Terve seurakoirarotu?
Haaveilen seurakoiraa perheenjäseneksi ja lenkkikaveriksi. Ongelmaksi tuntuu muodostuvat terveys. En halua lyhytkuonoista koiraa, jolla on hengitysvaikeuksia. Enkä mulkosilmäistä. Cavaliereilla syringomyelian todennäköisyys on ihan järkyttävää... Karvatonta koiraa en pakkasten maassa halua ottaa. Löytyykö mitään edes kohtalaisen perustervettä rotua?
Metsästys- ja käyttökoirissa löytyisi terveempiä, mutta ei minulla ole tarjota mitään vaikkapa hirvi- tai lintukoiralle.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on dalmatiankoira. Helppo turkki, ei karvanlähtöaikoja. Vaaleat kynnet, helppo leikata. Dalluilla on vilja-allergiaa ja uraattikideongelmia, mut jos ottaa sellasen dallun, missä on pieni prosentti pointteria mukana, se uraattikideongelma ei voi silloin ilmetä. Itselläni ihan tavallinen, ruskeapilkkuinen dalmatiankoira. Ja olen tyytyväinen.
Mikä tämä pointterijuttu on? Onko rotuun siis risteytetty pointteria tuon ongelman takia?
Joo on. Mä en muista sitä prosenttimäärää, mut pieni joka tapauksessa. Muistaakseni ne on LUA-Dalmiksia. Jotkut ei suosi niitä, koska ulkonäkö poikkeaa vähän perinteisestä dallusta. Usein pää voi olla sellainen pointterimaisempi ja koira normaalia isompi? Luin tästä vuosia sitten, enkä itse ole kiinnostunut koiranäyttelyistä jne. joten ulkonäköseikat on mulle sivuseikka. Ei niitä pointteri mixejä tunnista, jos ei ole asiaan vihkiytynyt ja tuskin sittenkään. Ja on kehitetty ihan tuosta syystä, että ongelma ei periydy.
Berninpaimenkoira olisi hyvä vaihtoehto terapiakoiraksi, mutta onko terveyden todennäköisyys riittävä?
Australianterrieri. Mainio otus, jos vilkkaan terrierin kanssa pärjää.
Cairninterrieri🙃Itsepäinen iloinen vesseli!
Ei missään nimessä vesikoiraa, varsinkaan jos mietit avustusjuttuja. Osa on kivoja, monella surkea luonne.
Ei missään nimessä berniä. Ap halusi terveen koiran. Bernit kuolee keskimäärin 7-8v.
Tiibetinterrieriä joku ehdotti. Se voisi sopia hyvin. Entäs vehnäterrieri? En tosin tiedä niiden terveystilanteesta. Käsittääkseni ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Cairninterrieri🙃Itsepäinen iloinen vesseli!
Meilläkin oli tällainen, eli 17-vuotiaaksi:) Lapsiystävällinen, pallohullu, kaikkien kaveri, ei räksytä. Tarvittaessa luonnettakin löytyy, samoin metsästysviettiä. Juoksee mukana 30 kilsan lenkin - ja lähtisi mielellään toisellekin kierrokselle:)
Onko vehnäterriereillä levollisuutta? Näyttää energiapakkaukselta. :)
Berni olisi ihana, mutta elinajanodote on tosiaan kovin lyhyt.
Muutamia vaihtoehtoja siis löytyy, kiitos kaikille! Täytyy alkaa pommittaa kasvattajia kysymyksillä seuraavaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Terveitä seurakoirarotuja on monia.
maltankoira
coton de tuléar
bichon frisé
havannankoira
lhasa apso
shih tzu
Cotonit ovat ainakin todella pitkäikäisiä ja terveitä, tämä siis ovat vähän jalostettu rotu ja melko helppo hoitaa, turkki voidaan trimmata vaikka itse kun vaa hieman opettelee, eikä tätä tarvitse tehdä edes kovin usein. Lisäksi luonne on ihana, ystävällinen, leikkisä ja sopii loistavasti lapsi perheeseen, pienestä koostaan huolimatta koira on reipas liikkumaan.
Täältä ääni villakoiralle! Ihan mahtavia tapauksia. :) Iso plussa siitä, että siitä ei lähde yhtään karvaa!
Samojedi. Sen parempaa terapiakoiraa ei olekaan. Turkin hoito ja jatkuva karvanlähtö on tietyti miinusta.
Metsästyskoirissa on joskus sellaisia, jotka ei toimi metsällä, mutta niissä ei ole muuta vikaa. Joskus niille etsitään uusia koteja. Siis nuoria aikuisia. Esim. norjanharmaa.
Tämä olisi ollut omakin suositus - sopii kerrostaloonkin.
Turkki tietty vaatii hoitoa jne. Lappiksesta saa kyllä sellaisen kaverin, joka voittaa kissafanitkin puolelleen!
... Ja on siis sellainen seurakoira, ettei tarvitse mennä yksin saunaankaan!