Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!

Vierailija
04.10.2018 |

Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?

Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅

Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊

T. Kerrostalossa kasvanut

Kommentit (1129)

Vierailija
901/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei huoleta työmäärä vaan se, etten hoksaa, mitä kaikkea pitää tehdä, ja siten talo vaurioituu. Just ja just tiedän, että lehdet ränneistä pois, mutta mitä katolle pitää tehdä, pitääkö sitä käydä syynäämässä, että kaikki on kunnossa. Ja miten jotain kivijalkaa pitää vahtia, muistan kun työkaveri selitti, että "maa on routinut ja kivijalkaan tullut vähän vauriota". Entä salaojat, joku selitti salaojista että ne on väärin aikoinaan laitettu ja nyt ne pitää laittaa uudelleen. Olin aivan että häh. Yksi tuttu selitti rossipohjasta, ihan hepreaa mulle. Enkä osaisi hoitaa öljykattilaa missään tapauksesa mitenkään. Muistan, että sellainen lapsuudenkodissa oli ja isä kävi siellä jatkuvasti jotain väsäämässä, imuroikin sieltä sisältä ym. Mä varmaan hajottaisin koko värkin. Tai ihan joku nurmikon hoito. Totta kai osaan nurmikon leikata ja tarvittaessa kastella, mut yksi tuttu selosti, että jaahas, pitää taas nurtsi kalkita. Ja toinen selosti, että voi voi kun mätästää, nyt täytyy siis tehdä x y z asiat. Joku repi nurmikkoa kivijalan edestä, toinen kasasi lunta kivijalan viereen, enkä todellakaan tiedä, miksi kumpikin tehdään. Ja sentään asuin omakotitalossa 19 vuotta. Vanhemmat ovat kuolleet, heiltä en voi kysellä. 

Vierailija
902/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska kaivon tyhjennys .....lumityöt . Hiiret voi tehdä pesiä seiniin vintille kusee sinne. Oravat. Rotat roskalaatikot. Myyrät. Linnut syö ja paskoo. Naapurin kissat 🤭. Myrskyn jälkeen ja puiden oksat . Pitää sahata ja kaataa. Lintujen pesät ja muurahaiset. Kerrostalo on kuin bunkkeri .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin joskus asuttiin porukalla siis kimppa vuokralla missä oli jotain kuoriaisia ja surkea kunto vanha amme mut hyvä paikka ei valitettu siitä . Kova vuokra. 100 vuotta sitten rempattu. Vuokralla asuminen on mukavaa silti . Long Time . Ei ehditty miettiä kun matkusteltiin. Taloissa on hoidettavaa jos ei ole kaukolämmössä niin lämmitys systeemit .

Vierailija
904/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki on yleensä hermojen lepuutuspaikka ei meteliä ei ääniä ei kiirettä. Lepoa ja rauhaa. Se ei ole asumista . Siellä ollaan ulkona ja kuunnellaan luontoa hiljaisuutta.

Vierailija
905/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojassa Myrskyltä. kirjoitti:

Paska kaivon tyhjennys .....lumityöt . Hiiret voi tehdä pesiä seiniin vintille kusee sinne. Oravat. Rotat roskalaatikot. Myyrät. Linnut syö ja paskoo. Naapurin kissat 🤭. Myrskyn jälkeen ja puiden oksat . Pitää sahata ja kaataa. Lintujen pesät ja muurahaiset. Kerrostalo on kuin bunkkeri .

Suurin osa omakotitaloista sijaitsee kaupungeissa ja kirkonkylissä, joissa on kunnallisteksniikka. En ole myöskään törmännyt ikinä hiiriin yms elukoihin, vaikka on 50 vuoden kokemus okt-rakentamisesta sekä asumisesta.

Harvat asuvat kaatopaikan vieressä tai pitävät avokompostia.

Rottaongelmat ovat kaupunkien kerrostalojen roskakatosten ja viemäreihin elintarvikkeita heittävien ongelma.

Muurahaiset tulevat kosteusvaurioiseen taloon.

Pihalla einole pakko kasvattaa mitään puita tms.

Vierailija
906/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojassa Myrskyltä. kirjoitti:

No höh, tuholaistorjunta hoitaa tällaiset ongelmat jos niitä tulee.

Vierailija
907/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei betonilähiöön kirjoitti:

Jos on pinkka kunnossa, uudessa omakotitalossa asuminen on vaivatonta. Puhelimella saa tarvittaessa remppamiehen/nuohoojan/putkimiehen/siivoojan/maalarin jne.

Tänä kesänä leikkasin kerran nurmikon itse. Pihan reunoilla kasvaa mitä kasvaa.

Pihaa olen kolannut itse talvella kuntoilumielessä.

Eläkeläiset joutuvat ostamaan noita palveluita. Kunnilla ja kaupungilla ei ole asunnon hoito palveluita.

Monissa kunnissa on yhdistyksilllä omakotitalkkareita, jotka tekevät yhdistyksen jäsenille edullisesti monenmoista puuhaa.

Vierailija
908/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloussanomissa oli noin vuosi sitten että maaseudulla ei välttämättä tule tulevaisuudessa taloihin vettä. Kunnilla ei ole rahaa uusia vesiputkia eikä se ole kannattavaa, kun joka talossa ei enää asuta.

Kaivot ei välttämättä toimi ja kuivuu, kun kesät kuumia.

Höpöhöpö, itselle voi laittaa porakaivon.

Meillä kakkosasunnolla on 40 m syvä kaivo, jonka veden pinta on 10 metrissä.

Vettä käytetään paljon ja naapuritkin saavat hakea, kun heidän pintakaivonsa kuivuvat.

Vierailija
909/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on pinkka kunnossa, uudessa omakotitalossa asuminen on vaivatonta. Puhelimella saa tarvittaessa remppamiehen/nuohoojan/putkimiehen/siivoojan/maalarin jne.

Eläkeläiset joutuvat ostamaan noita palveluita. Kunnilla ja kaupungilla ei ole asunnon hoito palveluita.

Monissa kunnissa on yhdistyksilllä omakotitalkkareita, jotka tekevät yhdistyksen jäsenille edullisesti monenmoista puuhaa.

Työttömät ei saa osallistua talkoisiin ja Raahen tehtaan on veikattu loppuvan. Työttömälle tulee talkoisiin osallistumisesta karenssi, eivät saa tehdä vapaaehtoistöitä. Kaupungeissa ei tuollaisia palveluita ainakaan ole ja omakotitaloja eläkeläisillä paljon.

Vierailija
910/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloussanomissa oli noin vuosi sitten että maaseudulla ei välttämättä tule tulevaisuudessa taloihin vettä. Kunnilla ei ole rahaa uusia vesiputkia eikä se ole kannattavaa, kun joka talossa ei enää asuta.

Vettä käytetään paljon ja naapuritkin saavat hakea, kun heidän pintakaivonsa kuivuvat.

Asuu tuttuja maaseudulla, ei riitä vesi ja ilmastonmuutoksen myötä vielä vähemmän.

Vierailija
911/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilasit sitten tämänkin ketjun. Kiitos ja hei.

Onko sulla sähkölämmitteinen talo ja saatko sellaisen vielä perinnöksikin. Sähkön hinta nousee paljon, ei niitä kukaan halua ostaa.

Milläs se sinun talosi lämpiää? Pierulla vai?

Puulämmitys on muuten ainoa, joka toimii ilman sähköä.

Kaikissa muissa on sähköä tarvitsevia ratkaisuja.

Vierailija
912/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asukkaat määräävät itse miten eletään ja mitä tehdään, kerrostalossa naapurit ja isännöinti.

Omakotitalossa työn voi tehdä itse tai maksaa tekijälle, kerrostalossa vain maksaa. Kerrostalossa maksat myös naapureittesi tekemisistä, jos vesivahinko tapahtuu ylhäällä ja kastelee talon, kaikki maksavat. Samoin kun uusit putket omakotitalossa, maksat vain omistasi, kerrostalossa maksat myös naapureittesi kuluja.

Omakotitalossa voit päättää, että aamulla nukut kun nukuttaa, kerrostotalossa lumisateen jälkeen tulee pihalle aura kolistelemaan, usein jopa aamuyöstä, kukaan ei kysy nukuttaisiko sinua vielä.

Omakotitalossa haistelet vain omia hajujasi, kerrostalossa kaikkien lähinaapureittesi.

Omakotitalossa ei tarvitse kuunnella kuin omat ja perheesi mölinät, kerrostalossa omiesi lisäksi lähinaapureittesi ja porraskuilut.

Ja juu, omakotitalossa joutuu haravoimaan paitsi ettei tarvitse kun on edullisempaa ajaa keväällä leikkurilla hienoksi roskat, lannoittavat nurmikon, ja huom. omakotitalossa sinulla on nurmikko!

Valitettavasti tuo kääntyy myös toisinpäin, omakotiasuja maksaa huomattavasti enemmän talon vaatimista perusparannuksista kuin kerrostaloasuja, jossa urakka jakaantuu monelle maksajalle. Uudessa omakotitalossa asuminen on verrattain edullista, mutta muutapa vaikka alkuperäiskuntoiseen 70/80-luvun taloon niin kohta saa maksaa yhden uuden talon verran salaoja, katto, ikkuna, kylpyhuone, sähkö, putki, viemäri, lämmityslaite ym. remonteista.

Okt on minunkin mielestäni mukavin asuinmuoto, mutta on se keskimäärin myös työläin ja kallein, sitä ei voi kiistää.

Ei pidä paikkaansa. Meille tehtiin putkiremppa 130 neliön taloon, 3500 e. Tuttavan 100 neliön kerrostaloasuntoonkin tehtiin. 30 000 e.

Tuolla erotuksella teettää aika monta hommaa ammattilaisella.

Meidän asumiskulut kaikki huomioiden on n 300 e/kk. Samankokoisessa kerrostaloasunnossa tai rivarissa voi olla vastike vähän isompi ja siihen joutuu vielä vedestä ja sähköstä maksamaan erikseen.

Vierailija
913/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuu tuttuja maaseudulla, ei riitä vesi ja ilmastonmuutoksen myötä vielä vähemmän.

Maailmanlopun pasuuna on hyvä ja tilaa porakaivon torppaansa ja lopettaa valituksen.

Vierailija
914/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ei saa osallistua talkoisiin ja Raahen tehtaan on veikattu loppuvan. Työttömälle tulee talkoisiin osallistumisesta karenssi, eivät saa tehdä vapaaehtoistöitä. Kaupungeissa ei tuollaisia palveluita ainakaan ole ja omakotitaloja eläkeläisillä paljon.

Olen työtön ja tänäänkin olin talkoissa. Tulehan kieltämään.

Vierailija
915/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilasit sitten tämänkin ketjun. Kiitos ja hei.

Onko sulla sähkölämmitteinen talo ja saatko sellaisen vielä perinnöksikin. Sähkön hinta nousee paljon, ei niitä kukaan halua ostaa.

Milläs se sinun talosi lämpiää? Pierulla vai?

Puulämmitys on muuten ainoa, joka toimii ilman sähköä.

Kaikissa muissa on sähköä tarvitsevia ratkaisuja.

Mitenhän on kaasulämmityksessä? Sytytin taitaa toimia sähköllä.

Vierailija
916/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa  ok-asukkaiden ylimääräisistä töistä kerrostaloasujiin verrattuna johtuu siitä että:

- ok-taloon on hankittu sellaisia vehkeitä joita ei kerrostaloasuntoon mahdu tai käytetään yksityspihalla. Esim saunapaljut, trampoliinit, lasitetut terassit, grillit, ulkokalusteet. Niiden huolto ja kunnossapito ja korjaamine on joskus työlästä

- Auto on käytännössä pakollinen jos asuu ok-talossa, kerrostalossa ei, jos on hyvät yhteydet julkisilla. Jos ok-taloon ei kulje julkisia juuri ollenkaan on oltava monta autoa ja niille kertyy kilometrejä paljon. Eli kaikki autojen huoltamiseen ja kunnossapitoon liittyvät työt, koska korjaamolla käyttäminenkin maksaa

- Jos ok-talossa on takka, leivinuuni, puulla lämmitettävä sauna: polttopuiden hankinta, varastointi, mahdollisesti itse pilkkominen aiheuttaa työtä kanssa

No ei todellakaan auto oo pakollinen jos asut yhtään isommassa kaupungissa omakotitaloalueella.

Kyllä se käytännössä on, ihan tavaroiden kuskaamista varten rautakaupasta ym. . Siellä missä asumme Espoossa on yhdellä eläkeläismummolla talo ilman autoa, ilmeisesti hänen aikuiset lapset kuskaa tarvittavia kamoja autoilaann mutta kaikilla muilla on sutot, joillakin useita. Meillä vain yksi.

Tai sitten voi tilata ne tavarat kotiinkuljetuksella netistä tai vuokrata pakun silloin kun tarvitsee. Ei auto ole välttämätön, meillä on kaupat n 1km päässä ja lähimmälle bussipysäkille alle 100m. Kaikki harrastusmahdollisuudet myös 2km säteellä. Auto on, mutta niin olisi kerrostalossakin, koska työt ja harrastukset sitä vaatii. Okt asujilla on useammin auto kuin kerrostaloasujilla, mutta ei sen talon takia vaan siksi, että elämäntapa ja harrastukset on muutenkin erilaisia kuin niillä jotka haluaa asua ihan ytimessä ilman autoa.

Jos olet aikuinen perheellinen ja asut omakotitalossa, vaikka se olisi Kaivopuistossa, niin auto on pakko olla. Tai voihan ne ruokaostokset hoitaa taksila atietenkin jos asuu sellaisessa osoitteessa niin rahsta ei ole pulaa.

Jo jätteiden lajittelu (kartonki, metalli, lasi ja muovi) edellyttää että viet ne yhteiskeräyspisteeseen ja ne ovat harvemmin kävelymatkan päässä ja haisevia muovipäniköitä tuskin haluaa bussissa kuljetella?

Omakotitalojen hinnat noudattavat kanssa sellaista käyrää että mitä paremmat joukkoliikenneyhteydet ja palvelut kävelyetäisyydellä, sen kalliimpi talo.

Useimmilla suomalaisilal on ok-talo keskellä peltoa ja siksi monta autoa, ja niillä sitten ajetaan kanssa paljon koska muita vaihtoehtoja ei ole. 

Yleensä ne keräyspisteet on sen kaupan yhteydessä, varsinkin okt-lähiöissä joissa niille on tarvetta. Ei keskustoissa. Ja se, tarvitsetko kauppa ostosten tekoon autoa ei riipu asumismuodosta vaan tavoista ja etäisyydestä kauppaan. Jos haluat asioida Prismassa isot ruokaostokset kerran viikossa niin tarvitset autoa (tai voi käyttää kotiinkuljetusta). Suurin osa okt asukeista asuu lähiöissä tai pikkukaupunkien keskustojen tuntumassa, ihan kävely/pyöräilyetäisyydellä kaupoista. Maalla asuvat on eri juttu.

Keräyspisteitä ei ole joka kaupan kohdalla, ja joskus ne ovat täynnä, varsinkin kartonki, että joutuu ajamaan seuraavalle pisteelle tai heittää kartongit metsään. Niin jotkut valitettavast tekevät.

Tai sitten tunkee kaiken sekajätteeseen jos on noin vaikeaa kierrättää. Epäekologista ehkä, mutta ekologisempaa kuin se että ostaa auton ja ajelee ympäriinsä etsimässä kierrätyspaikkaa niille roskille. Kartongista osan voi myös polttaa jos on tulisija. Ikinä ei ole kyllä tullut täynnä olevaa kartonkipistettä vastaan, mutta kai sitten jossain semmoisia on.

Jos säiliö tyhjenee 2 viikon välein se täyttyy ennen aikojaan jos ei vie yhteiskeräyspisteeseen kartongit ym tilavat jätteet.

Säiliöitä on eri kokoisia. Joissain paikoissa saa muuten myös muovinkeräyspöntön omaan pihaan.

Kaikki riippuu paikakunnasta ja taksoista jne. 

Fakta on että ok-asuja joutuu jätehuolllon kanssa veivaamaan enemmän kuin kerrostalo tai rivitaloasukkaan jolla on lajitteluastiat joka jätelajille taloyhtiön katoksessa, ja 2 kertaa vuodessa tuodaan lava jonne voi isot jätteet dumpata. 

jos on noin laiska että kokee sen veivaamiseksi, kannattaa varmaan palkata joku hoitamaan asioita.

Mitä veivaamista jätehuollossa on?

Meillä on kompostori biojätteille ja sekajäteastia, joka tyhjennetään kerran kuukaudessa.

Kauppareissulla marketin jätepisteeseen viedään, jos tulee esim pahveja tms.

Ajoittain ongelmajäteauto käy tuossa kaupan parkkiksella, mutta harvoin meillä mitään sin e vietävää on.

Ei ole veivattu mitään.

Vierailija
917/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue, ole kiltti, kirjoitin, että pintakaivot kuivuvat, jos ymmärrät, mikä on pintakaivo.

Vierailija
918/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue, ole kiltti, kirjoitin, että pintakaivot kuivuvat, jos ymmärrät, mikä on pintakaivo.

Juu, ymmärsin. On tuttuja rakennusalalla ja kaivinkonekuskeina. Ei nuo kaivot onnistu niin vain.

Vierailija
919/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja tänäänkin olin talkoissa. Tulehan kieltämään.

Tulee karenssi kun joku käräyttää sinut eli älä kerro kenellekään että olet työtön. Yksi nainen sai karenssin talkoista, keitti kahvia. Ja työkkäri saa asioita myös tarkistettua.

Vierailija
920/1129 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ymmärsin. On tuttuja rakennusalalla ja kaivinkonekuskeina. Ei nuo kaivot onnistu niin vain.

Ja jos porakaivo onnistuu niin huolto pitää tehdä 5 - 10 vuoden välein.

Vanhemmista porakaivoista on löydetty myös kuolleita eläimiä esim. rottia. Eli uusi porakaivo parempi kuin nuo vanhat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi