Kuka maksaa lukiolaiselle wanhojentanssi mekon ja ajokortin?
Meidän perheessä sovimme niin, että vanhemmat maksaa puolet ja tytär puolet vanhojentanssimekosta. Kyse ei ole siitä, ettei rahaa olisi vaan siitä että tulisi oppia ettei kaikkea saa ilmaiseksi. Lupasimme maksaa ajokortin vasta kun tytär on päässyt lukiosta ,jotta hän kävisi lukion loppuun , mutta hän haluaa sen aikaisemmin, joten hän joutuu maksamaan sen itse.Tyttären kaikille kavereille kuulemma maksetaan mekko kokonaan ja ajokortti heti heidän täyttäessä 18. Perheessämme on ollut paljon riitaa kyseisten aiheiden vuoksi. En tiedä muista perheistä, että kuka niissä maksaa vanhojenmekon ja ajokortin? Onko se vanhempien vastuulla maksaa ne?
Kommentit (109)
Me maksamme ajokortit ja vanhojentanssit, kaksi tytärtä. Ostimme myös auton ja maksamme sen kulut. Meillä on sen verran hyvät tulot, että voimme näin tehdä.
Nyt 19-vuotias on kyllä myös ahkera, on käynyt töissä ja säästänyt rahaa. Annamme hänen pitää säästönsä, tarvitsee niitä kun muuttaa kotoa opiskelemaan.
Me kustannamme kaiken. Myös ensiasunnot, opiskelut ulkomailla ja autot. Tarvittaessa työpaikat on.
Lapseni ovat molemmat hyvin pihejä rahan kanssa ja kesätyöt hommanneet itse.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat.
Jos pystyy.
Hei. Ikävä juttu vähävaraisille jättää tanssit väliin.
Mutta mekonhan ei tarvitse olla uusi eikä oma. Vuokrausvaatteitakin on ja muussa laittautumisessa kyllä yleensä joku auttaa. Myös torilta voi löytyä mekkoja. Sama tietysti poikien vaatteiden kanssa.
Ajokortin minun mielestä kustantaa jokainen itse, mutta tiedän toki, että moni vanhempi haluaa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Me kustannamme kaiken. Myös ensiasunnot, opiskelut ulkomailla ja autot. Tarvittaessa työpaikat on.
Just ja joo, leuhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ja joo, leuhka.
Tukehdu kateuteesi. Kaikki omalla työllä hankittua.
Vierailija kirjoitti:
Me maksamme ajokortit ja vanhojentanssit, kaksi tytärtä. Ostimme myös auton ja maksamme sen kulut. Meillä on sen verran hyvät tulot, että voimme näin tehdä.
Nyt 19-vuotias on kyllä myös ahkera, on käynyt töissä ja säästänyt rahaa. Annamme hänen pitää säästönsä, tarvitsee niitä kun muuttaa kotoa opiskelemaan.
Heh, heh. Ja kehtaat tulla tänne leuhkimaan.
Minulle ei maksettu kumpaakaan. En kumpaakaan myös ronkunut. Tanssit jäi välistä ja kortin ajoin omalla rahalla aikuisena kun sille oli oikeasti käyttöä ja varaa autoonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ja joo, leuhka.
Tukehdu kateuteesi. Kaikki omalla työllä hankittua.
Kiva kun on mukavaa!
Tää ketju muuttuu rumemmaksi viesti viestiltä. Brassailijat vastaan köyhät. Hienoa mammat. Oon niin ylpeä teidän solidaarisuudesta ja avarasta maailmankuvasta. Jatkakaa ihmeessä, potkikaa niin että tuntuu. Äidit😨
Isovanhempani säästivät minulle 3000e "vaikka pohjarahaksi autoon ja ajokorttiin" ja antoivat rahan, kun täytin 18. En kuitenkaan halunnut autoa enkä korttia. Säästin siis rahat yliopisto-opintoja varten, ja se oli lahjan antajille ihan ok. Vanhojentanssimekon ostin itse käytettynä 200e. Äitini maksoi muistaakseni yo-kokeet, yo-lakin ja juhlat, isä valmennuskurssin yliopistoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Me säästetään lapsille kuukausittain rahaa, jonka saavat sitten aikanaan käyttöönsä juuri tällaisia asioita varten. Itse maksoin puolet ajokortistani lukioaikana opintolainalla. Ei meidän koulussa ainakaan ollut itsestäänselvyys että vanhemmat maksaa, vaikka monilla toki meni niinkin.
Korjaan vielä, että tanssimekko kyllä maksetaan, mutta edullinen esim. käytetty vuokrapuku. Ajokorttia ei makseta suoraan, vaan tavoite on kerätä molemmille lapsille noin 10 000-20 000 euron pesämuna jonka käyttävät sitten aikuisuuden kynnyksellä vastaaviin hankintoihin tai laittavat säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt 19-vuotias on kyllä myös ahkera, on käynyt töissä ja säästänyt rahaa. Annamme hänen pitää säästönsä, tarvitsee niitä kun muuttaa kotoa opiskelemaan.Heh, heh. Ja kehtaat tulla tänne leuhkimaan.
Tässä vastattiin esitettyyn kysymykseen asiallisesti. Kyllähän me kaikki tiedämme, että varallisuustaso on erilainen ja minusta luonnollista, että vanhemmat auttavat lapsiaan, jotka itsekin tekevät työtä ja säästävät.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä sovimme niin, että vanhemmat maksaa puolet ja tytär puolet vanhojentanssimekosta. Kyse ei ole siitä, ettei rahaa olisi vaan siitä että tulisi oppia ettei kaikkea saa ilmaiseksi. Lupasimme maksaa ajokortin vasta kun tytär on päässyt lukiosta ,jotta hän kävisi lukion loppuun , mutta hän haluaa sen aikaisemmin, joten hän joutuu maksamaan sen itse.Tyttären kaikille kavereille kuulemma maksetaan mekko kokonaan ja ajokortti heti heidän täyttäessä 18. Perheessämme on ollut paljon riitaa kyseisten aiheiden vuoksi. En tiedä muista perheistä, että kuka niissä maksaa vanhojenmekon ja ajokortin? Onko se vanhempien vastuulla maksaa ne?
Meidän lukiolaisilla ei ole ollut itsellä omaa rahaa, muuta kuin kuukauisrahan, jonka siis myös maksaa vanhemmat. Kumpikaan lukion käyneistä tytöistä ei ole halunnut vanhojetansseihin ja ajokortti opetettiin itse opetusluvalla ja maksoin tietysti kaikki kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt 19-vuotias on kyllä myös ahkera, on käynyt töissä ja säästänyt rahaa. Annamme hänen pitää säästönsä, tarvitsee niitä kun muuttaa kotoa opiskelemaan.Heh, heh. Ja kehtaat tulla tänne leuhkimaan.
Suurin osa perheistä on niin "varakkaita" että pystyy maksamaan itse lastensa opiskelukulut ja myös vanhojen tanssit että ajokortin. Ei siinä ole mitään leuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei ajokorttia ole kirjattu lasten oikeuksien perussopimukseen välttämättömyytenä, joten ei se vanhempien asia ole.Vanhojentanssimekonkin saa käytettynä.
Minä maksoin molemmat ihan itse. Älä opeta kersaasi vellip*rseeksi.
Mistähän saistit vielä ostettua käytöstapoja...
Ei se ole sinulta pois jos toisten vanhemmilla on varaa luoda lapsilleen paremmat lähtökohdat. Ajokortti on melko olellinen kansalaistaito, en haluaisi ottaa riskiä että lapseni jäisi sitä ilman.
Minulla ei ole kovin montaa vuotta luokiosta ja pidän ihan kohtuullisena, että nuori kustantaa itse osan kuluistaan kunhan ei jää ulkopuolelle kaikesta kivasta. Olin itse lukiossa se tyttö, jonka vanhemmilla ei ollut varaa vuokrata wanhoihin mekkoa, joten topissa ja pitkässä hameessa mentiin, pistin silmään ja hävetti. Nykyisin wanhojen idea on suurin piirtein se toinen päivä prinsessana häiden lisäksi.
Ajokortti maksettiin äidin kanssa puoliksi kun kävin töissä n. 10-15 h/vk. Olin myös ainoa B3-venäjän ryhmässä, jonka keskiarvo oli tasan 10, mutta ei ollut varaa lähteä Pietariin opintomatkalle. Että kyllä tuo tinkiminen voi kirpaistakin, kunhan kohtuus niin ok.
Vanhempani sanoivat maksavansa ajokorttini käytyäni lukion loppuun. Olin tosi katkera siitä, koska veljelleni maksettiin ajokortti heti vaikka hän ei edes käynyt lukiota. Lopulta maksoin ajokortin itse kesätyörahoista. En vieläkään ymmärrä miksi pitäisi käydä lukio loppuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse sain maksaa autokouluni. Ei ole mikään vanhempien velvollisuus maksaa autokoulua. Kysehän on täysi-ikäisestä ihmisestä.
Autokoulu kylläkin käydään kun olet vielä alaikäinen. Siis vanhemmat vastaa huollettavansa kuluista. Ja suomessahan on oppivelvollisuus ja vanhemmat voi saada sakkoja jos ei maksa lapsensa ajokorttia.
HAHHAHAHAH
Mistä ihmeestä olet saanut tuollaista päähäsi :D
Autokoulu ei todellakaan kuulu oppivelvollisuuteen, ei sitä ole mikään pakko käydä ja moni jättää sen käymättä jo ihan ideologisista motiivesta, kun haluaa olla julkisilla liittyvä citynuori joka vastustaa yksityisautoilua. Tosin pitään jonku ajaa bussiakin ja tarvii kortin....
Vanhempien kukkaro venyy sen opiskelun loppuun asti, jonka nuori on ehtinyt aloittaa alaikäisenä, mutta vanhojentanssitkaan ei ole mikään pakollinen opiskelumeno, jonka kustannuksiin kukaan voisi velvoittaa vanhempia.
Suurin osa vanhemmista toki maksaa tuollaiset kulut, jos siihen suinkin vain on varaa. Pienituloisessa monilapsissa perheissä vaan on niin että ei ole varaa maksaa vaikka haluaisi.
Voi hellan luudelis ku te ootte ihkui😗😍 Saanko lähettää mun lapset teille asumaan? t. 3 tyttären työtön yh