Ahmimishäiriö ja itsensä huijaaminen, miksen mie opi ? .( Ostin tarjouksesta suklaapatukoita 4kpl/ 1e ajatuksena pistää osa säästöön
Kommentit (29)
Menitkö nälkäisenä kauppaan?
Hyvin usein ahmimishäiriöiset ovat sokeriherkkiä, jotka unohtavat syödä täyttävää ruokaa riittävän usein, tai ehkä dieettaavat niin etteivät ikinä syö täyttävää ruokaa, yrittävät salaattilounaan voimalla pärjätä iltaan.
Osta mieluummin salamipötkö, juo purkillinen kuohukermaa pelkiltään, pala juustoa, jos tarvitset jotain nopeaa evästä kotimatkalla.
No, minä vedin tänään karkkipussin, munkkipossun ja litran paketin jäätelöä, lopulta se ollut enää edes hyvää mutta käsi mätti sulanutta mössöä suuhun. Nyt maha kipeänä säkkituolissa. Etsin hyvää asentoa , piereskelen ja valitan eikä muuten ole eka kerta !
Vierailija kirjoitti:
Voiks kertoo rehellisesti kui pitkä oot ja kui paljon painat
En ole uskaltanut vaaalle aikoihin.. 167 cm ja noin 80 kg. Ap
B.E.D (binge eating disorter) aiheuttaa fyysistä kipua joka helpottaa vain ahmimalla, tätä ei ymmärrä kuin toinen jolla sama ongelma. Sitä syö vaikka vanilijasokerit purkista tai pussin leipää jos ei muuta ole!
Mulla auttaa suklaan syömisessä kerralla vähän liikaa. Ei niin että oksennus tulee mutta kuitenkin sen pitää alkaa vähän tökkimään. Sitten ei tee mieli pitkään aikaan. Sellainen kertatälli on levy tai kaksi ja kasa eri patukoita.
m47
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttaa suklaan syömisessä kerralla vähän liikaa. Ei niin että oksennus tulee mutta kuitenkin sen pitää alkaa vähän tökkimään. Sitten ei tee mieli pitkään aikaan. Sellainen kertatälli on levy tai kaksi ja kasa eri patukoita.
m47
Minulle ei auttanut kun ahmimishäiriöstä kärsin. Eikä varmasti auta muillekaan ahmimishäiriöisille, vaan tuo käynnistää vaan sellaisen ahmimisputken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ahmimishäiriöinen vaan herkkusuu. Jos mulla on jotain herkkuja kotona, eivät ne kauan elä, se on fakta! :D
Tämän tietäen ostan aina herkkuja vain sen määrän minkä voin hyväksyä syöväni kerralla.
Joka kerta kun ostan, neuvottelen tarkkaan itseni kanssa, että mitä laatua ja miten paljon ostamme -- vai ostammeko ollenkaan. Yleensä emme osta mitään, koska muistutan itseäni mahavaivoista yms. jota tietyt herkut aiheuttaa. Sitten kun päätämme ostaa jotain, onkin kiva shoppailla jotain laadukasta hillityssä määrässä, sitten voi mennä kotiin täysin sallitusti nauttimaan ostettu määrä kerralla, eikä tule morkkista.
Ap joutui nyt markettien tekemään ansaan: nämä "osta viisi eurolla" -tarjoukset ovat paha rysä. Vältä niitä. Herkkuja ei kannata syödä koskaan niin paljon, että rahan säästäminen olisi järkevää. Lisäksi tarjoukset koskevat yleensä sitä huonolaatuista kamaa. Miksi syödä sellaista ollenkaan?
Good gor you, mutta sinulla ei olekaan ahmimishäiriötä. Siitä kärsivä ei kykene "neuvottelemaan itsensä kanssa". Eikä ahmittavan laadulla ole mitään väliä, jotkut ahmivat vaikka sokeria suoraan pussista kun kohtaus iskee.
No ehkä en olekaan ahmimishäiriöinen juuri siksi että pystyn syömään järkevästi, eli ruosta ei ole tullut lääkettä jolla hoidan ahdistuksiani.
Mutta olen nähnyt ystäväni kautt mitä BED on. Pahassa vaiheessa ei kotona voinut olla mitään syötävää koska hänellä meni vaikka kuivat jauhot pussista.
Mutta siinä vaiheessa BED-ihmisen pitäisi olla terapiassa saamassa apua. Hänen ongelmansahan ei ole se ruoka vaan se ahdistus. Eli ap:ta ei kaada se söikö hän 4 , 6 tai 10 patukkaa, vaan se ahdistus suklaanahmimisen taustalla.
Mutta ainakin mun kaverilla auttoi terapian lisäksi juuri tuollainen järkevä neuvottelumetodi, että hän palautti ruoan sille kuuluvaan rooliin: ruoka ei ole ahdistuslääke vaan ravintoa, joka toteutuu niin että syödään säännöllisesti ja tarpeeksi oikeaa ruokaa ja pyritään pitämään myös herkkuhetkiä, jotka eivät lipsahda käsistä. Hän myös kertoi meille läheisille asiasta, ja sekin kuulema helpotti, ettei tilanne ollut enää suuri ahdistava yksinäinen salaisuus. Aloimme itse asiassa tukea häntä syömällä usein yhdessä. Hän oli sitä mieltä, että kun hän ensin työsti suhteensa ruokaan kuntoon, hän pystyi paremmin näkemään ahmimisen takana oleviin seikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
B.E.D (binge eating disorter) aiheuttaa fyysistä kipua joka helpottaa vain ahmimalla, tätä ei ymmärrä kuin toinen jolla sama ongelma. Sitä syö vaikka vanilijasokerit purkista tai pussin leipää jos ei muuta ole!
Kyllä. Ymmärrän. Verensokerin heittely ja aliravitsemus aiheuttaa fyysistä epämukavuutta, pakottavaa tunnetta, jopa kipua. Jos tähän vielä assosioituu menneisyyden ahdistuksia niin kammottava olo on taattu. Paraneeko se olo syömällä itsensä ähkyyn??
Ymmärrän myös että viljapropaganda on ylitsevuotavaa. Siksi täällä näkee niitä ruokavalioita missä syödään 2 leipää aamulla ja 2 leipää lounaaksi ja illalla sitten ne sokeriherkät ahmii ja ei niin sokeriherkät syö jotain edelleen yksipuolista. Se on vaan tuo viljaaviljaaviljaa-ruokavalio todella yksipuolinen, runsaan sokerilastin ruokavalio. Sopii harvalle, ja pidemmän päälle vain jos onnistuu koostamaan sen riittävän rennosti että tulee niitä ravinteikkaitakin ruoka-aineita nautittua.
Täsmäsyöminen! Ja ferritiinin suhteen kannattaa katsoa finelistä vielä ne raudan hyvät lähteet ruokavaliossa ja painottaa niihin sopivasti. Sivistyneissä yhteiskunnissa viljatuotteita ei pidetä hyvänä raudanlähteenä, koska tiedetään että niissä on rautaa sitovia aineita myös jos rautaakin. Hyvää hemirautaa saa lihasta ja kalasta, ja niiden kylkeen vaikka puolukoita tai muita marjoja, tai paprikaa niin c-vitamiinikin mukana jeesaamassa rautaa.
Mnulla on myös ahmimishäiriö, tunnesyömistä ja tiedän ettei meille voi ostaa mitään keksejä vierasvaraksi, syön ne. Kumma kun en ole vielä lasten synttärileipomuksia vetänyt naamaan ! Miehen karkit kyllä.