Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmissuhteeni ovat muuttuneet 3-kymppisenä

Surullinen nainen
10.10.2018 |

Täytin 30 jokunen aika sitten. Tämän jälkeen olen havainnut ihmissuhteideni muuttuneen. Ehkä sen takia, että olen muuttunut itse. Minut on kasvatettu siihen, ettei negatiivisia tunteita olisi hyvä tuoda esiin. Nyt olen yrittänyt opetella sitä, jotta voisin psyykkisesti paremmin. Lopputulos: ihmissuhteisiin on tullut isoja näkyviä ristiriitoja. Vaikka yrität ilmaista rakentavasti ajatuksiasi ja syyttelemättä, niin juuri kukaan ei halua tulla vastaan. Tuntuu hirveän pahalta ja yksinäiseltä.

Mitä oikein teen? Aiempi tunteiden patoaminen tuotti paljon ahdistusta ja yksipuolisia ihmissuhteita. Avoimuuskaan taas ei tunnu toimivan, kun minulle suututaan. Onko ainoa vaihtoehtoni nyt olla koko loppuelämäni yksin ilman toisten seuraa?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpiiri muuttuu ja rakentuu pikkuhiljaa uudelleen oman muutoksesi mukana. Et itsekään enää "resonoi" vanhojen ystävien kanssa, jos koet tarvetta huomautella heille asioista. Löydät varmasti kaltaistasi seuraa, kun pidät silmät auki ja hakeudut ihmisten ilmoille sinua kiinnostavien asioiden pariin.

Vierailija
22/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli samoja mietteitä muutama vuosi sitten. Ja lapsuudenystävälläni myös.

Tämä ystäni kävi läpi vaikean eron (josta ei kuitenkaan mitään puhunut minulle kuin vasta jälkeenpäin), ja sen jälkeen voimaantui ajattelemaan ettei enää ole kenenkään kynnysmatto, ja että häntä ei enää käytetä hyväksi. Aika arvaamatta hän kaatoi niskaani kaiken sen, mitä ennen oli vain hiljaa mielessään ajatellut. Niin sitten sain kuulla, kuinka haaveeni ovat naurettavia, kuinka oikeastaan ansaitsin erään välien katkomisen aikanaan, ja kuinka olin naureskeleva ja muiden miehille flirttaileva hepsankeikka.

Romahdin aivan täysin. Siinä, missä itse olin katsonut peiliin monta kertaa, yrittänyt kannustaa, olla mukava kaikille jne, olikin hänen silmissään ollut pelkkää pahaa. En nyt väitä, että olen syytön ja puhdas pulmunen, mutta ajat joihin hän viittasi, olivat minulle raskaita ja vaikeita ja hän tiesi sen. Ja olin läpikäynyt paljon, ja hän tiesi sen, ja silti kehtasi sanoa ääneen että unelmani (ihan vain opiskelu naapurikaupungin yliopistossa) oli perheelliselle ihmiselle naurettava unelma.

Kesti pitkään toipua tuosta. Ja kun samaan aikaan olin kuitenkin miettinyt samoja asioita (mutta ei johtuen hänestä vaan muista ihmissuhteista): että minullakin saa olla mielipide, että myös minä saan tuntea, kaivata hyväksyntää yms. Niin jouduin todella katsomaan peiliin.

Nyt ajattelen, että entinen ystäväni purki pettymyksensä koko elämäänsä minuun. Minun ei kannata toimia samoin. Voin voimaantua tässä yksinäisyydessäkin mutta myös ottaa opikseni, miten ei ainakaan voimaannuta ja tuoda esille totuuksia tai "totuuksia".

Aika asiatonta ja tosi katkeran kuuloista.

Itse olen kyllä myös "antanut täyslaidallisen" eräälle sukulaiselle, joka on koko elämäni ajan vähätellyt ja manipuloinut minua. En kylläkään puuttunut hänen henkilökohtaisiin asioihinsa, vaan kanssakäymiseemme ja niihin asioihin, joissa koin hänen selvästi ylittäneen rajansa suhteessa minuun. Tämän jälkeen en ole enää vastannut hänen yhteydenottoihinsa, koska olen mielestäni kuunnellut jo aivan tarpeeksi hänen selityksiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla