Pia Ristikareen katoamisesta 30-vuotta. Poliisi: "Naapuria emme ole ehtineet vielä kuulemaan".
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/49262b0b-7271-42ee-ab0e-adb13cfb3b68_u…
Ei ihme, että tapaus ei ole ratkennut, jos tämä on tutkinnan nopeus.
Kommentit (390)
Piian isä on sanonut, että ehkä hän oli liian rauhallinen poliisin luona.
Minä nyt jankutan tätä samaa. Jos Piian isä ei tiennyt Piian peruneen kaverille menon. Oliko Piian tarkoitus mennä pe vai la? Miksi Piia olisi saunonut pe? Miksi hän olisi jäänyt katselemaan televisiota? Millä hän oli menossa Paimioon, kai isä tämän tiesi.
Toivottavasti Piia ei kertonut isälleen toista ja tehnyt toista. Mutta olisihan hän jäänyt kiinni, ettei ollutkaan Paimiossa viimeistään su.
Jos Piia oli menossa Paimioon la niin miksi isä oletti hänen menneen jo pe iltana ilman pyörää. Kulkiko bussit? Eikö vanhoja bussi aikatauluja saa enää mistään? Pyörä oli paimion valtakunnansalilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tässä jutussa eniten ihmetellyt yksinhuoltajaisän käyttäytymistä kyseisenä viikonloppuna. Hän siis kuuli saunasta tultuaan Piian veljeltä, että Piia oli pikkuriidan jälkeen häipynyt ulos. Oli siis perjantai-ilta ja isä kertoi olettaneensa, että Piia häipyi viikonlopuksi kaverilleen ja huolestui vasta sunnuntaina, kun Piia ei tullut Jehovan todistajien kokoukseen. Silloinkaan hän ei heti soittanut poliisille, vaan vasta maanantaiaamuna. Hän ei siis koko viikonloppuna vaivautunut ottamaan selvää, minne hänen 15 vuotias tyttärensä oli häipynyt ja huolestui vasta parin päivän päästä. Luulisi, että uskovaisessa perheessä huolehdittaisiin lapsista jopa keskimääräistä enemmän. Itse olisin ainakin soittanut viimeistään perjantai-iltana ja varmistanut sen, että missä tyttäreni on ja missä aikoo yönsä viettää.
Tuohon aikaan ihan normaalia, että teinit huitelivat missä sattuu, eikä kukaan kysellyt perään.
T. Teini 80-luvulla
70-luvulla yhden kaverini mummo ja pappa ( asui isovanhempiensa kanssa) vähän ihmetteli että missä lapsenlapsi 14v. on.
Kun tuli kotiin sanoi että kävi ruotsissa sukulaisten luona. Niinkuin kävikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tässä jutussa eniten ihmetellyt yksinhuoltajaisän käyttäytymistä kyseisenä viikonloppuna. Hän siis kuuli saunasta tultuaan Piian veljeltä, että Piia oli pikkuriidan jälkeen häipynyt ulos. Oli siis perjantai-ilta ja isä kertoi olettaneensa, että Piia häipyi viikonlopuksi kaverilleen ja huolestui vasta sunnuntaina, kun Piia ei tullut Jehovan todistajien kokoukseen. Silloinkaan hän ei heti soittanut poliisille, vaan vasta maanantaiaamuna. Hän ei siis koko viikonloppuna vaivautunut ottamaan selvää, minne hänen 15 vuotias tyttärensä oli häipynyt ja huolestui vasta parin päivän päästä. Luulisi, että uskovaisessa perheessä huolehdittaisiin lapsista jopa keskimääräistä enemmän. Itse olisin ainakin soittanut viimeistään perjantai-iltana ja varmistanut sen, että missä tyttäreni on ja missä aikoo yönsä viettää.
Tuohon aikaan ihan normaalia, että teinit huitelivat missä sattuu, eikä kukaan kysellyt perään.
T. Teini 80-luvulla
70-luvulla yhden kaverini mummo ja pappa ( asui isovanhempiensa kanssa) vähän ihmetteli että missä lapsenlapsi 14v. on.
Kun tuli kotiin sanoi että kävi ruotsissa sukulaisten luona. Niinkuin kävikin.
Lisään oli viikon poissa.
Miksi sitäkään ei ole kerrottu, koska appi lähti kotiin? Miksei hän hoitanut Kallea? Vai joko oli niin vanha?
Kai muutkin Piian kaverit kyseltiin? Esim. Kysyikö kukaan onko hän käynyt sen Ilonan luona? Ilona kertoi seurassa, ettei ole nähnyt, mutta kysyttiinkä häneltä silloin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Teini 80-luvulla
Kun tuli kotiin sanoi että kävi ruotsissa sukulaisten luona. Niinkuin kävikin.Lisään oli viikon poissa.
Sen ajan isovanhemmat oli usein aika väsyneitä. Lapsenlapset vain asuivat heidän kanssaan, jos omat vanhemmat eivät voineet hoitaa. He eivät aina ruvenneet uusiksi vanhemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitäkään ei ole kerrottu, koska appi lähti kotiin? Miksei hän hoitanut Kallea? Vai joko oli niin vanha?
Jos Kalle halusi isin kanssa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta jos appi oli jo pe heillä, eikö voinut la hoitaa lapsia ja Piia päässyt kaverilleen.? Mutta appi kai ei ole ollut la, jos Heikki on ollut töissä Kallen kanssa. Onko Teijo ollut yksin kotona. Nyt lopetan tämän pohtimisen, kun koko ajan tulee vain uusia kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole outoa että vaikka poliisi myöntää että joutuvat ''luottamaan'' perheen tarinaan siitä että Piia on poistunut, niin ei ole aiemmin tutkinut sitä toista mahdollisuutta että Piia ei olisi kotoa edes poistunut vaan vasta 30-vuoden jälkeen suunnitellaan kotietsintää ja sekin tiedotettiin julkisesti.
Mun mielestä väärin, koska poliisi itse on todennut että hyvin moni henkirikos on tapahtunut perheensisällä, ja ilman tutkimusta poliisi oli poissulkenut perheen mahdollisen osuuden asiaan.
Once again: perhe tutkittiin jo aikoja sitten, kun äiti syytti isää. Ei löytynyt mitään syyllisyydestä kertovaa.
Miten äiti syytti isää? Onko siitä mitään tietoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole outoa että vaikka poliisi myöntää että joutuvat ''luottamaan'' perheen tarinaan siitä että Piia on poistunut, niin ei ole aiemmin tutkinut sitä toista mahdollisuutta että Piia ei olisi kotoa edes poistunut vaan vasta 30-vuoden jälkeen suunnitellaan kotietsintää ja sekin tiedotettiin julkisesti.
Mun mielestä väärin, koska poliisi itse on todennut että hyvin moni henkirikos on tapahtunut perheensisällä, ja ilman tutkimusta poliisi oli poissulkenut perheen mahdollisen osuuden asiaan.
Once again: perhe tutkittiin jo aikoja sitten, kun äiti syytti isää. Ei löytynyt mitään syyllisyydestä kertovaa.
Syytti suoraan, että isä olisi tappanut ja kätkenyt. Katkeraa alkoholistin jorinaa. Siitä oli lehdissä seuraava vuonna. Äiti kuoli pian sen jälkeen eikä väitteille löytynyt mitään katetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen Piian ikäinen ja asunut aika lähellä häntä, mutten kyllä tuntenut. Taustassakin yhtäläisyyksiä, ei kylläkään alkoholiongelmia omassa perheessä. Ajattelin, että mitä itse olisin tehnyt vastaavassa tilanteessa? Kiltti, ujohko tyttö, joka ei kuulunut porukoihin vaan leikki barbeilla? En olisi lähtenyt discoon tai kaupungille, enhän edes olisi tuntenut ketään sieltä. Jos olisin ollut vielä suuttunut veljelle ja isällekin kun en päässyt kaverille, olisin tasan mennyt kyhjöttämään sinne asuntovaunuun ja toivonut, että muut huolestuu kun minua ei näy. En voi arvata, mitä sitten on tapahtunut, mutta oma veikkaukseni on, että asuntovaunu olisi eka paikka harmitella tilannetta.
Ja kas kummaa, isä hävitti asuntovaunun Piian katoamisen jälkeen.
Isän mukaan vaunu jäi tyhjän pantiksi, kun tämän menetyksen jälkeen ei enää jaksettu matkustella. Se myytiin mieluummin kuin jätettiin puutarhaan lahoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta jos appi oli jo pe heillä, eikö voinut la hoitaa lapsia ja Piia päässyt kaverilleen.? Mutta appi kai ei ole ollut la, jos Heikki on ollut töissä Kallen kanssa. Onko Teijo ollut yksin kotona. Nyt lopetan tämän pohtimisen, kun koko ajan tulee vain uusia kysymyksiä.
Vaari lähti kotiin ja isä pienen pojan kanssa töihin. Isompi poika oli kotona tai kavereillaan, Piia oli-niinpä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyrräähän ne hormonit näillä todistaja teineilläkin.
Ehkä joku on lähennellyt Piiaa salilla ja sitten tullut katumapäälle. Jos tuosta yhteisöstä erotetaan voi joutua eroon myös perheestään (kai).
Ehkä joku on tarjonnut Piialle jo aiemmin autokyytiä Paimioon. Piia tosin peruuttanut menonsa isän työkeikan vuoksi. Mutta jos joku olisi halunnut keskustella vaikka jostakin aiemmin tapahtuneesta. Jos Piian on ollut joku todistaja rakastunut. Ei tarvitse olla, kun pari vuotta vanhempi, niin on voinut olla jo ajokortti.Miten hän olisi osunut paikalle? Kytännyt tilaisuutta? Ei ollut kännykkää, millä pyytää. Piian ei tiedetä soittaneen kellekään sikäläiselle. En tiedä heikäläisten käytännöistä, mutta kai Piiankin perhe olisi ollut kokouksessa, jos sellainen olisi ollut illalla ?
Piian isä oli viikkoa aiemmin hakenut Piian salilta muistaakseni, jolloin Piian pyörä oli sinne jäänyt. Ennen vanhaan on ollut lankapuhelimet. Onhan Piia peruuttanut menonsa Paimioon pe klo 17. Josta toisessa päässä olevan sana?
Eikö se pyörä jäänyt Paimioon? Piikkiössä oli kyllä omakin seurakunta, mutta eihän pyörä siellä ollut. En tiedä, miksi he kävivät myös Paimiossa. Ehkä se oli isompi ja siellä pidettiin yhteisiä kokouksia.
Jäi Paimioon. En tiedä Piikkiönlahdella seurakunnasta. Joku väitti, ettei siellä ollut valtakunnansalilla tuolloin. Itse en tiedä.
Ei tainnut olla. Niitä isoja rakennuksia tehtiin vasta 90-luvulla. Niinpä olisi aika utopiaa, että Paimiosta olisi joku tullut nurkille kyttäämään. Kaverilla tuskin oli sen ikäisiä veljiä tms.
Tarjonnut kyytiä Piialle. Ei kai kytätä tarvi. En tiedä minkä ikäisiä veljiä, mutta joku kaveri seurakunnasta..
No en tiedä. Sekun mietin.No miksi hän olisi tullut erikseen Paimiosta Piikkiöön, ellei nurkille norkoilemaan? Diskoon?
Disco on ollut Paimiolaisten. Mutta jos joku on vain tarjonnut Piialle kyydin kaverilleen. Miten bussit ovat menneet? Tuskin Piia yksin olisi liftannut. Ei oikein sen oloinen.
Ne paimiolaiset jehovantodistajat jotka siihen aikaan tiesin, olivat melko normaaleja ihmisiä. Ei heillä ollut mitään vapaamuurariveljestöä.
Sekopäitä jos oli niin eri porukkaa.Niin, tuskin Piia kenenkään sekopään kyytiin olisi mennytkään. Tuskin hänen kaveripiirissään sellaisia oli. Ja ei tarvitse olla Jehovan todistaja kaanon. Onhan joku amiksesta vaikka paimiolainen voinut tuoda porukkaa Piikkiöön diskoon ja luvata Piialle kyydin Paimioon.
Jostain syystä siellä (amiksessa) oli minimaalisesti vanhempia paimiolaisia. Johtui ehkä linjojen painotuksesta, teknisemmät alat johon sikäläiset mielellään menivät, järjestivät opetuksen muissa kouluissa tai Salossa.
Ja aika paljon siellä järjestettiin perusopintoja. Autokouluikäiset kävi koulunsa muussa kuin Aninkaistenkadun pisteessä, miinus kampaajat ja ompelijat.
Isommat olivat sitä paitsi jo työelämässä. Opiskelu kesti yleensä 2 vuotta.
Vain ja ainoastaan isän sana? Kytillä on myös veljen ja isoisän sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen Piian ikäinen ja asunut aika lähellä häntä, mutten kyllä tuntenut. Taustassakin yhtäläisyyksiä, ei kylläkään alkoholiongelmia omassa perheessä. Ajattelin, että mitä itse olisin tehnyt vastaavassa tilanteessa? Kiltti, ujohko tyttö, joka ei kuulunut porukoihin vaan leikki barbeilla? En olisi lähtenyt discoon tai kaupungille, enhän edes olisi tuntenut ketään sieltä. Jos olisin ollut vielä suuttunut veljelle ja isällekin kun en päässyt kaverille, olisin tasan mennyt kyhjöttämään sinne asuntovaunuun ja toivonut, että muut huolestuu kun minua ei näy. En voi arvata, mitä sitten on tapahtunut, mutta oma veikkaukseni on, että asuntovaunu olisi eka paikka harmitella tilannetta.
Isän mukaan vaunu jäi tyhjän pantiksi, kun tämän menetyksen jälkeen ei enää jaksettu matkustella. Se myytiin mieluummin kuin jätettiin puutarhaan lahoamaan.
Tiedät itsekin kuinka outo ajankohta ja jos isä olisi syyllinen ja vaunua käytetty, niin silloin se hävitetään.
Ja vaunu ei todellakaan ole hyödytön Piian takia, koska Piia oli muutenkin jo 16-vuotta ja itsenäistymässä.
Ja tietääkseni isä oli puhunut hävittämisestä, ei ilmeisesti myymisestä mikä on todella iso kysymysmerkki jos pitää paikkansa. Hassua että jotkut väkisin uskovat isän syyttömyyteen vaikka meillä on vain ja ainoastaan hänen sanansan ja tarinansa.
Myi tai hävitti, ihan sama. Eihän se Piialle ollut hyödytön, mutta hänen katoamisensa jälkeen kukaan ei jaksanut kiinnostua matkailusta. Hyvä kun selvisivät päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytti suoraan, että isä olisi tappanut ja kätkenyt. Katkeraa alkoholistin jorinaa. Siitä oli lehdissä seuraava vuonna. Äiti kuoli pian sen jälkeen eikä väitteille löytynyt mitään katetta.
Olisi mielenkiintoinen nähdä nuo jutut. Mutta jos äiti olisi humalassa puhellut, niin olisihan ollut vastuutonta julkaista ne..
Eikö koskaan epäilty, että Piia olisi salaa tavannut äitiään?
Isä on sanonut, että Piia ei hyväksynyt äitiään, mutta erolapset voivat puhua toiselle toista ja toiselle toista.
Välillä ihmettelen kuinka sairaista perheoloista ovat ihmiset, jotka epäilevät kiihkomielisinä isää aina kun joku nuori tyttö katoaa tai kuolee. Ettekö oppineet mitään Imatran Eveliinasta?
Mihin ihme Paimioon oli menossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät itsekin kuinka outo ajankohta ja jos isä olisi syyllinen ja vaunua käytetty, niin silloin se hävitetään.
Ja vaunu ei todellakaan ole hyödytön Piian takia, koska Piia oli muutenkin jo 16-vuotta ja itsenäistymässä.
Ja tietääkseni isä oli puhunut hävittämisestä, ei ilmeisesti myymisestä mikä on todella iso kysymysmerkki jos pitää paikkansa. Hassua että jotkut väkisin uskovat isän syyttömyyteen vaikka meillä on vain ja ainoastaan hänen sanansan ja tarinansa.
Myi tai hävitti, ihan sama. Eihän se Piialle ollut hyödytön, mutta hänen katoamisensa jälkeen kukaan ei jaksanut kiinnostua matkailusta. Hyvä kun selvisivät päivästä toiseen.
Kyllä se hävittäminen on jo todella epäilyttävää. Miten sinisilmäinen olet??
Kyllä isä on kertonut myyneensä sen. No voihan sen myydä romuttamoonkin.
Perävaunulla on hakenut Piian pyörän Paimion salilta. Muistelisin, että viikkoa aiemmin isä oli siellä käynyt asuntoautolla katsomassa, onko Piia siellä ja siellä oli. Piia mennyt autolla kotiin, mutta eikö pyörän olisi saanut asuntoauto on kyytiin.? Voi olla että muistan väärin. Mutta kai se on varmaa, ettei pyörä jo ollut kotona.
Edelleen yleinen linja, esim. koulukodeista karanneiden suhteen. Mielestäni ihan hölmöä. Ne nuorethan on suurimmassa vaarassa.