Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pia Ristikareen katoamisesta 30-vuotta. Poliisi: "Naapuria emme ole ehtineet vielä kuulemaan".

Vierailija
07.10.2018 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/49262b0b-7271-42ee-ab0e-adb13cfb3b68_u…

Ei ihme, että tapaus ei ole ratkennut, jos tämä on tutkinnan nopeus.

Kommentit (390)

Vierailija
41/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tässä jutussa eniten ihmetellyt yksinhuoltajaisän käyttäytymistä kyseisenä viikonloppuna. Hän siis kuuli saunasta tultuaan Piian veljeltä, että Piia oli pikkuriidan jälkeen häipynyt ulos. Oli siis perjantai-ilta ja isä kertoi olettaneensa, että Piia häipyi viikonlopuksi kaverilleen ja huolestui vasta sunnuntaina, kun Piia ei tullut Jehovan todistajien kokoukseen. Silloinkaan hän ei heti soittanut poliisille, vaan vasta maanantaiaamuna. Hän ei siis koko viikonloppuna vaivautunut ottamaan selvää, minne hänen 15 vuotias tyttärensä oli häipynyt ja huolestui vasta parin päivän päästä. Luulisi, että uskovaisessa perheessä huolehdittaisiin lapsista jopa keskimääräistä enemmän. Itse olisin ainakin soittanut viimeistään perjantai-iltana ja varmistanut sen, että missä tyttäreni on ja missä aikoo yönsä viettää.

Niin siis mihin olisit soittanut, Ristikankareen kännykkäänkö?

Meidän äiti soitteli kaverit läpi. Kyllä kasarillakin oli lupa pyydettävä, jos oli jäämässä kaverille yöksi. Asiasta puhuttiin etukäteen ja sovittiin myös vanhempien kesken.

Ihan kuten mä teen tänä päivänä. Kyllä teinejä vahdittiin silloinkin, kuten nyt. Vanhempien pitää tietää missä ja miten muksut viettää aikaansa ja kuinka kauan.

MIstä tuo käsitys, että lapset saivat mennä ja tulla miten haluaa ennen? Omasta mielestä ollut edes missään tiukassa valvonnassa, kun puhepuoli pelasi.

Olihan niitäkin, jotka ei päässeet mihinkään nuorena ja jos lähti sanomatta sanaakaan, niin vanhemmat kyllä etti kylillä ja vei mukulat kavereineen koteihinsa.

Niin, mutta Piialla oli yökyläily sovittuna tuolle viikonlopulle. Hän joutui perumaan sen kun piti olla lapsenvahtina pikkuveljelle. Isän työkeikka kuitenkin muuttui niin, että pystyi ottamaan pikkuveljen mukaansa ja Piian viikonloppu vapautui.

Aika luonnollista olettaa että hän lähti sinne yökylään.

Vierailija
42/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tässä jutussa eniten ihmetellyt yksinhuoltajaisän käyttäytymistä kyseisenä viikonloppuna. Hän siis kuuli saunasta tultuaan Piian veljeltä, että Piia oli pikkuriidan jälkeen häipynyt ulos. Oli siis perjantai-ilta ja isä kertoi olettaneensa, että Piia häipyi viikonlopuksi kaverilleen ja huolestui vasta sunnuntaina, kun Piia ei tullut Jehovan todistajien kokoukseen. Silloinkaan hän ei heti soittanut poliisille, vaan vasta maanantaiaamuna. Hän ei siis koko viikonloppuna vaivautunut ottamaan selvää, minne hänen 15 vuotias tyttärensä oli häipynyt ja huolestui vasta parin päivän päästä. Luulisi, että uskovaisessa perheessä huolehdittaisiin lapsista jopa keskimääräistä enemmän. Itse olisin ainakin soittanut viimeistään perjantai-iltana ja varmistanut sen, että missä tyttäreni on ja missä aikoo yönsä viettää.

Jos hän olisikin soittanut, olisi vastaus voinut olla "ei ole vielä näkynyt, tulee varmasti pian" tai ehkä hän on mennytkin X:n luokse", eli toiselle ystävälleen. Niin tehtiin tuohon aikaan.

Muuten totta, mutta väännetään vielä rautalangasta, että kännyköitä ei ollut.

Niiden olemassaoloa ei edes osattu kuvitella.

Oli luonnollista, että kun joku oli matkanpäällä, se oli tavoittamattomissa.

Oli käsite "On varmaan sattunut jotain odottamatonta". Ts. on tullut joku viivytys, joka selviää aikanaan.

Ihmiset sietivät odottamista ja epätietoisuutta.

60 vuotta takaperin epätietoisuutta siedettiin tarvittaessa vuosia.

Suunnitelmien muutokset oli tavallisia. Ihmiset eivät tienneet toistensa olinpaikkoja.

Matkalla poikettiin kylään, ja jännättiin, ollaanko siellä kotona.

Esim. Joku lähtee kaupungille. Tulee kotiin ehkä ruoka-aikaan. Jos ei tule, kaupungilla on mennyt pitempään ja on käynyt haukkaamassa kahvilassa jotain. Sitten on tavannut kavereita ja jäänyt viettämään iltaa.

No problem.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole outoa että vaikka poliisi myöntää että joutuvat ''luottamaan'' perheen tarinaan siitä että Piia on poistunut, niin ei ole aiemmin tutkinut sitä toista mahdollisuutta että Piia ei olisi kotoa edes poistunut vaan vasta 30-vuoden jälkeen suunnitellaan kotietsintää ja sekin tiedotettiin julkisesti.

Mun mielestä väärin, koska poliisi itse on todennut että hyvin moni henkirikos on tapahtunut perheensisällä, ja ilman tutkimusta poliisi oli poissulkenut perheen mahdollisen osuuden asiaan.

Once again: perhe tutkittiin jo aikoja sitten, kun äiti syytti isää. Ei löytynyt mitään syyllisyydestä kertovaa.

En ole kuullutkaan että äiti olisi syyttänyt isää ja olen tätä juttua seuraillut aika paljon. Jos lähteen saisi.

Poliisi tosiaan ei ole tutkinut perhettä riittävästi jos kotietsintä tehdään vasta nyt, poliisikin sen myönsi ja tekee sen vasta nyt poissulkeakseen perheen osuuden.

Kotietsintäkin julkistettiin mikä ei varmasti ole uhrin etu kun mahdollisella epäillyllä on aikaa valmistautua. 

Ja edelleen ihmettelen , sillä poliisi itse on kertonut muissa tiedotteissa että tilastoissa huomaa miten usein syyllinen löytyy lähipiiristä.

Tekstistäsi päätellen et ole kyllä kovin hyvin perehtynyt Pian katoamiseen.

Vierailija
44/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän äiti soitteli kaverit läpi. Kyllä kasarillakin oli lupa pyydettävä, jos oli jäämässä kaverille yöksi. Asiasta puhuttiin etukäteen ja sovittiin myös vanhempien kesken.

Ihan kuten mä teen tänä päivänä. Kyllä teinejä vahdittiin silloinkin, kuten nyt. Vanhempien pitää tietää missä ja miten muksut viettää aikaansa ja kuinka kauan.

MIstä tuo käsitys, että lapset saivat mennä ja tulla miten haluaa ennen? Omasta mielestä ollut edes missään tiukassa valvonnassa, kun puhepuoli pelasi.

Olihan niitäkin, jotka ei päässeet mihinkään nuorena ja jos lähti sanomatta sanaakaan, niin vanhemmat kyllä etti kylillä ja vei mukulat kavereineen koteihinsa.

Riippui perheestä. Kasvatusmetodit oli melko hajanaiset. Yleensä vähän vauraammat, äkkirikkaat ja köyhät ongelmaperheet ei vahtineet laiskuuttaan/ sekavuuttaan. Nuoriin myös luotettiin, jos oli perhesuhteet ok.

Vierailija
45/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän äiti soitteli kaverit läpi. Kyllä kasarillakin oli lupa pyydettävä, jos oli jäämässä kaverille yöksi.

Olet elänyt poikkeuksellisen tiukasti suojattua/kahlittua elämää.

Ei siinä muuta.

Aikuisilla ei ollut aikaa eikä tarvetta lähteä haalimaan teinejään kotiin keskellä yötä.

Maailma oli paljon turvallisempi ja teinit aikuisempia. 16-vuotiaat lähtivät keskenään hiihtolomilla ym. ulkomaille. Että vrt. siihen.

Vierailija
46/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän olisikin soittanut, olisi vastaus voinut olla "ei ole vielä näkynyt, tulee varmasti pian" tai ehkä hän on mennytkin X:n luokse", eli toiselle ystävälleen. Niin tehtiin tuohon aikaan.

Oli käsite "On varmaan sattunut jotain odottamatonta". Ts. on tullut joku viivytys, joka selviää aikanaan.

Suunnitelmien muutokset oli tavallisia. Ihmiset eivät tienneet toistensa olinpaikkoja.

Esim. Joku lähtee kaupungille. Tulee kotiin ehkä ruoka-aikaan. Jos ei tule, kaupungilla on mennyt pitempään ja on käynyt haukkaamassa kahvilassa jotain. Sitten on tavannut kavereita ja jäänyt viettämään iltaa.

No problem.

Kyllä. Usein myös Oltiin Huolissaan. Ei lähdetty hakemaan, hätäiltiin kotona.

Vierailija
47/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä.äitini soitteli kaverit läpi kun 13v tein elämäni ekan ja vikan katoamisen baanalle ilman lupaa. Olin poissa ehkä 6h.

Vierailija
48/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa tämä tapaus sen takia, koska muistan kuulleeni nuorena juoruja Piikkiössä ja Turun alueella liikkuvasta epämääräisestä autosta, jonka kyytiin nuoria tyttöjä houkuteltiin/yritettiin kaapata väkisin. Tosin ainahan tälläisiä autoja on pörrännyt limudiscojen ja baarien läheisyydessä. Jotain juoruja liikkui myös pedareista.

Vierailija
49/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole outoa että vaikka poliisi myöntää että joutuvat ''luottamaan'' perheen tarinaan siitä että Piia on poistunut, niin ei ole aiemmin tutkinut sitä toista mahdollisuutta että Piia ei olisi kotoa edes poistunut vaan vasta 30-vuoden jälkeen suunnitellaan kotietsintää ja sekin tiedotettiin julkisesti.

Mun mielestä väärin, koska poliisi itse on todennut että hyvin moni henkirikos on tapahtunut perheensisällä, ja ilman tutkimusta poliisi oli poissulkenut perheen mahdollisen osuuden asiaan.

Once again: perhe tutkittiin jo aikoja sitten, kun äiti syytti isää. Ei löytynyt mitään syyllisyydestä kertovaa.

En ole kuullutkaan että äiti olisi syyttänyt isää ja olen tätä juttua seuraillut aika paljon. Jos lähteen saisi.

Poliisi tosiaan ei ole tutkinut perhettä riittävästi jos kotietsintä tehdään vasta nyt, poliisikin sen myönsi ja tekee sen vasta nyt poissulkeakseen perheen osuuden.

Kotietsintäkin julkistettiin mikä ei varmasti ole uhrin etu kun mahdollisella epäillyllä on aikaa valmistautua. 

Ja edelleen ihmettelen , sillä poliisi itse on kertonut muissa tiedotteissa että tilastoissa huomaa miten usein syyllinen löytyy lähipiiristä.

Taisi olla ihan iltapäivälehdet tai Turun Sanomat joka silloin asiasta uutisoi.

Vierailija
50/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuvassa, jota Piiasta jaetaan. Piian t vasen silmä parantumassa mustelmasta? Miksi Piian koulu on viivästynyt murtuneen käden vuoksi Turussa? Kädestä on kertonut Amiskaveri palstalla. Onko rkp selvittänyt?

Vierailija
51/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa tämä tapaus sen takia, koska muistan kuulleeni nuorena juoruja Piikkiössä ja Turun alueella liikkuvasta epämääräisestä autosta, jonka kyytiin nuoria tyttöjä houkuteltiin/yritettiin kaapata väkisin. Tosin ainahan tälläisiä autoja on pörrännyt limudiscojen ja baarien läheisyydessä. Jotain juoruja liikkui myös pedareista.

Minfosta poistui tai lukittiin ketju, jossa kerrottiin paikallispedarista. Tämä otti nuoria kyytiin ja tarjosi kossua, johon ei tietenkään koskettu.

Vierailija
52/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/49262b0b-7271-42ee-ab0e-adb13cfb3b68_u…

Ei ihme, että tapaus ei ole ratkennut, jos tämä on tutkinnan nopeus.

30 vuotta, ei 30-vuotta. Miten on mahdollista ettei tätä perusasiaakaan ap hallitse? Lukee vain seiskaa?

Älkää haukkuko ap:tä.

Se on 30-vuotias, 30-vuotinen, mutta 30 vuotta. Vaikeahan noita on hallita.

-inen ja -ias -loppuiset ovat yhdyssanoja.

Vierailija
53/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kuvassa, jota Piiasta jaetaan. Piian t vasen silmä parantumassa mustelmasta? Miksi Piian koulu on viivästynyt murtuneen käden vuoksi Turussa? Kädestä on kertonut Amiskaveri palstalla. Onko rkp selvittänyt?

Taitaa olla vain varjostus.

Vierailija
54/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piian lapsuudenystävä naapurista(taiteilija) on kertonut, että he leikkivät barbeilla, vaikka olivat liian vanhoja. Hän myös mainitsi taiteestaan, että barbileikit voivat olla hyvin synkkiä. Minkälaisia barbieleikkejä heillä oli?

Vierailija
55/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla vain varjostus.

Mustat silmänaluset, mutta yläluomi. Paperisessa näkyi paremmin.

Vierailija
56/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No problem.

Kyllä. Usein myös Oltiin Huolissaan. Ei lähdetty hakemaan, hätäiltiin kotona.

Toisinaan joo. Mutta kun asialle ei mitään mahtanut, niin sitä opittiin vaan odottamaan.

Tietysti oli myös tilanteita, joissa sovittiin tietty kellonaika. Siitä pidettiin silloin kiinni.

Sopimuksiin oli voitava luottaa. Jos joku petti sopimuksen ilman pätevää syytä, joutui huonoon maineeseen. 'luotettavuus' oli arvostettu ominaisuus.

Ääritapauksessa alettiin soitella tuttuja ja sukulaisia läpi. Lopulta poliisille ja sairaaloihin, mutta silloin oli varmaa, että jotain hirveää oli tapahtunut.

Etenkään maalla ei ollut tapana pingottaa.

"Me tullaan lauantaina sitten illansuussa."

"x lähti kylään. Palaa lauantaina tai sunnuntaina". Joku ei voinutkaan lähteä kylään, jos saikin itse vieraita. Jos puhelinta ei ollut, tästä ei voinut ilmoittaa.

Monin tavoin elämä oli paljon rennompaa kuin nyt.

Vierailija
57/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minfosta poistui tai lukittiin ketju, jossa kerrottiin paikallispedarista. Tämä otti nuoria kyytiin ja tarjosi kossua, johon ei tietenkään koskettu.

Turussa liikkui ainakin 90 luvun alussa mies, joka yritti houkutella alaikäisiä tyttöjä autoonsa.

Vierailija
58/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon aikaan piti itse osata pitää huolta itsestään, kotona puhutettiin kunnolla ettei autojen kyytiin nousta, ei saanut liftata jne. Aika oli erilainen. Jotenkin syyllistettiin niitä tyyppejä itseäänkin jos jotain pahaa tapahtui. Jopa raiskauksissa mietittiin että antoiko uhri itse aihetta raiskaukseen. Ihan hullua aikaa kyllä! Pedofiilejä ja raiskaajia oli liikkeellä, samoin itsensä paljastelijoita.

Vierailija
59/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa liikkui ainakin 90 luvun alussa mies, joka yritti houkutella alaikäisiä tyttöjä autoonsa.

Pakko lisätä vielä, että ei ole ollut sama tyyppi kuin Piikkiössä. Turussa liikkuva oli yli 50-vuotias ja silmälasipäinen lyhyehkö mies.

Vierailija
60/390 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti asia selviää vielä Pian isän elinaikana. Vaikka nyt 99% todennäköistyydellä tyttö on ollut kuolleena sen 30 vuotta, varmasti olisi läheisille helpotus saada täysi varmuus asiaan.