Jos muuttaisitte Suomesta pois, mitä tulisi ikävä?
Kommentit (119)
Yötöntä yötä ja järviä ja siihen se jääkin. Jos eirojackpot osuu kohilleen, niin todennäköisesti hengailisin sen 9-10kk maailmalla ja kesät notkuisin Suomessa.
Kyllä jo kielelllinen identiteetti on jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuneena opin arvostamaan suuresti Suomen puhtautta, siisteyttä. Ei ilmansaasteita, täällä on hyvä hengittää. Selkeät vuodenajat. Turvallisuus. Puhdas vesi. Suihkussa aina riittävästi lämmintä vettä. Terveydenhuolto. Koulutus. Sauna. Enpä erityisemmin ikävöinyt ruokia, irtokarkkeja kylläkin.
Ilman puhtaus on varmaan aika paikkakohtainen asia. Itse olen asunut Lontoon keskustassa, ja siellä oli paljon puhtaampi ilma kuin nykyisellä asuinalueella Tampereella. Samoin sisäilmaongelmat ovat Suomessa sata kertaa yleisempiä kuin vaikkapa Englannissa, joka on varmaan Euroopan toiseksi homeisin maa Suomen jälkeen.
Asuin itse Lontoossa kuusi vuotta ja terveyteni oli erittäin huono nuo vuodet. Jatkuva kierre tulehduksista, poskiontelot ja keuhkoputki. Asun myös itse Tampereella nykyään, on hyvä saada olla terve taas. Ei tarvitse niistää sitä tummaa töhnää.
Riippuu varmaan missä asuu. Pyynikillä varmaan ei tarvitse niistää mustaa töhnää, mutta itse satun asumaan alueella, jossa todellakin saa. Ja ihan Tampereella. Nyt vielä bonuksena läheisellä kadulla on työmaa, jonka pölyjä saa niellä 80 000 auton pakokaasujen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti näitä (kokemuksen syvällä rintaäänellä, useassa Euroopan maassa asuneena):
- Suihkussa ja vesihanoissa säädettävää lämpötilaa, joka todella toimii. Eli kun kääntää pari milliä suuntaan tai toiseen, niin vähän lämpenee tai kylmenee. Keski-Euroopassa ja muissa Pohjoismaissakin pitää esim. suihkussa laskea ensin jääkylmää vettä, ennen kuin pikkuhiljaa lämpenee, ja kesken suihkun tuleekin liian kuumaa vettä. Tai käsiä/kasvoja pestessä.
- Huoneistojen lämpöä. Keski-Euroopassakin jäätyy täysin talvella sisällä. Suomessa on ihanaa olla sisällä jääkylmällä ilmalla, kun saa nauttia lämmöstä. Keski-Euroopassa olen nukkunut välillä pipo päässä ja hanskat kädessä, kun ulkona on pakkastanut.
- Puhdasta ilmaa
- Ihanan makuista ja puhdasta hanavettä, jota voi juoda niin paljon kun haluaa, eikä tarvitse kantaa kaupasta ja huomata keskellä yötä, että juomakelpoinen vesi sattuukin loppumaan.
Pk-seudun vesi on kaukana ihanan makuisesta. Kunnon klooripaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kaipaa, että Suomessa on aina turvallista olla hiljaa. Ulkomailla pitää kauheasti miettiä mitä sanoo, ja joutuu jatkuvasti sosiaalisiin tilanteisiin. Suomessa voit käydä töissäkin niin, että et puhu oikeasti mitään kenellekään.
Ehkä kaikkien aikojen Suomalaisin kommentti. :D
Suomen kieltä, ruisleipää, luontoa ja talvea. Oletan, että muuttaisin ilmastoltaan ja luonnoltaan erilaiseen maahan.
Ei small-talk -kulttuuria. Haluan vain olla rauhassa ilman, että joku tulee randomisti juttelemaan.
Eipä tule mitään mieleen lasten ja lastenlasten lisäksi. Eikä heitäkään pahemmin koska maailmalle on niin lyhyt matka ja yhteydenpito helppoa vaikka päivittäin.
Sieniä ja marjoja on myös etelä-Euroopassa ja niitä voi hyvin poimia ja syödä. Järvissä ei ole sinilevää ja vesi lämmintä. Metsät on ihan huimia keski-Euroopassa! Erityisesti rakastan tammi- ja pyökkimetsiä. Vuodenajatkin vaihtelee, talvi vain on lyhyempi ja raikkaampi kuin täällä Helsingin seudulla. Munchenin eteläpuolella alppien kupeessa lunta voi olla 1,5m talvella.
Ruisleipää voi leipoa vaikka itse.
Enää muutama vuosi niin sitten lähden lopullisesti:)
Luontoa, vuodenaikoja, metsiä, järviä, lapin tuntureita, merta ja saaristoa, hiljaisuutta ja rauhaa, turvallisuutta ja rehellisyyttä, ulkoilmaharrastuksia, uintia, hiihtoa, luistelua, retkeilyä, maastopyöräilyä, mökkeilyä, saunaa järven rannalla, metsän eläimiä, lintuja, suomalaisia ruokia, ... olen töiden vuoksi paljon ulkomailla ja nämä asiat perheen ja kavereiden lisäksi on niitä joita aina kaipaan. Suomalaiset on oikeasti aika rikkaita. Muualla nämä asiat olisivat luksusta ja vain rikkaiden saavutettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipä, salmiakki ja todennäköisesti kesän valoisuus. Siis olettaen, että muuttaisin esimerkiksi Italiaan.
Ruisleipää saa lidlistä, salmiakkia tigerista ja valoisia kesäöitä en kaipaa italiassa.
Itse olen lopen kyllästynyt italialaiseen ruokaan Italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luontoa
Luontoa? :D
Mihin tahansa menetkin niin luonto on kauniimpaa ja monipuolisempaa kuin täällä.
Ja älkää jaksako tulla jauhamaan jostain luonnon "puhtaudesta" kun puhdasta koskematonta luontoa löytyy jopa Venäjältä.
Suomalaista luontoa.
Olen asunut muuallakin ja vaikka olenkin varsin kielitaitoinen, jotenkin on ihanaa saada hoitaa asiansa omalla kielellään. On ihanaa, kun täällä ei ole kesällä ihan järjettömän kuumaa (paitsi tänä kesänä oli..) ja kuinka täällä tulee lunta. Valinnanvapaus marketeissa ja edullinen ruuan hinta on ihanaa. Se, että joka paikka ei ole ihan tupaten täynnä ihmisiä ja että voi kävellä lähimpään metsään vrt. aja tuntia autolla päästäksesi metsään. Minusta on myös ihanaa, että verrattuna joihinkin muihin maihin täällä ei tarvitse esittää pirteää, aktiivista jne, vaan saa olla oma mörkki itsensä ja olla tervehtimättä naapuria.
Niitä on tullut aina ikävä.
Olen taas lähdössä, mutta onneksi maahan, jonka kirjaimet vain vähän poikkeavat omistamme, kulttuuri on lähempänä omaamme ja sääkin hellii kamaluudellaan. Siellä ei varmaankaan tule ikävä, koska maisemat ovat huikaisevat.
Miksi kieltä tulee ikävä? Siksikö, että voi kommunikoida helpommin? Vai itsessään kielen vuoksi?
Ulkomailla olisi hienoa se, että voisi kehittyä paikallisessa kielessä, joka olisi palkitsevaa. Joten suomea en kaipaisi.
Olen asunut poissa Suomesta 23 vuotta ja vielä on noin 10 vuotta edessä. Eläkkeellä aion palata Suomeen ja olen pitänyt tiiviisti yhteyksiä yllä; vietän Suomessa kesällä neljä viikkoa ja joulun aikaan kolme viikkoa, ja lisäksi muutaman pitkän viikonlopun vuoden aikana. Eniten on ikävä puhdasta ilmaa ja luonnonläheisyyttä. Sitten omaa kieltä, omaa kulttuuria johon on kasvanut, ja sitä että ymmärtää kaiken mitä tapahtuu, kaikki on tuttua ja turvallista. Sen takia nuo Suomen lomat ovatkin todellista hermolepoa ja akkujen lataamista.
Ikävöin myös suomalaisten ruokakauppojen monipuolista tarjontaa.
Asun ulkomailla ja ikävöin vain puhtaita järviä.
Unohdin mainita hanaveden helppouden ja tupakoimattomuuden.
Vaikka Suomessa kouhkataan tupakoinnista niin muualla vasta onkin meillä tupakoimattomilla astmaatikoilla tukalat oltavat. Suomalaiset parvekesauhuttelijat ja tumppien nakkelijat eivät ole mitään verratuna siihen mitä on tullut koettua.
93/
Itse pari vuotta ulkomailla asuneena kaipaan ruisleipää, karjalanpiirakoita, salmiakkia ja lohta (jota saa täältäkin, mutta mielettömän kallista), marjoja ja sienestämistä. Lisäksi tietynlaista omaa tilaa ja epäsosiaalisuutta (en haluaisi useita vierailuja viikossa ja työyhteisön "ollaan yhtä perhettä" -asennetta). Suomessa asuin neljänneksi suurimmassa kaupungissa, mutta metsä oli 5 min kävelymatkan päässä. Täällä kestää puolen tunnin automatkan, että pääsee kunnon luontoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut muuallakin ja vaikka olenkin varsin kielitaitoinen, jotenkin on ihanaa saada hoitaa asiansa omalla kielellään. On ihanaa, kun täällä ei ole kesällä ihan järjettömän kuumaa (paitsi tänä kesänä oli..) ja kuinka täällä tulee lunta. Valinnanvapaus marketeissa ja edullinen ruuan hinta on ihanaa. Se, että joka paikka ei ole ihan tupaten täynnä ihmisiä ja että voi kävellä lähimpään metsään vrt. aja tuntia autolla päästäksesi metsään. Minusta on myös ihanaa, että verrattuna joihinkin muihin maihin täällä ei tarvitse esittää pirteää, aktiivista jne, vaan saa olla oma mörkki itsensä ja olla tervehtimättä naapuria.
Niitä on tullut aina ikävä.
Olen taas lähdössä, mutta onneksi maahan, jonka kirjaimet vain vähän poikkeavat omistamme, kulttuuri on lähempänä omaamme ja sääkin hellii kamaluudellaan. Siellä ei varmaankaan tule ikävä, koska maisemat ovat huikaisevat.
"Valinnanvapaus marketeissa ja edullinen ruuan hinta on ihanaa."
Suomessa vai??? Täällähän on duopoli ja kallein ruoka lähes. Valikoimat on ylisuuret jossain Prismassakin. Maitolaatuja on 20 ja jogurtteja 150, missään muualla Euroopassa ei vastaavaa taida olla.
Muisssa maissa taitaa olla niin, että ihmistä ei tuomita, jos ei ole hyvä fiilis, joten olotilasta huolimatta pidetään yllä sosiaalisuutta esim. tervehtimistä. Suomessa taas ihminen arvostellaan tylysti sen kulloisenkin olemuksen perusteella, joten tällöin jätetään tervehtimättä ja eristäydytään mieluummin, koska ei haluta häpäistä itseä ja näyttäytyä surkeana.
Julkista terveydenhuoltoa.
Ja vapautta, täällä voin rauhassa elää ilman että olisin jonkun miehen holhotti ja palvelija.
Puhdasta juomavettä suoraan omasta kraanasta arvostaa siinä vaiheessa kun sitä ei ole saatavilla. Minä en oikein pidä siitä pulloveden kanssa puljaamisesta; ensin sitä raahataan selkä vääränä kaupasta ja sitten kytätään että milloin se loppuu ja kuka hakee lisää. Myös peseytyminen toimivassa suihkussa nousee arvoon arvaamattomaan, kun käytät (esim. minä Kreikassa) suihkua josta tulee joko jääkylmää tai tulikuumaa vettä, välimuotoa ei ole.
Myös asiointi vaikka vakuutus- tai asumisasioissa omalla äidinkielellä on luksusta, tuommoisissa asioissa kun olisi suht tärkeää ymmärtää mistä puhutaan/kirjoitetaan, ettei jää jokin ratkaiseva asia ymmärtämättä.