ikinä ei ole rahaa ostaa mitään ylimääräistä, kaikki menee mitä tulee vaikka käy töissä! (lähihoitaja olen)
En ikinä osta mitään turhaa, vaan pelkkää tarpeellista. Suuriin hankintoihin ei kuitenkan koskaan ole varaa. Kauhea stressi koko ajan miten saa palkan riittämään koko kuuksi..
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Olette varmaan kaikki jo laittaneet kaikki kulunne paperille ja tehneet kaikki mahdolliset säästötoimet? Miettineet, mitkä oikeasti ovat välttämättömiä ja mitä ilman voi elää? Kilpailuttaneet sähkösopimuksen, tarkistaneet omaan käyttöönen edullisimman puhelinliittymän, miettineet, miten sähköä voi säästää, kilpailuttaneet vakuutukset ja mahdolliset lainat, muuttaneet edullisimpaan mahdolliseen asuntoon, käyneet muut kulut tarkalla kammalla läpi ja selvittäneet edullisimman vaihtoehdon/palvelun tarjoajan.
Toki. Silti tilanne on tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähihoitaja irtisanoutuu, otetaan tilalle yksi monesta kymmenestä hakijasta ja parin viikon perehdytyksen jälkeen hän on yhtä pätevä kuin lähtenyt.
Jos insinööri irtisanoutuu, yritetään löytää tilalle joku jolla on edes sinne päin vastaavaa kokemusta. Noin vuodessa hän voi tehdä töitä itsenäisesti, ja menee vuosia ennen kuin hän on oppinut yrityksestä kaiken mitä aiempi.
Näin karkeasti ottaen, ja siksi insinööreille maksetaan enemmän.
Tämä on todella huono peruste. Todella ylimielinen lähihoitajien työn vaativuutta ja osaamista kohtaan.
Itse en usko, että pärjäisin päivääkään lähihoitajan työssä.
Kannattaa myös muistaa, että lähihoitaja mahdollistaa omalla työllään sen insinöörin työssä käymisen. Lähihoitaja myös työtään tekemällä vähentää sen insinöörin stressitasoa, mikä vaikuttaa suoraan insinöörin työn tuottavuuteen.
Insinöörin on vaikea tehdä töitään jos lapset pyörivät jaloissa ja heitä pitää viihdyttää ja ruokkia ja vaippaa vaihtaa siinä töiden lomassa. Olen tätä kokeillut kun lapsia ei ole voinut viedä päiväkotiin esim. sairastumisen takia.
Mies on kokenut tällaiset etätyöpäivät lasten kanssa yhtälailla vaikeiksi kuin minäkin. Kumpikin ollaan koettu, että näissä tilanteissa ei pysty tekemää töitä kunnolla eikä hoitamaan lapsia kunnolla.
Tästä päästäänkin kätevästi siihen sairauksien hoitamiseen. Ei se oma työteho mitenkään mahtava ole jos sairaudet jäävät hoitamatta joko osittain tai kokonaan.
Jos tätä asiaa miettii vähän laajemmin, niin saa huomata ettei lähihoitajan työn tuotavuutta voida arvioida yhtä suoraviivaisesti kuin insinöörin työn tuottavuutta. Lähihoitajan työ vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja sen toimivuuteen. Sitä kautta se vaikuttaa myös sen insinöörin (ja kaikkien muidenkin) työhön ja työssä käymiseen.
Joo, olen insinööri, ja ajattelen asioita aina melko laajasti.
Suosittelen muillekin ajattelemisen kokeilemista ;)
Tämä viisas teksti pitäisi ripustaa seinälle.
Melkein itketti. On niin turhauttavaa kun ihmiset katsovat asioita vain kapeasti. Oikeasti on tyhmää jos ei näe sitä miten on tärkeää arvostaa kaikkea työtä joka palvelee hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten saisi lisätienestiä..?
Mä olen miettinyt tätä myös. Ylityöt ovat minun työpaikalla kiellettyjä. Toisesta työpaikasta menee hurja veroprosentti.
En ole enää mikään nuori nainen joten kaupan kassallekaan tuskin huolitaan.
Eläkekertymäni on vaatimaton.
Jatkossa on vain yksi veroprosentti, niin ei mene korkeampaa prosenttia sivutuloista.
Toki tietysti tuo yksi veroprosentti on suurempi, jos on suuremmat tulot yhteensä.
Tosin onhan jo nyt ollut mahdollista hankkia freelance-verokortti ja tehdä kaikki työt samalla verokortilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina välillä miettinyt näitä palkka-asioita. En ole kommunisti kuitenkaan, vaikka tämä nyt siltä ehkä vähän kuulostaa. :D Kaikkia ammatinharjoittajia tarvitaan. Yhteiskunnasta ei tulisi yhtään mitään ilman kaupankassoja, lähihoitajia ja siivoojia. Silti aina ratkaisuksi huonopalkkaisille sanotaan, että kouluttaudu pidemmälle. Mitäs jos kaikki oikeasti kouluttautuisivat niin pitkälle, ettei kukaan tekisi enää matalapalkkatöitä? Yhteiskunta olisi aika kusessa.
Lisäksi, uskon että monet kouluttautuvat pitkälle nimenomaan omien kiinnostuksenkohteiden ja kykyjen kautta. Onnekas on siis se, joka on innostunut it-alasta ja vaikkapa huippu ohjelmoimaan ja sitä kautta saa tehdä työtä jota rakastaa ja rikastuukin samalla. Samoin joku on johtajatyyppiä ja kunnianhimoinen ja pääsee kansainvälisen firman toimariksi ja saa kaikki asiaan kuuluvat edut päälle. Nämä vain karrikoituna esimerkkeinä. Joistain töistä oikeasti myös maksetaan liikaa siihen nähden, että niidenkin tekijät olisivat täysin korvattavissa ja töiden vastuullisuus on joskus silmänlumetta. Kummasti niiden epäonnistuneidenkin yritysten toimareille on lisää duunia tarjolla, vaikka saisivatkin potkut edellisestä paikastaan, ja tietysti runsaiden erorahojen kera.
Mikä sitten olisi oikea yhteiskuntajärjestys? En tiedä.
Ja kaikista ei vain ole lääkäreiksi tai lakimiehiksi. Aina tulee olemaan ihmisiä, joilla taidot ja kyvyt riittävät ”vain” helpohkoon suorittavaan työhön. Ei siinä ole mitään pahaa.
Siksikin on hieman tyhmää jankuttaa tuota ”kouluttaudu pidemmälle”.
Vierailija kirjoitti:
pop98 kirjoitti:
"
Vierailija kirjoitti:
Olette varmaan kaikki jo laittaneet kaikki kulunne paperille ja tehneet kaikki mahdolliset säästötoimet? Miettineet, mitkä oikeasti ovat välttämättömiä ja mitä ilman voi elää? Kilpailuttaneet sähkösopimuksen, tarkistaneet omaan käyttöönen edullisimman puhelinliittymän, miettineet, miten sähköä voi säästää, kilpailuttaneet vakuutukset ja mahdolliset lainat, muuttaneet edullisimpaan mahdolliseen asuntoon, käyneet muut kulut tarkalla kammalla läpi ja selvittäneet edullisimman vaihtoehdon/palvelun tarjoajan.
"
-Kyllä, vakuutukset kilpailutetaan joka vuosi ja hyödynnetään aina -50% uuden asiakkaan alennus.
-Sähkö kilpailutetaan joka vuosi, nyt maksaa 3,99c/kwh.
-Puhelimet myös, nyt on DNA:lta vaihtajan tarjous rajattomat puhelut ja data LTE 150Mb 14,90e/kk/24kk
(ovh 34,90eur/kk).-Lämmitys on pienellä ja takalla lämmitän kun sain hakea tuttavan hakkuujätteitä ja tein niistä puita pari-kolme metriä.
-Pojalle pyörää kytättiin XXL:lstä 2kk että tuli tarjoukseen, säästö 150eur.
-Kiinasta tilaan kaiken pikkutavaran -80% suomen hinnoista.
-Alkot tilataan Saksasta -50% suomen hinnoista.
-Ruokatarjouksia kierretään eri kaupoista.
-Vaateostot ajoitetaan aina alennusmyynteihin.
-Prisman -50% iltatarjous jatkuvassa käytössä.
-Ei lainaa euroakaan, ei koskaan osamaksulla mitään.
-Auto tuore ei korjauksia ja pieni kulutus, oma, ei leasing eikä osamaksulla.
-Tori ja huutonet jatkuvassa käytössä jos jotain on järkevää hankkia käytettynä.
-Ja siellä myyn kaikki lapsilta jääneet pois.
Kirpparilaa tikkoon kaikki sopivat ja siellä myynti kerran vuodessa, eli ei heietetä roskiin mitään rahan arvoista.
-Jätteet lajitellaan, eli mini jätemaksulla mennään.
-Asumiskulut kaikkiaan alle 500e/kk 140m2 omakotitalossa. Ei remontteja.
-Ulkomailla ei ole käyty koskaan.
-Ei rahapelejä, ei tupakkaa yms.
-Kirkosta erottu rahan takia, kuin myös ammattiliitosta(lomaan kassassa).
-yms..yms..
Ja silti keskituloisina ei jää yhtään ylimääräistä.
Ihmettelen millä muut ihmiset elää, velallako?
Keskitulo suomessa on noin 3500e, josta jää kuussa pari tonnia. Se kertaa kaksi, niin teillä pitäisi olla noin 4000e nettotulot kuussa. Jos asumiseen menee 500e, niin mihin ihmeeseen se loppu 3500e menee jos ei riitä juuri mihinkään?
Samaa mäkin ihmettelen, nimittäin meidän parhaimmillaan 4000 euron kuukausibruttotuloilla on sekä maksettu asuntolaina, kasvatettu lapsi, harrastettu ja matkustettu, 2000-luvun Tampereella. Eihän tällä kuulemma edes elä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina välillä miettinyt näitä palkka-asioita. En ole kommunisti kuitenkaan, vaikka tämä nyt siltä ehkä vähän kuulostaa. :D Kaikkia ammatinharjoittajia tarvitaan. Yhteiskunnasta ei tulisi yhtään mitään ilman kaupankassoja, lähihoitajia ja siivoojia. Silti aina ratkaisuksi huonopalkkaisille sanotaan, että kouluttaudu pidemmälle. Mitäs jos kaikki oikeasti kouluttautuisivat niin pitkälle, ettei kukaan tekisi enää matalapalkkatöitä? Yhteiskunta olisi aika kusessa.
Lisäksi, uskon että monet kouluttautuvat pitkälle nimenomaan omien kiinnostuksenkohteiden ja kykyjen kautta. Onnekas on siis se, joka on innostunut it-alasta ja vaikkapa huippu ohjelmoimaan ja sitä kautta saa tehdä työtä jota rakastaa ja rikastuukin samalla. Samoin joku on johtajatyyppiä ja kunnianhimoinen ja pääsee kansainvälisen firman toimariksi ja saa kaikki asiaan kuuluvat edut päälle. Nämä vain karrikoituna esimerkkeinä. Joistain töistä oikeasti myös maksetaan liikaa siihen nähden, että niidenkin tekijät olisivat täysin korvattavissa ja töiden vastuullisuus on joskus silmänlumetta. Kummasti niiden epäonnistuneidenkin yritysten toimareille on lisää duunia tarjolla, vaikka saisivatkin potkut edellisestä paikastaan, ja tietysti runsaiden erorahojen kera.
Ja kaikista ei vain ole lääkäreiksi tai lakimiehiksi. Aina tulee olemaan ihmisiä, joilla taidot ja kyvyt riittävät ”vain” helpohkoon suorittavaan työhön. Ei siinä ole mitään pahaa.
Siksikin on hieman tyhmää jankuttaa tuota ”kouluttaudu pidemmälle”.
Jos kyvyt ei riitä vaikeampaan työhön, niin ei silloin myöskään ansaitse sen vaikeammam työn palkkatasoa. Sama kuin itkisi miksei saa olympiamitalia maratonista, vaikka ei jaksa juosta edes kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sama ongelma. Helsingissä asun.
Valintojen maailma. Niin kauan kun asuu Helsingissä, on turha vinkua ettei rahat riitä.
Yleensä täällä saa kuulla että työttömien, jotka ovat ehkäpä vielä syntyperäisiä Helsinkiläisiä ja joilla on koko elämä ja perhe pääkaupunkiseudulla tulisi muuttaa korpeen toiselle puolelle maata koska työtön ei saa elää pk-seudulla, oma vika kun rahat eivät riitä.
Nyt onkin sitten muutettava töissäkäyvänä pois Helsingistä! Ihan mahtavaa! Muita neuvoja?
Muu neuvo: älä vingu rahan puutetta.
Eli Suomeksi, muuta halvemmalle paikkakunnalle jos haluat, että rahaa jää enemmän asumisen jälkeen. Tuliko ihan uutena tietona tällainen?
Minä en ole vinkunut yhtään mitään, en ole ap.
Mutta kaltaisesi Ajatusten Tonava ei ehkä ole ajatellut asiaa loppuun asti. Tiedoksesi: työpaikkoja on eniten tarjolla pk-seudulla, kämppiä haja-asutusalueella. Tämä on varmaan sinulle tuttua uutisista? Ajatteletko mitään ehdotuksiasi yhtään laajemmalle tai pidemmälle aikavälille? Kaikki aamuvuoroa tekevät lähärit siis muuttavat pois pk-seudulta, jolloin kukaan ei hoida pk-seudun mummoja. Onko seuraava askel, että pakkomuutetaan palvelutalotkin vanhuksineen haja-asutusalueelle?
Minkä ajattelijan maamme on sinussa menettänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähihoitaja irtisanoutuu, otetaan tilalle yksi monesta kymmenestä hakijasta ja parin viikon perehdytyksen jälkeen hän on yhtä pätevä kuin lähtenyt.
Jos insinööri irtisanoutuu, yritetään löytää tilalle joku jolla on edes sinne päin vastaavaa kokemusta. Noin vuodessa hän voi tehdä töitä itsenäisesti, ja menee vuosia ennen kuin hän on oppinut yrityksestä kaiken mitä aiempi.
Näin karkeasti ottaen, ja siksi insinööreille maksetaan enemmän.
Tämä on todella huono peruste. Todella ylimielinen lähihoitajien työn vaativuutta ja osaamista kohtaan.
Itse en usko, että pärjäisin päivääkään lähihoitajan työssä.
Kannattaa myös muistaa, että lähihoitaja mahdollistaa omalla työllään sen insinöörin työssä käymisen. Lähihoitaja myös työtään tekemällä vähentää sen insinöörin stressitasoa, mikä vaikuttaa suoraan insinöörin työn tuottavuuteen.
Insinöörin on vaikea tehdä töitään jos lapset pyörivät jaloissa ja heitä pitää viihdyttää ja ruokkia ja vaippaa vaihtaa siinä töiden lomassa. Olen tätä kokeillut kun lapsia ei ole voinut viedä päiväkotiin esim. sairastumisen takia.
Mies on kokenut tällaiset etätyöpäivät lasten kanssa yhtälailla vaikeiksi kuin minäkin. Kumpikin ollaan koettu, että näissä tilanteissa ei pysty tekemää töitä kunnolla eikä hoitamaan lapsia kunnolla.
Tästä päästäänkin kätevästi siihen sairauksien hoitamiseen. Ei se oma työteho mitenkään mahtava ole jos sairaudet jäävät hoitamatta joko osittain tai kokonaan.
Jos tätä asiaa miettii vähän laajemmin, niin saa huomata ettei lähihoitajan työn tuotavuutta voida arvioida yhtä suoraviivaisesti kuin insinöörin työn tuottavuutta. Lähihoitajan työ vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja sen toimivuuteen. Sitä kautta se vaikuttaa myös sen insinöörin (ja kaikkien muidenkin) työhön ja työssä käymiseen.
Joo, olen insinööri, ja ajattelen asioita aina melko laajasti.
Suosittelen muillekin ajattelemisen kokeilemista ;)
Tämä viisas teksti pitäisi ripustaa seinälle.
Melkein itketti. On niin turhauttavaa kun ihmiset katsovat asioita vain kapeasti. Oikeasti on tyhmää jos ei näe sitä miten on tärkeää arvostaa kaikkea työtä joka palvelee hyvinvointia.
Arvostus ja palkka ovat kaksi eri asiaa. Lähihoitaja on paljon helpompi korvata kuin vaikka se insinööri, jo ihan koulutuksen pituuden takia, ja siksi lähihoitajan palkka on pienempi. Se ei liity mitenkään arvostukseen.
Jos tuotteella on suuri kysyntä määrään nähden ja se on vaikea valmistaa, on sen hinta korkeampi kuin tuotteen, joka valmistuu nopeasti ja josta on ylitarjontaa. Tämä ei liity siihen kuinka tärkeä tai arvostettu ko tuote on.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajuu näitä. 700€ vuokra, laskut+ julkisen matkakortti 150€, ruoka 400-500€/kk = 1150€, säästöön 550€/kk jos jäis palkasta käteen 1800€, 250€/kk jos netto olis 1500€ jne, mihin ihmeeseen se rahaa menee jos ei ole ulosottoja tai osamaksulla kaikkea turhaa ja yksin asuu... itse en ole sitä koskaan ymmärtänyt.
Unohdat, että ihmisillä yleensä on elämää sen kodin ja työpaikan ulkopuolellakin. Harrastukset, lääkärikäynnit (+ lääkkeet), tapahtumat (synttärit, juhlat, konsertit) jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajuu näitä. 700€ vuokra, laskut+ julkisen matkakortti 150€, ruoka 400-500€/kk = 1150€, säästöön 550€/kk jos jäis palkasta käteen 1800€, 250€/kk jos netto olis 1500€ jne, mihin ihmeeseen se rahaa menee jos ei ole ulosottoja tai osamaksulla kaikkea turhaa ja yksin asuu... itse en ole sitä koskaan ymmärtänyt.
Unohdat, että ihmisillä yleensä on elämää sen kodin ja työpaikan ulkopuolellakin. Harrastukset, lääkärikäynnit (+ lääkkeet), tapahtumat (synttärit, juhlat, konsertit) jne.
Eikö nuo ole lääkärikuluja lukuunottamatta juuri niitä ylimääräisiä juttuja, mihin ap väitti ettei rahaa jää?
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta taas sinne korkeammin koulutettuihin tehtäviin olisi lopulta vaikea saada tekijöitä, jos samaa/suunnilleen samaa palkkaa saisit helpommassa hommassa matalammalla koulutuksella.
Esimerkiksi sillä firman toimarillakin on laajempi työnkuva ja suurempi vastuu kuin vaikka kaupan kassalla, näin esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Laskujen jälkeen jäi 243e käteen koko kuukaudeksi. Tulee taas peruna ja sipuli tutuksi ja jätän lääkkeet hakematta.
Myyjä
Lasku tarkoittaa että olet tilannut palveluita.Eivät ne yllättäen tule.
Saisiko jostain vähän lisätienestiä? Pari sunnuntai/yövuoroa esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo ole lääkärikuluja lukuunottamatta juuri niitä ylimääräisiä juttuja, mihin ap väitti ettei rahaa jää?
Ja tuskin kukaan joka kuukausi lääkärissä käy. Työterveyshuoltokin on ilmainen, peuslääkkeet ei hirveästi maksa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta taas sinne korkeammin koulutettuihin tehtäviin olisi lopulta vaikea saada tekijöitä, jos samaa/suunnilleen samaa palkkaa saisit helpommassa hommassa matalammalla koulutuksella.
Esimerkiksi sillä firman toimarillakin on laajempi työnkuva ja suurempi vastuu kuin vaikka kaupan kassalla, näin esimerkkinä.
Näin. Suomesta on jo nyt aivovuotoa ihan liikaa ulkomaille. Ammattikoulun ja yliopistokoulutuksen saaneiden välillä ei ole keskimäärin kuin muutaman satasen ero nettopalkoissa. Samoin sen ammattikoulun ja sosiaalituilla elävän välillä. Ts koulutuksella on jo nyt hyvin vähän vaikutusta nettotuloihin, kun kaikki tulonsiirrot ja todellinen työhön käytettävä aika huomioidaan hyvin rankan verotuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että suomalaiset ovat niin tasa-arvoisia, että kaikkien pitäisi mielestään päästä samaan elintasoon siitä huolimatta mitä työtä tekee. Ja tietysti mielellään heti 18- vuotiaana, kun kotoa pois muuttaa.
Se vaan nyt on niin, että jostain työstä vaan maksetaan enemmän ja siten se mahdollistaa parempaan ellämäntyyliin. Jos haluaa parempaa, niin pitäisi nähdä vaivaa sen eteen.
Kiitos
Juuri tämä!
18 v ollaan niin aikuisia ja kypsiä. Sit huomataan hiljalleen miten se elämä onkin kallista kun muutetaan pois vanhemmilta. Nykypäivänä kehitys menee huimaa vauhtia ja ilman kunnon koulutusta on vaikeaa päästä hyville ansioille. Itsellä kaverit olleet jo vajaan vuosikymmenen työelämässä kun minä vasta valmistunut diplomi-insinööriksi ja nyt parin vuoden työelämän jälkeen alkoi tulla näit "hyväks sun on" ja "vippaa pari sataa" heittoja. Sit valitetaan kun ei jää käteen rahaa eikä voi ostaa merkkivaatteita ja matkustella. Jos nuorena näkee vaivaa koulussa, voi sitten vanhempana vähän hölläillä.
Niinkuin joku aikanaan kommentoi IS:n keskustelussa että: "se piirtää kellä on liitu"
Itse elin aikoinaan lähihoitajan palkalla Helsingissä ihan hyvin. Maksoin aina heti kaikki pakolliset maksut, sitten se mitä jäi riitti ihan hyvin. Asuin kivassa asunnossa, söin hyvin ja jopa matkustelin yms. ei tarvinnut joka senttiä edes laskea ja riitti ihan hyvin seuraavaan palkkapäivään. Tosin en käynyt bailaamassa ja ravintoloissa ja harrastuksena oli koiran kanssa ulkoilu ja lenkkeily ym. edulliset harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Vittu mitä paskaa . Liiton rahoilla pääsisi melkein samoille osingoille !
Tarkoitat siis veronmaksajien rahoilla, sillä nuo liitot eivät maksa niistä rahoista kuin noin 10% ja loput tulee verovaroista.
Tässä nyt unohtuu sekin, että sillä insinöörillä on vähintään 4 vuotta pidempi koulutus kuin lähihoitajalla. Tottakai palkankin pitää olla ihan eri.