Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koulujen opetuksen taso laskee?

Vierailija
09.10.2018 |

Opettajat ovat alati koulutetumpia ja silti opetuksen taso tuntuu jatkuvasti laskevan. Miksi näin? Ei omassa lapsuudessani vanhempien tarvinnut käydä koulua lasten kanssa. Vanhemmille järjestettiin muutama vanhempainilta vuodessa ja koulu hoiti loput. Nykyään opettajat vaikuttavat uusavuttomilta ja koulunkäynti kaatuu vanhempien niskaan.

En jaksa tällaista koulua. Haluan koulun hoitavan lasten koulupäivän. En halua vilma-viestejä joutavista asioista. En halua puuhastella koulutehtävien parissa iltoja ja viikonloppuja.

Kommentit (146)

Vierailija
1/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt tutustumassa nykypäivän kouluelämään? Sellainen aikuisten TET-viikko olisi kyllä hyvä juttu. Vanhemmat voisivat vaihtaa työpaikkoja lastensa opettajien kanssa vaikka viikoksi. Saattaisi silmät avautua molemmilta osapuolilta.

Vierailija
2/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt tutustumassa nykypäivän kouluelämään? Sellainen aikuisten TET-viikko olisi kyllä hyvä juttu. Vanhemmat voisivat vaihtaa työpaikkoja lastensa opettajien kanssa vaikka viikoksi. Saattaisi silmät avautua molemmilta osapuolilta.

Minä auskultoin neljä vuotta sitten. Olen samaa mieltä kuin ap. Nykykoulu kaatuu vanhempien niskaan.

T. Äiti ja oe

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä auskultoin neljä vuotta sitten. Olen samaa mieltä kuin ap. Nykykoulu kaatuu vanhempien niskaan.

T. Äiti ja oe

Tottakai se kaatuu, kun luokassa pitää keskittyä siihen, että porukka on elossa vielä sieltä lähtiessään. Ei siinä paljon opettamisesta tarvitse haaveilla.

Olen ollut opettaja aika paljon kauemmin kuin sinä. Muutos on ollut valtava. Aloittajan opettajat jos tuotaisiin tähän päivään ja luokkahuoneeseen, ne lopettaisivat ekan tunnin jälkeen.

Vierailija
4/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikko: lapsella terkka-aika ja sitä ennen kirjastovierailu. Minun piti ensin kysyä että monelta se vieraili loppuu. Että ehtiikö sinn terkalle. Sitten ilmoitin Wilmaan tuntimerkinnäksi että lapsi on pois siltä ja siltä tunnilta terkan takia. Aitten lapsi laittaa viestiä että terkkaa ei näy missään vaikka on aika. Jouduin soittamaan kolmeen paikkaan ottaakseni selvää että missä terkka on. Sitten selvisi että terkka on sairas. Sitten piti soittaa lapselle että terkka ri tulekaan ja laittaa taas Wilmaan että peruutus.

Ennen vanhaan koulussa ihmiset tiesivät missä kukakin on ja koska. Ei äidin tarvinnut puolta tuntia käyttää päivästä siihen lapsensa etäopastamiseen.

Vierailija
5/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opetus ole huonompaa, vaan opetettavat ja heidän vanhempansa, koska älykäs ja koulutettu kansanosa ei nykyään lisäänny, joten jäljelle jää vain sisäsiittoiset troglodyykit.

Vierailija
6/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lian vähän miesopettajaa, varsinkin ala-asteella.

Lapsi pitää aina ymmärtää ja keskustella, tekijä on uhri, uhri on syyllinen.

Opettajilla ei ole, eikä halua, valtuuksia laitaa lapset ojennukseen.

Erikois lapset normi luokissa

Haetaan oppia ruotsista (joo, tämä ei ollut vitsi)

Ei arvosanoja

Ja koulusta riippumattomat syyt, jostain syytä erikoislapsien määrä on räjäyttänyt ja koulutus vastainen ilmapiiri (Miksi kouluttautua työttömyyteen, käden taidot tarvitaan… jne.)

Vierailija
7/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti syynä liian suuret luokkakoot ja se että erityistä tukea tarvitsevat on säästöjen vuoksi normaaliluokissa vaikkeivat haluaisi joten opettajan aika menee heidän opettamiseen, lisäksi opettajat sanovat että normaalilapsilla on nykyään muutenkin enemmän käytöshäiriöitä kuin ennen.Siksi aika menee kurin pitämiseen opettamisen sijaan.

Vierailija
8/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ops ja inkluusio. Siinä syyt.

Vierailija
9/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äiti ja oe

Tottakai se kaatuu, kun luokassa pitää keskittyä siihen, että porukka on elossa vielä sieltä lähtiessään. Ei siinä paljon opettamisesta tarvitse haaveilla.

Olen ollut opettaja aika paljon kauemmin kuin sinä. Muutos on ollut valtava. Aloittajan opettajat jos tuotaisiin tähän päivään ja luokkahuoneeseen, ne lopettaisivat ekan tunnin jälkeen.

Tai ne ottaisi auktoriteetilla tilanne haltuun.

Vierailija
10/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äiti ja oe

Ei ole siitä kyse.

Vaan siitä että Wilman tultua esim kaikki ohjeistukset on voitu työntää suoraan äideille. Hioa neljän sivun yksityiskohtaisiksi lakanoiksi joihin tulee muutoksen muutoksen muutos vielä edellisenä yönä.

Ennen ei lllut Wilmaa jolloin vain piti ohjeistaa suoraan oppilaille, että huomenna on uintia.

Nyt se uintiohjeistus on tuo neljän sivun deltaljilakana,jossa on yksityiskohdittain että potää olla 2,20 euroa tällaisona ja tällaisina kolikkoina jne.

Ja niitä ohjeita tulee aina keskellä yötä vielä. 23.22 pantu viesti, että kertokaa lapsillenne että, 8.20 on paloharjoitus.

Vierailija
11/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi ops ja inkluusio. Siinä syyt.

Vaikka uusi ops on syvältä, niin se on kuitenkin liian tuore ollakseen syy tähän.

Inkuusio on myös lian tuore ilmiö selitäkseen että vuosikerta 1978 syntyneet on historian paras.

Vierailija
12/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään hitaimman oppilaan mukaan ja nyt mukana on näitä äo 85 omaavia

Vierailija
13/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti syynä liian suuret luokkakoot ja se että erityistä tukea tarvitsevat on säästöjen vuoksi normaaliluokissa vaikkeivat haluaisi joten opettajan aika menee heidän opettamiseen, lisäksi opettajat sanovat että normaalilapsilla on nykyään muutenkin enemmän käytöshäiriöitä kuin ennen.Siksi aika menee kurin pitämiseen opettamisen sijaan.

Juuri tämä. Opettajalla ei ole aikaa opettaa, kun aika menee muutaman tukea tarvitsevan oppilaan tukemiseen tai käytöksen suitsimiseen. Yleisopetukseen integroiminen on jalo ajatus, mutta eihän se toimi, jos opettaja ei saa lisäresurssointia yhtään.

Vierailija
14/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kirjoja. Nekin pitää vanhempien ostaa.

Vierailija
15/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äiti ja oe

Hah. Hyvä vitsi.

Vierailija
16/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi niin ala-astella meitä oli noin 22 lasta. Minun vanhempien aikana noin 30. Nyt lapseni luokassa on noin 15 (Ja luokassa on 1-2 aikuista)

Mutta opettajat ovat mentäneen otteensa, koska opettaja pitää diskuterata, ja auktoriteetti on ruma sana….

Vierailija
17/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äiti ja oe

Hah. Hyvä vitsi.

Kyllä 80 luvun mies opettajille se onnistuisi (ainakin jos ne pääse töihin heti 1. luokalla, eikä vasta silloin kun tilanne on karannut käsistä)

Vierailija
18/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että nykyään koulussa menee hirvittävästi aikaa kaikenlaiseen puuhasteluun, padeilla leikkimiseen ja retkeilyyn uuden opsin hengessä. Tähän syksyyn ei ole lapsilla mahtunut yhtään kokonaista viikkoa, että olisi menty lukujärjestyksen mukaan ja opiskeltu kunnolla. Viikottain on jos jonkinmoista konserttia, teatteria, museovierailua, luontoretkeä ja ties mitä muuta ja näitä varten sitten on projektia ennen ja jälkeen. Jos ei muuta niin sitten vaikka läheiseen päiväkotiin lukemaan satuja pienille ja leikkimään heidän kanssaan. Toki koululla myös vierailee kaikenlaisia esiintyjiä ja esitelmöijiä harva se viikko ja vanhempiakin houkutellaan koko ajan tulemaan koululle kertomaan omasta työstään. Opiskelussa kannustetaan itsenäiseen työhön ilman opettajaa melkein alusta lähtien ja opiskelupaikkansa saa valita ihan itse eli vaikka sitten olla opettajan pöydän alla. Opettajalla ei aina tunnu olevan käsitystä missä mennään. Luokkakoot on pienempiä kuin omana aikanani ja ryhmätunteja on silti enemmän eikä ainakaan omien lasteni luokalla ole läheskään yhtä vaativa oppilasaines kuin omalla luokallani aikanaan eräässä tämän kaupungin kurjimmista lähiöistä. Siltikin esim. täällä jää vanhempien tehtäväksi tarkistaa onko läksyt oikein kun koulussa ei ehditä. No, en yhtään ihmettele jos aikaa ei jää normaaliin koulunkäyntiin tuon kaiken hulabaloon keskellä.

Vierailija
19/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äiti ja oe

Ei ole siitä kyse.

Vaan siitä että Wilman tultua esim kaikki ohjeistukset on voitu työntää suoraan äideille. Hioa neljän sivun yksityiskohtaisiksi lakanoiksi joihin tulee muutoksen muutoksen muutos vielä edellisenä yönä.

Ennen ei lllut Wilmaa jolloin vain piti ohjeistaa suoraan oppilaille, että huomenna on uintia.

Nyt se uintiohjeistus on tuo neljän sivun deltaljilakana,jossa on yksityiskohdittain että potää olla 2,20 euroa tällaisona ja tällaisina kolikkoina jne.

Ja niitä ohjeita tulee aina keskellä yötä vielä. 23.22 pantu viesti, että kertokaa lapsillenne että, 8.20 on paloharjoitus.

Ahaa, kiitos selvennyksestä. Yhtään tällaista viestiä en ole saanut äitinä, enkä lähettänyt opettajana. En epäile toki toisten kokemusta asiasta.

Mutta mitä tekemistä tällä sitten varsinaisesti on opetuksen tason kanssa?

Vierailija
20/146 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kirjoja. Nekin pitää vanhempien ostaa.

Tämäkin muuten niin kovin totta. Oman lapseni luokalla on yllin kirjoja yksi kahta oppilasta kohden, siinä on hieno lukea kokeisiin. Samaten vanhempien pitäisi hankkia kouluun tarvikkeita esim. kuvis- ja kässätunneille ja aina ollaan kerjäämässä sitä sun tätä muuhunkin toimintaan kansioista ja tyynyistä alkaen. Tuntuu olevan hukassa maksuttoman perusopetuksen idea.