Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos muuttaisitte Suomesta pois, mitä tulisi ikävä?

Vierailija
12.10.2018 |

Tietysti perhe ja ystävät, mitä muuta?

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiä tulis ikävä

Vierailija
62/119 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruisleipä, salmiakki ja todennäköisesti kesän valoisuus. Siis olettaen, että muuttaisin esimerkiksi Italiaan. 

Ruisleipää saa lidlistä, salmiakkia tigerista ja valoisia kesäöitä en kaipaa italiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä kaipasin oli ilmainen kouluruokaa ja sitä, että saa asioida ja työskennellä omalla kielellä ja perhettä tietysti.

Ei mitään muuta. Ei edes ruisleipää, Saksasta sitä saa monta lajia, ainakin meiltä. Tai no salmiakkia ehkä.

Vierailija
64/119 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipää, kunnallistekniikkaa, metsäpolkuja ja suomen lämpimiä taloja.

Vierailija
65/119 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruisleipä, salmiakki ja todennäköisesti kesän valoisuus. Siis olettaen, että muuttaisin esimerkiksi Italiaan. 

Ruisleipää saa lidlistä, salmiakkia tigerista ja valoisia kesäöitä en kaipaa italiassa.

Ei se Lidlin ruisleipä ole nähnytkään suomalaista ruisleipää. Sitä on siis ikävä täällä Italiassa, kuten myös saunaa, syksyn kirpeitä aurinkoisia päiviä, jolloin voi mennä sienestämään mihin tahansa lähimetsään, oikeaa kermaviiliä, parempia sipsejä, leivälle levitettävää voita, paremmin rakennettuja asuntoja, suomalaisten kohteliaisuutta ja sitä että asiansa saa hoidettua virastoissa suht nopeasti.

Vierailija
66/119 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti näitä (kokemuksen syvällä rintaäänellä, useassa Euroopan maassa asuneena):

- Suihkussa ja vesihanoissa säädettävää lämpötilaa, joka todella toimii. Eli kun kääntää pari milliä suuntaan tai toiseen, niin vähän lämpenee tai kylmenee. Keski-Euroopassa ja muissa Pohjoismaissakin pitää esim. suihkussa laskea ensin jääkylmää vettä, ennen kuin pikkuhiljaa lämpenee, ja kesken suihkun tuleekin liian kuumaa vettä. Tai käsiä/kasvoja pestessä. 

- Huoneistojen lämpöä. Keski-Euroopassakin jäätyy täysin talvella sisällä. Suomessa on ihanaa olla sisällä jääkylmällä ilmalla, kun saa nauttia lämmöstä. Keski-Euroopassa olen nukkunut välillä pipo päässä ja hanskat kädessä, kun ulkona on pakkastanut. 

- Puhdasta ilmaa

- Ihanan makuista ja puhdasta hanavettä, jota voi juoda niin paljon kun haluaa, eikä tarvitse kantaa kaupasta ja huomata keskellä yötä, että juomakelpoinen vesi sattuukin loppumaan.

Vierailija
67/119 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhettä ja ystäviä ei ole joten pitkän miettimisen jälkeen mieleen tuli vain yksi asia ja se on ruisleipä. Jos muuttaisin täältä pois, en tulisi enää koskaan edes käymään täällä.

Etkö kaipaisi mahdollisuutta hoitaa asioita äidinkielellään vanhuksena. (Jolloin opitut vieraat kielet unohtuvat)

Jos on puhunut yhtä kieltä 20v ja toista kieltä 60v, ja se jälkimmäinen unohtuu, on muutenkin aika antaa jollekin muulle vastuu asioista huolehtimisesta.

Vierailija
68/119 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto on yksi asia mistä tykkään. Omalla tavalla myös eri vuodenajat. Tykkään myös hiljaisuudesta/rauhallisuudesta. Ja varmaan Fazerin suklaita tulisi ikävä :D

Tätä oon välillä miettinytkin et oisko helppoa asua ulkomailla ja mitä voisin jäädä ikävöimään.. Ystäviin voi kuitenkin pitää yhteyttä vaikka asuisi muualla tai niitä voisi ajoittain nähdä. Ja varmasti myös ystävät tykkäis tulla kyläilemään ulkomaille kun ei välttämättä tarvis kun lennot hankkia. :)

Vierailija
69/119 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Enpä nyky-Suomesta oikein mitään. Lähes kaikki mitä olen Suomessa ja suomalaisessa kulttuurissa rakastanut ja ollut ylpeä, on jollakin tavalla pilattu tai ajettu alas. Ennen olisin ylpeänä kertonut olevani suomalainen. Nykyään suomalaisuuden korostaminen tuntuu jotenkin yhtä höpsöltä kuunneltavalta, kuin stereotyyppi-jenkin jauhaminen Amerikasta maailman parhaana maana.

Vierailija
70/119 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämökkiä Saimaalla - Saunomista, uintia ja loikoilua siellä.

Talvimökkiä Levillä - Puhtaita hankia, murtomaahiihtoa, revontulia ja lämpimiä takkailtoja.

Turvallista ja rauhallista kahden lapsen kotiäidin elämää.

Vierailija
71/119 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Saksassa enkä todellakaan kaipaa Suomen heikkoa leipävalikoimaa vaan nautin siitä että lähileipomosta saa aamuvarhaisesta alkaen tuoreen bauerbrotin ja erinomaisia rapeita sämpylöitä. Salmiakista en pidä.

Vierailija
72/119 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M 40 kirjoitti:

Äitiä tulis ikävä

Haudassa maatuvaa äitiä on ikävä täällä Suomessakin.

Vierailija
73/119 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla asuneena opin arvostamaan suuresti Suomen puhtautta, siisteyttä. Ei ilmansaasteita, täällä on hyvä hengittää. Selkeät vuodenajat. Turvallisuus. Puhdas vesi. Suihkussa aina riittävästi lämmintä vettä. Terveydenhuolto. Koulutus. Sauna. Enpä erityisemmin ikävöinyt ruokia, irtokarkkeja kylläkin.

Ilman puhtaus on varmaan aika paikkakohtainen asia. Itse olen asunut Lontoon keskustassa, ja siellä oli paljon puhtaampi ilma kuin nykyisellä asuinalueella Tampereella. Samoin sisäilmaongelmat ovat Suomessa sata kertaa yleisempiä kuin vaikkapa Englannissa, joka on varmaan Euroopan toiseksi homeisin maa Suomen jälkeen.

Asuin itse Lontoossa kuusi vuotta ja terveyteni oli erittäin huono nuo vuodet. Jatkuva kierre tulehduksista, poskiontelot ja keuhkoputki. Asun myös itse Tampereella nykyään, on hyvä saada olla terve taas. Ei tarvitse niistää sitä tummaa töhnää.

Vierailija
74/119 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan toimivat terveydenhuolto-yms.-järjestelmät.

Ainakaan Suomen terv.huoltojärjestelmää et tule missään normi-länsimaassa ikävöimään. Päinvastoin.

Missä kaikkialla on Suomea parempi terveydenhoitojärjestelmä? Rahalla saa kaikkialla, Suomessa ilmankin, vaikka joutuukin vähän odottamaan.

Tsekissä tuntuisi olevan oikeasti ilmainen terveydenhuolto. Lääkärikäynti maksoi 0 korunaa. Erikoislääkärikäynti 0. Erikoistestit 0. Sairaalassa olo useamman päivän 0. Lääkkeet apteekista 0. Laboratoriotestit/verikokeet 0.

Toistaiseksi 9 vuoden aikana olen maksanut vain streptokokki-pikakokeesta 4 euroa, sekä reseptivapaista lääkkeistä apteekissa. Lisäksi olen päässyt lääkärille/sairaalaan/toimenpiteisiin aina heti, ja hoidon taso on ollut erinomaista.

Vierailija
75/119 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mitä kaipaan Suomesta? Auran sinappia, suklaata, salmiakkia, lakritsia, punajuurisalaattia. Metsää ei tarvitse ikävöidä sillä sitä täällä Keski-Euroopassa piisaa :).

Vierailija
76/119 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä paikallinen Tiger myi hetken aikaa salmiakkia varoitustekstillä: "Tämä tuote ei sovi lapsille!". Nykyisin eivät enää myy ollenkaan :D.

Vierailija
77/119 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti näitä (kokemuksen syvällä rintaäänellä, useassa Euroopan maassa asuneena):

- Suihkussa ja vesihanoissa säädettävää lämpötilaa, joka todella toimii. Eli kun kääntää pari milliä suuntaan tai toiseen, niin vähän lämpenee tai kylmenee. Keski-Euroopassa ja muissa Pohjoismaissakin pitää esim. suihkussa laskea ensin jääkylmää vettä, ennen kuin pikkuhiljaa lämpenee, ja kesken suihkun tuleekin liian kuumaa vettä. Tai käsiä/kasvoja pestessä. 

- Huoneistojen lämpöä. Keski-Euroopassakin jäätyy täysin talvella sisällä. Suomessa on ihanaa olla sisällä jääkylmällä ilmalla, kun saa nauttia lämmöstä. Keski-Euroopassa olen nukkunut välillä pipo päässä ja hanskat kädessä, kun ulkona on pakkastanut. 

- Puhdasta ilmaa

- Ihanan makuista ja puhdasta hanavettä, jota voi juoda niin paljon kun haluaa, eikä tarvitse kantaa kaupasta ja huomata keskellä yötä, että juomakelpoinen vesi sattuukin loppumaan.

Itse asun Keski-Euroopassa ja asuntoni on kyllä lämmin talvellakin. Meillä on itsesäädettävä lämmitys, johon laittaa haluamansa lämpötilan. Ikkunat on hyvät ja tiiviit ja joka vuosi saamme kaasuyhtiöltä palautusta vuositasauksen yhteydessä. Samoin hanavesi on pudasta ja sitä voi juoda huoletta.

Ensimmäistä kyllä tapahtuu joskus.

Vierailija
78/119 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla vuodesta -03. En enää muista, mitä silloin ikävöin. Nykyään en mitään. Mutta Suomessa käydessä mietin, kuinka ihanan rauhallista ja hiljaista siellä on. Kuinka mukavaa puhua omaa äidinkieltä. Ja kuinka ihana äiti mulla on.

Vierailija
79/119 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkaa ahdistaa aina jo lentokentällä portilla, kun alkaa kuulua suomea... :D

Vierailija
80/119 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä