Auttakaa downshiftaajat. Haluan hypätä pois oravanpyörästä, mutta miten systeemin kyykytys onnistuu ilman, että tulee karensseja yms.
Kommentit (121)
Mullakin on ollut tuollainen olo, että ei jaksa tätä kyykytystä ja haluaa ulos siitä, mutta loppupeleissä ei moraali antaisi periksi. Ja olisin varmasti onnettomampi jos ei olisi mitään tekemistä tai aikataulua aka töihin menoa.
Mieluummin etsit itsellesi jotain tekemistä mistä nautit ja hankit itsellesi ammatin siihen. Itselläkin hakusessa vielä mikä oma unelma voisi olla, mutta aikaa meillä on. Ei se tuilla eläminen tule helppoa olemaan ja tulevaisuudessa tuskin enää mahdollistakaan, jos kaikki päättävät etteivät halua töitä enää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Systeemin kyykytys. Sosiaaliturvatuet. Valitse toinen.
Jos haluat hypätä pois oravanpyörästä, niin älä odota itsellesi tukia? Elä täysin omavaraisesti sitten. Ei niitä pelkkiä rusinoita voi poimia.
Yhteiskunta kyllä tukee meitäkin, jotka emme siellä oravanpyörässä enää pörrää.
Kiva kuulla. Hypätään kaikki pois oravanpyörästä. Ai yhteiskunnalla ei ole rahaa, jos työllisyysaste on 0 prosenttia. Voi paska.
Toivottavasti et aina ole näin lapsellinen.
Jos meinaat hypätä oravanpyörästä ulos niin ei silloin välitetä mistään karensseista. Työkkärin täti kun soittaa niin pieraset siihen puhelimeen. Työkkärin kirjeet menee avaamattomana roskiin.
Luulin, että halusit pois oravanpyörästä ap, mutta minä en näe muuta kuin pelokkaan orjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat irti systeemistä niin pitäis tuumata kuinka pärjäät ilman yhteiskunnan tukia. Ei oikeen sovi yhteen nämä.
En tahdo irti systeemistä vaan kyykyttää sitä sen omilla säännöillä.
Ap
Haluat kyykyttää työssäkäyviä naapureitasi, ystäviäsi ja sukulaisia? Olisiko sinulla pokkaa kiertää tuttavapiirisi läpi vaatimassa heitä rahoittamaan downshiftauksesi?
Vai onko helpompaa vain valehdella itselleen että ne "systeemin" rahat eivät ole keneltäkään pois joten sinulla on oikeus ellei jopa velvollisuuskin koittaa kahmia itsellesi niin paljoin kuin pystyt?
Tyypillistä tällä palstalla. Eli avauksessa pyydän neuvoja downshiftaajilta ja silti jotkut muut kuin downshiftaajat tulevat ja antavat neuvoja kuinka ei downshiftata. Te varmaan vastaatte oikeassakin elämässä vaikka teiltä ei kysyttäisikään mitään.
Pitkäaikaistyöttömäksi päätyminen saattaa tänä päivänä olla aika vaikeaa. Hiljattain työttömäksi jääneelle yritetään kyllä aktiivisesti löytää uusi työ.
Hanki joku mt-diagnoosi. Sitten vetoat siihen. Onhan noita konsteja. Käteistä ala jemmaamaan mahdollisimman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Itse aion jättäytyä ansiosidonnaiselle vuodenvaihteessa. Aivan sama, mitä palstalaiset ovat siitä mieltä. Asumistuki kompensoi tulojen laskua ihan kivasti. Olen vähentänyt jo aikoja sitten turhan kulutuksen minimiin. Harrastukseni ovat ilmaisia tai jopa tuottavat jotain. Ensi vuotta odotellessa ja valmistautuessa vapaampaan elämään :)
Ja mitäs sitten, kun se ansiosidonnainen loppuu? Se 500 päivää (vai onko se nykyään.edes niin kauaa?) kuluu yllättävän nopeasti...
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömäksi päätyminen saattaa tänä päivänä olla aika vaikeaa. Hiljattain työttömäksi jääneelle yritetään kyllä aktiivisesti löytää uusi työ.
Missä on näin aktiivista yritystä? Ja mikä taho muka tätä tekee?
Kyllä se on työtön itse, joka sitä työtä etsii ja hakee.
Puhut sekavia työkkärin tädin kanssa. "Kato tuolla lentää ufo tuleekohan se tänne, hei mää oon kiinnostunut Nasalla työskentelystä, onko sinne mahiksii. Milloin muuten lähtee seuraava avaruusalus matkalle, ootko sää lähdössä messiin jne.." Eiköhön se siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat hypätä pois oravanpyörästä, niin älä odota itsellesi tukia? Elä täysin omavaraisesti sitten. Ei niitä pelkkiä rusinoita voi poimia.
Kiva kuulla. Hypätään kaikki pois oravanpyörästä. Ai yhteiskunnalla ei ole rahaa, jos työllisyysaste on 0 prosenttia. Voi paska.
Suurin osa ihmisistä "ei voi", koska ovat haalineet itselleen yli-isot asunto- ja autolainat sekä elämäntyyli on kulutuskeiskeinen muutenkin. Kadehtivat sitten muulla tavalla eläviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aion jättäytyä ansiosidonnaiselle vuodenvaihteessa. Aivan sama, mitä palstalaiset ovat siitä mieltä. Asumistuki kompensoi tulojen laskua ihan kivasti. Olen vähentänyt jo aikoja sitten turhan kulutuksen minimiin. Harrastukseni ovat ilmaisia tai jopa tuottavat jotain. Ensi vuotta odotellessa ja valmistautuessa vapaampaan elämään :)
Ja mitäs sitten, kun se ansiosidonnainen loppuu? Se 500 päivää (vai onko se nykyään.edes niin kauaa?) kuluu yllättävän nopeasti...
Sitten teen sen verran töitä, että pääsen taas uudelle ansiosidonnaiselle. Voi olla, että teen myös osa-aikatyötä max. pari päivää viikossa, jolloin saan soviteltua päivärahaa ja ansiosidonnainen kestää pidempään :)
Hanki itsellesi hyvin tienaava mies. Helppo jäädä töistä pois ja lähteä reissaamaan Aasiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä "ei voi", koska ovat haalineet itselleen yli-isot asunto- ja autolainat sekä elämäntyyli on kulutuskeiskeinen muutenkin. Kadehtivat sitten muulla tavalla eläviä.
Loiset vituttaa, ei siinä ole kateudesta kyse. Omavaraistaloudella eläville hipeille ym elämäntapaintiaaneille nostan hattua.
Minäkin ehdottaisin säästöjä ja sijoituksia.Helppoa jos perheessä kaksi työssäkäyvää aikuista eikä "raha polttele näpeissä". Ahkeruus palkitaan jossain vaiheessa. ☺
Itsekin ajattelin downshiftata korpierakoksi mutta omalla rahalla enkä muiden. Kuusi vuotta oravanpyörää vielä niin olen tavoitteessa ja korpi kutsuu.
M36
Musta ainakin työkkärin ja Kelan kanssa kikkailu on sitä ärsyttävintä oravanpyörää.
100x mielummin käyn töissä, teen jotain elantoni eteen ja nautin työni hedelmästä. Versus se, että joudun joka kuukausi lähettelemään ties jos jonkinlaista hakemusta ja selvitystä ja liitettä. Ja jos en toimi esim. työkkärin kanssa _täysin heidän haluamallaan_ tavalla, karenssi on taattu ja rahahanat kiinni.
Hmm, mut hei tsemppiä tohon ”oravanpyörättömyyteen” :D
Naiset voivat downshiftata myymällä itseään. Miesten osalta tämä on mahdotonta. Pitäisi varmaan tasa-arvovaltuutetun puuttua asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, itse elän yhnä Helsingissä opiskellen toista tutkintoa ja keikkatöitä tehden ja saan myös tt tukea niin että elämiseen ja laskuihin jää 650 e kk minulle ja 7 v lapselleni.Lisäksi saan asumistuen 580 e kk ja lapsilisän sekä elatustuen jotka vähennetään tt tuesta. Eli jos teen töitä 600 e nettokk, saan tt tukea 50 e, jos teen vaikka 800 e kknetto, en saa yhtään. Kahdelle täytyy jäädä 650 e vuokran jälkeen, yksinasuvalle sitten 490 e kk.
Kokeile nyt kun olen töissä samaa, eli elä vaikka ensin 6 kk niin että asumisen jälkeen jää käyttöön se 490 e kk, josta maksat kaiken sähkölaskusta bensaan ja auton ylläpitoon. Huom. Yksi kk ei ole tarpeeksi kun siinä ajassa ei esim kodinkoneet hajoa
Kokeile ja mieti sitten uudelleen jos mielestäsi sen jälkeenkin tuilla elämä on kepeää downshitaamista.
Toimeentulotuestahan vähennetään lisäksi se 20-40pros. jos kieltäytyy työllistämistä edeltävistä palveluista. Siinä saa sit tosiaan downshiftata.
Niin, itse elän yhnä Helsingissä opiskellen toista tutkintoa ja keikkatöitä tehden ja saan myös tt tukea niin että elämiseen ja laskuihin jää 650 e kk minulle ja 7 v lapselleni.Lisäksi saan asumistuen 580 e kk ja lapsilisän sekä elatustuen jotka vähennetään tt tuesta. Eli jos teen töitä 600 e nettokk, saan tt tukea 50 e, jos teen vaikka 800 e kknetto, en saa yhtään. Kahdelle täytyy jäädä 650 e vuokran jälkeen, yksinasuvalle sitten 490 e kk.
Kokeile nyt kun olen töissä samaa, eli elä vaikka ensin 6 kk niin että asumisen jälkeen jää käyttöön se 490 e kk, josta maksat kaiken sähkölaskusta bensaan ja auton ylläpitoon. Huom. Yksi kk ei ole tarpeeksi kun siinä ajassa ei esim kodinkoneet hajoa
Kokeile ja mieti sitten uudelleen jos mielestäsi sen jälkeenkin tuilla elämä on kepeää downshitaamista.