Auttakaa downshiftaajat. Haluan hypätä pois oravanpyörästä, mutta miten systeemin kyykytys onnistuu ilman, että tulee karensseja yms.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta ainakin työkkärin ja Kelan kanssa kikkailu on sitä ärsyttävintä oravanpyörää.
100x mielummin käyn töissä, teen jotain elantoni eteen ja nautin työni hedelmästä.
Oletko sinäkin niitä, joiden mielestä "töihin vain mennään"?
Mitä minä saan tulla tekemään (palkkaa vastaan, tietysti) sinun työpaikallesi heti huomenna, tai viimeistään maanantaina?
Itse pääsin palkkatuella 4e tunti kasvihuoneelle töihin. Työkkäri maksoi toiset 4e tunti.
Olin kaksi kuukautta ja sillä 1800e sai elää ulkomailla neljäkuukautta. Tosin piti syödä ruokaa roskiksista ja majoittua muiden sohville. Onneksi sohvilla sai ruokaa myös ilmaiseksi ja piti myös liftata kyydit tai kävellä.
Päivässä normaali kilometrimäärä oli keskimäärin noin 20km.
Vierailija kirjoitti:
Tuleva oloneuvos kirjoitti:
Kaikki neuvot otetaan vastaan, kiitos.
Siis meet töihin jonnekki verstaalle, varastolle, kasvihuoneelle 8e tunti ja teet töitä jonkun aikaa ja paastoat tai syöt roskiksista ruokaa että saat vähän säästöön. Ei tuosta jää säästöön mitään. Sitten kun on massia sen verran että riittää matkusteluun ja ruokaan niin lähdet vaan matkalle.
Eli et sä mitää tukia downshiftauksessa käytä tai sitten käytät ja otat karenssit vastaan.
Downsiftaus ei tarkoita tukien käyttöä.
Kun matkustat niin käy kysymässä ravintoloista ruokaa roskiksesta niin varmasti saat syödyksi.
Ota makuupussi niin voit nukkua ihan missä kadunvarressa vaan tai siltojen alla.
Muutama satanen riittää tosi pitkään ja kesällä voit tulla takaisin Suomeen. Suomessa kesäisin on mahdollista downshiftata Jäniksen vuoden Vatasen malliin.
Talvi on vaikeampi.
Kun itse downshiftasin Intiassa niin juttelin yhden paikallisen samanan kanssa (shamanii) niin tämä totesi pitkää shilumia polttaessa että suomalaiset työttömät ovat laiskoja typeryksiä.
Kysyin että miksi niin.
Hän totesi ettei suomalaiset osaa nähdä nälkää ja pitää pitkää paastoa.
Pelkästään paastoamalla 40 päivää saataisiin valtio hätätilaan syömälakolla.
Nälkää sietävä ei myöskään mene töihin, kun ei kärsi nälästä. Eli voi vaan paastota paikallaan.
Tämä nostaisi myös palkkoja ja kaataisi ryöstökauppoja. Ruuan hinta alas ja palkat ylös.
Hänestä suomalaiset työttömät ovat hölmöjä ja eivät osaa nähdä nälkää. Hän totesi että tänne Intiaan voi lomalla tulla opettelemaan paaston saloja. Paasto on hyvin hyödyllinen taito ja liitonmiestenkin kannattaisi käydä opettelemassa paastoamassa, joka on itseasiassa on myös osa lakon kovinta nyrkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuleva oloneuvos kirjoitti:
Kaikki neuvot otetaan vastaan, kiitos.
Siis meet töihin jonnekki verstaalle, varastolle, kasvihuoneelle 8e tunti ja teet töitä jonkun aikaa ja paastoat tai syöt roskiksista ruokaa että saat vähän säästöön. Ei tuosta jää säästöön mitään. Sitten kun on massia sen verran että riittää matkusteluun ja ruokaan niin lähdet vaan matkalle.
Tuon takia en harrasta downshiftausta. Suomen ostovoimalla ei millään kykene ellei ole lääkäri. Lääkäri voi käydä töissä kuukauden ja elää niillä tuloilla ihan oikeasti jossain kehitysmaassa hotellilomaa.
Minä käytän rehellisesti mieluummin tukia ja pysyn lähiössä. Lähiöelämä on ihan jees.
Kesällä tosin tulee lähdettyä telttailemaan Lappiin. Harmi ettei täällä työtä tekemällä jää säästöjä downshiftaukseen. Ja se että palkat on muka niin pienet, koska veroihin menee niin paljon erilaisiin tukiin, niin uskon että maataloustukiin meneekin ja muihin yritystukiin.
Sitä en usko mitenkään että tuet poistamalla joku varastotyön tuntipalkka nousisi kolminkertaiseksi.
Eli varastosta saisi 25e tunti. Sitä en usko ja siksi hyvinvointiyhteiskunta tulee jatkossakin kustantamaan vain ne tuet tilille. Porvareihin ei voi luottaa. He ottavat tuet ja pitävät kurjat palkat. Sellaisia roistoja he ovat.
En ymmärrä miksi työssä käyvät ihmiset niin kauheasti paheksuvat vapaaehtoisesti tukien varaan heittäytyviä. Fakta on kuitenkin se, ettei töitä riitä edes niille, jotka niitä haluaisivat, eikä se asia tule enää koskaan muuksi muuttumaan. Eikö siis ole vain hyvä, että jotkut jättäytyvät vapaaehtoisesti pois kilpailusta? Itselleni työttömäksi jääminen olisi katastrofi ja maksaisin mielelläni vaikka enemmänkin veroja, jotta yhteiskunta elättäisi sekä ne, jotka yrittämisestä huolimatta eivät töitä saa, että ne, jotka jättäytyvät suosiolla yhteiskunnan surkeiden tukien varaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Systeemin kyykytys. Sosiaaliturvatuet. Valitse toinen.
Jos haluat hypätä pois oravanpyörästä, niin älä odota itsellesi tukia? Elä täysin omavaraisesti sitten. Ei niitä pelkkiä rusinoita voi poimia.
Yhteiskunta kyllä tukee meitäkin, jotka emme siellä oravanpyörässä enää pörrää.
Kiva kuulla. Hypätään kaikki pois oravanpyörästä. Ai yhteiskunnalla ei ole rahaa, jos työllisyysaste on 0 prosenttia. Voi paska.
Suurin osa ihmisistä "ei voi", koska ovat haalineet itselleen yli-isot asunto- ja autolainat sekä elämäntyyli on kulutuskeiskeinen muutenkin. Kadehtivat sitten muulla tavalla eläviä.
Tajusitko sä, mitä mä tarkoitin? Yhteiskunta ei voi tukea ketään, jos kaikki lopettavat työnteon. Mun puolesta AP voi downshiftata ihan rauhassa, mutta kannattaa elää sitten säästöillään ja omavaraistaloudessa. Sosiaaliturva on tarkoitettu niille, jotka eivät itse pysty elättämään itseään. Tämmöset mä haluun downshiftata, kun työnteko ei inspaa, eivät ole niitä, joille sosiaaliturva kuuluu.
Sinun kannattaisi varmaan siirtyä pätemään sellaisten keskusteluiden pariin, joissa osataan arvostaa itse keksimiäsi "totuuksia".
Olen downshiftaaja ja kyllä minun vaan kannattaa elää tukien varassa, eikä yrittää mitään omavaraista elämää tai elää säästöillä, joita ei ole eikä tule. Lomailen tukien varassa eläen koko loppuelämäni.
Ja tiedätkö mitä? Ne tuet lain mukaan kuuluvat minulle.
Ja vielä lopuksi sellainen asia, että aina silloin tällöin, kun joudun saikuttamaan pois TE-virkailijan vaatimusten ja karenssiuhan edessä, niin sanon joka kerta tutulle psykiatrille tilanteesta ja että nyt on sairausloman paikka koska minua yritetään painostaa tekemään jotain sellaista, mikä ei kiinnosta minua ja se masentaa. Ja joka kerta sairauslomaa myös tulee. Tarpeen vaatiessa aloitamme aina myös hoitosuhteen mielenterveyspuolen kanssa, ettei minun tarvitsisi osallistua yhteiskunnan epäkiinnostaviin toimintoihin.
Voin kuvitella ärtymyksesi, kun kerron kaikille tahoille rehellisesti, ettei minua kiinnosta ja sillä syyllä saan kaiken huipuksi downshiftailla koko elämäni. Eikä kukaan voi sitä asiaa muuttaa.
Onko tuloitta tukien varaan heittäytyminenkin nykyään downshiftaamista? Ennen piti rakentaa varallisuutta, jotta oli varaa hidastaa elämää/lopettaa työnteko. Käsitteen sisältö muuttunut?
Kaiken rahan eteen pitäisi tehdä jotain, ehdottomasti. Pois vastikkettomuus. Äkkiä, tai uppoamme koko kansa suohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat hypätä pois oravanpyörästä, niin älä odota itsellesi tukia? Elä täysin omavaraisesti sitten. Ei niitä pelkkiä rusinoita voi poimia.
Kiva kuulla. Hypätään kaikki pois oravanpyörästä. Ai yhteiskunnalla ei ole rahaa, jos työllisyysaste on 0 prosenttia. Voi paska.
Suurin osa ihmisistä "ei voi", koska ovat haalineet itselleen yli-isot asunto- ja autolainat sekä elämäntyyli on kulutuskeiskeinen muutenkin. Kadehtivat sitten muulla tavalla eläviä.
Tajusitko sä, mitä mä tarkoitin? Yhteiskunta ei voi tukea ketään, jos kaikki lopettavat työnteon. Mun puolesta AP voi downshiftata ihan rauhassa, mutta kannattaa elää sitten säästöillään ja omavaraistaloudessa. Sosiaaliturva on tarkoitettu niille, jotka eivät itse pysty elättämään itseään. Tämmöset mä haluun downshiftata, kun työnteko ei inspaa, eivät ole niitä, joille sosiaaliturva kuuluu.
Sinun kannattaisi varmaan siirtyä pätemään sellaisten keskusteluiden pariin, joissa osataan arvostaa itse keksimiäsi "totuuksia".
Olen downshiftaaja ja kyllä minun vaan kannattaa elää tukien varassa, eikä yrittää mitään omavaraista elämää tai elää säästöillä, joita ei ole eikä tule. Lomailen tukien varassa eläen koko loppuelämäni.
Ja vielä lopuksi sellainen asia, että aina silloin tällöin, kun joudun saikuttamaan pois TE-virkailijan vaatimusten ja karenssiuhan edessä, niin sanon joka kerta tutulle psykiatrille tilanteesta ja että nyt on sairausloman paikka koska minua yritetään painostaa tekemään jotain sellaista, mikä ei kiinnosta minua ja se masentaa. Ja joka kerta sairauslomaa myös tulee. Tarpeen vaatiessa aloitamme aina myös hoitosuhteen mielenterveyspuolen kanssa, ettei minun tarvitsisi osallistua yhteiskunnan epäkiinnostaviin toimintoihin.
Voin kuvitella ärtymyksesi, kun kerron kaikille tahoille rehellisesti, ettei minua kiinnosta ja sillä syyllä saan kaiken huipuksi downshiftailla koko elämäni. Eikä kukaan voi sitä asiaa muuttaa.
Vau, hienoa, olet varmasti ylpeä itsestäsi!
Vierailija kirjoitti:
Kaiken rahan eteen pitäisi tehdä jotain, ehdottomasti. Pois vastikkettomuus. Äkkiä, tai uppoamme koko kansa suohon.
Mielestäsi varmaan kaunis ajatus, mutta kun kaikille ei ole sitä tekemistä, josta maksetaan palkkaa. En siis voi käsittää meitä vapaaehtoisesti minimituloilla elävien halveksijoita. Mehän teemme yhteiskunnalle palveluksen vapaaehtoistoiminnallamme.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuloitta tukien varaan heittäytyminenkin nykyään downshiftaamista? Ennen piti rakentaa varallisuutta, jotta oli varaa hidastaa elämää/lopettaa työnteko. Käsitteen sisältö muuttunut?
Tässä sen huomaa, että peruslusmu puhuu downshiftaamisesta vaikka kyse on juuri työnvieroksumisesta. Taitaa elämäntyylin valinta kuitenkin vähän kirpaista kun se pitää naamioida downshiftaamiseksi 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskeluaikana irtisanoutuu työstään, tuleeko karenssi valmistumisen jälkeen?
Ei tule jos karenssin ajan vielä opiskelet. Opintotukea saat jokatapauksessa. Aikuisopintorahaa varten kyllä pitää olla työsuhteessa.
Te tietämättömät, jotka karensseista jauhatte. Te ette vain tiedä kuinka asiat systeemin kanssa hoidetaan omaan pussiin. Helppoa kuin mikä.
T: elämäntapatyötön
Eipä sieltä työkkäristä ainakaan akateemiselle merkonomit soittele. Rauhassa sai olla vaikka media rummutti muuta. Enää en ole työtön, mutten töissäkään ;).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti yh-äidit lahtaavat sinut ja kaltaisesi kun tukirakenteet hävitetään.
Maailma ei menetä mitään kun kuolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tue pitkään. Kamelin selkä on katkeamassa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset voivat downshiftata myymällä itseään. Miesten osalta tämä on mahdotonta. Pitäisi varmaan tasa-arvovaltuutetun puuttua asiaan.
No ei ole. Esim minä 5-kymppinen nainen voisin ostaa palveluja mieheltä. Hänen pitäisi ensin olla kiinnostunut minusta ja tutustua minuun. Ja seksin pitäisi olla todella taidokasta ja huomioivaa. Miehen kestävä.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä, etkö itse saa mitään yhteiskunnan tukea? Et saa lapsilisiä, lähes ilmaista päivähoitoa lapsillesi, maksoitko koulutuksestasi itse, saatko asuntoluoton koroista verovähennystä, kenties asumistukea jne. Vastaa rehellisesti.
Ihan jokainen meistä saa yhteiskunnalta jotain tukea jossain vaiheessa. Yhteiskunta kustantaa myös infrastruktuurin.
Olen saanut lapsilisää, minut on koulutettu, päivähoidossakin lapseni ovat olleet, asuntolainan verovähennys on peräti 60 euroa vuodessa.
Jo vuosia olen maksanut yhteiskunnalle enemmän kuin olen saanut. Veroja maksan kuukaisittain reilun 2000 euroa. Nettomaksaja olen ollut yli 10 vuotta jo.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/katso-mita-maksat-yhteiskunnal…
Kannattaa down shiftaajienkin tsekata, koska omat kustannukset on maksettu pois.
T 50 v, jolle on kunnia-asia huolehtia omasta elatuksestaan.
Jos aktiivimalli kaksi tulee niin ensi vuonna jään pelkälle tt-tuelle. Mietin sitä että kuinka pitkään sitä voi saada alennettuna? Vähän outoa että lain mukaan ihmiselle kuuluu se ja sen verran niin miten sitä voidaan alentaa minimin alle? Aktiivileikkuri ykkönen höyläsi yli puolelta työttömistä. Kakkonen leikkaa enemmän että meitä tt-tuelle siirtyjiä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilenpä. Vierestä yhtä työnvieroksujaa seuranneena sanoisin, ettei masennukseen vetoava saikuttaja pääse noin helpolla, jos nyt onnistuisikin vedättämään itselleen masennusdiagnoosin, etuuksien saamiseksi edellytetään hoitoa. Sitten edessä on psykiatrian pkl:n hoitokontakti, lääkitys, päiväosasto jne. B-lausunnot ovat myöhässä, tuet katkailevat jne.
Myöskään lääkärit eivät kirjoittele sairauslomia siitä syystä, ettei työ kiinnosta tai siellä käyminen masentaa. Se, kato, ei ole sairaus. Sairauslomasi syy lienee jokin vakavampi mielenterveyden häiriö
Näin on, itselläni vähennettiin omasta perusosasta tuo ( lapsen osa 150 e kk tuli täytenä) kun jatkoin opiskelua sairaanhoitajaksi enkä eronnut koulusta. Kelan mielestä olisi pitänyt erota ja ilmoittautua työkkäriin työttömäksi, nyt tt tukea leikattiin perusteella että olen laiminlyönyt elatukseni. Haasteellista tehdä harjoitreluita kun pitäisi lapsellekin saada ruokaa enkä voi harkkojen aikana käydä töissä kun lapsestakin täytyy huolehtia. No nyt onneksi pystyn keikkailemaan mutta kyllä tämä hullulta tuntuu kun työssäkäynnistä ei ole mitään hyötyä taloudellisessa mielessä