Kuka maksaa lukiolaiselle wanhojentanssi mekon ja ajokortin?
Meidän perheessä sovimme niin, että vanhemmat maksaa puolet ja tytär puolet vanhojentanssimekosta. Kyse ei ole siitä, ettei rahaa olisi vaan siitä että tulisi oppia ettei kaikkea saa ilmaiseksi. Lupasimme maksaa ajokortin vasta kun tytär on päässyt lukiosta ,jotta hän kävisi lukion loppuun , mutta hän haluaa sen aikaisemmin, joten hän joutuu maksamaan sen itse.Tyttären kaikille kavereille kuulemma maksetaan mekko kokonaan ja ajokortti heti heidän täyttäessä 18. Perheessämme on ollut paljon riitaa kyseisten aiheiden vuoksi. En tiedä muista perheistä, että kuka niissä maksaa vanhojenmekon ja ajokortin? Onko se vanhempien vastuulla maksaa ne?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me maksamme ajokortit ja vanhojentanssit, kaksi tytärtä. Ostimme myös auton ja maksamme sen kulut. Meillä on sen verran hyvät tulot, että voimme näin tehdä.
Nyt 19-vuotias on kyllä myös ahkera, on käynyt töissä ja säästänyt rahaa. Annamme hänen pitää säästönsä, tarvitsee niitä kun muuttaa kotoa opiskelemaan.Heh, heh. Ja kehtaat tulla tänne leuhkimaan.
Hän vastasi kysymykseen.
Ja antaa vähän perspektiiviä aiheeseen. Ap on kohtuuton.
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju muuttuu rumemmaksi viesti viestiltä. Brassailijat vastaan köyhät. Hienoa mammat. Oon niin ylpeä teidän solidaarisuudesta ja avarasta maailmankuvasta. Jatkakaa ihmeessä, potkikaa niin että tuntuu. Äidit😨
Mitä sinä horiset? Täällä vastataan kysymykseen.
Jos tää nyt jotenkin herättää sinut, niin tough.
Mutta hyvä vanhempi tukee lastaan, myös taloudellisesti. Ja ne taloudelliset puolet pitää ottaa huomioon jo lasta hankkiessaan, eikä sitten 15-20 vuotta myöhemmin itkeä, miten köyhällä monilapsisella ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Tyttärenne on vanhanaikainen. Eivät nykynuoret enää hanki ajokorttia, koska ajattelevat ilmasto-ongelmien kasvamista.
Vanhojenpäivän asun tein itse. Ajokortin hankin vasta, kun olin ollut opiskelujen jälkeen jo muutaman vuoden töissä.
Siitä ajokortista voi kuitenkin olla hyötyä esim. töiden saamisessa. Multa olisi opiskeluaikoina jäänyt todella hyvä kesätyö saamatta, jos ei olisi ollut ajokorttia. Onneksi oli, ja sain töitä neljäksi kesäksi.
Jos ei omat vanhemmat,niin muuta en keksi kuin sugardaddy!
Vierailija kirjoitti:
Me kustannamme kaiken. Myös ensiasunnot, opiskelut ulkomailla ja autot. Tarvittaessa työpaikat on.
Lapseni ovat molemmat hyvin pihejä rahan kanssa ja kesätyöt hommanneet itse.
Mieheni on myös hieman pihi ja tosi tarkka raha-asioissa. Hänellekin on maksettu kaikki eli opiskelut ulkomailla, auto ja jopa ensiasunto. Töitäkin olisi ollut tarjolla isänsä firmassa. Hän kuitenkin lähti opiskelemaan ihan toista uraa. Nyt on hyväpalkkaisessa työssä. Ei mennyt pilalle vaikka paljon sai vanhemmiltaan.
Mitä ihmettä? Täällä ilmeisest aika moni on sitä mieltä, että vanhempien tulee kustantaa lapsen ajokortti?? Mistä ihmeestä se muutama tonni ylimääräistä raavitaan ja ennenkaikkea miksi? Lapsi menköön kesä- tai muihin töihin jos niin kovat on vaatimukset. Huh huh sentään.
Voi aikoja kirjoitti:
Mitä ihmettä? Täällä ilmeisest aika moni on sitä mieltä, että vanhempien tulee kustantaa lapsen ajokortti?? Mistä ihmeestä se muutama tonni ylimääräistä raavitaan ja ennenkaikkea miksi? Lapsi menköön kesä- tai muihin töihin jos niin kovat on vaatimukset. Huh huh sentään.
Ei vanhempien ”tule kustantaa” mutya ilmeisesti aika moni vanhempi, jolla on vakityöt, säästämiskykyä ja siten myös varaa, antaa mielummin ’ennakkoperintönä’ ajokortin kuin pitää rahat tilillään jollain 0-korolla odottamassa sitä lopullista perinnönjakoa aikaan, jolloin nuori ei enää ole niin nuori ja on jo pitkään ollut kykenevä elättämään itsensä ja oman perheensä.
Mitä pahaa siinä on?
Itse olen tällä hetkellä 16-vuotias ja minua ei kiinosta käydä autokoulua, koska tiedän, ettei meillä ole rahaa, en usko saavani töitä lähiaikoina, en uskalla kokeilla ajaa autoa ja olen huolissani ympäristövaikutuksista. Vanhat jätän väliin, koska vihaan tanssimista enkä löydä paria. Laittautuminen tai mekko ei voisi vähempää kvinoastaa.
Kävin autokoulun 80-luvun lopulla ja ainakin silloin vanhempani ja kaikkien kavereiden vanhemmat maksoivat ajokortin. Se oli ihan itsestäänselvyys.