Nyt kaikki vähennetään päästöjä!
Tästä päivästä alkaen minä vähennän lentomatkustamista ja päätän, että en tule ikinä hankkimaan autoa. Lisäksi ostan niin vähän vaatteita ja tavaroita uutena kuin mahdollista. Toivottavasti kaikki muutkin tekevät samoin!
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tehny niin jo pitkään, mutta tavallaan myös ärsyttää, että meidän alle 30-vuotiaiden sukupolvi joutuu ottaa kaiken vastuun. Vanhempia sukupolvia ei ole kiinnostanut pskaakaan eikä varmaan kiinnosta jatkossakaan. Niiden elämät on pyöriny vaan kuluttamisen ja kaiken omistamisen ympärillä.
Mun mielestä on jotenkin hellyyttävää, että jokainen nuori sukupolvi luulee olevansa ensimmäinen, joka tajuaa mistään mitään. Ja luulee tietävänsä ja osaavansa kaiken, ja olevansa kaikesta vastuussa...
Raskasta aikaa, tuo nuoruus.
Mitäs arvon keski-ikäinen on tehnyt kestävän kehityksen eteen?
Omistatko auton? Matkusteletko usein? Ostatko tavaroita kirpputoreilta? Entisöitkö vaatteesi? Kierrätätkö aivan kaiken minkä voi (erottelet tuotteista eri materiaalit)? Otatko kauppaan omat kangaskassit? Syöt lihaa vain muutaman kerran viikossa?
Mä olen yksi "arvon keski-ikäinen" ja aloitin tän ketjun tänään. Sain osakseni arvostelua useamman kerran "olet todennäköisesti ikävä ihminen" ja "en ymmärrä noin tiukkaa ympäristöajattelua" kommentteja useampia.
Olen syntynyt 1978 ja koin herätyksen noin 6 vuotiaana. En kadu pätkääkään, etten lisääntynyt.
En tee mitään. Ensi vuonna vaihtuu taas leasingauto, pihvi on hyvää, lentokone vie lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tehny niin jo pitkään, mutta tavallaan myös ärsyttää, että meidän alle 30-vuotiaiden sukupolvi joutuu ottaa kaiken vastuun. Vanhempia sukupolvia ei ole kiinnostanut pskaakaan eikä varmaan kiinnosta jatkossakaan. Niiden elämät on pyöriny vaan kuluttamisen ja kaiken omistamisen ympärillä.
Mun mielestä on jotenkin hellyyttävää, että jokainen nuori sukupolvi luulee olevansa ensimmäinen, joka tajuaa mistään mitään. Ja luulee tietävänsä ja osaavansa kaiken, ja olevansa kaikesta vastuussa...
Omistatko auton? Matkusteletko usein? Ostatko tavaroita kirpputoreilta? Entisöitkö vaatteesi? Kierrätätkö aivan kaiken minkä voi (erottelet tuotteista eri materiaalit)? Otatko kauppaan omat kangaskassit? Syöt lihaa vain muutaman kerran viikossa?Mä olen yksi "arvon keski-ikäinen" ja aloitin tän ketjun tänään. Sain osakseni arvostelua useamman kerran "olet todennäköisesti ikävä ihminen" ja "en ymmärrä noin tiukkaa ympäristöajattelua" kommentteja useampia.
Olen syntynyt 1978 ja koin herätyksen noin 6 vuotiaana. En kadu pätkääkään, etten lisääntynyt.
Unohdin linkin
www.vauva.fi/keskustelu/3287759/mita-mielta-olet-minusta?page=3
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistatko auton? Matkusteletko usein? Ostatko tavaroita kirpputoreilta? Entisöitkö vaatteesi? Kierrätätkö aivan kaiken minkä voi (erottelet tuotteista eri materiaalit)? Otatko kauppaan omat kangaskassit? Syöt lihaa vain muutaman kerran viikossa?
En mitään enkä tee niin kauan kuin miljoonat kiinalaiset ajelevat x6:lla ja jenkkien bensa on lähes ilmaista.
Omistan
N.5x vuodessa mökille ja takaisin 400km yhteensä
En osta ,jos tarvitsen jotain ostan uuden.Ostan sitä mitä tarvitsen viimeksi purkin maalia.
En entisöi ,ostan uuden jos tarvitsen.Viimeksi takin 2 v sitten.
En kierrätä pois lukien lasi,metalli,kartonki.
Mulla on aina oma ei -kangaskassi kauppakassina.
Lihaa syön joka päivä.
Oikeasti tosi tärkeää olisi se, että ruokakaupassa käytäisiin harvemmin (kävellen tai pyörällä), mietittäisiin tarkkaan määrät, eikä heitettäisi yhtään ruokaa roskiin.
Vihreiden Aino Pennanen se vaan lentelee lentokoneilla huvilentoja.
Vaikka suomalaiset tappaisivat itsensä, ei ilmastonmuutos hidastuisi yhtään.
Vihreät näyttää mallia kirjoitti:
Vihreiden Aino Pennanen se vaan lentelee lentokoneilla huvilentoja.
Viimeksi lensi kyllä lentokoneesta.
Tiesitkö, että ennallistamalla 5-6 hehtaaria ojitettua suota voit kompensoida koko elämäsi hiilijalanjäljen?
Suomen pinta-alasta on kolmasosa ollut aikoinaan suota, siitä varmaan maamme nimikin tulee. Niitä on kuivattu, ojitettu, tehty metsiksi ja pelloiksi. Ne sitovat hiilidioksidia ennemmän kuin mikään metsä.
Peltoja ei tarvittaisi niin paljon, jos ei kasvatettaisi karjalle ruokaa. Eli lihansyönnin vähentäminen tässäkin. Turvetta ei saisi polttaa, koska sen lämpöarvot on niin lähellä nollaa, että siinä ei ole mitään järkeä.
Soissa on omanlaisensa ekosysteemit, joista monet ovat vaarantuneita, kun suon arvoa ei ymmärretä. Kyllähän se näyttää joutomaalta, jossa ei kasva mikään eikä sieltä saa saman verran marjoja tai polttopuuta, mutta meidän pitäisi nimenomaan keskittyä siihen miten asiat ovat eikä siltä miltä ne näyttää. Pitäisi olla järkeä eikä ajatella onko jokin ulkoisesti kivan näköinen.
Tämä kampanja on Suomen luonnonsuojeluliiton, ja he ostavat suota, tai kuivatettua suota, joka ennallistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
vähennettävää kirjoitti:
Ilmaston muutos tulee, jos on tullakseen tekivätpä suomalaiset mitä hyvänsä. Tosin, en usko, että ihmiset siihen vaikuttavat juuri mitenkään. Tämä on täysin turhaa poliittista hypetystä.
Poliittista ja ennen kaikkea kaupallista. Ekologisuudella myydään mitä vaan. Se on aikamme uskonto.
Ilmastonmuutosta ei voi pystäyttää. Afrikassa ihmiset lisääntyvät räjähdysmäisesti ja Punainen Risti ja Unicef kärräävät sinne lääkkeitä ja ruokaa, että väestökatastrofi ei vahingossakaan hidastuisi. Mikä taho vie sinne ehkäisyvälineitä? Ei mikään.
Miksi kuvittelet, että Afrikan väestökasvulla olisi jotain tekemistä ilmastonmuutoksen kanssa? Ei sillä ole. Afrikan päästöt ovat täysin mitättömät, jotain 3 % kaikista päästöistä.
https://ourworldindata.org/wp-content/uploads/2017/04/Global-CO2-emissi…
Afrikassakin elintaso hiljakseen nousee, ihmisten vaatimukset kasvavat. Suuri osa tulee myös muuttamaan Eurooppaan, missä heille tarjotaan kaikki länsimaiset mukavuudet ja härpäkkeet ilmaiseksi. Tämä ei ainakaan vähennä päästöjä.
Elintason nousulla ei ole juurikaan tekemistä päästöjen kanssa.
Lisäksi Afrikan 3 % kasvulla ei Eurooppaa edes saada kiinni vielä pitkään aikaan, tuolla vauhdilla kestäisi noin vuoteen 2089 asti ennen kuin Afrikka olisi yhtä suuri talousalue kuin EU oli viime vuonna.
Voi luoja.
Hillitön väestonkasvuko ei kuormita maapalloa ja sen resursseja?
Lähteet väitteillesi muutenkin, kiitos
-eri
Mistä ihmeen kuormittamisesta edes puhut? Käytä täsmällisempiä sanoja.
Hillitön väestönkasvu ei itsessään tee yhtään mitään. Näet sen katsomalla vaikka Afrikkaa, jossa ei mitään resursseja edes osata hyödyntää, päästöjä ei ole väkilukuun nähden juuri laisinkaan.
Millehän väitteelle kaipaat lähdettä?
Hillittömän väestonkasvun seurauksena syntyvät miljardit ihmiset elävät hapella ravinnon sijasta ja kulkevat alasti?
Oletko tosiaan noin yksinkertainen?
Ruoallahan ne elävät. Miksi pitäisi elää hapella? Ruoantuotanto per hehtaari kasvaa nopeammin kuin väestö, joten ei tarvitse edes sademetsää kaataa niiden ihmisten vuoksi.
Vaatteitahan ne käyttävät. Kasvattavat puuvillaa tai jotain. Todennäköisemmin pitkälti ottavat kierrätysvaatteita länsimaista, kuten nykyäänkin. Ei ongelmaa tässäkään.
Mä toivoisin hartaasti että jokainen katsoisi dokumentit cowspiracy sekä what the health.
Pitäisi kuulua kansalaisvelvollisuuteen olla tietoinen näiden asioiden tilasta, se on oma mielipiteeni.
Ja siis kirjoitan tämän kommentin ihmisenä, joka on isoimman osan elämästään ollut se tyyppi joka naureskelee ituhipeille ja heittää läppää vegaaneista. Olen suhtautunut kasvissyöntiin ja veganismiin jopa vihamielisesti ja pitänyt sitä täysin verrannollisena johonkin ääripään uskonlahkoon. Täysin vegaani en ole itsekään mutta en näe sitä mitenkään mahdottomana tulevaisuudensuuntana. Lihaa en enää syö, se on isoin teko millä yksilönä voin näihin talkoisiin osallistua, vaikka aina on niitä jotka mantraavat sitä, kuinka pienen maan yksittäisen vähemmistön valinnoilla ei ole pskankaan merkitystä..
Miksi niin monen argumentti omalle/suomalaisten tekemättömyydelle on se, että Kiina tai Intia saastuttaa enemmän? Kuinka paljon esimerkiksi sillä on vaikutusta, että länsimaalaiset ostaa jostain Wishiltä turhaa krääsää, joiden valmistaminen ja kuljetus aiheuttaa aivan turhia päästöjä. Tänään julkaistu IPCC:n ilmastoraportti painottaa, että AIVAN JOKAISEN valtion on osallistuttava ilmastotalkoisiin. Suomen vaikutus ilmastonmuutokseen voi koko maapallon mittakaavassa tuntua pieneltä, mutta avainsanat tässä ilmastotaistelussa ovatkin esimerkin voima ja yhteen hiileen puhaltaminen. Minusta on valtavan surullista, että monet kieltävät kokonaan oman vastuunsa asiasta, ja odottavat että joku muu jossain tekee jotakin. Kaikkihan me tätä samaa palloa kuitenkin asutetaan.
P.S. Jos tuntuu kovin vaikealta aloittaa ekologisesti kestävämpi elämäntapa, kannattaa edetä pienin askelin. Jo naudanlihan kulutuksesta luopumisella tai edes sen vähentämisellä on vaikutusta oman hiilijalanjäljen pienenemiseen.
Itse en syö lihaa, minulla ei ole autoa, en ole koskaan lentänyt, ostan paljon käytettynä, suosin luomua sekä reilun kaupan tuotteita, en käytä eläinkokeilla testattuja tuotteita tai mitään eläinperäistä ( nahka, turkikset) käytän kestokasseja, lajittelen roskat, ostan vaan sen verran mitä käytän ja en juurikaan osta uutena mitään. Ainakin nämä tuli mieleen. Ehkä nämä riittävät jo yhdelle ihmiselle. Tekisin enemmänkin, mutta rahatilanne on mikä on, mutta toisaalta ei ainakaan tule kulutettua liikaa jo senkään takia. Uskon, että nämä muut kohdat pysyvät, mutta toivottavasti lennän joskus johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon esimerkiksi sillä on vaikutusta, että länsimaalaiset ostaa jostain Wishiltä turhaa krääsää, joiden valmistaminen ja kuljetus aiheuttaa aivan turhia päästöjä.
Ei niin yhtään mitään merkitystä. Punnitse huviksesi ne Wishin krääsät ja katso hintaakin. Kiloon muovia menee vaivaiset 2 litraa öljyä valmistukseen ja ehkä pari desiä lisää rahtalaivan logistiikan vuoksi.
Montako kiloa muovikrääsää siis ostat vuosittain? Tuskin kovinkaan montaa. Omakotitalon lämmittämiseen menee useampi tuhat litraa öljyä. Keskimääräisiin ajokilometreihin autolla menee yli tuhat litraa myös. Laske siitä prosentteina, miten mitätön osuus krääsäsi tilaaminen Wishistä on.
Tänään julkaistu IPCC:n ilmastoraportti painottaa, että AIVAN JOKAISEN valtion on osallistuttava ilmastotalkoisiin.
Paskat on. Ilmastonmuutos korjaantuu vaihtamalla fossiiliset esimerkiksi ydinvoimaan. Minä en siitä valitettavasti päätä, tuskin sinäkään. Kansa ehkä kokonaisuutena, koska äänestävät imbesillejä eduskuntaan ydinvoimaloiden lupahakemuksia kieltämään.
Minusta on valtavan surullista, että monet kieltävät kokonaan oman vastuunsa asiasta, ja odottavat että joku muu jossain tekee jotakin. Kaikkihan me tätä samaa palloa kuitenkin asutetaan.
Ei se mitään surullista ole, vaan realismia. Enhän minä ole se, joka Saksassa sulkee ydinvoimaloita ja rakentaa hiilivoimaloita tilalle. En todellakaan ole. Se on Merkel tai joku vastaava kuspää.
Tyhjänpäiväistä oman kilven kiillottamista ja hyvesignalointia.
Eläkää toki vaikka puumajoissa jos se elämäntuskaanne helpottaa.
Tämäkin kouhotus on unohdettu jo tämän kuun loppuun mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Jopa oli rankkaa yleistystä. t. kohta viisikymppinen äiti-ihminen
"Ei niin yhtään mitään merkitystä. Punnitse huviksesi ne Wishin krääsät ja katso hintaakin. Kiloon muovia menee vaivaiset 2 litraa öljyä valmistukseen ja ehkä pari desiä lisää rahtalaivan logistiikan vuoksi.
Montako kiloa muovikrääsää siis ostat vuosittain? Tuskin kovinkaan montaa. Omakotitalon lämmittämiseen menee useampi tuhat litraa öljyä. Keskimääräisiin ajokilometreihin autolla menee yli tuhat litraa myös. Laske siitä prosentteina, miten mitätön osuus krääsäsi tilaaminen Wishistä on."
Siis miten tuo hinta nyt liittyy tähän? Pointtina nyt ehkä oli koko Made in China -instituutio ja se, että osoitellaan syyttävällä sormella Kiinaan samalla kun tuetaan Kiinan taloutta ja sitä kautta päästöjä ostamalla sitä krääsää. Tiedän kyllä, ettei pieni ihminen sormia napsauttamalla lopeta Kiinan tai minkään muunkaan valtion massiivisia päästöjä, mutta vaikutetaan edes siihen, mihin pystytään.
"Paskat on. Ilmastonmuutos korjaantuu vaihtamalla fossiiliset esimerkiksi ydinvoimaan. Minä en siitä valitettavasti päätä, tuskin sinäkään. Kansa ehkä kokonaisuutena, koska äänestävät imbesillejä eduskuntaan ydinvoimaloiden lupahakemuksia kieltämään."
Mitähän oikein ajattelit että tarkoitin, kun puhuin valtioiden osallistumisesta? Tarkoitin juuri tuota - fossiilisten polttoaineiden käytön asteittaista vähentämistä ja lopulta niistä luopumista. Ydinvoima voi olla ratkaisu, en tiedä. En ole tutustunut ydinvoimaan tarpeeksi, jotta osaisin muodostaa siitä mielipidettä. Eiköhän tilalle kuitenkin jotain keksitä, kun fossiilisista polttoaineista luopuminen kuitenkin on yksi IPCC:n listaamista keskeisistä tavoista päästä tavoiteltuun 1,5 asteen lämpenemiseen 2 asteen sijaan.
"Ei se mitään surullista ole, vaan realismia. Enhän minä ole se, joka Saksassa sulkee ydinvoimaloita ja rakentaa hiilivoimaloita tilalle. En todellakaan ole. Se on Merkel tai joku vastaava kuspää."
No, minun mielestäni se on surullista. Mielestäni ei ole älyllisesti kovin rehellistä lyödä hanskat naulaan vain siksi, jos jokin valtio/poliitikko/yksityishenkilö tekee huonoja ilmastoratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi 55-vuotias vastaamassa:
- en omista autoa, en ole ikinä omistanutkaan eikä minulla ole ajokorttia
- matkustelen lähinnä Suomessa sukuloimassa tai käyn jossain tapahtumassa
- ostan kaiken mahdollisen kirpputoreilta poislukien alusvaatteet, kengät ja koneet
- kierrätän ja lajittelen jätteeni
- aina omat kassit mukana ja en edes muista koska olisin ostanut tai pyytänyt muovikassia
- olen ollut kasvissyöjä 1980-luvulta lähtien
- harrastan lukemista ja musiikkia sekä elokuvien katselua
Hillittömän väestonkasvun seurauksena syntyvät miljardit ihmiset elävät hapella ravinnon sijasta ja kulkevat alasti?
Oletko tosiaan noin yksinkertainen?