Skaalan mittatilausovet eivät mahdu kiinni, Skaala syyttää asennusvirheestä. Vastaavia kokemuksia?
Tilasin putkiremontin yhteydessä vanhaan kerrostaloasuntoon 3 mittatilausovea Skaalalta. Uudet standardimittaiset ovet eivät olisi sopineet. Erityisesti yksi oviaukko oli haastava mitoituksen suhteen, koska sitä rajasi kohtisuorat seinät. Putkiremonttia tekevä firma asensi ovet, koska he eivät halunneet remonttityömaalle muita samaan aikaan.
Jo ovien toimitus takkusi. Olin tehnyt tilauksen n. 3 kk ennen remontin alkua. Kun sitten kyselin remontin alkaessa Skaalalta toimitusaikataulua, ilmoittivat, ettei tilausta ollut laitettu työjonoon ja kesälomien vuoksi toimitus viivästyy. Oli vaara, ettei edes karmeja saada tehtaalta ennen putkiremontin valmistumista. Onneksi karmit sitten saatiin pahasti myöhässä työmaalle ja ne oli asennettava ilman ovia. Kun ovet tulivat, eivät ne mahtuneet kiinni. Asentajat levittivät yhtä yläkarmia 4 mm, jotta ovi toimisi (rako on täytetty massalla ja on ruman näköinen). Tämä oviaukko oli Skaalalla mitoitettu muutenkin sentin leveämmäksi kuin vanha ja koko karmi roilotettin saranapuolelta sivuseinän sisään, jotta mahtuisi paikalleen. Tämä ovi on nyt ainoa, joka menee kiinni. Muita ovia ei levitetty kuin hieman kynnyksistä, jotka tulivat putkiremontin tekijöiltä. Siksi nämä ovet ottavat yläreunasta kiinni karmiin.
Skaala väittää, että ovet on asennettu huonosti. Siksi muka heidän oviin mitoittamansa 5 mm käyntivara (oviaukon ja oven mitan erotus) ei riitä. Nyt kuitenkin kaikki toleranssi on saranapuolella ja lukkopuolella toleranssi jää negatiiviseksi. Minusta tässä tapauksessa saranan paikka sivuttaissuunnassa määrää suuren osan mitoituksesta. Saranan laatta oven välissä on lisäksi n. 2,7 mm paksu. Sitä kapeammaksi ei saranapuolen käyntivara voi mennä vaikka saranan paikkaa voisi säätää.
Skaala ehdotti, että laittaisivat jotkin säätösaranat, joilla ovet saisi kuntoon. Lisäksi se roilotettu ovenkarmi vaihdettaisiin, koska se on jouduttu väkisin runnomaan paikalleen. (Mittavirhettä ei korjattaisi, koska ovea ei kavennettaisi). Lasku, 770 euroa, pitäisi nyt minun hyväksyä ja kai myös itse maksaa. Voisin sitten yrittää laskuttaa ovet asentanutta remonttifirmaa.
Ehdotus on täysin kohtuuton. Itse ovista maksoin jo Skaalalle 880 euroa ja remonttifirmallekin suurinpiirtein saman verran asennuksista (tähän kuului mm. vanhojen yläikkunoiden poisto ovien yläpuolelta ja laatoitus sekä sen virhemitoitetun oviaukon roilotus).
Minusta Skaalan pitäisi tulla asentamaan kokeeksi yksi ovi uudelleen samoilla karmeilla ja saranoilla. Vasta jos he onnistuvat saamaan tuohon oveen toimivat käyntivarat ilman mitään erikoissaranoita, voitaisiin virheeksi osoittaa väärin tehty asennus. Nyt on kuitenkin asiaa puitu jo lähemmäs kuukausi, mutta vieläkään eivät ole tarjoutuneet tekemään näin.
Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia? Paljonko teistä pitää olla ovissa käyntivaraa? Skaalan ovet ovat hieman kartiomaisia eli oven sisäleveys pitää mitata oven päältä.
Kommentit (92)
Tämä olikin joku trolli.
...kiitos ja kuulemiin......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saamistaan neuvoista huolimatta ei ota yhteyttä asennuksen suorittaneeseen putkifirmaan, vaan kuluttajaviranomaiseen ja valmistajaan. Ehkä kyseessä on taas yksi näistä ammattivalittajista?
Ja ennen kaikkea postaa joka käänteen onnellisena someen, siellähän ne kaikki asiat nykymaailmassa ratkeavat : D
Kummasti olet sitten jaksanut tulla lukemaan tätä pitkää ketjua. Käyt kuitenkin torstaina katsomassa raporttini siitä, mitä Skaalan asentaja ovista sanoo. Olet sen verran utelias kuitenkin.
AP
No tuskin porukka sulle pahaa oloa haluaa tuottaa. Mutta kyllä muakin asiakaspalvelualalla toimineena alkoi ihmetyttää 2010-taitteessa porukan ”someraivot” ja asiakkaiden ”shokkilöydöt”. Ja avautumiset heti ip-lehdissä. Ei tullut mieleenkään soittaa enSin johonkin aivan muualle..
Mitä tulee sun tapaukseen, niin se, että olet pilkkonut työn osiin hankaloittaa vastuiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkimies ei ole kirvesjamies.
Taloyhtiön linjasaneerauksessa tehdään paljon muutakin kuin pelkkiä putkia. Kyllä siellä on ihan timpureitakin. Esim. rakensivat alaslasketut katot vessaan ja kylppäriin putkia, viemäreitä ja sähköjohtoja varten.
AP
Ja kieli oli?
Suomi, mutta useat puhuivat keskenään viroa, venäjää tai jotain muuta tuntematonta kieltä. Laattamies ja sähkömies, joiden kanssa keskustelin, olivat ilmeisesti kantasuomalaisia. Ainakin yksi timpureista oli Suomessa jo pitemmän aikaa asunut virolainen. Ahkeria olivat ja tekivät tarvittaessa pitkää päivää, kun urakka painoi päälle.
AP
AP
Tapahtuiko tämä missä päin Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Jos laitat vatupassin saranapuolen karmia vasten niin eikös jääkkin rako karmin yläosaan?
Niinpä.
Mulla on vain 60cm pitkä vatupassi. Sillä kokeillen ei rakoa jää. Varmaan se Skaalan asentaja tuo torstaina kunnon välineet, joilla näkee heti mahdolliset kuprut.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkimies ei ole kirvesjamies.
Taloyhtiön linjasaneerauksessa tehdään paljon muutakin kuin pelkkiä putkia. Kyllä siellä on ihan timpureitakin. Esim. rakensivat alaslasketut katot vessaan ja kylppäriin putkia, viemäreitä ja sähköjohtoja varten.
AP
Ja kieli oli?
Suomi, mutta useat puhuivat keskenään viroa, venäjää tai jotain muuta tuntematonta kieltä. Laattamies ja sähkömies, joiden kanssa keskustelin, olivat ilmeisesti kantasuomalaisia. Ainakin yksi timpureista oli Suomessa jo pitemmän aikaa asunut virolainen. Ahkeria olivat ja tekivät tarvittaessa pitkää päivää, kun urakka painoi päälle.
AP
AP
Tapahtuiko tämä missä päin Suomea?
Pääkaupunkiseudulla.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laitat vatupassin saranapuolen karmia vasten niin eikös jääkkin rako karmin yläosaan?
Niinpä.
Mulla on vain 60cm pitkä vatupassi. Sillä kokeillen ei rakoa jää. Varmaan se Skaalan asentaja tuo torstaina kunnon välineet, joilla näkee heti mahdolliset kuprut.
AP
Oliko sulla timpurin mittanauha, kun mittasit ihan itse ovinkarmia tilausta varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
AP
Oliko sulla timpurin mittanauha, kun mittasit ihan itse ovinkarmia tilausta varten?
Skaalan myyntiedustaja kävi itse mittaamassa ovet ja oviaukot tilausta varten. Hän on vastuussa mittojen oikeellisuudesta. Minä kommentoin täällä näitä reklamaatiota varten tekemiäni mittauksia.
AP
Lupasin "raportoida" tilanteen vielä tänään. Eilen tarkistin, että putkiremonttifirmassa oli todellakin sovitettu ovet paikalleen ennen karmien lopullista kiinnitystä. Kokeilin myös sinitarran avulla, kunka paljon saranapuolelle jää tyhjää. Sitä jäi 4,56 mm.
Tänään Skaalan edustajat kävivät katsomassa heti aamusta ovia ja joutuivat toteamaan sen, mitä jo tässä kokoajan olen väittänyt. Saranat on koneistettu väärään paikkaan kaikissa kolmessa ovessa ja yksi ovi on alunperin väärin mitoitettu. Mittasivat laserin avulla, että se vatupassilla tutkimani ovenkarmi todellakin on asianmukaisesti aivan vaateriin asennettu. Asennuksessa ei ollut mitään vikaa muuten kuin sen "paikalleen runnotun" karmin osalta. Sen Skaala joutuu vaihtamaan, mutta siitä vielä neuvotellaan, kavennetaanko karmi alkuperäisen kokoiseksi, jolloin ovikin menisi uusiksi. Toiset ovet ehkä korjataan säätösaranoilla.
AP
Eli inhimillinen virhe. Ovet kun otetaan erikoismitoilla niin silloin on myöskin aina oltava hereillä koneistuksien kanssa koska ne muuttuvat.
Turha älämölö pienestä virheestä. Eikö ole hienoa että asia hoidetaan nyt? Ihan jatkoa ajatellen jokaisessa asiassa, ota asentajat silti sieltä mistä tavaran tilaat.
Vierailija kirjoitti:
Eli inhimillinen virhe. Ovet kun otetaan erikoismitoilla niin silloin on myöskin aina oltava hereillä koneistuksien kanssa koska ne muuttuvat.
Turha älämölö pienestä virheestä. Eikö ole hienoa että asia hoidetaan nyt? Ihan jatkoa ajatellen jokaisessa asiassa, ota asentajat silti sieltä mistä tavaran tilaat.
Hyvä tosiaan, että homma nyt etenee. Vaati kuitenkin Skaalalta kolme tarkastuskäyntiä ennen kuin uskoivat. Ensin kävi tuotteen myynyt myyntineuvottelija toteamassa, etteivät ovet mene kiinni. Sitten kävi työnjohtaja, joka edelleen uskoi asennuksen olevan pielessä. Tämän jälkeen tuli se laskuehdotus. Vasta, kun kävi Skaalan asentaja mittaamassa laservatupassilla oven olevan suorassa, uskoivat lopulta minua.
Älkää ostako Skaalan valmistamia ovia. Ostin Teak viilu ulkoven ei mennyt vuottakaan kun viilu ovessa alkois saumakohdista irtoamaan ja kupruilemaan. Ovi on varjon puolella ja katoksen alla suojassa joten kostumisesta ei ole kyse. Muutenkin ala arvoista asiakas palvelua
Niinpä.