Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos muuttaisitte Suomesta pois, mitä tulisi ikävä?

Vierailija
12.10.2018 |

Tietysti perhe ja ystävät, mitä muuta?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kieltä tulee ikävä? Siksikö, että voi kommunikoida helpommin? Vai itsessään kielen vuoksi?

Ulkomailla olisi hienoa se, että voisi kehittyä paikallisessa kielessä, joka olisi palkitsevaa. Joten suomea en kaipaisi.

Monestakin syystä. Nyt ulkomailla asuessani kaipaan kuitenkin suomea eniten kommunikoinnin helppouden vuoksi. Tokihan opiskelen paikallista kieltä ja on palkitsevaa huomata kehittyvänsä. Mutta vuoden opintojen jälkeen kieli on vielä kuitenkin niin heikko, ettei esim. pankkiasioita, ongelmia puhelinoperaattorin kanssa tai mitään virallisempaa pysty hoitamaan ilman jonkun käännösapua -ei siis kovin kätevää ja tuntuu ärsyttävältä ihmisestä, joka Suomessa on huolehtinut kaikesta itse. Lisäksi kaipaan syvällisiä keskusteluja suomeksi, koska kielenoppijana keskustelut pysyvät vielä hyvin perus (mitä kuuluu, sää, mitä teit tänään, onpa hyvää ruokaa) tasolla. Englannin kielisessä maassa kieltä ehkä kaipaisi vähemmän.

Vierailija
102/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkista terveydenhuoltoa.

Ja vapautta, täällä voin rauhassa elää ilman että olisin jonkun miehen holhotti ja palvelija.

Julkista terveydenhuoltoa ei todellakaan tule ikävä ulkomailla. Täällä voi käydä yksityisellä ja maksuista korvataan 80%. Ei tarvitse jonottaa vaan heti pääsee lääkäriin. Kävin eilen flunssan takia lääkärissä. Maksoin käynnistä 45 euroa, josta korvataan 36 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut muuallakin ja vaikka olenkin varsin kielitaitoinen, jotenkin on ihanaa saada hoitaa asiansa omalla kielellään. On ihanaa, kun täällä ei ole kesällä ihan järjettömän kuumaa (paitsi tänä kesänä oli..) ja kuinka täällä tulee lunta. Valinnanvapaus marketeissa ja edullinen ruuan hinta on ihanaa. Se, että joka paikka ei ole ihan tupaten täynnä ihmisiä ja että voi kävellä lähimpään metsään vrt. aja tuntia autolla päästäksesi metsään. Minusta on myös ihanaa, että verrattuna joihinkin muihin maihin täällä ei tarvitse esittää pirteää, aktiivista jne, vaan saa olla oma mörkki itsensä ja olla tervehtimättä naapuria.

Niitä on tullut aina ikävä.

Olen taas lähdössä, mutta onneksi maahan, jonka kirjaimet vain vähän poikkeavat omistamme, kulttuuri on lähempänä omaamme ja sääkin hellii kamaluudellaan. Siellä ei varmaankaan tule ikävä, koska maisemat ovat huikaisevat.

"Valinnanvapaus marketeissa ja edullinen ruuan hinta on ihanaa."

Suomessa vai??? Täällähän on duopoli ja kallein ruoka lähes. Valikoimat on ylisuuret jossain Prismassakin. Maitolaatuja on 20 ja jogurtteja 150, missään muualla Euroopassa ei vastaavaa taida olla.

Muisssa maissa taitaa olla niin, että ihmistä ei tuomita, jos ei ole hyvä fiilis, joten olotilasta huolimatta pidetään yllä sosiaalisuutta esim. tervehtimistä. Suomessa taas ihminen arvostellaan tylysti sen kulloisenkin olemuksen perusteella, joten tällöin jätetään tervehtimättä ja eristäydytään mieluummin, koska ei haluta häpäistä itseä ja näyttäytyä surkeana.

Mistä moinen vihamielinen asenne? Toivottavasti en tunne sinua oikeassa elämässä. Olet varmasti ahdistava persoona.

Kyllä, olen 12 eri maassa yhtä lukuun ottamatta jokaisella mantereella asuttuani ja 28 maassa yli kaksi viikkoa oleskeltuani ja lukuisten  lomamatkojen kokemuksella todennut, että kyllä suomalaisten markettien valinnanvapaus (=tuotteiden määrä) on ihanaa. Miten se on mitenkään sinulta pois?

Jos suomi ja suomalaisuus ahdistaa sinua noin, neuvoni on ottaa jalat allesi ja painua niin pitkälle kuin pippuri kasvaa (ja kyllä, olen asunut siellä, missä mustapippuri kasvaa) äläkä koskaan tule takaisin. Ihan turhaan kulutat aikaasi suomenkielisellä forumilla.

/93

Vierailija
104/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kulttuurina hyvin tyly. Kulttuuri, jossa ihmiset ovat vihamielisiä toisiaan kohtaan. Mutta tämän selittää mm. sisällissota, sekä se, miten sodista palanneet vaikenivat pahasta olostaan ja heitä myös vähäteltiin. Tämä kaikki heijastui kasvatukseen. Tunteita ja arvoja ei täten arvosteta Suomessa, vaan kaikki on jotenkin teknisyyteen, tilastoihin ja numeroihin perustuvaa. Nämä ovat korvikkeita inhimillisyydelle. Kulttuuri on juuri sotien vuoksi omaa pärjäämistä ja omillaan toimeentulemista korostavaa. On heikot ja vahvat. Apua ei pyydetä. Joten vähän ihmetyttää, miksi kukaan Suomeen kaiupaisi ainakaan näiltä osin.

Vierailija
105/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vapautta, täällä voin rauhassa elää ilman että olisin jonkun miehen holhotti ja palvelija.

Tuota terveydenhuoltoa jaksan ihmetellä, muualla maailmassa pääsee paljon helpommin hoitoon, halvemmalla yksityiselle ja saa usein vielä lääkkeetkin kouraan. Joissain maissa lasten lääkärihoito on ilmaista - meillä ei.

Esimerkki Suomen huipputerveydenhuollosta: hammaslääkäriin saa mennä 2 vuoden välein, tekevät tarkastuksen, poistavat hammaskiven ja kehottavat menemään yksityiselle jos on paikattavaa!? Lisäksi loukkasin selkäni vakavasti, 1 röntgen otettiin (sain valita mistä kohtaa, 3 vaurioitui). 8kk myöhemmin sain vihdoin lähetteen magneettiin mutta eihän siellä enää sitä vauriota näkynyt, kipu oli kroonistunut mutta minä olen täysin "terve" kuvien mukaan. Jos olisi hoidettu heti tilanteeni voisi olla toinen. Harmi ettei ole varaa käydä Suomessa yksityisellä.

Vierailija
106/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin pois muutamaksi vuodeksi opiskelemaan. Ikävöin läheisiäni, kunnon saunaa (etenkin vanhempieni mökin rantasaunaa), selkeitä vuodenaikoja, joitakin ruokia ja herkkuja (esim todella monia karkkeja, ruisleipää, karjalanpiirakoita, aurajuustoa ja mustaamakkaraa), tasa-arvoisuutta ja sitä miten hyvin ns. heikommistakin huolehditaan vaikkei se itseäni koskettanutkaan, virallisten asioiden hoitamisen helppoutta ja täsmällisyyttä, hanavettä tai paremminkin sitä miten hyvältä se Suomessa maistuu ja aina silloin tällöin sitä, että Suomessa on ihan ok olla omissa oloissaan epäsosiaalisena - välillä oli ihanaa ja piristävää, että kaupan kassa kysyi mitä kuuluu, joku mies saattoi lähestyä vaikka kahvilassa kysyäkseen treffeille tai julkisessa joku tuli istumaan viereen vaikka muuallakin oli tilaa ja alkoi jutella niitä näitä, mutta jos oli itsellä huono päivä tmv niin toisinaan se myös rasitti tai saattoi tuntua ärsyttävän teennäiseltä, kun oli Suomessa kasvanut eri kulttuuriin. Ja sekin toisinaan ärsytti, että aina ei tiennyt mitä ihmiset oikeasti tarkoittavat ja mitä eivät. Aika pian siihen sitten oppi, ettei kaikkia heittoja vaikka tapaamisista tms kannata ottaa kovin vakavasti eikä jokaista suurta kehua ihan niin tosissaan, koska ihmiset nyt ylipäätään puhuivat paljon dramaattisemmin ja suureellisemmin ja esim. asioita/ihmisiä rakastettiin aivan eri kynnyksellä kuin Suomessa :D

Vierailija
107/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut muuallakin ja vaikka olenkin varsin kielitaitoinen, jotenkin on ihanaa saada hoitaa asiansa omalla kielellään. On ihanaa, kun täällä ei ole kesällä ihan järjettömän kuumaa (paitsi tänä kesänä oli..) ja kuinka täällä tulee lunta. Valinnanvapaus marketeissa ja edullinen ruuan hinta on ihanaa. Se, että joka paikka ei ole ihan tupaten täynnä ihmisiä ja että voi kävellä lähimpään metsään vrt. aja tuntia autolla päästäksesi metsään. Minusta on myös ihanaa, että verrattuna joihinkin muihin maihin täällä ei tarvitse esittää pirteää, aktiivista jne, vaan saa olla oma mörkki itsensä ja olla tervehtimättä naapuria.

Niitä on tullut aina ikävä.

Olen taas lähdössä, mutta onneksi maahan, jonka kirjaimet vain vähän poikkeavat omistamme, kulttuuri on lähempänä omaamme ja sääkin hellii kamaluudellaan. Siellä ei varmaankaan tule ikävä, koska maisemat ovat huikaisevat.

"Valinnanvapaus marketeissa ja edullinen ruuan hinta on ihanaa."

Suomessa vai??? Täällähän on duopoli ja kallein ruoka lähes. Valikoimat on ylisuuret jossain Prismassakin. Maitolaatuja on 20 ja jogurtteja 150, missään muualla Euroopassa ei vastaavaa taida olla.

Muisssa maissa taitaa olla niin, että ihmistä ei tuomita, jos ei ole hyvä fiilis, joten olotilasta huolimatta pidetään yllä sosiaalisuutta esim. tervehtimistä. Suomessa taas ihminen arvostellaan tylysti sen kulloisenkin olemuksen perusteella, joten tällöin jätetään tervehtimättä ja eristäydytään mieluummin, koska ei haluta häpäistä itseä ja näyttäytyä surkeana.

Mistä moinen vihamielinen asenne? Toivottavasti en tunne sinua oikeassa elämässä. Olet varmasti ahdistava persoona.

Kyllä, olen 12 eri maassa yhtä lukuun ottamatta jokaisella mantereella asuttuani ja 28 maassa yli kaksi viikkoa oleskeltuani ja lukuisten  lomamatkojen kokemuksella todennut, että kyllä suomalaisten markettien valinnanvapaus (=tuotteiden määrä) on ihanaa. Miten se on mitenkään sinulta pois?

Jos suomi ja suomalaisuus ahdistaa sinua noin, neuvoni on ottaa jalat allesi ja painua niin pitkälle kuin pippuri kasvaa (ja kyllä, olen asunut siellä, missä mustapippuri kasvaa) äläkä koskaan tule takaisin. Ihan turhaan kulutat aikaasi suomenkielisellä forumilla.

/93

Sinähän se näköjään ahdistava olet, kuin noin hermosi menetit :) Arvostelin asioita, en sinua, mutta silti suutut.

Joo, se on suomalaisille ahdistavaa, kun ei löydy 150 eri jogurttia kaupasta. Maailman väestön valtaosaa se ei ahdista sen sijaan ollenkaan, koska he eivät ole koskaan tottuneet edes 150 eri jogurttilaatuun kaupassa. Silti suomalaiset naureskelee ja moittii ulkomaita, kun kaupassa ei ole sitä tai tätä, ikään kuin tälläisillä tottumuskysymyksillä paremmuutta todistaen, tosi asia kun ennemminkin on, että suomalaiset on hemmoteltu pilalle, jolloiin kaupassakin on oltava ylisuuret valikoimat, jotta suomalaiset "kestävät" elämäänsä.

Vierailija
108/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kulttuurina hyvin tyly. Kulttuuri, jossa ihmiset ovat vihamielisiä toisiaan kohtaan. Mutta tämän selittää mm. sisällissota, sekä se, miten sodista palanneet vaikenivat pahasta olostaan ja heitä myös vähäteltiin. Tämä kaikki heijastui kasvatukseen. Tunteita ja arvoja ei täten arvosteta Suomessa, vaan kaikki on jotenkin teknisyyteen, tilastoihin ja numeroihin perustuvaa. Nämä ovat korvikkeita inhimillisyydelle. Kulttuuri on juuri sotien vuoksi omaa pärjäämistä ja omillaan toimeentulemista korostavaa. On heikot ja vahvat. Apua ei pyydetä. Joten vähän ihmetyttää, miksi kukaan Suomeen kaiupaisi ainakaan näiltä osin.

Suomalaista juomiskulttuuriakaan ei tule ikävä. Suomalaiset eivät osaa olla kohteliaita ja varsinkin miesten mielestä herrasmiesmäisyys on homomaista ja neitimäistä. Toista se oli kun matkustin arabimaissa. Olin kuin prinsessa kun paikalliset miehet avasivat mulle oven ja tarjouduttiin kantamaan kauppakassit.

Vierailija
109/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunaa, ja senkin saisi itse rakennettua. Eli en mitään. Ruisleipää ja muita suomituotteita saa verkkokaupoista tai niitä voi tehdä itse. 

Vierailija
110/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävien ja sukulaisten lisäksi kaipaan Suomesta vain muutamia juttuja.

Suomen tv-uutiset ja Hesari on aivan huippuhyviä verrattuna paikallisiin iltauutisiin ja sanomalehteen, joka on suurimmaksi osaksi mainoksia ja syndikoitua USA Today hömppää. Urheilussa jaksetaan jauhaa samat uutiset niistä samoista viidestä urheilulajista.

Linnunlaulua on myös ikävä, etenkin satakielen, ja oravia. Täällä on vain puluja, kolibreja ja korppikotkia :/

Ruokaa taas ei ole mitenkään kauhean ikävä, kaikkea löytyy nykyään liitulakusta Oivariiniin, ja kanttarelleistä hapankorppuihin, kunhan tietää mistä/milloin kaupoista etsiä. Ja sellaista mitä ei ole, voi tehdä itse (rosolli, tuulihatut, karjalanpiirakat, pinaattiletut, vispipuuro jne) tai tilata netistä (Fazerin sininen, Juhlamokka, Vihreät kuulat).

Kesällä ei tule saunaa yhtään ikävä kun joka päivä on yli 40. Talveksi voisi sellainen tynnyrisauna pihan perälle olla kiva.

Vierailija
111/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea tietysti tulisi ikävä. Niin??

Vierailija
112/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kohta vuoden pois, kertaakaan en ole vieraillut eikä sekuntiakaan ole muutto harmittanut. Suomeen jäi tasan yksi ystävä, joka jo ennestään asui 4 tunnin matkan päässä.

Jos nyt jotain pitää keksiä, niin vesihuolto on suomessa tasaisen ok - täällä keskiEuroopassa on joskus vaikea saada tasaisen lämpöistä vettä suihkusta, ja kesällä kylmää vettä hanasta. Muuten asiat on kyllä paremmin, ja jopa sitä juomavettä saa hanasta 😂.

Vierailija
113/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota terveydenhuoltoa jaksan ihmetellä, muualla maailmassa pääsee paljon helpommin hoitoon, halvemmalla yksityiselle ja saa usein vielä lääkkeetkin kouraan. Joissain maissa lasten lääkärihoito on ilmaista - meillä ei.

Esimerkki Suomen huipputerveydenhuollosta: hammaslääkäriin saa mennä 2 vuoden välein, tekevät tarkastuksen, poistavat hammaskiven ja kehottavat menemään yksityiselle jos on paikattavaa!? Lisäksi loukkasin selkäni vakavasti, 1 röntgen otettiin (sain valita mistä kohtaa, 3 vaurioitui). 8kk myöhemmin sain vihdoin lähetteen magneettiin mutta eihän siellä enää sitä vauriota näkynyt, kipu oli kroonistunut mutta minä olen täysin "terve" kuvien mukaan. Jos olisi hoidettu heti tilanteeni voisi olla toinen. Harmi ettei ole varaa käydä Suomessa yksityisellä.

Siinäpä ihmettelet, aika tollo olet jos et julkista terveydenhuoltoa osaa arvostaa.

Minä ainakin vähävaraisena kuolisin ilman julkista terveydenhuoltoa. Ei todellakaan ole varaa mihinkään yksityisiin. 

Aika todellisesta elämästä vieraantunut kermaperse taidat olla.

Vierailija
114/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista luontoa, terveydenhuoltoa, ruisleipää, salmiakkia, rehellisyyttä, aikataulujen pitävyyttä. Nämä on yleisiä vastauksia, mutta varmasti näin siinä kävisi.

Vierailija
115/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista mentaliteettia, eli saa olla hiljaa ja eristäytynyt, ei ole pakko jutella koko ajan. Se on asia, jota tuli vaihtarivuonna ikävä.

Luonto, jos muuttaisi maahan jossa ei niin luontoa ole. Jossain Islannissa tuskin tulisi luontoa ikävä.

Suomen kieli, äidinkielellä on parasta ilmaista asioita.

Vierailija
116/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä ihmettelet, aika tollo olet jos et julkista terveydenhuoltoa osaa arvostaa.

Minä ainakin vähävaraisena kuolisin ilman julkista terveydenhuoltoa. Ei todellakaan ole varaa mihinkään yksityisiin. 

Hän varmaan tarkoitti, että muualla pääsee hyvin edullisesti yksityiselle ja saa heti ja helposti hoitoa. Suomessa ei siis ole varaa mennä yksityiselle vaan joutuu jonottamaan pitkään julkiselle puolelle. 

Vierailija
117/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että ymmärtää miten yhteiskunta toimii. Yhteiskunnan rakenne ja kaikki asiat ovat tuttuja. Tiedät, miten asioiden kuuluisi olla, ts. sinua ei voida myöskään huijata.

Vierailija
118/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko viimeisen lauseeni?? Harmi ettei ole varaa käydä Suomessa yksityisellä

Jos olisi ollut varaa en varmasti kärsisi loppuelämääni kroonisista kivuista jotka estävät istumisen ja nukkumisen. Omasta mielestäni olen jo lähes kuollut, niin raskasta tämä on henkisesti ja fyysisesti ollut, mitään apua en julkiselta puolelta tule saamaan. Buranareseptin laittoivat apteekkiin.

Vierailija
119/119 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Perheisiin ja ystäviin voi kyllä pitää yhteyttä vaikka Facebookin tai Skypenkin kautta ja aina voi matkustaa Suomeen tapaamaan heitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi