Pia Ristikareen katoamisesta 30-vuotta. Poliisi: "Naapuria emme ole ehtineet vielä kuulemaan".
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/49262b0b-7271-42ee-ab0e-adb13cfb3b68_u…
Ei ihme, että tapaus ei ole ratkennut, jos tämä on tutkinnan nopeus.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tässä jutussa eniten ihmetellyt yksinhuoltajaisän käyttäytymistä kyseisenä viikonloppuna. Hän siis kuuli saunasta tultuaan Piian veljeltä, että Piia oli pikkuriidan jälkeen häipynyt ulos. Oli siis perjantai-ilta ja isä kertoi olettaneensa, että Piia häipyi viikonlopuksi kaverilleen ja huolestui vasta sunnuntaina, kun Piia ei tullut Jehovan todistajien kokoukseen. Silloinkaan hän ei heti soittanut poliisille, vaan vasta maanantaiaamuna. Hän ei siis koko viikonloppuna vaivautunut ottamaan selvää, minne hänen 15 vuotias tyttärensä oli häipynyt ja huolestui vasta parin päivän päästä. Luulisi, että uskovaisessa perheessä huolehdittaisiin lapsista jopa keskimääräistä enemmän. Itse olisin ainakin soittanut viimeistään perjantai-iltana ja varmistanut sen, että missä tyttäreni on ja missä aikoo yönsä viettää.
Koko ton perheen uskovaisuus on ihan yksi vitsi. Se isä höyrähti uskoon vasta kun tytär katosi, oli tekopyhä ja se perhe ei käynyt täysillä muutenkaan. Pian veli kuoli muutama syksy sitten alkoholismin aiheuttamiin ongelmiin ja tuo vanhempi veli on istunut linnassa useampaan otteeseen. Isä juotti vaimoaan humalaan ja haukkui kylällä juopoksi ja miten raskasta on elää kun vaimo juo.. No kuka ne kaljat osti. Erikoista tässä onkin tuo ettei hän soitellut tyttärensä perään. Tuohon aikaan poikien annettiin hillua milloin missäkin mutta tytöt olivat silloinkin aina asia erikseen. Miksi vaan ei tämä tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kadonneiden ja rikosten uhrien omaiset saavat nykyään psyykkistä apua sekä heti että seurantaa.
Se on paljon tärkeämpää kuin se, että näistä tapauksista tehdään sirkushuvia rahvaalle.
Kun ei edes ole varmaa, että p. surmattiin.
Se on voinut olla onnettomuus.
Eihän oikeuslaitos saanut edes yllä mainittua Bodomin murhaajaa tuomiolle.
Näin paikallisena, ja tuon tapahtuman pelossa eläneelle tekijän selviäminen oli helpotus.P.R. on voinut joutua onnettomuuteen joka on peitelty.
On hyvin todennäköistä, että tekijä on kuoll.ut.
Miten niin on hyvin todennäköistä? Tuon ajan parikymppiset on nyt viisikymppisiä. Tuon ajan nelikymppiset on nyt seitsemänkymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on outoa se, miten moni nettikeskustelija suuttuu ajatuksesta, että tutkimuksia jatketaan nimenomaan ulkopuolisen tekijän osalta.
Ihan kuin jotakuta huolettaisi.
Samoin outoa, ettei tyttöä aikanaan edes etsitty. Kyllikki Saaren kohdalla
oli samantyyppisessä tilanteessa vuosikymmeniä aiemmin (luultiin että oli yötä kaverin luona) satoja etsijöitä, 80-luvulla alaikäisen uskovaisen tytön katoaminen ei kiinnostanut ketään. Tosi outo yhteisö.
Voisiko johtua siitä ettei perhe ollut niin uskovainen kuin lähinnä isä antaa mielellään aina ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tässä jutussa eniten ihmetellyt yksinhuoltajaisän käyttäytymistä kyseisenä viikonloppuna. Hän siis kuuli saunasta tultuaan Piian veljeltä, että Piia oli pikkuriidan jälkeen häipynyt ulos. Oli siis perjantai-ilta ja isä kertoi olettaneensa, että Piia häipyi viikonlopuksi kaverilleen ja huolestui vasta sunnuntaina, kun Piia ei tullut Jehovan todistajien kokoukseen. Silloinkaan hän ei heti soittanut poliisille, vaan vasta maanantaiaamuna. Hän ei siis koko viikonloppuna vaivautunut ottamaan selvää, minne hänen 15 vuotias tyttärensä oli häipynyt ja huolestui vasta parin päivän päästä. Luulisi, että uskovaisessa perheessä huolehdittaisiin lapsista jopa keskimääräistä enemmän. Itse olisin ainakin soittanut viimeistään perjantai-iltana ja varmistanut sen, että missä tyttäreni on ja missä aikoo yönsä viettää.
Niin siis mihin olisit soittanut, Ristikankareen kännykkäänkö?
Kännykkäsukupolvi on kyllä käsittämättömän tyhmää. Maailma muuttuu jatkuvasti. Aina on ollut se "entisaikaan" jolloin olot on olleet toiset.
Mutta diginatiiveilla ei ole sen vertaa mielikuvitusta, että kykenisivät hahmottamaan olot, joissa puhelin on vain kotona.
Eikä tuohon aikaan nuorien menemisiä kytätty hysteerisesti kuten nyt. Vanhemmat eivät soitelleet toisilleen, eivät ehkä edes tunteneet toisiaan. Lasten kaikkia kavereita ei tunnettu.
"Moi mä meen nyt. Tuun takasin sit joskus!"Ainoa todistaja kaukosäädinriidasta on pikkuveli. Koko riita voi olla keksitty.
Meillä oli mökki tuolla seudulla. Ei onneksi enää. Toivonlinnankin näin, se oli jotenkin ankea, kummallisen iso ja outo rakennus. Sen lähistöllä ei koskaan näkynyt liikettä.
Tuon alueen ihmiset etenkin maalaiset, olivat juron puoleisia, vähäpuheisia. Juoruilivat kyllä toisistaan selän takana. Asutus oli erittäin harvaa. Kylillä riitti kummajaisia, jotka elivät eristäytyneinä mökkeihinsä. Mitään iloista tai sosiaalista elämä ei siellä ollut. Vaikka perheissä tapahtui ikävyyksiä tai jatkuvaa sortoa, ei kukaan saanut tietää. Omista asioista ei puhuttu, eikä naapurilta kyselty mitä kuuluu. Sen verran sanon varmasti, että lastensuojelulla olisi todellakin ollut hommia.
Tämä selvisi mulle karmeudessaan vasta aikuisena.Onneksi ei ole enää mitään pakollista kontaktia Piikkiön ja Paimion seutuun.
Paimio oli koko lailla juppikylä ...
Juppi = yup = young, urban, proseffional
'nuori urbaani uranluoja'Olet asunut ilmeisesti itse kuusenjuurella, jos Paimio (muuttui kaupungiksi 1997) on sinusta juppien asuinpaikka😂!!
Paimio ja Piikkiö oli 80-luvulla kyläpahasia.
Peltoa, metsää, noussutta merenpohjaa.
Kylän yöelämän sykkivä keskus rupunen baari. Piikkiössä ei ollut edes lukiota.Asuin Paimiossa keskustan ulkopuolella. Se oli paljon menevämpi mesta kuin 90-luvun lamassa. Työtä riitti, rakennettiin vauraita asuinalueita. Tietysti oli huonosti hoidettuja kerrostaloja tms, mutta rakennuskanta muuttui 70-luvulla ja siitä eteenpäin. Missä asuit?
Ei kuulu sulle.
Et osaa kommentoida sivistyneesti, joten olisi parempi jos et kommentoisi lainkaan. Kiitos.
Jos utelet anonyymillä palstalla muiden asuinpaikkaa, sulle vastataan sen mukaisesti.
Ole hyvä!Kerroin omani ylimalkaan ja kysyin kohteliaasti. Ei voi mitään, jos ei osaa käyttäytyä.
Mutta sellaista se oli, olihan siellä tarkkiksella myös rikkaiden laiminlyötyjä lapsia joilla oli käytöshäiriöitä.
Että nyt haluat vielä kertoa kaikille että olit tarkkiksella?
Arvaa mitä! Ketään ei kiinnosta sun asiat.
Täällä keskustellaan P.R:stä.
Pysy sinäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkäsukupolvi on kyllä käsittämättömän tyhmää. Maailma muuttuu jatkuvasti. Aina on ollut se "entisaikaan" jolloin olot on olleet toiset.
Mutta diginatiiveilla ei ole sen vertaa mielikuvitusta, että kykenisivät hahmottamaan olot, joissa puhelin on vain kotona.
Eikä tuohon aikaan nuorien menemisiä kytätty hysteerisesti kuten nyt. Vanhemmat eivät soitelleet toisilleen, eivät ehkä edes tunteneet toisiaan. Lasten kaikkia kavereita ei tunnettu.
"Moi mä meen nyt. Tuun takasin sit joskus!"Ainoa todistaja kaukosäädinriidasta on pikkuveli. Koko riita voi olla keksitty.
Meillä oli mökki tuolla seudulla. Ei onneksi enää. Toivonlinnankin näin, se oli jotenkin ankea, kummallisen iso ja outo rakennus. Sen lähistöllä ei koskaan näkynyt liikettä.
Tuon alueen ihmiset etenkin maalaiset, olivat juron puoleisia, vähäpuheisia. Juoruilivat kyllä toisistaan selän takana. Asutus oli erittäin harvaa. Kylillä riitti kummajaisia, jotka elivät eristäytyneinä mökkeihinsä. Mitään iloista tai sosiaalista elämä ei siellä ollut. Vaikka perheissä tapahtui ikävyyksiä tai jatkuvaa sortoa, ei kukaan saanut tietää. Omista asioista ei puhuttu, eikä naapurilta kyselty mitä kuuluu. Sen verran sanon varmasti, että lastensuojelulla olisi todellakin ollut hommia.
Tämä selvisi mulle karmeudessaan vasta aikuisena.Onneksi ei ole enää mitään pakollista kontaktia Piikkiön ja Paimion seutuun.
Olen piikkiöläinen syntyjäni, mutta annoin alapeukun koska topilan aluetta ei mielletä varsinaisesti piikkiöksi. Sillä ei myöskään ole mitään tekoa pian kanssa.
Tää on niin outoa. Isä tietää että ruumiskoirat tulossa ja nyt tuleekin uusi vihje ja isä on se joka antaa sen julkisuuteen itse. (käynyt siis puhumassa naapurin kanssa??)
Onko on isä mennyt paniikkiin tulevista ruumiskoirista ja yhtäkkiä aletaankin naapurin kanssa muistaa asioita 30-vuoden takaa ikä olla saatu suutaa auki aiemmin. Jos naapuri on uskovainen niin tässä on selvästi salailua ja peittelyä. Todella outoa että isä kertoo tämän vihjeen ja yhtä outoa että poliisilla ei ole kiirettä tutkia naapurin lausuntoa.
Jehovat maksavat sakkoa siitä että ei paljasta pedofiileja.
https://yle.fi/uutiset/3-9937864
Jehovat peittelevät omia pedofiilejä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat_ja_syytteet_lasten_hyv…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos kerta omistaa lankapuhelimen, niin miksi ei soittanut samantien Pian kaverille vaan odotti seuraavaan päivään. Tiesi vielä että Pia on alakuloinen, joten normaalia isän käytöstä tuo ei ole.
Ei se isä tiennyt siinä vaiheessa, että Pia oli ehtinyt perua lähtönsä Paimioon.. siis ennen sunnuntaita.
Jos isä on syyllinen niin silloin onkin helppo sanoa että Piia varmaan lähti kaverilleen ja isä sai aikaa ruumin piilottamiseen.
Olet keksinyt rikoksen ja tekijän.
Keksitkö motiivin?
Mä en. Päinvastoin, perheestä puuttui jo äiti.
Eiköhän loput jäsenet olleet arvokkaita ja tarpeellisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos kerta omistaa lankapuhelimen, niin miksi ei soittanut samantien Pian kaverille vaan odotti seuraavaan päivään. Tiesi vielä että Pia on alakuloinen, joten normaalia isän käytöstä tuo ei ole.
Ei se isä tiennyt siinä vaiheessa, että Pia oli ehtinyt perua lähtönsä Paimioon.. siis ennen sunnuntaita.
Mitä valetta suollat?
Tässä isä itse kertoo kuinka Piia oli ehtinyt peruuttaa kaverilleen menon. Kohta 3:00-3:15
Linkki vielä missä isä kertoo että Piia ehti peruuttaa kaverilleen menon.
Niin ja perään kertoo, että ei tiennyt sitä. Kuunnelkaa koko ohjelma, älkääkä vaan pätkiä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vanhukset ne jaksaa joka väliin huomauttaa, kuinka tyhmä nuorempi sukupolvi onkaan. Jotkut asiat eivät koskaan muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän olisikin soittanut, olisi vastaus voinut olla "ei ole vielä näkynyt, tulee varmasti pian" tai ehkä hän on mennytkin X:n luokse", eli toiselle ystävälleen. Niin tehtiin tuohon aikaan.
Muuten totta, mutta väännetään vielä rautalangasta, että kännyköitä ei ollut.
Niiden olemassaoloa ei edes osattu kuvitella.
Oli luonnollista, että kun joku oli matkanpäällä, se oli tavoittamattomissa.
Oli käsite "On varmaan sattunut jotain odottamatonta". Ts. on tullut joku viivytys, joka selviää aikanaan.
Ihmiset sietivät odottamista ja epätietoisuutta.60 vuotta takaperin epätietoisuutta siedettiin tarvittaessa vuosia.
Suunnitelmien muutokset oli tavallisia. Ihmiset eivät tienneet toistensa olinpaikkoja.
Matkalla poikettiin kylään, ja jännättiin, ollaanko siellä kotona.Esim. Joku lähtee kaupungille. Tulee kotiin ehkä ruoka-aikaan. Jos ei tule, kaupungilla on mennyt pitempään ja on käynyt haukkaamassa kahvilassa jotain. Sitten on tavannut kavereita ja jäänyt viettämään iltaa.
No problem.Kyllä. Usein myös Oltiin Huolissaan. Ei lähdetty hakemaan, hätäiltiin kotona.
Totta tämäkin.
Vaihtelua oli tosi paljon: jotkut nuoret saivat mennä ihan vapaasti öitä myöten. Toiset eivät saaneet mennä minnekään. Muut siltä väliltä.
Varmaa on vain se, että vanhemmat saivat tehdä kuten halusivat. Perheen asioihin ei puututtu. Tätä on varmaan nykynuoren (aikuisenkin) vaikea uskoa. Vain niillä jotka ei pärjänneet koulussa, asioita alettiin kysellä.
Huono puoli oli se, että joidenkin kotielämä oli per seestä, eikä kukaan auttanut, jos nuori hoiti koulun kunnialla.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin outoa. Isä tietää että ruumiskoirat tulossa ja nyt tuleekin uusi vihje ja isä on se joka antaa sen julkisuuteen itse. (käynyt siis puhumassa naapurin kanssa??)
Onko on isä mennyt paniikkiin tulevista ruumiskoirista ja yhtäkkiä aletaankin naapurin kanssa muistaa asioita 30-vuoden takaa ikä olla saatu suutaa auki aiemmin. Jos naapuri on uskovainen niin tässä on selvästi salailua ja peittelyä. Todella outoa että isä kertoo tämän vihjeen ja yhtä outoa että poliisilla ei ole kiirettä tutkia naapurin lausuntoa.
Jehovat maksavat sakkoa siitä että ei paljasta pedofiileja.
https://yle.fi/uutiset/3-9937864
Jehovat peittelevät omia pedofiilejä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat_ja_syytteet_lasten_hyv…
Miksi levittelette täällä virheellistä tietoa. Poliisin mukaan ruumiskoira on käynyt läpi Pian kotitalon viime kesän aikana ja mitään viitteitä ei löytynyt.
Huom! Ruumiskoirat ovat käyneet jo talon läpi, joten turha jankuttaa enää siitä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isä on syyllinen niin silloin onkin helppo sanoa että Piia varmaan lähti kaverilleen ja isä sai aikaa ruumin piilottamiseen.
Keksitkö motiivin?Mä en. Päinvastoin, perheestä puuttui jo äiti.
Eiköhän loput jäsenet olleet arvokkaita ja tarpeellisiakin.Isä on uskossa missä on tunnettua lastenhyväksikäyttö.
Jehovat joutuvat tästä syystä maksamaan sakkoja, kun suojelevat pedofiileja eikä suostu paljastamaan omiaan. https://yle.fi/uutiset/3-9937864
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat_ja_syytteet_lasten_hyv%...
Ja koska kyseessä on yksinhuoltajaisä, on hyvin todennäköistä että kyseessä on hyväksikäyttö.
Ja se myös selittää sen miksi isä ei ollut kiinnostunut soittelemaan tyttären perään.
Ehkä sinun kannattaisi miettiä, mitä täällä kirjoittelet. Syytöksesi ovat asiattomia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ihme noita sun päätelmiä!
Että oikein alakuloinen oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksitkö motiivin?Mä en. Päinvastoin, perheestä puuttui jo äiti.
Eiköhän loput jäsenet olleet arvokkaita ja tarpeellisiakin.Isä on uskossa missä on tunnettua lastenhyväksikäyttö.
Jehovat joutuvat tästä syystä maksamaan sakkoja, kun suojelevat pedofiileja eikä suostu paljastamaan omiaan. https://yle.fi/uutiset/3-9937864
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat_ja_syytteet_lasten_hyv%...
Ja koska kyseessä on yksinhuoltajaisä, on hyvin todennäköistä että kyseessä on hyväksikäyttö.
Ja se myös selittää sen miksi isä ei ollut kiinnostunut soittelemaan tyttären perään.
Ehkä sinun kannattaisi miettiä, mitä täällä kirjoittelet. Syytöksesi ovat asiattomia.
Sori vaan uskis. Totuus on se että uskispiireissä lastenhyväksikäyttö on liian yleistä ja yllä olevat linkit ovat täyttä faktaa joten vedä pääsi prseestä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/49262b0b-7271-42ee-ab0e-adb13cfb3b68_u…
Ei ihme, että tapaus ei ole ratkennut, jos tämä on tutkinnan nopeus.
Ei vaan, isä kertoi 30 vuotta katoamisen jälkeen naapurinsa havainnoista katoamisiltana.
Tajuat kai, että jutun nouseminen Iltalehden kaltaisen roskajulkaisun uutiseksi tänään, ei vaadi muuta sen että P. katosi tasan 30 vuotta sitten, ja kukaan julkkis ei ole just nyt ilmoittanut erostaan, joten mitään muuta juoruiltavaa ei ole!
P.n isä on jo vanha väsynyt ja surullinen mies, joka on sanonut että toivoo tapaavansa tyttärensä rajan takana.
Hänen ja muun perheen elämän synkentänyttä tragediaa ei asialla mässyttäminen ja syyllisen spekulointi muuksi muuta. Nuorin lapsistakin on kuol.lut jo aikoja sitten.
Toivottavasti juttu saadaan ratkeamaan mahdollisimman pian. Piian perhe ansaitsee tapaukselle päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta diginatiiveilla ei ole sen vertaa mielikuvitusta, että kykenisivät hahmottamaan olot, joissa puhelin on vain kotona.Ja vanhukset ne jaksaa joka väliin huomauttaa, kuinka tyhmä nuorempi sukupolvi onkaan. Jotkut asiat eivät koskaan muutu.
Suosittelen, että perehdyt lähihistoriaasi etkä tee itsestäsi pelleä!
Nyt puhutaan vain 30 vuoden takaisesta Suomesta, mistään sota.ajasta. Kai sulla on edes joku yli 40-vuotias tuttu ihminen, joka pystyy valottamaan sulle asioita?
Tai kaiva vaikut korvista ja kuuntele mitä koulussa opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ton perheen uskovaisuus on ihan yksi vitsi. Se isä höyrähti uskoon vasta kun tytär katosi, oli tekopyhä ja se perhe ei käynyt täysillä muutenkaan. Pian veli kuoli muutama syksy sitten alkoholismin aiheuttamiin ongelmiin ja tuo vanhempi veli on istunut linnassa useampaan otteeseen. Isä juotti vaimoaan humalaan ja haukkui kylällä juopoksi ja miten raskasta on elää kun vaimo juo.. No kuka ne kaljat osti. Erikoista tässä onkin tuo ettei hän soitellut tyttärensä perään. Tuohon aikaan poikien annettiin hillua milloin missäkin mutta tytöt olivat silloinkin aina asia erikseen. Miksi vaan ei tämä tyttö.
Ja olit perhetuttu?
Vai ihanko olet lehdistä tavaillut?
Miten paljon jehovayhteisöllä oli valtaa?
Kuinka suuri osuus populasta kuului siihen?
Oliko se sulkeutunut?
Ulkopaikkakuntalaiselle kesäasukkaalle se ei näkynyt mitenkään eikä paikalliset siitä puhuneet.