Auttakaa downshiftaajat. Haluan hypätä pois oravanpyörästä, mutta miten systeemin kyykytys onnistuu ilman, että tulee karensseja yms.
Kommentit (121)
Mä teen tänään monta erilaista yhdistelmää eurojack- pottia, ja odotan huomisaamun kunnes menen tarkastamaan sen. En keksi mitään muuta keinoa pääsyä irti töistä ja tästä arjesta.
Ensinnäkin sinulla täytyy olla työpaikka, josta voit hypätä vapaalle. Sovi asiasta työnantajan kanssa.
Perheestä et voi saada vapaata, jos sinulla lapsia on.
Jos on omaisuutta niin sitä voi myydä pois ja täydentää rahavarantoja lainalla. Muutat maalle joko vuokralle tai halpaan mummon mökkiin ja alat viljelemään omaa ruokaa.
Jos talous/toimeentulolaskelmasion karenssin varassa, kannattaa vaan polkea sitä oravanpyörää hamaan tappiin.
Työkkärin tädille kannattaa kertoa että kaikissa työpaikoissa sinua vastaan on ollut salaliitto. Vihaat ihmisiä ja seuraavalla kerralla kostat. Veikkaan että saat pysyvän eläkkeen noin 3 vuoden sisällä. Harhaluuloisuushäiriöön ei ole olemassa lääkitystä eikä sitä voi luokitella skitsofreniaksi.
Tässäkin pätee se vanha viisaus "ei ne suuret tulot vaan pienet menot". Joidenkin menetelmä on säästää/sijoittaa rahaa niin, että voi elellä oloneuvoksena niiden turvin. IMHO turvallisempi menetelmä on opetella elämään pienillä menoilla, säästää pieni varamuna hätätilanteita varten ja sitten viilata työelämänsä niin, ettei työ tuottaa sopivasti ja voi elää.
Aloitat nyt ihan ensiksi että nostat kaikki säästöt käteiseksi tai siirrät tilisiirrolla luotettavien tileille.
Toimeentulotukea saa vasta kun on ns. varaton. Nostettuasi varasi pois näkyvistä sun pitää odottaa 2-3kk.
Yleensä katsovat 2kk taaksepäin sun historiaa kun haet toimeentulotukea.
Tässä on vasta ensimmäinen neuvo
T: S ossuro tta PRO, yli 10 vuotta olen jo elänyt mukavaa elämää rottana. Elämästä ollut töissä noin 9kk. Tunnen kaikki byrokratian koukerot.
Laita viestiä tänne jos tarviit lisäinfoa, tai anna mulle jokin yhteystieto.
Alku voi kuitenkin olla hankala jos/kun olet ollut töissä. Kela "vyöryttää" tulojasi seuraaville kuukausille siitä kun lopetat duunit. Eli katsoo monenko kuukauden toimeentulotukeen sun rahasi riittää...eli perustoimeentulotuki n. 500e/kk.
Riippuu ihan sun palkan suuruudesta että kannattaisko sun lopettaa duunit, nostaa palkat ja kaikki rahat...jätät vaan vuokraan rahaa...Vai sitten heti hakea tukea kun lopetat duunit.
Tämä on siis vaan toimeentulotuen kannalta, mutta se on se mitä useimmat yksinasuvat saavat, ja se joka lopulta ratkaisee paljonko rahaa jää kuukaudessa käyttöön asumisen/sähkön yms jälkeen.
T: So ssuRotta PRO
Vierailija kirjoitti:
Alku voi kuitenkin olla hankala jos/kun olet ollut töissä. Kela "vyöryttää" tulojasi seuraaville kuukausille siitä kun lopetat duunit. Eli katsoo monenko kuukauden toimeentulotukeen sun rahasi riittää...eli perustoimeentulotuki n. 500e/kk.
Riippuu ihan sun palkan suuruudesta että kannattaisko sun lopettaa duunit, nostaa palkat ja kaikki rahat...jätät vaan vuokraan rahaa...Vai sitten heti hakea tukea kun lopetat duunit.Tämä on siis vaan toimeentulotuen kannalta, mutta se on se mitä useimmat yksinasuvat saavat, ja se joka lopulta ratkaisee paljonko rahaa jää kuukaudessa käyttöön asumisen/sähkön yms jälkeen.
Siis tarkoitan että jos on tosi suuri palkka niin kannattaa venata se 2kk etteivät nää sitä enää tiliotteissa joita kysyvät. Muuten voivat vyöryttää palkkarahojasi pitkällekin aikavälille.
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskeluaikana irtisanoutuu työstään, tuleeko karenssi valmistumisen jälkeen?
Jos olet opiskelija, niin työkkärin mielestä et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Opiskelijalla ei ole velvollisuutta käydä töissä. Ei siis pitäisi tulla karenssia. Kun valmistut, ilmoittaudut normaalisti työnhakijaksi.
Pörssiin vaan hakemaan taskurahaa. 5 tonnin saat helposti kaksinkertaistumaan muutamassa kuussa.
Vaatii pokkaa tärähtäneen näyttely. Joutuu uppoutumaan rooliinsa niin että se seuraa vapaa-ajallekin. Menee ihmissuhteita yms.
Mutta kyllä kannatti.
Eläkepaperit jippii!
Otat vain kaikki karenssit ja elät minimalisesti. Kulutat vain ruokaan. Elät vapaana ja ostat halvan tietokoneen. Huomaat vähitellen että kaikenlainen omaisuus on turhaa ja väliaikaista.
Kannattaa hankkia päihdeongelma.
Onko lisää vinkkejä!!? En kertakaikkiaan jaksa raskasta, kuluttavaa, suorittavaa työtäni.
Enkö usko todellakaan, että yo-merkonomin papereilla vuodelta 1983 saa mitään muuta työtä.
Ikäni olen vaan tehnyt jtn paskahommia. Raskasta työtä. Nyt en enää jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Onko lisää vinkkejä!!? En kertakaikkiaan jaksa raskasta, kuluttavaa, suorittavaa työtäni.
Enkö usko todellakaan, että yo-merkonomin papereilla vuodelta 1983 saa mitään muuta työtä.
Ikäni olen vaan tehnyt jtn paskahommia. Raskasta työtä. Nyt en enää jaksa.
Mulla on samat paperit v 1984.
Teen nyt mukavaa siivoustyötä. Säästin kun olin paremmissa ansioissa. Ja jonkun verran on sijoituksia.
Vaihda määräaikaiseen työhön ja työ loppuu kun määräaikaisuuskin. Ansiosidonnainen 2500 e palkasta on n 1350 e/kk netto. Ota tähän ansiosidonnaisen rinnalle osa-aikatyö esim 15 H/viikko.
Pääset ihan mukaville ansioille. Pitää olla tarkkana kun tulee ansiosidonnaisen tarkistus ... muistaakseni työtunteja pitää olla alle 18 H viikko.
Ryhdy poliitikoksi, ne elää kaikki muiden taskuista varastetuilla rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäni olen vaan tehnyt jtn paskahommia. Raskasta työtä. Nyt en enää jaksa.Mulla on samat paperit v 1984.
Teen nyt mukavaa siivoustyötä. Säästin kun olin paremmissa ansioissa. Ja jonkun verran on sijoituksia.
Vaihda määräaikaiseen työhön ja työ loppuu kun määräaikaisuuskin. Ansiosidonnainen 2500 e palkasta on n 1350 e/kk netto. Ota tähän ansiosidonnaisen rinnalle osa-aikatyö esim 15 H/viikko.
Pääset ihan mukaville ansioille. Pitää olla tarkkana kun tulee ansiosidonnaisen tarkistus ... muistaakseni työtunteja pitää olla alle 18 H viikko.
Mitä tuo ”ansiosidonnaisen tarkastis” tatkoittaa? Sitäkö että uusi summa lasketaankon siitä osa-aikaisesta työstä? Silloinhan käy kyllä kertakaikkiaan huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla sen verran massia, että mitkään karenssit eivät merkitse mitään. Ei se niin mene, että aiot kyykyttää systeemiä ja sitten menet jonottamaan avustuksia.
Mutta reilumpaahan se olisi, että joku meistä raatajista voisi kyykyttää heidän sijaan, jotka eivät ikinä tee mitään elantonsa eteen.
Minä kun luulin, että kaikki rakastavat työtään! Milloin siitä on tullut raatamista?
Mun ex pomo oli näitä tapauksia. Teki töitä ihan hulluna, käytännössä työnarkomaani. Asui yksin, ei lapsia joten illatkin teki duunia ja häneltä saattoi tulla työsähköpostia mihin kellonaikaan tahansa, vaikka joulunpyhinä. No, kyllä tämä sai useita kertoja parhaan tiiminvetäjän palkintoja tms firmasta, mutta hinta oli kova.
59 vuotiaana tyypille tuli yhtäkkiiä täysi romahdus niin ettei halunnut mennä edes työterveyteen hakemaan uupumuslomaa vaan halusi vaan pois, heti. Irtisanoutui eikä ollut enää tavoitettavissa ollenkaan. Ei tässä vielä mitään, mutta parin kk kuluttua kuulimme että oli tehnyt itsemurhan juovuspäissään. Ilmeisesti kun koko elämä oli perustunut työlle ja siinä menestymiselle, ja sitten uupumuspäissään heitti työn menemään, ja ilmeisesti tajusi että hänen iässään on vaikea uuttakaan työtä löytää, niin ei nähnyt muuta ratkaisua.