Jos muuttaisitte Suomesta pois, mitä tulisi ikävä?
Kommentit (119)
Olen asunut jo kymmenen vuotta Pohjois-Amerikassa ja on ikävä yhteiskunnan luotettavuutta, täsmällistä palvelua. Ruisleipää, leipäjuustoa, Turun sinappia ja salmiakkia. Taianomaisia kesäiltoja mökillä, rantasaunan jälkeen hiljaisella laiturilla istumista. Luonto ei ole Suomessa oikeasti sen ihmeellisempää kuin muualla, väittäisin jopa että se on täällä kauniimpaa. Suuri ero on ihmisissä ja miten he suhtautuvat luontoon. Suomalaiset ulkoilevat ja nauttivat siitä enemmän kuin täällä ja siinä syntyy varmaan jonkinlainen side tuttuun luontoon.
Sitä, että melkein missä tahansa voi ja saa olla yksin. Eli pientä väkilukua yhdistettynä isoon pinta-alaan.
Miksi näin moni on vastannut vaihtelevat vuodenajat? Ei Suomi ole ainoa maa jossa on selkeästi neljä eri vuodenaikaa.
Itselläni tulisi ehdottomasti ikävä suomen kieltä ja suomalaisia karkkeja/suklaata :D
Vierailija kirjoitti:
Suomi on loppupelissä todella, todella turvallinen maa, varsinkin naisille. Kaduilla kulkiessa suurin todennäköisin väärä on, että joku kähveltää lompakon ja tämäkin vain isoimmissa kaupungeissa.
Pidin juuri vieraana nuorta naista Meksikosta, joka vaan nauroi, että hänen maassaan lompakon vieminen ulos lähtiessä on pienin murheista.
Puhumattakaan jostain Intian meiningistä naisia ja lapsia kohtaan....
Turvallisuutta jäisin itse naisena kaipamaan.
Maallisemmista asioista saunaa ja lumisia talvia.
Aika moni ulkosuomalainen asuu Suomea rikkaamissa ja myös turvallisemmissa maissa. Siksi emme hoksaa tätä, että enemmistö maailman ihmisistä asuu huonommissa oloissa, ja haukumme Suomea turhaan.
Sata vuotta sitten Suomi oli kehitysmaa, missä kuoli ihmisiä nälkään. Nousu teollisuusmaiden joukkoon on ollut ainutlaatuinen maailmassa, ja siitä voi olla ylpeä.
Olen muuttanut yli kaksikymmentä vuotta sitten. En kaipaa yhtään mitään.
Ystäviä eikä perhettä siellä ei ole. Suomi maana ei todellakaan houkuta. Kävin siellä elokuussa Helsingissä ja lähtiessä en tuntenut ikävää. Koti on muualla.
- hiljaisuus
- vähän porukkaa (huom, en asu pk-seudulla)
- puhdas vesi
- yötön yö kesällä
- kunnon talvi
- turvallisuus
- toimivat kylpyhuoneet (LVI)
Ruisleipä, salmiakki ja todennäköisesti kesän valoisuus. Siis olettaen, että muuttaisin esimerkiksi Italiaan.
kylmää, puhdasta vettä suoraan hanasta
Vierailija kirjoitti:
Perhettä ja ystäviä ei ole joten pitkän miettimisen jälkeen mieleen tuli vain yksi asia ja se on ruisleipä. Jos muuttaisin täältä pois, en tulisi enää koskaan edes käymään täällä.
Etkö kaipaisi mahdollisuutta hoitaa asioita äidinkielellään vanhuksena. (Jolloin opitut vieraat kielet unohtuvat)
Ei mitään. Eikä tule olemaankaan. Ihmiset on niin mulkkuja toisilleen, ettei sellaisia ole missään.
Vierailija kirjoitti:
Ystäviä eikä perhettä siellä ei ole. Suomi maana ei todellakaan houkuta. Kävin siellä elokuussa Helsingissä ja lähtiessä en tuntenut ikävää. Koti on muualla.
Miten sulla ei ole yhtään ystävää tai sukulaista Suomessa.
Ulkomailla asuneena opin arvostamaan suuresti Suomen puhtautta, siisteyttä. Ei ilmansaasteita, täällä on hyvä hengittää. Selkeät vuodenajat. Turvallisuus. Puhdas vesi. Suihkussa aina riittävästi lämmintä vettä. Terveydenhuolto. Koulutus. Sauna. Enpä erityisemmin ikävöinyt ruokia, irtokarkkeja kylläkin.
Sitä arvostaa, että kun Suomessa joku homma ei toimi ja joutuu soittelemaan ja tekemään valituksia yms., ymmärtää mitä vastapuoli yrittää sanoa, vaikka olisikin eri mieltä. Kun samanlaista asiaa yrittää hoitaa vieraalla kielellä ja monet käsitteetkin on vähän epäselviä, huomaa miten paljon yksinkertaisempaa on vahtia oikeuksiaan äidinkielellään.
Sinänsä Suomi ei ole mitenkään erityisen mukava maa, varsinkaan talvella.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuneena opin arvostamaan suuresti Suomen puhtautta, siisteyttä. Ei ilmansaasteita, täällä on hyvä hengittää. Selkeät vuodenajat. Turvallisuus. Puhdas vesi. Suihkussa aina riittävästi lämmintä vettä. Terveydenhuolto. Koulutus. Sauna. Enpä erityisemmin ikävöinyt ruokia, irtokarkkeja kylläkin.
Ilman puhtaus on varmaan aika paikkakohtainen asia. Itse olen asunut Lontoon keskustassa, ja siellä oli paljon puhtaampi ilma kuin nykyisellä asuinalueella Tampereella. Samoin sisäilmaongelmat ovat Suomessa sata kertaa yleisempiä kuin vaikkapa Englannissa, joka on varmaan Euroopan toiseksi homeisin maa Suomen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla ei ole yhtään ystävää tai sukulaista Suomessa.
En ole se jolta kysyit, mutta jos olisin itse muuttanut 20 v sitten ulkomaille vaikka opiskelemaan, voisi tilanne olla sama. En pidä yhteyttä kouluaikaisiin kavereihin, vaan ystävät ja kaverit ovat etupäässä opiskeluajoilta ja osa myöhemmin työkuvioista. Vanhemmat ja isovanhemmat ovat kuolleet, isän veli oli lapseton juoppo ja äidin sisko on myös kuollut. 1 serkku olisi, mutta ei olla koskaan oltu läheisiä mm. ison ikäeron takia. Sisaruksia ei ole.
Riippuu mihin muuttaa.
Eniten varmaan kesäiltoja mökillä.
Sitä kaipaa, että Suomessa on aina turvallista olla hiljaa. Ulkomailla pitää kauheasti miettiä mitä sanoo, ja joutuu jatkuvasti sosiaalisiin tilanteisiin. Suomessa voit käydä töissäkin niin, että et puhu oikeasti mitään kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipää, suomen kieltä.
Saattaisit saada terveellisempää ruokaa kuin ruisleipä :)
Aivan, missään muualla ei syödä ruisleipää kuin Suomessa. Ja sen terveyshyödyt on jopa kumottu.
Toisaalta eihän suomalaisetkaan syö ruisleipää, vaan jotain sekaleipää.
Mut tää ei ollutkaan terveys keskustelu
Suomi on loppupelissä todella, todella turvallinen maa, varsinkin naisille. Kaduilla kulkiessa suurin todennäköisin väärä on, että joku kähveltää lompakon ja tämäkin vain isoimmissa kaupungeissa.
Pidin juuri vieraana nuorta naista Meksikosta, joka vaan nauroi, että hänen maassaan lompakon vieminen ulos lähtiessä on pienin murheista.
Puhumattakaan jostain Intian meiningistä naisia ja lapsia kohtaan....
Turvallisuutta jäisin itse naisena kaipamaan.
Maallisemmista asioista saunaa ja lumisia talvia.