Voiko lemmikin kuoleman takia jäädä sairaslomalle?
Kommentit (83)
Itse työantajana annan kyllä lomapäivän tai palkatonta, mutta en todellakaan palkallista lomaa töistä lemmikin kuoltua.
Vierailija kirjoitti:
Aika vitu*n kylmä asenne jos työstä ei muutamaa päivää saa olla pois lemmikinkuoleman takia. Yleensä koirakin on elämänkumppani ja ollut sun kanssa vuosia. Pitänyt siitä huolta ja kiintymyssuhde on molemminpuolinen. Miten ei muka voisi surra ja olla toimintakyvytön? Miksi ei saisi vapaata edes muutamaa päivää??
Senkun on pois,mut sairauslomaa se ei vaadi, koska ei oo sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi saada, akuutti stressireaktio. Kun lemmikkieläin on rakas ja se kuolee niin hyvänenaika ei siinä ole työkykyinen!
Onhan se jo tieteellisestikin todistettu että lemmikin kuolema voi olla suurempi suru ja traumatisoivampikuin (läheisenkin) ihmisen.
Eihän sellainen ihminen ole työkykyinen, kuka työnantaja haluaa paikalle ihmisen joka vain itkee eikä pysty tekemään mitään.
Kuka ees kehtaa mennä lääkäriä vaivaamaan asiassa..😀😀😀😀 ilmoittautuessa jo nauretaan pihalle,on oikeesti sairaita ihmisiä jotka tarvii sen ejan jonka sinä viet
Nyt puhut asioita joita et ymmärrä. Et ole mikään universaali mitta.
On se hyvä että sä ymmärrät..voi lässyn lässyn ...
Minäkin ymmärrän. Monella ihmisellä on se omituinen harhaluulo tai harhainen kuva itsestä että kuvitellaan tosissaan että se oma mileipde, kokemus tms on se ainoa oikea ja siihen verrataan kaikkia muita, ne jotka sopivat siihen ovat tosia ja oikeassa, ne jotka eivät ovat vääriä tai mahdottomuuksia.
Etenkin tällä palstalla tätä näkee paljon.
Ajatusmaailma on kovin rajoittunut eikä empatiakykykään varsinaisesti osoita olemassaoloaan.
Kukahan se tässä nyt on rajoittunut? Itse teet ihan samaa. Empatiaa voi jakaa niille jotka tosissaan on sen tarpeessa ja niin kauan kun ei se ole omasta pussista pois. Ei ihan kaikkeen surkutteluun tatvi lähtee mukaan täs maailmas on paljon järkyttävämpiä asioita ja oon varma että hänkin kohtaa vakavampia menetyksiä elämässään kuin lemmikin kuoleman, on hyvä kasvattaa itseään kestämäön vastoinkäymisiä,ettei jokaisesta mene kappaleiksi. Lemmikistä luopumisen tuskan välttää sillä ettei ota sitä,ottaessaan jo tietää,ettei ole pitkäikäinen.Kaikki muu on korkeimman kädes.
Riippuuhan se myös työstä mitä tekee. Vähän eri asia onko yksinään jossain toimistossa vai vilkkaassa asiakaspalvelytyössä.
Mutta aika tunnekylmiä ihmisiä täällä.. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ei. Suru on normaali elämän tilanne ei sairaslomaa vaativa.
Kyllä moni vaan on ekat päivät sairaslomalla kuoleman jälkeen. Asioiden järjestelykin (ihmisen kuoltua) voi sen vaatia. Itse sanoin ettei mulle tartte palkkaa maksaa. Maksoivat sitä.
Lemmikin kuolema ei surun puolesta poikkea yhtään ihmisen kuolemasta, jos lemmikki on perheenjäsen,kuten tulisi olla.
... huhhuh. Kyse on lemmikistä. Tottakai saa surettaa, mutta ei se ole syy olla palkallisesti töistä pois. Palkaton sitten asia erikseen jos se pomolle sopii.
Jos nyt sit kuolema laukaisee jotkut muut piilevät ongelmat, ni sitten psykiatrin juttusille ja sieltä saikkua kunnes pää taas toimii.
Onhan se kurjaa mutta jos jäät sen takia saikulle niin älä ainakaan kerro syytä töissä mikäli teillä on paljon töitä/kiire. Jotkut ei välttämättä katso hyvällä.
Off topic, mutta tiedän eläkeläisen joka ei pystynyt yksin tulemaan sovittua 4h vapaaehtoistyötä tekemään koska koira kuoli 3 viikkoa aikaisemmin. Kaverin piti tulla mukaan tueksi.
Jos on työkyvytön, niin saa sairauslomaa. Syy on sivuseikka.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lääkäristä
Vierailija kirjoitti:
Koirani kuoli ihan yllättäen kotiini enkä todellakaan voinut mennä töihin, kun olin ihan shokissa. Ilmoitin työnantajalle jääväni kotiin kahdeksi päivää. Hän vastasi, että ilman muuta olet sairauslomalla, ei tarvitse ottaa lomapäiviä.
Lisään vielä, että onni on maailman ihanin työnantaja. Juuri koskaan en ole sairauslomalla, ja hän tiesi heti kuinka tiukka paikka tämä on minulle. Lomaa olisi ollut pakko kuitenkin ottaa, koska en voinut jättää kuollutta koiraani asuntoon ja lähteä noin vain töihin. Ja olin totaalisen shokissa. Työnantaja ehdotti sairauslomaa enkä minä. Oli ihan hirveää nähdä, kun rakas koira yhtäkkiä alkaa huutaa ja sätkiä ja sitten kuolee siihen paikkaan. Ja minkäänlaisia oireita ei ollut aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Aika vitu*n kylmä asenne jos työstä ei muutamaa päivää saa olla pois lemmikinkuoleman takia. Yleensä koirakin on elämänkumppani ja ollut sun kanssa vuosia. Pitänyt siitä huolta ja kiintymyssuhde on molemminpuolinen. Miten ei muka voisi surra ja olla toimintakyvytön? Miksi ei saisi vapaata edes muutamaa päivää??
Palkatonta vapaata saa lähes aina, mutta työnantajan on hankala ymmärtää, että hänen pitää maksaa työntekijälle siitä, että tämän lemmikki on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjoittaa työkyvyttömyysajan asiakkaan tehtävien mukaisesti ja työnantajalla on oikeus todeta, että tarjolla on muita töitä, joihin työntekijällä on työkykyä. Jos hän ei vaihta työtehtäviä, on työkyvyttömyysaika palkaton.
Työkaverin kissa kuoli ja työkaveri haki sairauslomaa, saikin sen. Työnantaja ilmoitti, että työntekijän on tultava työpaikalle, ilmoitettava työkavereille olevansa töisä poissa viikon (syytä ei tarvitse sanoa) ja kysyttävä julkisesti, että onhan OK, että ilman lisäpalkkaa teette minunkin työni. Sen jälkeen kukaan ei hakenut sairauslomaa kuin oikeasti sairaana.
Jospa sitten jätätte ne lemmikit ottamatta jatkossa, kun niiden odotettvissa oleva menetys suistaa raiteiltaan ja vie elämänhalun ja työkyvyn. On kaikille helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Jospa sitten jätätte ne lemmikit ottamatta jatkossa, kun niiden odotettvissa oleva menetys suistaa raiteiltaan ja vie elämänhalun ja työkyvyn. On kaikille helpompaa.
Yllättävä kuolema on aina yllättävää, miksi ihmeessä jättäisin sen takia lemmikin ottamatta? Ikinä en olisi jättänyt sitä koiraa ottamatta kahden sairauspäivän takia työnantajan luvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävä kuolema on aina yllättävää, miksi ihmeessä jättäisin sen takia lemmikin ottamatta? Ikinä en olisi jättänyt sitä koiraa ottamatta kahden sairauspäivän takia työnantajan luvalla.
. Lemmikin kuolema, yllättävä tahi ei, on ennakoitavissa. Tuskin odotit koiran elävän sinua pidempään, kun noiden lemmikkien keskimääräinen ikä on sellaiset 10 vuotta. Kaikki työnantajat ja työtoverit eivät ole yhtä ymmärtäväisiä kuin omasi.
Mä olen ottanut palkatonta.
Viimeksi keväällä, kun hevoseni oli yöllä loukannut silmänsä. Ell pääsi tulemaan vasta iltapäivällä, mulla olisi ollut iltavuoro.
Viikon päästä tästä piti ottaa toinen palkaton, koska hevoseni olikin vakavasti sairas, joten aloin soittelemaan klinikalle kuka ell pääsisi lopettamaan kärsivän eläimen. Ell tuli paikalle 4h myöhemmin. Myös "raatoauto" piti tilata.
Pomo on onneksi eläinihminen. Ymmärsi hyvin että kivuliasta kuolemaa tekevä hevonen pitää päästä pois niin pian kuin mahdollista. Ei auttanut odottaa vapaita, koska se olisi ollut tuskien pidentämistä.
Työkaverit ovat olleet ymmärtäväisiä. Heidän työtaakka ei pahentunut, koska tilalleni saatiin sijainen.
Koirani kuoli ihan yllättäen kotiini enkä todellakaan voinut mennä töihin, kun olin ihan shokissa. Ilmoitin työnantajalle jääväni kotiin kahdeksi päivää. Hän vastasi, että ilman muuta olet sairauslomalla, ei tarvitse ottaa lomapäiviä.