Kuka maksaa lukiolaiselle wanhojentanssi mekon ja ajokortin?
Meidän perheessä sovimme niin, että vanhemmat maksaa puolet ja tytär puolet vanhojentanssimekosta. Kyse ei ole siitä, ettei rahaa olisi vaan siitä että tulisi oppia ettei kaikkea saa ilmaiseksi. Lupasimme maksaa ajokortin vasta kun tytär on päässyt lukiosta ,jotta hän kävisi lukion loppuun , mutta hän haluaa sen aikaisemmin, joten hän joutuu maksamaan sen itse.Tyttären kaikille kavereille kuulemma maksetaan mekko kokonaan ja ajokortti heti heidän täyttäessä 18. Perheessämme on ollut paljon riitaa kyseisten aiheiden vuoksi. En tiedä muista perheistä, että kuka niissä maksaa vanhojenmekon ja ajokortin? Onko se vanhempien vastuulla maksaa ne?
Kommentit (109)
Mulle maksettiin, jos vain pystyn maksan ne kyllä. Ainakin ajokortin, ja vanhojen päivään saa mennä maks. 500e.
No ei ole vanhempien vastuulla maksaa niitä, koska ne eivät ole pakollisia menoja vaan täysin vapaaehtoisia.
Monet vanhemmat kuitenkin maksavat ne eikä se ole heille mikään ongelma. Tiedän myös monia, jotka ovat itse ommelleet mekkonsa ja maksaneet ajokorttinsa. Eli täysin perhekohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei halua ajokorttia, koska häntä kiinnostaa kestävä kehitys. Lainasi ihanan vanhojentanssimekon ihailemaltaan vanhemmalta ihmiseltä. Hänelle tietysti ostettiin kiitoslahja lainasta. Korut sun muut lainasi myös hänelle tärkeiltä ihmisiltä. Ei ollut mikään vanhempien kustantama pukujuhla hänelle, vaan ihan muuta. Upeasti vielä tanssikin.
Heh, ekohihhuli kulkee sitten joukkoliikenteellä ja on ay-liikkeen lakoista sitten kovasti pahoillaan.
No, elämä on valintoja ja hyvä niin! :)
Alle 18-vuotiaan mahdollisuudet saada ns. omaa rahaa ovat rajoitetut. Tytöille jää vaihtoehdoksi sugardaddy ja pojat jää nuolemaan näppejään kun luokan tytöillä on hienot mekot ja ajokortti ja auto.
On kyllä melko tylyä ettei vanhemmat maksa noita vaikka olisi varaa. Ne ovat näitä vanhempia jotka palvovat rahaa.
Frakki lainattiin (minun työkaverin opiskelijapojalta) .
Ajokortin maksoivat isovanhemmat (ja poika ’sitoutui’ Kuskaamaan heitä tarvittaessa) mutta olisimme myös me vanhemmat sen maksaneet, koska poika panostaa lukioon ja kilpaurheiluun, eikä olisi voinut ajokorttia hankkia koska ei ole olis tuloja (JA meidän elämä helpottui huomattavasti kun pääsee itse treeneihin ja peleihin).
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muutkin ei ole mikään validi syy. Jos perheen rahat eivä ajokorttiin taivu, sitä ei hommata. Mikä tässä nyt on niin vaikea tajuta? Ihan samalla tavalla ennenkin osa nuorista sai vanhemmat maksamaan ajokortin ja osa joutui rahoittamaan sen itse. Ne jotka joutuivat rahoittamaan sen itse, oppivat tavoitteellisen säästämisen ja rahan arvon. Ne toiset ottiva pikavippejä ja menettivät luottotietonsa.
Tästähän ei ap:n perheessä ollut kyse, kuten hän jo avausviestissä sanoi.
Kannustaakohan tuollainen hankkimaan mitään itse? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse sain maksaa autokouluni. Ei ole mikään vanhempien velvollisuus maksaa autokoulua. Kysehän on täysi-ikäisestä ihmisestä.
Autokoulu kylläkin käydään kun olet vielä alaikäinen. Siis vanhemmat vastaa huollettavansa kuluista. Ja suomessahan on oppivelvollisuus ja vanhemmat voi saada sakkoja jos ei maksa lapsensa ajokorttia.
Puvun teki sukulainen ja vanhemmat maksoivat. Autokoulun maksoin vanhempana itse, tosin osin vanhempien vakuutuksesta saamillani rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse sain maksaa autokouluni. Ei ole mikään vanhempien velvollisuus maksaa autokoulua. Kysehän on täysi-ikäisestä ihmisestä.
Ja suomessahan on oppivelvollisuus ja vanhemmat voi saada sakkoja jos ei maksa lapsensa ajokorttia.
Pöhkö :D :D
Meillä on maksettu molemmat, ja ihan kunnollisia työssä käyviä heistä on tullut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokoulu kylläkin käydään kun olet vielä alaikäinen. Siis vanhemmat vastaa huollettavansa kuluista. Ja suomessahan on oppivelvollisuus ja vanhemmat voi saada sakkoja jos ei maksa lapsensa ajokorttia.
Onko tämä satiiria?
Vanhemmat vastaavat alaikäisen elatuksesta mutta siihen ei kuulu rakennekynnet, autokoulut eikä tanssiaismekot - ilman niitäkin lapsi selviää aikuiseksi. Eikä siitä autokoulun maksamattomuudesta nyt todellakaan mitään sakkoja saa 😂😂
Täällä näemmä köyhät valittavat ja u.lisevat, että me työssäkäyvät keskiluokkaiset emme saisi antaa lapsillemme rahaa. Kyllä kaikilla olisi varaa maksaa lastensa koulutus ja autokoulu ja jopa varaa ostaa auto lapsillensa, jos sitä rahaa ei kuluisi niin paljon alkoholiin ja tupakkaan. Mutta k.ateellisina ette pysty sietämään sitä, että keskiluokkaisen lapsi ei joudu tyytymään toyota corollaan vaan ajelee uudenkarhealla audilla.
Vanhin ja nuorin eivät tanssineet. Keskimmäinen tanssi ja teki puvun itse. Maksoimme tarvikkeet. Kukaan kolmesta ei ole kiinnostunut autokoulusta.
Ajokortin makso vanhemmat, vanhojentansseihin en osallistunu, mutta kohtuuhintasen (markka aikaa elettiin) mekon oisin varmana saanu.
Sinällään kumpikaan ei ole mitenkään pakollisia eli ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollisuus koskee vain peruskoulua, ei autokoulua. Mutta onhan tuo aika kurjasti vanhemmilta tehty, ettei anneta mahdollisuutta ajaa ajokorttia nuorena. Monien tutkimusten mukaan myöhemmin ajokortin ajavat eivät opi enää kunnolla ajamaan. Voisiko tuollaiset vanhemmat haastaa oikeuteen lievästä pahoinpitelystä. Onhan tuo melkoista henkistä pahoinpitelyä.
Vierailija kirjoitti:
Kannustaakohan tuollainen hankkimaan mitään itse? 🤔
Omalla kohdallani se, että vanhemmat maksoivat käytännössä kaiken kotona asuessani, ei vaikuttanut mitenkään siihen, miten opin hallinnoimaan rahankäyttöäni. Sen sijaan muu vanhempien malli rahankäytöstä, säästämisestä ja toisaalta sijoittamisesta itseen (hemmottelu, herkuttelu jne.), on vaikuttanut paljon enemmän. Käytän rahaa säästäväisesti, mutta osaan nauttia sen tuomista eduista. Sen sijaan mieheni, jonka vanhemmat olivat pihejä ja valittivat aina rahanmenosta, vaikka todellisuudessa rahaa olisi ollut vaikka kuinka paljon ylimääräistä, pelkää käyttää rahaa luontevasti.
Sugardaddy maksaa.
Tyttö sitten maksaa takaisin omalla tavallaan.
Maksan ilomielin tanssimekon, jos saan sen riemun kokea, että tyttö tanssii. Ajokortti maksetaan myös ja on jo vanhimmalle hommattukin. Meillä on ainakin nyt varaa auttaa ja tukea lapsiamme ja töihin ei lukiolaisen tarvitse mennä.