Pia Ristikareen katoamisesta 30-vuotta. Poliisi: "Naapuria emme ole ehtineet vielä kuulemaan".
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/49262b0b-7271-42ee-ab0e-adb13cfb3b68_u…
Ei ihme, että tapaus ei ole ratkennut, jos tämä on tutkinnan nopeus.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tuo Heikki sanoo jotain, joka jää ikävästi kaikumaan korviin. Ainut hänen syynsä elää oli hänen lapsensa Kalle. Ilman Kallea hän ei olisi jaksanut. Hänellä oli kaksi poikaa. Miltähän Teijosta tuntuu lukea näitä isän haastatteluita?
Huoh.
Eiköhän Teijo ole se kuollut poika. Turha sinun on hänen tunteitaan miettiä :D :D :D :D
Kalle on kuollut. Teijo asuu isänsä kanssa Piian kotitalossa. Ainakin joku osasi näin kertoa minfossa.
Vierailija kirjoitti:
Murhan tekijä lienee jo itsekin kuollut vanhuuteen. Mutta josko Suomen poliisi ehtisi jututtaa tämän naapurin seuraavan 30 vuoden aikana, mikäli naapuri hengissä pysyy.
Jos tekijä on ollut joku paikallinen 20 ja risat-humu, kuten on arveltu, hänen ei tarvitse olla kuin viisissä kymmenissä.
Joku jengi oli ilmeisesti ahdistellut paikallisia, ei jäänyt kiinni ja sai näin liikaa valtaa. He kävivät varomattomiksi ja sitten kävi näin.
Jos ja kun Piia on ollut melko kiltti ja tietämätön, hän ei ole osannut varoa. Kyytiin ottajia on voinut olla yksi tai kaksi, tavallisen oloisia. Matkan varrella on napattu mukaan lisää kavereita, uhria käytetty hyväksi ja hävitetty.
Toinen skenaario on, että tekijä on ollut vanhemman ja turvallisen oloinen mies joka ei sitten ollutkaan turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pia ei näytä tuossa kuvassa 15-vuotiaalta vaan 12-vuotiaalta! Tulee vaikutelma suloisesta, naiviista tytöstä mikä ei katoamisen kannalta ole hyvä :(
Pia ON kuvassa 12-vuotias. Katsos kun 80-luvulla ihmiset eivät kuvanneet pärstäänsä 24/7.
Ja lopeta noitten hymiöitten käyttö. Se antaa sinusta todella vähä-älyisen vaikutelman.
Koulukuvat, rippikuva? Eikö yhtään tuoreempaa muka löytynyt?
Onhan niitä muitakin, ne ovat yläasteella ja varmasti ammattikoulussa otettuja. Tuo on se, mitä kotona pidetään lipaston päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tässä jutussa eniten ihmetellyt yksinhuoltajaisän käyttäytymistä kyseisenä viikonloppuna. Hän siis kuuli saunasta tultuaan Piian veljeltä, että Piia oli pikkuriidan jälkeen häipynyt ulos. Oli siis perjantai-ilta ja isä kertoi olettaneensa, että Piia häipyi viikonlopuksi kaverilleen ja huolestui vasta sunnuntaina, kun Piia ei tullut Jehovan todistajien kokoukseen. Silloinkaan hän ei heti soittanut poliisille, vaan vasta maanantaiaamuna. Hän ei siis koko viikonloppuna vaivautunut ottamaan selvää, minne hänen 15 vuotias tyttärensä oli häipynyt ja huolestui vasta parin päivän päästä. Luulisi, että uskovaisessa perheessä huolehdittaisiin lapsista jopa keskimääräistä enemmän. Itse olisin ainakin soittanut viimeistään perjantai-iltana ja varmistanut sen, että missä tyttäreni on ja missä aikoo yönsä viettää.
Niin siis mihin olisit soittanut, Ristikankareen kännykkäänkö?
Kännykkäsukupolvi on kyllä käsittämättömän tyhmää. Maailma muuttuu jatkuvasti. Aina on ollut se "entisaikaan" jolloin olot on olleet toiset.
Mutta diginatiiveilla ei ole sen vertaa mielikuvitusta, että kykenisivät hahmottamaan olot, joissa puhelin on vain kotona.
Eikä tuohon aikaan nuorien menemisiä kytätty hysteerisesti kuten nyt. Vanhemmat eivät soitelleet toisilleen, eivät ehkä edes tunteneet toisiaan. Lasten kaikkia kavereita ei tunnettu.
"Moi mä meen nyt. Tuun takasin sit joskus!"Ainoa todistaja kaukosäädinriidasta on pikkuveli. Koko riita voi olla keksitty.
Meillä oli mökki tuolla seudulla. Ei onneksi enää. Toivonlinnankin näin, se oli jotenkin ankea, kummallisen iso ja outo rakennus. Sen lähistöllä ei koskaan näkynyt liikettä.
Tuon alueen ihmiset etenkin maalaiset, olivat juron puoleisia, vähäpuheisia. Juoruilivat kyllä toisistaan selän takana. Asutus oli erittäin harvaa. Kylillä riitti kummajaisia, jotka elivät eristäytyneinä mökkeihinsä. Mitään iloista tai sosiaalista elämä ei siellä ollut. Vaikka perheissä tapahtui ikävyyksiä tai jatkuvaa sortoa, ei kukaan saanut tietää. Omista asioista ei puhuttu, eikä naapurilta kyselty mitä kuuluu. Sen verran sanon varmasti, että lastensuojelulla olisi todellakin ollut hommia.
Tämä selvisi mulle karmeudessaan vasta aikuisena.Onneksi ei ole enää mitään pakollista kontaktia Piikkiön ja Paimion seutuun.
Paimio oli koko lailla juppikylä ...
Juppi = yup = young, urban, proseffional
'nuori urbaani uranluoja'Olet asunut ilmeisesti itse kuusenjuurella, jos Paimio (muuttui kaupungiksi 1997) on sinusta juppien asuinpaikka😂!!
Paimio ja Piikkiö oli 80-luvulla kyläpahasia.
Peltoa, metsää, noussutta merenpohjaa.
Kylän yöelämän sykkivä keskus rupunen baari. Piikkiössä ei ollut edes lukiota.Asuin Paimiossa keskustan ulkopuolella. Se oli paljon menevämpi mesta kuin 90-luvun lamassa. Työtä riitti, rakennettiin vauraita asuinalueita. Tietysti oli huonosti hoidettuja kerrostaloja tms, mutta rakennuskanta muuttui 70-luvulla ja siitä eteenpäin. Missä asuit?
Ei kuulu sulle.
Et osaa kommentoida sivistyneesti, joten olisi parempi jos et kommentoisi lainkaan. Kiitos.
Jos utelet anonyymillä palstalla muiden asuinpaikkaa, sulle vastataan sen mukaisesti.
Ole hyvä!Kerroin omani ylimalkaan ja kysyin kohteliaasti. Ei voi mitään, jos ei osaa käyttäytyä.
Mutta sellaista se oli, olihan siellä tarkkiksella myös rikkaiden laiminlyötyjä lapsia joilla oli käytöshäiriöitä.Että nyt haluat vielä kertoa kaikille että olit tarkkiksella?
Arvaa mitä! Ketään ei kiinnosta sun asiat.
Täällä keskustellaan P.R:stä.
Pysy sinäkin asiassa.Mä tarkkiksella? Get lost. Olet sekaisin.
Juuri edellisessä viestissäsi selostit, millaista tarkkiksella oli. Etkö sinä hyvä ihminen ymmärrä edes omaa kirjoitustasi? Jos sulla on lääkitys, varmista että olet muistanut ottaa.
Tarkoitin Paimion tarkkista, kirjoitin vähän epämääräisesti.
Puhe oli Piikkiön ja Paimion eroavaisuuksista.
Meni oudosti tunteisiin. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pia ei näytä tuossa kuvassa 15-vuotiaalta vaan 12-vuotiaalta! Tulee vaikutelma suloisesta, naiviista tytöstä mikä ei katoamisen kannalta ole hyvä :(
Pia ON kuvassa 12-vuotias. Katsos kun 80-luvulla ihmiset eivät kuvanneet pärstäänsä 24/7.
Ja lopeta noitten hymiöitten käyttö. Se antaa sinusta todella vähä-älyisen vaikutelman.
Koulukuvat, rippikuva? Eikö yhtään tuoreempaa muka löytynyt?
Onhan niitä muitakin, ne ovat yläasteella ja varmasti ammattikoulussa otettuja. Tuo on se, mitä kotona pidetään lipaston päällä.
Minä varmaan olen sitten ainoa, mutta onko vasemmassa silmän valkuaisessa verenpurkaumaa ja yläluomi musta. Ei välttämättä liity mihinkään, mutta minua jäi vaivaamaan. Eikö kukaan muu huomaa?
Vierailija kirjoitti:
Ensin aamun rauhan rikkoo etäinen moottorin rummutus. Kohta sumun keskeltä ilmestyy iso vene, jota kalastaja ei ole aiemmin nähnyt.
Hän on kalastanut Piikkiönlahdella 1950-luvulta saakka ja tuntee ulkonäöltä muiden alueen asukkaiden veneet. Tuntematon vene on tullut Turun suunnalta. Se on meriläismallinen, eli suippo molemmista päistä, siinä on etukajuutta ja ajohytti, sen keskiosa on tavallista pulleampi.
Vene hidastaa vauhtia muttei pysähdy. Sen kannelle ilmestyy kaksi miestä. Noin 300 metrin päässä kalastajasta jotain isoa molskahtaa veteen.
Kalastaja lähtee ottamaan selvää, mitä miehet puuhaavat.
Vene kaasuttaa kiireesti pois. ”S a a t a n a n kalastaja”, veneestä kuuluu.
Kohtaaminen lokakuussa 1988 jää kalastajan mieleen. Hän kirjaa paikan muistiin. Miksi miehet tuohtuivat, kun huomasivat hänet? Ja mikä aiheutti ison molskahduksen? Mitä veneestä ikinä pudotettiinkin taisi mennä suoraan pohjaan.
Samaa venettä ei tule vastaan toista kertaa.
Menee muutama vuosi. Kalastaja kokee verkkojaan Piikkiönlahdella kuten ennenkin.
Eräänä aamuna hän on taas tutussa paikassa Jauhosaaren edustalla. Verkkoihin on takertunut outo roska. Lähempi tarkastelu paljastaa roskan ruskeiksi nailonsukkahousuiksi. Outo vene ja iso molskahdus käyvät mielessä.
Vuosia kuluu ja muistikuvat veneestä haalistuvat. Kuinka monta miestä veneessä todella oli? Olivatko kaikki miehiä? Miltä he näyttivät? Mitä kaikkea kannella juteltiin?
Vuoden 1999 paikkeilla verkkoihin takertuu taas jotain poikkeuksellista: naisen kengästä irronnut pohja. Kenkä on ollut kooltaan alle 40. Kalastaja heittää kengän muiden roskien mukana pois.
Kuluu vielä vuosia ennen kuin kalastajan havainnot päätyvät poliisin tietoon. Silloinkin kiertotietä, kun kalastaja kertoo havainnoistaan toiselle henkilölle, joka kertoo asiasta toiselle henkilölle, joka soittaa poliisin vihjepuhelimeen vuonna 2003.
Poliisi ymmärtää nopeasti, että kyseessä on varteenotettava havainto piikkiöläisen Piia Ristikankareen katoamisviikonlopulta.
https://www.mtv.fi/uutiset/ekstra/artikkelib/erikoisraportti-onko-oudos…
Lahti naarattiin, jopa kahdesti. Siinä vaiheessa ei merivirta ollut ehtinyt siirtää mahdollista uhria, lahti on muutenkin syrjässä.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka ovat tuolloin olleet lukiolaisia, ovat edelleen alle viisikymppisiä. Eli ei pitäisi kovinkaan monen olla kuollut tai dementoitunut.
Mutta miksi näitä vihjeitä on alkanut tulla näin paljon vasta nyt? Mikä on muuttunut?
Siitä ikäluokasta kuoli 90-luvulla aika monta. Niitäkin, joilla meni tuossa vaiheessa ihan ok. Muista sitten puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Todella mielenkiintoista. Poliisi sanoo Iltalehdessä suoraan, että verkko alkaa kiristyä erään poikaporukan ympärillä, ja päivittäin tulee uusia vihjeitä tähän porukkaan liittyen.
Mutta samaan aikaan täällä joku mustamaalaa isäparkaa ja levittää tästä väärää tietoa sellaisella tavalla, josta on aivan hiljattain jaettu sakkojakin.
Tämä on pistänyt omaankin silmään. Jollain on outoja intressejä, jollei sitten ole muuten epäsosiaalinen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tässä jutussa eniten ihmetellyt yksinhuoltajaisän käyttäytymistä kyseisenä viikonloppuna. Hän siis kuuli saunasta tultuaan Piian veljeltä, että Piia oli pikkuriidan jälkeen häipynyt ulos. Oli siis perjantai-ilta ja isä kertoi olettaneensa, että Piia häipyi viikonlopuksi kaverilleen ja huolestui vasta sunnuntaina, kun Piia ei tullut Jehovan todistajien kokoukseen. Silloinkaan hän ei heti soittanut poliisille, vaan vasta maanantaiaamuna. Hän ei siis koko viikonloppuna vaivautunut ottamaan selvää, minne hänen 15 vuotias tyttärensä oli häipynyt ja huolestui vasta parin päivän päästä. Luulisi, että uskovaisessa perheessä huolehdittaisiin lapsista jopa keskimääräistä enemmän. Itse olisin ainakin soittanut viimeistään perjantai-iltana ja varmistanut sen, että missä tyttäreni on ja missä aikoo yönsä viettää.
Koko ton perheen uskovaisuus on ihan yksi vitsi. Se isä höyrähti uskoon vasta kun tytär katosi, oli tekopyhä ja se perhe ei käynyt täysillä muutenkaan. Pian veli kuoli muutama syksy sitten alkoholismin aiheuttamiin ongelmiin ja tuo vanhempi veli on istunut linnassa useampaan otteeseen. Isä juotti vaimoaan humalaan ja haukkui kylällä juopoksi ja miten raskasta on elää kun vaimo juo.. No kuka ne kaljat osti. Erikoista tässä onkin tuo ettei hän soitellut tyttärensä perään. Tuohon aikaan poikien annettiin hillua milloin missäkin mutta tytöt olivat silloinkin aina asia erikseen. Miksi vaan ei tämä tyttö.
Monet tytöt hillui siellä ihan samalla tavalla. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä, normiperheiden lapsia.
Olen samaa ikäpolvea, ja siihen aikaan poikia ei pyydelty kotiin vaan sai tulla kun haluaa, sen sijaan tytöille annettiin ohjeita "kotiin keskiyöksi" ja jollei tullut, niin tultiin hakemaan. Ei toki kaikkia, mutta ei tuo Ristikankareen meininki normaalia ollut.
Oli ihan kiinni paikkakunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Lehtileike 1988:
"Diskoillan järjesti eräs Paimion lukion luokista. Pontelassa oli toistasataa paimiolaista ja kolmisenkymmentä piikkiöläistä, pääosin 15-17-vuotiaita.
Illan aikana pahoinpideltiin kahta piikkiöläistä veljestä sisätiloissa. Toinen lyötiin tajuttomaksi ja toista pahoinpideltiin niin pahasti, että hänkin joutui sairaalahoitoon. Tämän vuoksi ilta keskeytettiin noin kello 22.
Nuoriso liikuskeli levottomasti myös Piikkiön keskustassa ja Pontelan läheisyydessä. Ennen iltaa poliisi takavarikoi nuorilta kymmeniä pulloja keskiolutta."
https://www.m u r h a.info/phpbb2/download/file.php?id=5161
Poliisin huomio oli tässä keississä, Piia kiikutettiin helposti alkuillasta muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tämä tapaus sen takia, koska muistan kuulleeni nuorena juoruja Piikkiössä ja Turun alueella liikkuvasta epämääräisestä autosta, jonka kyytiin nuoria tyttöjä houkuteltiin/yritettiin kaapata väkisin. Tosin ainahan tälläisiä autoja on pörrännyt limudiscojen ja baarien läheisyydessä. Jotain juoruja liikkui myös pedareista.
Minfosta poistui tai lukittiin ketju, jossa kerrottiin paikallispedarista. Tämä otti nuoria kyytiin ja tarjosi kossua, johon ei tietenkään koskettu.
Että pedarin kyytiin mentiin, mutta se oli ok, koska kossua ei otettu?🙄
Jep!👍
Ei ole ihme, että joillekin käy huonosti.
Ihan syyttelemättä vaan sanon.
On sellainenkin asia kuin oma harkinta.
No sitähän seikkailunhaluisilta nuorilta löytyy, etenkin kun a) kenenkään ei ole tapahtunut mitään b) juttu on yhteinen jännä salaisuus.
Aika erikoista keskustelua, liekö syynä, et keskustelijat nuoria. Ei 70- ja vielä 80-luvullakaan käytetty ruumiskoiria tai dna-tutkimuksia. Muutenkin maailma oli erilainen, kaikki tähän someaikaan verrattuna kuin hidastettuna kulkevaa. Silloin tutkinta oli jotenkin ihmisiin luottavaa ja pöydän takana pääteltyä.
Hyrräähän ne hormonit näillä todistaja teineilläkin.
Ehkä joku on lähennellyt Piiaa salilla ja sitten tullut katumapäälle. Jos tuosta yhteisöstä erotetaan voi joutua eroon myös perheestään (kai).
Ehkä joku on tarjonnut Piialle jo aiemmin autokyytiä Paimioon. Piia tosin peruuttanut menonsa isän työkeikan vuoksi. Mutta jos joku olisi halunnut keskustella vaikka jostakin aiemmin tapahtuneesta. Jos Piian on ollut joku todistaja rakastunut. Ei tarvitse olla, kun pari vuotta vanhempi, niin on voinut olla jo ajokortti.
Piia oli täyttämässä 16-vuotta. Hän oli jo teini.
Kuvan vuoksi kaikki puhuvat pikkutytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan piti itse osata pitää huolta itsestään, kotona puhutettiin kunnolla ettei autojen kyytiin nousta, ei saanut liftata jne. Aika oli erilainen. Jotenkin syyllistettiin niitä tyyppejä itseäänkin jos jotain pahaa tapahtui. Jopa raiskauksissa mietittiin että antoiko uhri itse aihetta raiskaukseen. Ihan hullua aikaa kyllä! Pedofiilejä ja raiskaajia oli liikkeellä, samoin itsensä paljastelijoita.
Täysin eri mieltä!
Lapsille ja nuorille taottiin päähän, että tuntemattomien matkaan ei saa lähteä.
Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että uhria syytetään.
Opetettiin vain olemaan varovaisia.80-luvun vanhempien muistissa oli myös 50-ja-60-lukujen selvittämättömät henkirikokset (K.Saari, Tulilahti, Bodom) Kaikissa uhreina nuoret ja tekijä tuntematon.
Huomattavasti hullumpi ja vaarallisempi on nykyaika: autot ajaa tahallaan päälle, kouluamp., teeerro.st.iskut, siveysrikokset (sen.s. takia näin), henki.rikokset. Kaikkialla joutuu pelkäämään satunnaista väkivaltaa. Ja tekijöitä sen kun lappaa maahan lisää eikä kukaan korvaa lotkauta!
Yhtä hullua kaikki, uutisointi oli vain säyseämpää. Mutta jos lukee vanhempia lehtiä, vaikka 50-60- luvuilta, niin sepä vasta hullua oli. 80-luvulla elettiin turvallisuuden kuplassa.
Olen lukenut.
Ja elänyt 80-luvulla.
En tiedä, mitä tarkoitat kuplalla?
80-luvulla elettiin ydinsodan pelossa, mutta kaduilla oli turvallista liikkua. Ihmiset välittivät ja antoivat apua.
Niin, juuri tuota. Kaikki tuntui tapahtuvan jossain muualla jollekulle toiselle. Eihän pienissä kylissä pitänyt olla edes huumeita, siitä harhasta päästiin vasta tällä vuosituhannella. Hyvinvoinnin piti korjata kaikki.
Oikeasti tapahtui vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista keskustelua, liekö syynä, et keskustelijat nuoria. Ei 70- ja vielä 80-luvullakaan käytetty ruumiskoiria tai dna-tutkimuksia. Muutenkin maailma oli erilainen, kaikki tähän someaikaan verrattuna kuin hidastettuna kulkevaa. Silloin tutkinta oli jotenkin ihmisiin luottavaa ja pöydän takana pääteltyä.
Paljon riippui paikallisen poliisin intresseistä. Joka kylässä oli poliisi, joka oli joskus liiankin paikallinen. Antoi kaveriensa hakata vaimojaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan ihan normaalia, että teinit huitelivat missä sattuu, eikä kukaan kysellyt perään.
T. Teini 80-luvulla
Näin oli. Kenelläkään ei ollut kännykkää. Esim. minun parhaalla ystävälläni ei ollut kotona puhelinta. Jos lähdin yökylään, jätin lapun pöydälle. Siihen aikaan nuoriin luotettiin. 15-17-vuotiaat menivät aika vapaasti omia menojaan, jotkut jopa asuivat omillaan. Ajat olivat siis erilaiset 30 vuotta sitten, jolloin olin itse 14 v.
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon sen, että kukaan ei ole nähnyt Pian poistumista kotoa eikä hänestä ole mitään havaintoja tuona vilkkaana perjantai-iltana, on valitettavasti todennäköisintä, että Pialle on sattunut jotain kotona. En väitä, että isä olisi välttämättä mitään tehnyt, mutta luulatavsti suojelee toista henkilöä.
Miksi he haluaisivat elää näin. 30 vuotta se on pitkä aika. Juttu ei painu unholaan ja rauhaa ei saa. Jos kotona olisi jotain tapahtunut omatunto kolkuttaa myös. Ihmiset soittelevat isälle, syyttävät. Helpompaa olisi kertoa. Isä kertoo, että Piia ei saanut muistotilaisuutta.
Ei kyllä tuon asian kanssa kukaan pystyisi pitämään salassa 30 vuotta ja oma perheen jäsen. En usko...
Tuohon aikaan tytöt, etenkin ne jotka eivät meikanneet näyttivät pitkään ikäistään nuoremmilta! Minäkin olen rippikuvassa (vuonna 1991) kuin 13 v, en käyttänyt mitään muuta meikkia kuin puuteria ja hiukset olivat omaa vaaleanruskeaa sävyä. Ylioppilaskuvassa näytän jo sitten aikuiselta.
Piian pyörä on ollut viikkokausia valtakunnansalilla, josta isä oli sen hakenut peräkärryllä. Piia on ollut salilla yksin, ehkä siellä on tapahtunut jotakin, josta Piia on uhannut kertoa. Pyörä jäi sinne viikkoa ennen katoamista.
Piian katoamisen jälkeen perhe ei enää halunnut matkustaa asuntovaunulla. Ymmärtääkseni he kävivät uskontapahtumissakin asuntoautolla. Vieraantuivatko he heti uskonnosta, kun Piia katosi. Eikö uskosta haeta yleensä lohtua?
Mihin asuntoauto myytiin?