Kuka maksaa lukiolaiselle wanhojentanssi mekon ja ajokortin?
Meidän perheessä sovimme niin, että vanhemmat maksaa puolet ja tytär puolet vanhojentanssimekosta. Kyse ei ole siitä, ettei rahaa olisi vaan siitä että tulisi oppia ettei kaikkea saa ilmaiseksi. Lupasimme maksaa ajokortin vasta kun tytär on päässyt lukiosta ,jotta hän kävisi lukion loppuun , mutta hän haluaa sen aikaisemmin, joten hän joutuu maksamaan sen itse.Tyttären kaikille kavereille kuulemma maksetaan mekko kokonaan ja ajokortti heti heidän täyttäessä 18. Perheessämme on ollut paljon riitaa kyseisten aiheiden vuoksi. En tiedä muista perheistä, että kuka niissä maksaa vanhojenmekon ja ajokortin? Onko se vanhempien vastuulla maksaa ne?
Kommentit (109)
Vanhemmat tais maksaa mekon ja kampaajan. Alle 200e.
Kortin maksoin itse. En kysynyt. Oisivat varmaan maksaneet. Osan lukionkirjoista maksoin osaan vippasin äidiltä.
Riippuu vanhemmista ja lapsista.
Omalle haluan kuun taivaalta. Mutta ihanaa jos kasvaa itsenäiseksi. Omat vanhemmat eivät olleet varakkaita. Oma kohtalo on toinen ja pystyn säästämään lapselle vaikka ensikodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse sain maksaa autokouluni. Ei ole mikään vanhempien velvollisuus maksaa autokoulua. Kysehän on täysi-ikäisestä ihmisestä.
Autokoulu kylläkin käydään kun olet vielä alaikäinen. Siis vanhemmat vastaa huollettavansa kuluista. Ja suomessahan on oppivelvollisuus ja vanhemmat voi saada sakkoja jos ei maksa lapsensa ajokorttia.
Minulle ainakin vanhemmat maksoivat aikoinaan molemmat. Tunsin joitakin nuoria, jotka joutuivat ainakin osittain maksamaan ajokorttinsa, mutta kyseessä aina vanhemmat tai yh-äiti, joilla ei ollut varaa maksaa.
Me aiomme maksaa lastemme kortin, samoin vanhojentanssien asut. Pojilla tosin varmaan halvemmat kuin tytöillä.
Meillä vanhemmat on maksaneet niin lukiokirjat, vanhojentanssit, ajokortit, autot, opiskeluaikaiset asunnot ja muutamat vaihto-opiskelijavuodet. Lopputuloksena on 2½ maisteria (kuopus on vasta kandi), joilla on töitä ja kunnon palkka. Turhaan ei siis panostettu lasten lapsuuteen ja nuoruteen, koska ihan kunnollisia ihmisiä näistä lellipennuista on tullut.
Ne itse kaiken lukiosta asti maksaneet on edelleen 25v iässä hanttihommissa AMK-opintojen ohella.
Mulle maksettiin molemmat (tosin en edes halunnut mitään todella kallista mekkoa).
Kiitollinen olen, että vanhemmat maksoi lukiokulut yms ja omaa rahaa sai säästöön sekä tuhlattua ”nuoruuden turhuuksiin”.
En silti ole kaikkea saanut ja moniin asioihin olen omat säästety rahani laittanut, vaikka tarvittaessa vanhemmat rahallisesti avustavatkin.
Riippuu siis varmaan ihmisestä ymmärtääkö sen, että kaikkea ei saa sormia napsauttamalla.
Maksan kaiken! Ilomielin! Käyköön lukion ja nauttikoon nuoruudesta!
Kyllä tästä köyhän yh:n pojastakin tuli maisteri, vaikkei saanut mopoa, ei ajokorttia :)
Autokoulun voi käydä myöhemminkin, se ei kuulu oppivelvollisuuteen joka päättyy 16 vuotiaana. Eikä ketään sakoteta, vaikkei ipana hyppäisi puikkoihin 18-vuotispäivänään. Näin yh:na olen siitä kiitollinen, tähdellisimmätkin tarpeet kustantavat ihan riittämiin.
Mulle maksettiin ajokortti, koska veljellekin se aiemmin maksettiin. En myöskään ajanut mopokortteja, käynyt rippikoulua (eli rippijuhlia ei tarvinnut järjestää) tai tanssinut wanhoja, joten noihin ei mennyt ollenkaan rahaa.
No vanhemmat maksoi kortin ja täti antoi sitten edellisen autonsa lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten alle 18v voi saada omaa rahaa?
Työ ei ole K-18.
Minusta on kaksi eriaa se, onko vanhemmilla varaa ostaa tuollaisia asioita ja kieltäytyvätkö he periaatteesta.
Jos ei ole varaa, niin ei ole varaa. Ei siinä sen kummempaa. Lapsi tekee mekon itse, ostaa sen halvalla käytettynä, lainaa sen tai jättää menemättä. Ajokortin voi ajaa vasta vanhempanakin.
Mutta sitä EN ymmärrä, että vanhemmat ihan veemäisyyttään , MUKA kasvattaakseen jättävät lapsen vähemmälle kuin millaisessa elintasossa itse elävät. Mikä ihmeen järki siinä muka on?
Kohtuuhintainen vanhojentanssimekko ja ajokortti eivät ole mitään erityistä luksusta, vaan aivan normijuttuja useimmille nuorille. Jos kovasti epäilyttää, että lapsi hemmotellaan pilalle, voi noita vastaan tietysti vaikka teettää ekstraa kotityötä.
Lapsellani on yksi kaveri, jonka kotona vanhemmat ovat todella hyvätuloisia ja nauttivat itse hyvästä asunnosta, kahdesta autosta, tiheistä ulkomaanlomista. Lapsensa ovat kumminkin pakottaneet "kasvatussyistä" ansaitsemaan pa..ahommissa (mitään oikeasti järkevää työtä ei alaikäinen lukiolainen saa) kaiken, mitä tarvitsee harrastuksiin tai ajokorttiin. Lomamatkoille lapsi ei pääse, koska "ei ole ansainnut rahaa" siihen.
On kuulemma aika hemmetin katkera, enkä yhtään ihmettele.
Ei tietenkään lapselle tarvitse kustantaa mitä tahansa. Eikä niin, että muu perhe elää kituuttaen, että se kullannuppu silmäterä saa parasta. Mutta on sekin todella outoa aika arkisetkin asiat panna itse kustannettaviksi, ja keinotekoisesti pitää lapsi alemmalla elintasolla kuin muu perhe!
Vanhojentanssimekon voi käydä vuokraamassa vaikka teatterista
Siis kaksi eri asiaa... sori typot
74
Minusta vanhojentanssimekko kuuluu vanhempien maksaa, jos tytär lukiossa on. Siinä missä koulukirjatkin kuuluu vanhempien kustantaa. Tietysti vanhemmat voi halutessaan vetää jonkun hintarajan sille mekolle, mitä kalliimpaa eivät suostu ostamaan ja jos menee siitä yli hinta niin tyttö maksaa loput omistaan, mutta joku mekko kuuluu hankkia. Pojalle tietysti puku.
Mutta ajokorttiasia ei olekaan niin selkeä. Sitä ei ole mun mielestä samanlainen velvollisuus vanhemmilla maksaa. Monissa paikoissa julkisetkin kulkee ihan hyvin.
Vanhemmat maksoi ilman muuta. Autonkin sain, asuttiin tosin landella joten helpotti kyllä elämää kovasti, ilman autoa esim kesätöiden saaminen olisi ollut aika mahdotonta. Vanhojenpuvun tein tosin itse, mutta kankaat vanhemmat maksoi, varmasti olisivat jonkun edullisen valmispuvunkin maksaneet. Ihan kelpo kansalainen minusta tuli, on opiskeltu, oma asunto, perhe, työpaikka. Omille lapsilleni maksan ilman muuta myös jos vaan taloudellinen tilanne sen sallii, ihan vauvasta asti on kyllä alettu lapsille säästää opiskelua ja muita menoja varten. Kyllä sitä vanhempana haluaa tarjota lapsilleen parasta, ajokortti helpottaa työnsaantiakin, joten todellakin se kannattaa maksaa jos mahdollista.
Meillä lapsi jätti vanhojentanssit väliin hinnan takia. Ajokortin maksoi itse kesätyörahoillaan.
Aikoinaan minun vanhempani maksoivat ajokorttini. Nyt minä maksan lasteni ajokortit.
Pitkällä aikavälillä kukin joutuu siis maksamaan ajokortista. Parempi näin, että se ajokorttikustannus tulee maksettavaksi silloin, kun talous on vahva.
Me annoimme tanssimekkoon tietyn budjetin, jolla olisi saanut käytettynä melkein minkä vaan mekon. Tyttö halusi uuden, joten maksoi erotuksen itse.
Ajokortti ajetaan opetusluvalla. Me vanhemmat maksamme, mutta nyt nämä riskienhallinta yms maksut tekevät sen verran tiukkaa, että joudutaan vähän lykkäämään kortin suoritusta.
Tommoset tanssihöpötykset kandee jättää väliin (itse jätin).