Estonia.. mayday..mayday
Estonia..mayday..mayday.Estonian uppoamiseta tulee nyt kuluneeksi 30 vuotta.
Kommentit (69)
Olen harva niistä ihmisistä jotka kuulivat hätäkutsun koska olin örön saarella merivalvontatolpassa silloin ja se hätäkutsu tuli sinne myös.
Vierailija kirjoitti:
Olen harva niistä ihmisistä jotka kuulivat hätäkutsun koska olin örön saarella merivalvontatolpassa silloin ja se hätäkutsu tuli sinne myös.
Kiinnostavaa. Mitä ajattelit silloin?
Hyi helkkari. Jokavuosi mun on noita hätäviestejäkin kuunneltava ja luettava selviytymistarinoita. Niin ahdistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin Pu lle joka sanoi että kuulin varmaan väärin. Sitten riitelin majurin kanssa seuraavana aamuna ja haukuin päivystävän upseerin. Minut ingnoorattiin täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin Pu lle joka sanoi että kuulin varmaan väärin. Sitten riitelin majurin kanssa seuraavana aamuna ja haukuin päivystävän upseerin. Minut ingnoorattiin täysin.
Ootko sama tyyppi joka ennenkin kun on virinnyt keskustelua Estoniasta on tiennyt paljon asiasta kaikkea. Kerran oli ihan mielenkiintoista keskustelua, jonkun laivanrakentajan tms. kanssa tai joku joka tiesi enemmänkin merenkulusta.
Vierailija kirjoitti:
Todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä 🤣🤣
Repesin nauruun kun kuuntelin sen virolaisen kapteenin sössötystä! 😁
Suomenkieli ei ollut hänen äidinkieli :(
Mun mielestä tuossa ei ole mitään nauramista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko sama tyyppi joka ennenkin kun on virinnyt keskustelua Estoniasta on tiennyt paljon asiasta kaikkea. Kerran oli ihan mielenkiintoista keskustelua, jonkun laivanrakentajan tms. kanssa tai joku joka tiesi enemmänkin merenkulusta.
En ole varmaan koska en ole kauheasti puhunut estoniasta vuosien aikana.
Se oli synkkä ja myrskyinen keskiviikkoyö.
Mun mielestä järkyttävintä tässä on se, että tuo laiva oli aikaisemmin suomalaisilla käytössä Vikinglinella tai jotain ja myös Vasa Uumaja välillä. Oli kai joskus ajanut karillekin ja sitten se romu myytiin kiljuen eestiläisille, jotka oli vasta itsenäistyneet eikä varmaan hirveästi kokemusta tällaisista isoista ostoista :( Eikä kukaan ole puhunut siitä, että oliko edes enää sellaisessa kunnossa, että olisi sopinut käyttöön Eesti-Ruotsi -välillä missä on vähän voimakkaampi merenkäynti kuin Pohjanmerellä.
Kun itänaapuri suunnitelmia laati, se laivalla satoja uhreja vaati.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna
Ensi yönä, 28.9.2024 klo 01.50.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna
Aika tarkalkeen kuuden tunnin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä järkyttävintä tässä on se, että tuo laiva oli aikaisemmin suomalaisilla käytössä Vikinglinella tai jotain ja myös Vasa Uumaja välillä. Oli kai joskus ajanut karillekin ja sitten se romu myytiin kiljuen eestiläisille, jotka oli vasta itsenäistyneet eikä varmaan hirveästi kokemusta tällaisista isoista ostoista :( Eikä kukaan ole puhunut siitä, että oliko edes enää sellaisessa kunnossa, että olisi sopinut käyttöön Eesti-Ruotsi -välillä missä on vähän voimakkaampi merenkäynti kuin Pohjanmerellä.
Estonia tunnettiin aiemmin nimillä M/S Viking Sally (19801990) M/S Silja Star (19901991) ja M/S Wasa King (19911993). Laivan omisti Estlink ja operaattorina sillä toimi Viking Line (19801990) Silja Line (19901991) ja Wasa Line (19911993).
Vierailija kirjoitti:
Ensin Viking Sally, sen jälkeen Silja Star, sen jälkeen Wasa King ja viimeiseksi Estonia. Eikä se silloin ollut edes vanha laiva, muistaakseni 13-vuotias. Kiertolaisia nyt tietysti usein hoidetaan miten sattuu, eli kunto tuskin oli kovin hyvä miltään osin.
Viron tasavalta palautti itsenäisyytensä Neuvostoliiton hajottua vuonna 1991.Viron tasavalta ilmoitti palauttavansa itsenäisyytensä 20. elokuuta 1991.
Matkustaja-autolautta M/S Estonian uppoaminen tapahtui keskiviikkona 28. syyskuuta 1994 kello 1.50
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Estonia ei ollut sovelias sille reitille jolle se sitten tuhoutui. Keulaportin täydellinen särkyminen itsessään on tästä todiste. Estoniaa ajettiin kuntoonsa nähden liian kovaa liian kovissa oloissa.
Tuo oli aika uskomaton tapahtuma. Nuo paikalle apuun tulleet laivatkin oli ihan ihmeissää, että miten se katosi
Huomenna