Tietääkö joku? Onko lihantuotanto miten haitallista ilmastolle?
Kommentit (63)
Nauta on luotu laiduntamaan. Siellä laitumella se syö heinää/ruohoa ja lannoittaa sitä samalla ja sitten se rauhassa makoilee ja märehtii syömänsä ravinnon. Tällöin kaikki on tasapainossa ja ok. Mutta kun naudalle syötetään rehua, se ei sovi naudalle. Ja kun laitumet muutetaan soija/maissirehupelloiksi, se ei ole ok. Ja kun nautoja on kymmeniä tuhansia pienellä pläntillä pissaamassa ja kakkaamassa ja syömässä soijaa/maissia, se ei ole ok. Eikä se ole edes ihmiselle hyvää ravintoakaan, koska siinä on omega3 ja omega6 suhde mennyt vituralleen.
Vierailija kirjoitti:
Millään muulla ei ole väliä, jos hankkii lapsia. Sitten lapset saattavat hankkia lapsia, ja heidän lapsensa lapsia ja niin edelleen. Lisääntyminen, kulutus ja saastuttaminen kasvaa silloin eksponentiaalisesti.
Minä en aio hankkia lapsia.
En aio hankkia autoa, ellei se tule olemaan täysin päästötön ja uusiutuvalla energialla toimiva.
En syö lihaa ja rajatusti eläinkunnan tuotteita.
Mitä enemmän matkustan esimerkiksi lentokoneella, sitä enemmän pyrin osallistumaan metsän istutukseen tai uusiutuvan energian lisäämiseen ja kehittymiseen.
Nämä rajoitteet saattavat vaikeuttaa elämääni, mutta olen vahvamielisempi ja valmiimpi uhraamaan enemmän yhteisen hyvän vuoksi. Jos joku vertaa itseään tähän ja potee siitä huonoa omaatuntoa, mielestäni se on oikein ja hyvä, eikä minun ongelmani.
Totuus on melkein aina epämukava ja usein kivulias.
Minä vertaan tähän ja olisin kiinnostunut tietämään, miten lihansyönti vertautuu esim. lentomatkustamiseen, jota ilmeisesti harrastat. Minulla ei ole lapsia, en yksityisautoile enkä lentomatkusta lainkaan, mutta lihaa tulee kyllä syötyä. Varaa tietysti olisi siitä vähentääkin.
Valiolaisilla maitotiloilla ei käytetä soijarehuja.