Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naisia syyllistetään julkisuudessa sillä, että he hakeutuvat paljon esim. hoitoalalle?

Vierailija
12.10.2018 |

Kuuntelin eräänäkin päivänä jotain keskustelua radiosta, taisi olla Yle Puhe, ja siellä kovasti jotkut olivat sitä mieltä että naisilla (tai tytöillä) olisi jotenkin huono itsetunto ja siksi hakeutuvat hoitoalalle? Mihinkähän tällainenkin näkemys perustuu? Ehkä naisia vain kiinnostaa hoitoala?
Siis itse olen teknisellä alalla oleva mies ja en mitenkään vastusta naisten hakeutumista teknisille aloille mutta en myöskään ymmärrä miksi naisten pitäisi VÄLTTÄMÄTTÄ hakeutua esim. teknisille aloille, jos se ei heitä nappaa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siitä kukaan syyllistäkään. Ehkä enemmänkin kyse siitä, että jos hakeudut hoitoalalle niin silloin on turha valittaa huonosta palkasta, kolmivuorotyöstä tai jatkuvasta nostelusta. Faktat on tiedossa joten urputus on turhaa

Vierailija
2/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomi yhteiskuntana toimii syyllistämisen kautta. Mikään ei ole koskaan oikein. Me olemme aina vastuussa kaikesta ja syypäitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

>miksi naisia SYYLLISTETÄÄN

>olen mies

juuh elikkäs valitsepa vain toinen

Vierailija
4/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut, että ketään siitä syyllistetään. Joillekin naisille hoitoala on vain luonnollinen valinta.

Jos nyt lähdetään hiuksia halkomaan, niin onhan miehiäkin hoitoalalla vaikka kuinka paljon.

Vierailija
5/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut, että ketään siitä syyllistetään. Joillekin naisille hoitoala on vain luonnollinen valinta.

Jos nyt lähdetään hiuksia halkomaan, niin onhan miehiäkin hoitoalalla vaikka kuinka paljon.

Tuossa radio-ohjelmassa tunnuttiin olevan sitä mieltä, että naiset EIVÄT USKALTAISI suuressa määrin hakeutua esim. teknisille aloille töihin, koska heillä muka on huono itsetunto. Tuota jäin lähinnä itse ihmettelemään, koska uskon että kyse on enemmän kiinnostuksesta tiettyjä aloja kohtaan.

Vierailija
6/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.

T. sairaanhoitaja

Vierailija
7/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tahtonut tekniselle alalle, mutta opo painosti hoitoalalle. Opo vei itsetuntoni! Jälkeenpäin ajateltuna tähän ei ollut mitään muuta syytä kuin sukupuoleni!

Vierailija
8/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa radio-ohjelmassa tunnuttiin olevan sitä mieltä, että naiset EIVÄT USKALTAISI suuressa määrin hakeutua esim. teknisille aloille töihin, koska heillä muka on huono itsetunto. Tuota jäin lähinnä itse ihmettelemään, koska uskon että kyse on enemmän kiinnostuksesta tiettyjä aloja kohtaan.

Kyllä se varmaan joillain vaikuttaa kuten voi miehenkin olla mukavampi hakeutua miesvaltaiselle alalle jos valinta ei ole paljosta kiinni. En kuitenkaan usko, että naiset yleisesti kokisivat ylivoimaiseksi hakea esim. teknilliseen, mutta jos on kahden vaiheilla, että se vai joku "naisten ala" niin helpostihan sitä varmaan kallistuu siihen naisten alan puolelle. Pääasiassa ihmiset kuitenkin varmaan hakeutuvat juuri kiinnostuksen perusteella heille sopivimmille aloille. En ole tähän syyllistämiseen itse törmännyt, mutta ehkä jossain sitäkin, jossain missä luullaan kaikkien olevan toistensa kaksosia.

Vierailija
9/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli naisia vain sattuu kiinnostamaan ihan älyttömästi työ jossa on ikävät työajat, huono palkka, vähän etenemismahdollisuuksia ja joka on aina mielletty naisille kuuluvaksi? Naiset nyt ihan oikeasti haluavat tuollaisen työn eikä asiaan liity mitenkään se että tuota pidetään turvallisena ja itsestäänselvänä valintana naiselle?

Kaikille tuntemilleni naisille on vähintään ehdotettu hoitoalaa. Tietääkseni ei yhdellekään miehelle.

Vierailija
10/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisellä on huono itsetunto, jos lähtee alalle missä on huono palkka eikä edes toivoa paremmasta. Terveellä itsetunnolla varustettu tähtää korkeammalle. Toki on heitäkin joilla on kutsumus alalle, mutta varmasti pieni vähemmistö.

Vierailija
11/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli naisia vain sattuu kiinnostamaan ihan älyttömästi työ jossa on ikävät työajat, huono palkka, vähän etenemismahdollisuuksia ja joka on aina mielletty naisille kuuluvaksi? Naiset nyt ihan oikeasti haluavat tuollaisen työn eikä asiaan liity mitenkään se että tuota pidetään turvallisena ja itsestäänselvänä valintana naiselle?

Kaikille tuntemilleni naisille on vähintään ehdotettu hoitoalaa. Tietääkseni ei yhdellekään miehelle.

Hyvä työllisyys ja duunipaikka julkisella puolella lienevät myös vaikuttavia tekijöitä. Enkä minä nyt ainakaan sairaanhoitajien ansioita mitenkään erityisen huonoiksi sanoisi.

Vierailija
12/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan aseella uhaten pakota hakeutumaan hoitoalalle enkä usko, että naisilla on tosiian niin huono itsetunto, etteivät ukaltaisi itse suunnitella elämäänsä mieleisekseen. Se on varmasti totta, että isolle osalle esim. hoitoalan rankkuus ja suhteellisen huono palkka jne. tulee yllätyksenä.

Uskon kuitenkin, että naisia miehiä useammin kiinnostaa hoitoala ja siksi sitä jokaiselle tuputetaan, minulle myös. Sosiaaliset paineet kuitenkaan harvemmin ratkaisevat yksilöiden uravalintaa. Uskon, että ihmiset ovat yleensä tyytyväisiä alaan, jonne ovat päättäneet suuntautua. Siihen en ota kantaa onko työehdot, palkat ym. reiluja, niihin ei olla tyytyväisiä.

Kuten sanoin niin ulkoiset paineet vaikuttavat ehkä niissä tapauksissa, joissa naiselle on se ja sama hakeeko sh-koulutukseen vai tekuun.

Vierailija
13/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ollut nuorena erityistä kiinnostusta mitään alaa kohtaan. En usko olevani mikään poikkeus tässä, vaan olen saanut vaikutelman että suurin osa ihmisistä on samanlaisia. Alle 2-kymppisenä on vain lähdettävä jotakin opiskelemaan, vaikka on vielä täysin eksyksissä eikä ole löytänyt paikkaansa maailmassa. Silloin ympäristön odotukset vaikuttavat merkittävästi.

Kuinka moni epävarma nuori (tai aikuinen) edes harkitsisi alaa, missä on täysin erilaisia ihmisiä kuin itse on? Vaikka jotain kiinnostusta olisikin? Aika vähän on niitä, joilla on polttava halu päästä tekemään juuri jotain tiettyä asiaa ja sinne mennään läpi harmaan kiven. Loput menevät sinne mihin ympäristö ohjailee. Ja miehet ohjaillaan hyväpalkkaisille aloille missä voi edetä, naiset huonosti palkattuihin pätkätöihin jotka "eivät tuota mitään".

Vierailija
14/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

XxxX kirjoitti:

Ei kai siitä kukaan syyllistäkään. Ehkä enemmänkin kyse siitä, että jos hakeudut hoitoalalle niin silloin on turha valittaa huonosta palkasta, kolmivuorotyöstä tai jatkuvasta nostelusta. Faktat on tiedossa joten urputus on turhaa

Naurettava perustelu. Kuka niistä palkoista sitten saa valittaa, jos ei hoitoalan työntekijät? En oikein usko, että muilta aloilta sankoin joukoin saadaan kasattua kansanliike asian hyväksi. 

Tietysti jos olet sitä mieltä, että huonoja palkkoja ei noin yleensäkään saisi yrittää nostaa, niin ymmärrän (joskaan en hyväksy) mielipiteesi. Itse olen sitä mieltä, että alan sisältä pitää toimia. Heitähän se koskee. Kuten sanottua, ei kukaan muu asialla ainakaan tee mitään. 

Vierailija
15/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte väkisin hakeutua, eikä pidä, mihinkään mikä ei kiinnosta. Vaikka se työllistäisi. Minua häiritsee se, että esim.lähihoitajaopintoihin painostetaan työttömiä, riippumatta siitä, onko näillä kykyjä alalle. Kaikkea ei opi koulussa, esim. empatiaa. Ja jotkut naiset hakeutuvat hoitoalalle myös koska kokevat sen "kaikille naisille" luonnostaan sopivaksi, jota se ei ole.

Vierailija
16/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä osasin jo yläasteella laskea mikä on järkevää ja kannattavaa.

Osasin hakea tietoa ja selvittää asioita.

Aika äkkiä osasi rajata tietyt alat ulos ja tiesi minkä aineiden opiskeluun kannattaa panostaa. Ei tuo nyt mitään rakettiteknologiaa ole. (Vaikka sekään ei ole mahdotonta)

Terveisin DI-nainen

Vierailija
17/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajauduin pakon sanelemana lähihoitajaksi, kun yli 50v. jouduin työttömäksi yt-neuvotteluissa. Te-toimisto painosti alalle ja en keksinyt muuta vaihtoehtoa. En koe mitään kutsumusta alalle, enkä edes pidä erityisemmin vanhuksista. Muutaman pätkän olen tehnyt ja nyt työttömänä.

Vierailija
18/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain hoitoalalle koska mulla oli huono itsetunto. Ajattelin, että ei minusta ole sen kummempaan. Äidiksi ja hoitajaksi.

Niiksi tulinkin, aika nuorena, keräsin itsetunnon ja tein sille jotain. Ja aloin opiskelemaan hammaslääkäriksi.

Sata kertaa parempi valinta. Voinpahan ainakin jatkossa elättää perheeni enkä kituuttaa sillä 1800e nettopalkalla mitä sain.

Vierailija
19/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

XxxX kirjoitti:

Naurettava perustelu. Kuka niistä palkoista sitten saa valittaa, jos ei hoitoalan työntekijät? En oikein usko, että muilta aloilta sankoin joukoin saadaan kasattua kansanliike asian hyväksi. 

Tietysti jos olet sitä mieltä, että huonoja palkkoja ei noin yleensäkään saisi yrittää nostaa, niin ymmärrän (joskaan en hyväksy) mielipiteesi. Itse olen sitä mieltä, että alan sisältä pitää toimia. Heitähän se koskee. Kuten sanottua, ei kukaan muu asialla ainakaan tee mitään. 

Ehdottomasti on syytä nostaa epäkohtia esiin. Teette tärkeää työtä ja sen pitäisi näkyä myös palkassa paremmin. T: insinööri

Vierailija
20/32 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä osasin jo yläasteella laskea mikä on järkevää ja kannattavaa.

Osasin hakea tietoa ja selvittää asioita.

Aika äkkiä osasi rajata tietyt alat ulos ja tiesi minkä aineiden opiskeluun kannattaa panostaa. Ei tuo nyt mitään rakettiteknologiaa ole. (Vaikka sekään ei ole mahdotonta)

Terveisin DI-nainen

Inhottavan ylimielinen asenne. Hyväksytkö kaikki muutkin maailman epäkohdat tosiasioina, joille ei kenenkään tarvitse tehdä mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan