimielinen asenne. Hyväksytkö kaikki muutkin maailman epäkohdat tosiasioina, joille ei kenenkään tarvitse tehdä mitään?

Eikö kaikki ihmiset laske omaa etuaan tässä maailmassa? Toki heikkojakin kuuluu auttaa. Heikkojen auttaminen kertoo sivilisaation sivistystasosta.

Kannatan kuitenkin järjen käyttöä valintoja tehdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut, että ketään siitä syyllistetään. Joillekin naisille hoitoala on vain luonnollinen valinta.

Jos nyt lähdetään hiuksia halkomaan, niin onhan miehiäkin hoitoalalla vaikka kuinka paljon.

Tuossa radio-ohjelmassa tunnuttiin olevan sitä mieltä, että naiset EIVÄT USKALTAISI suuressa määrin hakeutua esim. teknisille aloille töihin, koska heillä muka on huono itsetunto. Tuota jäin lähinnä itse ihmettelemään, koska uskon että kyse on enemmän kiinnostuksesta tiettyjä aloja kohtaan.

Kyllä ihmisellä on huono itsetunto, jos lähtee alalle missä on huono palkka eikä edes toivoa paremmasta. Terveellä itsetunnolla varustettu tähtää korkeammalle. Toki on heitäkin joilla on kutsumus alalle, mutta varmasti pieni vähemmistö.

Ei terve itsetunto todellakaan tarkoita että tähtää korkealle. Minä laskeuduin sieltä korkealta alas ja vasta silloin itsetuntoni koko täyttymisen. Riittävä on se taikasana, kaikessa.

Vierailija
24/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia pidetään laskelmoivina.

Eihän tuo voi pitää paikkaansa, jos tähtäävät matalapalkka-aloille!

Vierailija
25/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut, että ketään siitä syyllistetään. Joillekin naisille hoitoala on vain luonnollinen valinta.

Jos nyt lähdetään hiuksia halkomaan, niin onhan miehiäkin hoitoalalla vaikka kuinka paljon.

Tuossa radio-ohjelmassa tunnuttiin olevan sitä mieltä, että naiset EIVÄT USKALTAISI suuressa määrin hakeutua esim. teknisille aloille töihin, koska heillä muka on huono itsetunto. Tuota jäin lähinnä itse ihmettelemään, koska uskon että kyse on enemmän kiinnostuksesta tiettyjä aloja kohtaan.

Kyllä ihmisellä on huono itsetunto, jos lähtee alalle missä on huono palkka eikä edes toivoa paremmasta. Terveellä itsetunnolla varustettu tähtää korkeammalle. Toki on heitäkin joilla on kutsumus alalle, mutta varmasti pieni vähemmistö.

Ei terve itsetunto todellakaan tarkoita että tähtää korkealle. Minä laskeuduin sieltä korkealta alas ja vasta silloin itsetuntoni koko täyttymisen. Riittävä on se taikasana, kaikessa.

Nimenomaan! Se on olennaista, että ihminen tuntee itsensä ja on sinut omien valintojensa kanssa.

Vierailija
26/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huono itsetunto, ja olen teknisellä alalla ja olen nainen. Olen pyrkinyt myös hoitoalalle paremman työllisyystilanteen vuoksi, mutta en ole päässyt koulutukseen.

Vierailija
27/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika äkkiä osasi rajata tietyt alat ulos ja tiesi minkä aineiden opiskeluun kannattaa panostaa. Ei tuo nyt mitään rakettiteknologiaa ole. (Vaikka sekään ei ole mahdotonta)

Terveisin DI-nainen

Inhottavan ylimielinen asenne. Hyväksytkö kaikki muutkin maailman epäkohdat tosiasioina, joille ei kenenkään tarvitse tehdä mitään?

Kyllä oli minustakin aika ylilyövä kommentti vähätellä toisten naisten älyä kun hakeutuvat naisvaltaisille aloille. DI-nainen ei ole tainnut perehtyä siihen, että tasa-arvoisimmissa hyvinvointiyhteiskunnissa miesten ja naisten erot uravalinnoissa korostuvat juurikin keskimäärin eroavan kiinnostuksen vuoksi. Miehillä kun tuppaa olemaan enemmän testosteronia ja naisilla estrogeeniä jne.

Se ei tietenkään tarkoita, ettei joku nainen haluaisi olla IT-insinööri tai joku mies kampaaja. Yleisemmin kuitenkin päinvastoin. Toki on niitäkin, jotka menevät vain virran mukana kuten kommenteissakin kuullaan monelta. Ei kuitenkaan yleistäen varmaan TE-toimistonkaan ohjeet ole täydellisesti pieleen menneet, että hitsauskoulutus olisi ollut lähihoitajakoulutusta mieleisempi isolle osalle naisista.

Vierailija
28/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin DI-nainen

Kyllä oli minustakin aika ylilyövä kommentti vähätellä toisten naisten älyä kun hakeutuvat naisvaltaisille aloille. DI-nainen ei ole tainnut perehtyä siihen, että tasa-arvoisimmissa hyvinvointiyhteiskunnissa miesten ja naisten erot uravalinnoissa korostuvat juurikin keskimäärin eroavan kiinnostuksen vuoksi. Miehillä kun tuppaa olemaan enemmän testosteronia ja naisilla estrogeeniä jne.

Se ei tietenkään tarkoita, ettei joku nainen haluaisi olla IT-insinööri tai joku mies kampaaja. Yleisemmin kuitenkin päinvastoin. Toki on niitäkin, jotka menevät vain virran mukana kuten kommenteissakin kuullaan monelta. Ei kuitenkaan yleistäen varmaan TE-toimistonkaan ohjeet ole täydellisesti pieleen menneet, että hitsauskoulutus olisi ollut lähihoitajakoulutusta mieleisempi isolle osalle naisista.

Meinaatko oikeesti et hormonit menee yli älyn ja kiinnostuksen?

Vierailija
29/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en menisi teknilliseen ikinä. Olen erittäin naisellinen ja työskentelen sosiaalialalla missä saan toteuttaa itseäni joka päivä töissä. En mistään hinnasta haluaisi opiskella teekkareiden kanssa jotain matikkaa. Toisaalta joitakin naisia se voi kiinnostaa. Minua ei tienestit tai johtajan ura hetkauta.

Vierailija
30/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin DI-nainen

Meinaatko oikeesti et hormonit menee yli älyn ja kiinnostuksen?

Mm. hormonit vaikuttavat kiinnostuksen kohteisiin, älykäs ihminen ymmärtää sen sanomattakin.

31/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois kiva kuulla toi haastattelu. :D

¨Muaki vähän ärsytti ku uravalmennuksessa (hahaha) mulle suositeltiin lähihoitajan ammattia.. En tiiä miks ärsytti, koska sovin mun mielestä muuallekki ja en just oo sellanen perusnainen mun mielestä joka sopii johki hoitotöihin. :D

mut ite aattelin hoitotöitä siks koska olin kuullu et saa aina töitä ja no siks, koska se on ehk henkisesti ominaisinta mulle. Esim jostain koodauksest tms nii ei must olis siihen ikinä, ei mua kiinnosta, en mä oppis mitään jne. :D

Kosmetologiiki mietin, mut sit olin kuullu et työllisyys ei oo niin hyvä ku hoitotöissä, ja sit ku se on sellasta tosi rauhallista työtä yms niin jotenki aattelin ettei ehk sovi niin hyvin... ulkonäköjuttujen vuoks aattelin kosmetologii, mut emt. Ehkä siks ku ite olin jo niin paljon elämäni aikana tehny kaikkee ulkonäkömuokkausta niin halusin jotain muuta. :D

Mun on tosi helppo omaksuu hoito-alan etiikka ja arvot sun muut, ku ne on mussa jo valmiina ja opinnoissa ei paljoa muuta tuu.. Mut sit joku sähkömies tyylii, nii jos mä menisin sitä opettelee nii tuntisin varmasti olevani joku ufo, en oppis ehkä edes 20 vuodessa niitä asioita. :D

Merkonomiks en menny siks ku mul oli jo niin paljon myyntikokemusta ja must tuntu turhalta lukea myyjäks useita vuosia :'D vaikka aattelinki et mieluummin ehk myyjä ku hoitaja, mut niit töitä ei oo niin paljoo ja jstn syyst aattelin et saisin ehk jonku harvan paikan ilman koulutustaki, tai tyylii hoitajanki koulutuksella ku et menisin lukemaan alaa jonka lukeminen on ärsyttävää niin useiks vuosiks, ku ei mua kiinnostanu yhtää ne sihteeripuolen työt merkonomina vaan just se asiakaspalvelu. :D ku ei siihen periaattees voi lukea, tuntu ylityperältä lukea muka siihen.

ja sit joku vaatesuunnittelija tyylii, nii jooo, mut sit taas ne kaavat ja kaikki nii ei kiitos. lähihoitajana tuntu olevan vähiten sellasta vaikeesti opittavaa pikkujuttua. :D

------

Vierailija
32/32 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla järjestettiin juuri Aallossa (ent tkk) lukiovierailuita tytöille ja siellä tiedetään aika hyvin, että tytöillä ei ole elämässään a) esimerkkejä teknisillä aloilla työskentelystä b) tietoa mitä ne alat pitää sisällään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi