Köyhät! Miten hemmottelette itseänne, jos/kun siihen on rahaa? Saa jakaa köyhäilyvinkkejäkin
Mä teen yleensä tortilloja tai pizzaa kun rahat tulee tilille. Saatan myös ostaa itselleni niitä pakastealtaan mozarellatikkuja ja cheddarjalapenoja, säilöttyjä artisokansydämiä tai poppamiehen tulisia sipsejä. Soijakastike ja juusto kuuluvat myös mun luksusosastoon.
Myös joku Hesburgerissa käyminen on harvinaista herkkua. Käyn tosin vain ehkä pari kertaa vuodessa kun lopulta teen itse parempaa ruokaa halvemmalla (ja sitä on sitten enemmän).
Muuta hemmottelua on sitten ristikkolehdet, käsityö-ja taidetarvikkeet ja kirjat.
Mun vinkkini on mungpapujen idätys. Ne itää tosi helposti ja pienestäkin paketista saa paljon ituja. Tosi terveellistä ja hyvää. Se on varmaan halvin tapa saada jotain vihreää ruokapöytään. Niitä ituja voi laittaa melkein mihin tahansa ruokaan ja syödä vaikka leivänkin päällä tai ihan vain sellaisenaan. Hommaan tarvitsee vain papuja ja jonkun astian. Netistä löytyy hyviä ohjeita. Parasta on, että kuivat pavut säiyvät käytännössä ikuisesti ja niitä voi varastoida kasppeihin hyvinä aikoina.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Maailman paras herkku on hapankorput ja Aura-juusto. Näihin tulee himo. Ne saavat päivän paistamaan, vaikka ulkona olisi paskamyrsky. Elämänilo on pienissä ja yksinkertaisissa asioissa.
En tiedä, miksi, mutta nämä vastaukset ja tähän ketjuun vastaileminen on saanut mut taas arvostamaan enemmän ihan vaan elossa olemista ja näitä pikkujuttuja. Onhan se joskus onnetonta ja toivotonta, mutta tuli jotenkin hyvä olo, kun kirjoitin tuossa esim. teestä ja vanhasta teepannustani.
On vaan hienoa pysähtyä yhtäkkiä ja katsoa ympärilleen, hengittää, haistaa ja kuunnella. Hetkeksi voi aina unohtaa kaiken ja olla pelkkää silmää, nenää, korvaa ja tuntoaistia.
Mä olen joskus tehnyt teetä männynneulasista kun ei ollut rahaa mihinkään eräänä talvena. Tili nollilla ja niin poispäin. Se tuoksu oli ihan mahtava ja sielua parantava. Muistan sen hetken vieläkin, vaikka siitä on jo vuosia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä huvittelen heittelemällä tennispalloa seinään ja koppaan sen sitten kiinni :)
Ruokapuolesta ostan suolatikkuja ja piilotan ne ympäri kämppää. Kiljukännin jälkeen mukava krapulassa etsiskellä suolaista :)
Mussa on kai jotain vikaa, mutta nauroin tälle ääneen. Mä osaan kuvitella tämän ihan liian hyvin. :D
Saatko tennispallon kiinni kiljupäissäsikin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylensyönti on köyhän ainoa ilo.
Ei kyllä ole.
Mä nautin nyt näistä syksyisistä ruskantäyteisistä ihanista päivistä ja illoista tekemällä lenkkejä lähimetsään ja hengitän keuhkot täyteen raitista ilmaa ja syksyn tuoksua. Ja tämän kaiken saan ihan ilmaiseksi. 🤗
Ja arvokkaita sieniä kaupan päälle.
Mulle on hemmottelua se, että pakastimessa on itse kerättyjä mustikoita ja voin lisätä niitä puuroihin tai jogurttiin, tai tehdä mustikkapiirakkaa.
Hemmottelua on myös ulkona kävely, varsinkin metsäretket. Minunkin mielestäni syksy on parasta ulkoiluaikaa. Nautin ihan mielettömästi raikkaista syyssäistä.
Perjantai-iltana raskaan työviikon jälkeen on ihana lysähtää sohvalle ja juoda pari lasia halpaa punkkua. Edullisissakin punkuissa on ihan hyviä vaihtoehtoja!
Ostan jonkun naistenlehden alennuksella ja sen kanssa suklaata, hyvä kombo :)
Ap, sä olet ihana. Kaikkea hyvää sulle tulevaan.
Itsekin yleensä herkuttelen, esim. jäätelöllä. Ja kun annan itselleni luvan ostaa jotain normibudjetista poikkeavaa extraherkkua, ostan tarkoituksella sitä vähän parempaa ja kalliimpaa, esim. Ainoa tai Ben & Jerry'siä, enkä sitä 1€ per litra vaniljaa.
Erityisesti silloin, kun arjen pienet luksukset ovat harvassa, kannattaa niihin panostaa. "Luksuksen tuntua" voi lisätä jo pelkästään se, että ostaakin Oltermannia kaupan oman merkin sijaan. :p
Vierailija kirjoitti:
Ostan jonkun naistenlehden alennuksella ja sen kanssa suklaata, hyvä kombo :)
Anteeksi... Rupesi naurattamaan kun muistin, että äitini teki täsmälleen saman niihin aikoihin kun olin lapsi ja rahat oli tiukilla. Sitten isä joka kerta otti sen lehden ensimmäisenä ja meni vessaan istumaan. Eikä se tullut sieltä ulos pitkään aikaan. Äiti oli ihan raivoissaan joka kerta, ja mä kyllä ymmärrän asian.
Isäparka ei ehkä kehdannut lukea niitä muualla kuin vessassa.
Lopulta äiti oppi kait piilottamaan sen lehden. Nykyisin niillä on vessassa kasa Aku Ankkoja. Isä tilaa niitä itselleen. Ja miksi ei, kun on varaa. :) Mun vanhemmat vaurastuivat jossain vaiheessa. Ovat yrittäjiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, sä olet ihana. Kaikkea hyvää sulle tulevaan.
Kiitos. :) Mulle kävi kerran hyvä tuuri ja pääsin hyvän psykologin vastaanotolle. Hän ohjelmoi mut parissa vuodessa uudestaan niin, että rupesin näkemään asiat ihan eri tavalla. Mä olen vieläkin sairas, enkä "yhtä hyvä kuin muut", mutta tässäkin tilanteessa voi kokea hyviä asioita. Ei se ole keneltäkään pois, eikä vaikkapa mukavan teehetken takia tarvitse kokea syyllisyyttä. Se ei hyödytä ketään.
Mäkin toivon vielä nousevani tästä. Yritän kaikkeni, koska näistä positiivisista jutuista huolimatta elämä ei pääosin ole niin upeaa, rauhaisaa ja onnellista. Toki niitä hetkiä on ja uskon, että kun ihminen saavuttaa jonkin todellisen rauhan itsensä kanssa, hän voi olla onnellinen kaikenlaisesta materiasta tai sen puuttumisesta huolimatta. Mua vaivaa tällä hetkellä se, etten nyt pysty antamaan tälle maailmalle enemmän kuin otan. Yritän korjata sen asian ja parhaiten se onnistuu kun on psyykkisesti mahdollisimman hyvässä kunnossa,
ap
Vierailija kirjoitti:
Itsekin yleensä herkuttelen, esim. jäätelöllä. Ja kun annan itselleni luvan ostaa jotain normibudjetista poikkeavaa extraherkkua, ostan tarkoituksella sitä vähän parempaa ja kalliimpaa, esim. Ainoa tai Ben & Jerry'siä, enkä sitä 1€ per litra vaniljaa.
Erityisesti silloin, kun arjen pienet luksukset ovat harvassa, kannattaa niihin panostaa. "Luksuksen tuntua" voi lisätä jo pelkästään se, että ostaakin Oltermannia kaupan oman merkin sijaan. :p
Ehdottomasti. :)
Mä pidän chilistä ja tulisuudesta. Yleensä ostan halvinta jopa niihin tortilloihin ja pizzoihin, mutta chilistä en tingi. Lähes puuttuva hajuaisti kai tekee sen, että kaipaan tulisuutta ja suolaisuuttakin (ikävä kyllä. Suola on yksi säännöllisistä paheistani). Haju kun vaikuttaa makuunkin.
Poppamiehen tuotteet on ihan parhaita. Ne tuliset sipsit on todellakin tulisia. Samoin niiden tulinen kastike. Se on parempaa kuin tabasco. Mä yritän myös valita vegaanisia vaihtoehtoja mahdollisimman usein ja jos ostan sipsejä ja haluan dippiä, Poppamiehellä on vegaaninen sinihomejuuston makuinen dippi, joka on parempaa kuin oikeat sinihomejuustodipit, joita olen kokeillut. En ole mikään Poppamiehen mainostaja, mutta voin suositella tulisuuden ja vahvojen makujen ystäville.
ap
Ostan Lidl -makkaroita ja syön kylmänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. :)
Mä pidän chilistä ja tulisuudesta. Yleensä ostan halvinta jopa niihin tortilloihin ja pizzoihin, mutta chilistä en tingi. Lähes puuttuva hajuaisti kai tekee sen, että kaipaan tulisuutta ja suolaisuuttakin (ikävä kyllä. Suola on yksi säännöllisistä paheistani). Haju kun vaikuttaa makuunkin.
Poppamiehen tuotteet on ihan parhaita. Ne tuliset sipsit on todellakin tulisia. Samoin niiden tulinen kastike. Se on parempaa kuin tabasco. Mä yritän myös valita vegaanisia vaihtoehtoja mahdollisimman usein ja jos ostan sipsejä ja haluan dippiä, Poppamiehellä on vegaaninen sinihomejuuston makuinen dippi, joka on parempaa kuin oikeat sinihomejuustodipit, joita olen kokeillut. En ole mikään Poppamiehen mainostaja, mutta voin suositella tulisuuden ja vahvojen makujen ystäville.
ap
Itse olen vain pienen tulisuuden ystävä (pidän esim. chilisuklaasta), mutta Lidlin tuotteista tutuin on vanha kunnon Inferno-pitsa. :D
Mutta täytyy kyllä todeta samaa kuin moni muukin, että tämä on kyllä harvinainen hyvänmielenkeskustelu! Kiitos AP ja monet muutkin, ja hyvää syksyä. 🍁
Ostan vähän parempaa suihkugeeliä, siitä tulee ylellinen olo! Myös hieman kalliimpaa teetä perus mustan teen sijaan, esim. Clippersiä ja joskus kirpparilta sisusttuslehtiä/kirjoja. Onni on pienissä asioissa :)
Kaverilta ilmaiseksi saaduilla hifi kajareilla kuuntelesen usein Metallicaa ja Panteraa :)
Kävin ostamassa hulluilta päiviltä lohta ja pusuja.
Kun olin työttömänä ja rahaa oli vähemmän hemmottelin itseäni usein jalkakylvyillä, kasvonaamioilka ja hitailla aamuilla kahvin ja netin kanssa.
Nautin siitä, että oli aikaa laittaa itsensä viimeisen päälle ja kodissa kaikki oli paikallaan.
Nyt taas töissä ja kiireaamuina omaa ulkonäköä ei oikein ehdi laittaa ja kotikaan ei ole täydellinen. Uunikin pitäisi putsata..
Lidlin jäätelöä ja suklaata. Kahvia. Halpislonkeroa ja siideriä. Komerokukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ostamassa hulluilta päiviltä lohta ja pusuja.
Mä kävin eilen silakkamarkkinoilla Helsingissä, siinä samall kauppatorilla. Vajaa tunti ennen sulkemista sai puolella hintaa mm lohta ja ruusuja.
Kalastelen, mökkeilen, grillaan, savustan,saunon,marjastan.. joskus harvoin matkustan.
Ostamalla keksipaketin, jonkun super lempparin. Keittämällä vähän kalliimpaa, erikoiskahvia. Yleensä niin ja olen täysin tyytyväinen :)