Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Tutkimus: Masennuslääkkeet aiheuttavat pahempia vieroitusoireita kuin virallisesti tiedetään

Vierailija
05.10.2018 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005853275.html

SSRI Läkkeet ovat kyllä ihan saatanasta. "Vanhemman polven" lääkitykset haittavaikutuksineenkin paljon parempia.

Kommentit (369)

Vierailija
341/369 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fluoksetiinilääkitys vuoden-parin ajan 15 vuotta sitten ja muisti romahti pysyvästi. Kunpa olisi tiennyt etukäteen.

Vierailija
342/369 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä lääkkeestä jäi pysyvät sydänoireet, jotka eivät loppuneet vaikka lopetin lääkkeen. Ei ole tutkittu. Eihän masennuslääkkeiden aiheuttamat fyysiset ongelmat kuulu kenellekään. Kaikkein vähiten psykiatreille jotka niitä määräävät. Palkka juoksee ja sillä voi ostaa kaikkea kivaa, kun potilaat on "hoidettu". Ihan sama mikä on hoidon tulos, mitään vastuuta ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/369 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole epäilystäkään, että psyykenlääkkeistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ne tappavat yli puoli miljoonaa yli 65-vuotiasta ihmistä vuosittain Yhdysvalloissa ja Euroopassa ja ovat kolmanneksi yleisin kuolinsyy sydänsairauksien ja syövän jälkeen. Gøtzschen mukaan voisimme vähentää nykyistä psyykenlääkkeiden käyttöä 98 %:lla ja samalla parantaa ihmisten henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Lääkityksen lopettaminen voi kuitenkin olla vaikeaa, koska ne aiheuttavat riippuvuutta. Koska vieroitusoireet voivat olla pahoja, lääkitys on usein lopetettava asteittain.

Kirjassaan Gøtzsche murtaa myytit, joita johtavat psykiatrit usein lääkefirmojen palkkalistoilla olevat ovat vaalineet vuosikymmenten ajan salatakseen sen tosiasian, että biologinen psykiatria on epäonnistunut. Biologinen psykiatria näkee lääkkeet ratkaisuna käytännössä kaikkiin ongelmiin, mutta potilaat ovat usein eri mieltä. Lääkkeet tehoavat toivotusti vain pieneen osaan potilaista, mikä johtaa usein siihen että turhautuneet psykiatrit tekevät lisää diagnooseja, määräävät lisää lääkkeitä isompina annoksina ja aiheuttavat entistä suurempia vahinkoja potilailleen.

Sitruuna Kustannus julkaisi keväällä 2014 Peter C. Gøtzschen kirjan Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus Näin lääketiede on turmellut terveydenhoidon. Kirja sai valtavan mediahuomion ja professori Gøtzsche vieraili Suomessa syyskuussa 2014 Suomen Psykologiliiton kutsumana.

Kirja sai Britannian lääkäriliiton BMA:n kirjallisuuspalkinnon sarjassa Basis of Medicine. Kirjan julkaisun jälkeen keskustelu lääkkeiden tarpeellisuudesta ja lääkeyhtiöiden rumasta pelistä ihmisten hengillä on käynyt kiivaana myös Suomessa.

https://www.adlibris.com/fi/haku?q=tappava+psykiatria+ja+l%C3%A4%C3%A4k…

Kiitos!

Luulin jo et nuo olis loppuneet kaupoista:-X

Vierailija
344/369 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tavallista, liioittelette. Aika moni tänne kirjoitteleva on enemmän psykoosi- kuin masennuslääkkeiden kohderyhmää. Se on ihan sama vaikka heille syötettäisiin kurkkupastilleja, he saisivat joka tapauksessa kaikenlaisia "oireita". Sellaista lääkettä ei olekaan, mistä tämä porukka ei vinkumista keksisi. Ikävää siinä on se, että näitä lukee ihan tavalliset, työssäkäyvät masentuneet, jotka sitten pelkäävät aloittaa lääkitystä ja kärsivät ihan turhaan. Totta kai monista lääkkeistä voi tulla vieroitusoireita, mutta lähtökohtahan on se, että ne lääkkeet lopetetaan valvotusti ja asteittain lääkärin valvonnassa - sitten kun on sen aika.

Vierailija
345/369 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fluoksetiinilääkitys vuoden-parin ajan 15 vuotta sitten ja muisti romahti pysyvästi. Kunpa olisi tiennyt etukäteen.

Niin tai sitten se masennus tai psykoosi laski kognitiivisia kykyjäsi, ei lääke. Jos olisi aloittanut lääkityksen ajoissa, kentien muistisi ei olisi heikentynyt?

Vierailija
346/369 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna osa teistä kuvittelee tai ainakin liioittelee sivu- ja lopetusoireet. Sekin on fakta.

Vierailija
347/369 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että syntyvyys on niin alhainen kun ihmisille tuputetaan halut vieviä masennuslääkkeitä. Sopii aika hyvin yhteen väestönvaihto"salaliittoteorian" kanssa

Vierailija
348/369 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna osa teistä kuvittelee tai ainakin liioittelee sivu- ja lopetusoireet. Sekin on fakta.

Olen yrittänyt lopettaa masennuslääkkeen käytön kolmesti, vähitellen annosta pienentäen. Joka kerta on tullut kovaa huimausta, „sähköiskuja“ raajoihin, pahaa ahdistuneisuutta. Kahdesti yritin itse, vasta ekan epäonnistuneen yrityksen jälkeen aloin googlettaa asiasta eli en tiennyt ennen sitä ekaa yritystä mitä muut ovat kokeneet. Kolmannen kerran yritin psykoterapeutin avulla, taas samat oireet.

Mulle on ihan sama kuvittelinko ne oireet vai oliko ne „aitoja“, ne oli ihan kauheita. Fakta on sekin että niitä oireita tulee tosi monille jotka yrittää lopettaa. Olenkin nyt sitten syönyt sitä samaa masennuslääkettä yli 10 vuotta koska en ole toimintakykyinen yrittäessäni lopettaa. Mun on pysyttävä työ- ja toimintakykyisenä ihan jo lastenikin takia. Lääkäri uusii reseptin rutiininomaisesti aina kun sitä pyydän.

Vierailija
349/369 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön voxraa ja ihana lääkeversio kaiken ssrin jälkeen. Seksihalut loppuivat vuosia sitten eikä oo näilläkään palanneet, mutta se ei haittaa, hyvä vaan. Ssri vei tunteet, ne on nyt palanneet.

Vierailija
350/369 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tavallista, liioittelette. Aika moni tänne kirjoitteleva on enemmän psykoosi- kuin masennuslääkkeiden kohderyhmää. Se on ihan sama vaikka heille syötettäisiin kurkkupastilleja, he saisivat joka tapauksessa kaikenlaisia "oireita". Sellaista lääkettä ei olekaan, mistä tämä porukka ei vinkumista keksisi. Ikävää siinä on se, että näitä lukee ihan tavalliset, työssäkäyvät masentuneet, jotka sitten pelkäävät aloittaa lääkitystä ja kärsivät ihan turhaan. Totta kai monista lääkkeistä voi tulla vieroitusoireita, mutta lähtökohtahan on se, että ne lääkkeet lopetetaan valvotusti ja asteittain lääkärin valvonnassa - sitten kun on sen aika.

Älä jauha pskaa. Ongelma voi olla nimenomaan se kun lääkärien ohjeilla alkaa noita lääkkeitä alentamaan jotka ei tajua vieroitushankaluuksista mitään. Itse pääsin vasta 10 prosenttia kuukaudessa edellisestä annoksesta vähennystahdilla lääkkeestä veke. Muuten meinasi lähteä unet ja oireet esti normaalin elämän. Luojalle kiitos vaikeista vieroitusoireista on alettu puhua julkisestikin ja löysin ohjeet millä pääsin lääkkeistä eroon netistä.

Minulle vieroitus oli varmaan niin hankalaa, koska aloitin lääkkeet niin nuorena ja käytin pitkään. Oma hyvä ystäväni kuvasi myös tosi ikäviä viekkareita Venlafaksiinista.

On vain hyvä että ihmiset kriittisesti miettii milloin ottaa lääkkeet käyttöön. M.lääkkeet voi lisätä ongelmien päälle omat ongelmat.

Vierailija
351/369 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliseen. Googlasin polyethylene glycol tics koska sain tic oireen kasvoihin kun tuota otin kerran viikossa 7 viikon ajan eli 7 pussia.

Ja löytyi esm.

https://www.wric.com/news/8-investigates/parents-warn-popular-over-the-…

https://www.drgreene.com/is-miralax-safe-for-children/

Molemmista löytyy käyttäjäkertomus jossa pitkäaikaiskäytössä ilmeni huomattavia elämää haittaavia oireita, ainakin tilapäiseen työkyvyttömyyteen johtavia. Miksei tuoteselosteissa ole asiasta mitään. Ja miksi muovi on uudelleennimetty makrogoliksi...

There have been some neuropsychiatric adverse events reported to the FDA in kids taking PEG-3350, which include “seizures, tremors, tics, headache, anxiety, lethargy, sedation, aggression, rages, obsessive-compulsive behaviors including repetitive chewing and sucking, paranoia and mood swings.”

https://pharmacafennica.fi/spc/83541343

Mitä tuumaat tuosta nyt?

Vierailija
352/369 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

herätys!!!!

Vierailija
353/369 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et usko vaikeisiin masennuslääkevieroitusoireisiin, niin voit alkaa vaikka aluksi lukemalla nämä linkit: :)

https://yle.fi/uutiset/3-11175017

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/ala-jaa-potemaan-ela-ihan-norm…

https://www.nytimes.com/2018/04/07/health/antidepressants-withdrawal-pr…

Britanniassa muutettiin hoitosuosituksia niin että masennuslääkkeiden vieroitusoireista pitää varoittaa etukäteen eikä lääkäri voi vain sanoa että lääkkeistä on helppo päästä eroon:

"Miten Britanniassa suositusta on muutettu?

– Lokakuussa 2019 on tullut eräänlainen määräys siitä, että lääkärin on pakko kertoa tästä lopettamisongelmasta. Ja sitä ei saa vähätellä ja sanoa, että "pari viikkoa ja kaikki menee hyvin", vaan pitää sanoa, että joillakin ihmisillä oireet kestävät kuukausia. Se on nyt lääkärin velvollisuus kertoa se asia potilaalle. "

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/psykiatri-ben-furman-suomen-masennu…

https://www.bbc.com/news/health-48457980

Ja mitä tulee lääkäreiltä saatuihin vieroitusohjeisiin, niin ne voi olla aivan liian nopeita joillekin ja johtaa juuri vaikeisiin vieroitusoireisiin:

Tutkimusta aiheesta 

https://www.nytimes.com/2019/03/05/health/depression-withdrawal-drugs.h…

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S221503661930032X

"Guidelines recommend short tapers, of between 2 weeks and 4 weeks, down to therapeutic minimum doses, or half-minimum doses, before complete cessation. Studies have shown that these tapers show minimal benefits over abrupt discontinuation, and are often not tolerated by patients. Tapers over a period of months and down to doses much lower than minimum therapeutic doses have shown greater success in reducing withdrawal symptoms"

Britannian ylin psykiatrian taho RCPsych teki uudet ohjeet masennuslääkevieroitukselle, missä huomioidaan paremmin se, että joillakin on hankaluuksia vieroittautua lääkkeistä ja joissain tapauksissa lääkkeistä suositellaan vieroittauduttavan 10 prosenttia kuukaudesta tahdilla edellisestä annoksesta. 

https://www.rcpsych.ac.uk/mental-health/treatments-and-wellbeing/stoppi…

Vieroitusoireet mainittuna tällä sivustolla : 

dizziness (this is usually mild, but can be so bad that you can’t stand up without help), anxiety which comes and goes, sometimes in intense 'surges', difficulty in getting to sleep and vivid or frightening dreams

,low mood, feeling unable to be interested in or enjoy things, a sense of being physically unwell,rapidly changing moods, anger, sleeplessness, tiredness, loss of co-ordination and headache

the feeling of an electric shock in your arms, legs, or head (those are sometimes called ‘zaps’ and turning your head to the side can make them worse), a feeling that things are not real (‘derealisation’), or a feeling that you have ‘cotton wool in your head’, difficulty in concentrating, suicidal thoughts,queasiness,a feeling of inner restlessness and inability to stay still (akathisia).

Vierailija
354/369 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankis

Vierailija
355/369 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
356/369 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asperger-piirteinen, ja minulla on kausittainen ocd.

Yhden tällaisen ocd-vaiheen aikana tammikuussa 2021 lääkäri kirjoitti minulle reseptin 50mg sertraliiniin, jota söin kerran päivässä aina syyskuuhun asti. Tuolloin yritin lopettaa lääkitystä, sillä se latisti tunne-elämääni hyvinkin voimakkaasti eikä mikään jaksanut enää kiinnostaa. Lisäksi ocd-kauteni oli jo mennyt aikoja sitten ohitse.

Tein sen virheen, että lopetin seinään. Muutamien päivien kuluttua minulle tuli järkyttävät vieroitusoireet; epätodellista oloa, rätinää pään sisällä, tasapainon menetystä, voimakasta ahdistuneisuutta. Ajattelin, että olen tulossa hulluksi, ja päädyin omatoimisesti tuplaamaan alkuperäisen annoksen eli 100mg päivässä.

Nyt vajaa vuotta myöhemmin olen ymmärtänyt, ettei minun olisi kannattanut lopettaa seinään eikä varsinkaan tuplata annosta; minusta on tullut hyvin psykopaattinen ja väsynyt ihminen. Huomenna tulee viikko kuluneeksi, kun tiputin 100mg --> 50mg päivässä. Nyt on ollut melkoisia vieroitusoireita; voimakasta ahdistuneisuutta, ripulointia, epätodellista oloa, heikkoutta, pahoinvointia. En ole varma, että mikä olisi paras keino lääkityksen vähentämiseen ja lopettamiseen. Aion etsiä vertaistukea Facebookista.

Vierailija
357/369 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppaan.

Vierailija
358/369 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Cipralexia 12 vuotta putkeen. Lääkärin mukaan lopetusoireiden ei olisi pitänyt siitä huolimatta jatkua kuukautta pidempään, eli kyseessä masennuksen paheneminen, eikä lopetusoireet ja tyhmänä uskoin, etten pärjää ilman ja jatkoin lääkkeen syömistä. Ketju on ollut silmiä avaava.

Vierailija
359/369 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli Venlafaxiinin lopetus niin kauheaa, etten suostu sitä enää ikinä syömään vaikka olisi mikä tilanne kyseessä. Ne järkyttävät sähköiskut aivoissa ja päässä oli jotain sanoinkuvaamattoman kamalaa. Ja mä sentään lopetin niin, että vähensin aina yhden murusen parin viikon välein sieltä kapselin sisältä. Eli todella hitaasti, paljon hitaammin kuin mitä lääkäri ohjeisti. Ja silti vieroitusoireet oli ihan hirveät. Voxra ja Brintellix sen sijaan ei tuoneet mitään vieroitusoireita, ne pystyy lopettamaan vaikka seinään jos niikseen tulee. 

Vierailija
360/369 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asperger-piirteinen, ja minulla on kausittainen ocd.

Yhden tällaisen ocd-vaiheen aikana tammikuussa 2021 lääkäri kirjoitti minulle reseptin 50mg sertraliiniin, jota söin kerran päivässä aina syyskuuhun asti. Tuolloin yritin lopettaa lääkitystä, sillä se latisti tunne-elämääni hyvinkin voimakkaasti eikä mikään jaksanut enää kiinnostaa. Lisäksi ocd-kauteni oli jo mennyt aikoja sitten ohitse.

Tein sen virheen, että lopetin seinään. Muutamien päivien kuluttua minulle tuli järkyttävät vieroitusoireet; epätodellista oloa, rätinää pään sisällä, tasapainon menetystä, voimakasta ahdistuneisuutta. Ajattelin, että olen tulossa hulluksi, ja päädyin omatoimisesti tuplaamaan alkuperäisen annoksen eli 100mg päivässä.

Nyt vajaa vuotta myöhemmin olen ymmärtänyt, ettei minun olisi kannattanut lopettaa seinään eikä varsinkaan tuplata annosta; minusta on tullut hyvin psykopaattinen ja väsynyt ihminen. Huomenna tulee viikko kuluneeksi, kun tiputin 100mg --> 50mg päivässä. Nyt on ollut melkoisia vieroitusoireita; voimakasta ahdistuneisuutta, ripulointia, epätodellista oloa, heikkoutta, pahoinvointia. En ole varma, että mikä olisi paras keino lääkityksen vähentämiseen ja lopettamiseen. Aion etsiä vertaistukea Facebookista.

Haluan vielä lisätä näihin vieroitusoireisiin ruokahaluttomuuden ja aivan kauheat mielialojen vaihtelut. Juuri tänään sain keskellä katua aivan hirvittävän naurukohtauksen ilman mitään järkevää syytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme