Ferritiini ja varastorauta- uusi D-vitamiini?
Niin, siltä tuntuu kun kaikki ovatkin saaneet päähänsä, että huono olo, masennus jne johtuukin raudanpuutteesta. Tuntuu, että ihmisiä viedään kuin pässiä narussa.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mitenköhän tämä kuvio meni? Ensin oli D-vitamiini, sitten kilpirauhanen ja sen jälkeen rauta. Aina uusia tekosyitä.
Jep, muuätta ei jakseta liikkua ja nukkua tarpeeksi, mitkä on ne oikeat syyt.
Jos d-vit.+ferritiini ja kilpppari ok, niin voit seuraavaksi syyttää B12-arvoa siitä laiskuudesta ja holtittomasta lihomisesta.
t. B12 on pop
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mitenköhän tämä kuvio meni? Ensin oli D-vitamiini, sitten kilpirauhanen ja sen jälkeen rauta. Aina uusia tekosyitä.
Niinpä.. syyhän siis EI voi olla liian vähässä unessa, väärissä ruokailutottumuksissa ja liikunnan puutteessa. Ei, se on syksyn pimeydessä, menkoissa ja kilpirauhasessa.
Syön terveellisesti ja kävelen päivittäin noin 10 km ja lisäksi teen lihasharjoituksia. Silti on ongelmia ferritiinin kanssa runsaiden menkkojen takia ja lisäksi on kilpirauhasen vajaatoiminta.
Mutta olo on ihan hyvin, kun syön rautakuurin, ja kilpparilääkkeet ovat kohdillaan.
Siihen loppui väsymykset ym. vaivat, kun nämä asiat saatiin selville.
Ja kun sulla oli näin, kaikilla niillä kymmenillä (n. +30kg ylipainoisilla) hypokondrikoilla on sama tilanne? Ja vaihda toi 10km kävelylenkki joka toinen päivä 4km juoksulenkkiin, saa sydänkin tekemistä.
Juu suunnitelmissa on käydä joka toinen aamu rauhallisella juoksulenkillä, mutta kävelyä tulee kuitenkin päivittäin koiran ulkoiluttamisen takia.
Minä olen koko ikäni ollut normaalipainoinen 54-60kg /166 cm. Silti minulla on struuma ja kilpirauhasen vajaatoiminta ja ferritiinit oli 15. Kävin töissä ja hoidin kodin ja lapset. Pyörrytti, paleli, sydämessä rytmihäiriöitä ja iho kuivui ja niveliä särki. En ollut laiska ja masentunut, ainoastaan sairas, kunnes ferritiinit mitattiin ja aloin syödä rautaa. Miten ihmeessä oloni nyt voi olla parempi, kun mikään muu ei ole muuttunut kuin ferritiiniarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, muuätta ei jakseta liikkua ja nukkua tarpeeksi, mitkä on ne oikeat syyt.
Miten sitä jaksaa liikkua, jos vitamiini- ja hivenainearvot eivät ole kohdillaan. Kyllä minä virkosin huomattavasti vitamiinikuurin jälkeen. D-vitamiinia otin 10 000 mikrogrammaa (400 000 IU) viikossa lääkärin määräyksestä. Kunnon hevoskuuri.
Joo. Mulla onneksi viimein katsottiin ferritiini. Kun olin jo monta vuotta kärsinyt levottomista jaloista ja syönyt siihen lääkitystä jonka annoskin oli jo kolminkertaistunut. Löydettiin raudanpuute, ferritiini oli 2 vaikka hg oli 140. Vuoden (!) rautalisän jälkeen riittää taas pramipeksolea aloitusannos eli tarve on vain kolmasosa pahimmista ajoista. Jospa saadaan rautavarasto sataan seuraavan vuoden sisällä niin voisi ehkä vieläkin pienemmällä lääkityksellä pärjätä. Lisäksi on kiva kun on taas silmäripset eikä kynnet murene. Olen ihan normaali painoltani, elämäntavoiltani ja pikku hiljaa jaksamiseltakin.
Endokrinologi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.. syyhän siis EI voi olla liian vähässä unessa, väärissä ruokailutottumuksissa ja liikunnan puutteessa. Ei, se on syksyn pimeydessä, menkoissa ja kilpirauhasessa.
Syön terveellisesti ja kävelen päivittäin noin 10 km ja lisäksi teen lihasharjoituksia. Silti on ongelmia ferritiinin kanssa runsaiden menkkojen takia ja lisäksi on kilpirauhasen vajaatoiminta.
Mutta olo on ihan hyvin, kun syön rautakuurin, ja kilpparilääkkeet ovat kohdillaan.
Siihen loppui väsymykset ym. vaivat, kun nämä asiat saatiin selville.
Ja kun sulla oli näin, kaikilla niillä kymmenillä (n. +30kg ylipainoisilla) hypokondrikoilla on sama tilanne? Ja vaihda toi 10km kävelylenkki joka toinen päivä 4km juoksulenkkiin, saa sydänkin tekemistä.
Juu suunnitelmissa on käydä joka toinen aamu rauhallisella juoksulenkillä, mutta kävelyä tulee kuitenkin päivittäin koiran ulkoiluttamisen takia.
Koira kävelee yksin loput 6 km. Muista antaa koiralle oikeaa ravintoa, kuolee heti, jos syö mikrogrammankin ihmisten ruokaa!
Ei sille kyllä mitään teollista kakkaa syötetä. :)
Minusta verenluovutuksessa pitäisi aina mitata ferritiiniarvo eikä vain hb. Mieheni ja poikani luovuttivat säännöllisesti verta ja hb oli hyvä kummallakin, miehellä 167 ja pojalla 150, mutta nyt molemmilla ferritiiniarvot huonoja, pojalla 8 ja miehellä 23!
Edesvastuutonta ettei ferritiiniä mitata. Kumpikaan ei syönyt annettua rautalisää, koska luulivat, että on liiankin vahva veri ja siitä tulee huono olo, olikin päinvastoin, huimasi raudanpuutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä multa on ferritiini tsekattu kerran vuodessa jo kymmenen vuoden ajan, samoin kuin D- ja B12-vitamiinit. Mulla on noissa kaikissa ollut häikkää. Rautakuurin otan kerran vuodessa, mutta noita vitamiineja otan päivittäin. Olen ihan yllättynyt, että ferritiini on muka joku muoti-ilmiö nyt.
Kiva kun sait tutkitettua. Itse pyysin terveyskeskuslääkäriltä eikä suostunut ottamaan. B12 kun kysyin, sanoi etteivät ota tuollaisia ja, että liittyy lähinnä lapsettomuushoitoihin... en saanut testejä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta verenluovutuksessa pitäisi aina mitata ferritiiniarvo eikä vain hb. Mieheni ja poikani luovuttivat säännöllisesti verta ja hb oli hyvä kummallakin, miehellä 167 ja pojalla 150, mutta nyt molemmilla ferritiiniarvot huonoja, pojalla 8 ja miehellä 23!
Edesvastuutonta ettei ferritiiniä mitata. Kumpikaan ei syönyt annettua rautalisää, koska luulivat, että on liiankin vahva veri ja siitä tulee huono olo, olikin päinvastoin, huimasi raudanpuutteesta.
Kaverini asuu nyt ulkomailla ja hänellä on hyvä hemoglobiini, mutta alhaisen ferritiiniarvon takia ei soveltunut verenluovuttajaksi.
Ostin 30 kpl paketin Retaferia ja aion syödä sen. En tiedä arvoista, mutta sitten sen näkee auttoiko mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja kaikki arvot pitäisi tietysti mittauttaa jossain yksityisellä lääkäriasemalla.
Miksi? Minusta on verikokeet otettu julkisella puolella ja p-ferrit 18 , hemoglobiini 103. Päähän koskee ja mitään ei jaksa tehdä.
Oletko ylipainoinen? Yritän selkiyttää kuviota itselleni.
Selkiyttää kuviota? Olen 185/95 joo ylipainoa on varmaan...
Anteeksi, selkiytän kuviota itselleni siis sillä tavalla että monet ylipainoiset kärsivät D-vitamiinin puutteesta ja ehkä raudan puutteesta. Vaikuttaako rasvan suuri määrä imeytymiseen tms. ? Auttaako laihtuminen? Nämä siis vain kysymyksiä.
Mitäköhän sinulta on jäänyt imeytymättä, kun noin tyhmiä kirjoittelet? Ylipaino ei vaikuta D-vitamiinin tai raudan imeytymiseen.
-ohis
Thyroxinia syön 75 ja 100 mikrogrammaa vuoropäivin. Kolmessa kuukaudessa nousi ferritiini, mutta söin sekä tabletteina, liuoksena että ruuissa paljon rautaa, kun en jaksanut kuin maata. Nyt jaksan jo sisällä liikkua, ulos en vielä uskalla, vuosikausien huono olo ja huimaaminen jättivät pyörtymispelon. Töissä kävin vielä kaksi vuotta sitten, onneksi nyt olen jo eläkkeellä ikäni vuoksi.
Minua suututtaa tuo ferritiinin väheksyminen. Kuinka monta vuosikymmentä minäkin olen sairastanut, ennenkuin tänä vuonna löytyi syy! Aina on mitattu vain hb ja koska se on ollut hyvä, ei ferritiiniä ole koskaan otettu!