Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!

Vierailija
04.10.2018 |

Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?

Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅

Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊

T. Kerrostalossa kasvanut

Kommentit (1129)

Vierailija
801/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okt. USAssa.

Kaikki ulkotyot amattilaisten tekemina. Ruoho leikataan joka perjantai, pensaat kerran/kaksi kesassa. Lumet luodaan silloin kun sita sataa.

Lammityksen ja ilmastoinnin huoltaa alan ammattilainen ennen sesonkia.

Ihmettelen tata haravoinnin maaraa (jaksoin lukea vai ensimmaisen sivun) siitahan selviaa kun ajaa ruohonleikkurilla lehtien paalta, tulee hyvaa lannoitusta nurmelle.

Me hoidetaan itse puutarhatyöt ja uima-allas, ja kaikki muut työt hoitaa tarvittaessa niihin erikoistuneet firmat, esim. mahdolliset remontit, ilmastointi ja lämmitys jne. Ikkunoiden vaihto tulossa.

Vierailija
802/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellaiset rännit, ettei sinne pääse roskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnat kaavoittavat ok tontteja joihin saavat tyhmät sidottua .MUKA OMA. SITTEN KUN NE pakko lunastetaan PURETAAN RIVARI PÄÄLLE TAAS MUKA OMA. sitten rivari puretaan jos paikka on ees noin sopiva tuleekin kt. kun tekniikat on valmiina ja jo moneen kertaan maksettuja. forssan kaupunki (häätää) jopa omilla tonteillaan olevia OK OMISTAJIA..NÄISSÄ KESKUSTELUISSA OLEN KÄYNYT . KAUPUNKIN ARKKITEHTI PERUSTELEE MEIDÄN 5 (HISTORIAALISEN) TALON PURKAMISEN JA MINIMAALLISTEN  KAUPUNKIN KORVAUSTEN OLEVAN KAUPUNKIN ETU.76V ASUNUT JO 3 POLVI

Vierailija
804/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloja ja myös mökkejä haukkuvat ainoastaan ihmiset, jotka niitä ei pysty hankkimaan.

Se suomalainen kateus.

Itse olen asunut kerrostaloissa, rivareissa ja nyt omakotitalossa. En vaihtaisi koskaan takaisin.

Taloon liittyviä askareita on todella vähän. Kesällä nurmikko ajetaan muutaman kerran, talvella lumenluonti, mutta täällä etelässä ei tarvitse joka talvi tehdä mitään.

Itse asunut tässä talossa 9 vuotta, kerran on korjattu pieni rikki mennyt asia ja kerran olen maalannut autotallin oven.

Jos joku arvostelee, kysy miten hän asuu? Siinä jo vastaus.

Tuolla asumistyylillä elätkin tikittävässä aikapommissa. Kerralla tuleekin sitten joskus kunnon paskaläjä niskaan.

Tutuilla on omakotitalossa vesivahinko, vakuutus ei korvannut.

Meilläkin kävi pieni vesivahinko, eikä vakuutus korvannut, koska korjauskustannukset jäivät alle omavastuun.

Faijani omakotitalossa kävi hemmetin iso ja vakuutusyhtiö maksoi kaiken. Tuli kuitattua faijan ja faijan naapureittenkin vakuutusmaksut kerralla. Oli vakuutusukkelilla harmaa naama, kun luin sille vakuutusopparia ääneen, ei edes yrittänyt kieltäytyä, tuumasi,että maksettava on.

Vierailija
805/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilasit sitten tämänkin ketjun. Kiitos ja hei.

Onko sulla sähkölämmitteinen talo ja saatko sellaisen vielä perinnöksikin. Sähkön hinta nousee paljon, ei niitä kukaan halua ostaa.

Milläs se sinun talosi lämpiää? Pierulla vai?

Vierailija
806/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noiden ”ei siellä sen enempää hommaa ole ku kerrrostalossa ja kerran vuodessa putsataan rännit” kommentoijien talot on just niitä jotka päätyy aikanaan lehteen jonkun asuntokaupan yhteydessä kun tavara ei ollutkaan siinä kunnossa ku uskottiin.

Kaiken tekemisen lisäksi omakoti asuminen vaatii tietämystä ja järjenkäyttöä ihan sen asumisen kanssa. Tämän lisäksi silloin tälläin tarkastelua ja tutkimista. Typerästi asumalla saa pilalle talon ku talon.

Ei se vaan kaikille sovi vaikka monet siitä haaveilee..

Yhtälailla se on kerros- ja rivitalon kanssa. Jos et osuuttasi hoida ja kämmi tuleen, yhtiöllä on oikeus kieltäytyä osallistumasta korjaukseen, usein yhtiö kyllä teettää korjauksen mutta osakas maksaa. Esim. vesivahinko osakkaan aiheuttamana.

Vierailija
807/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

omakotitalossa on eniten hommaa siinä, kun jatkuvasti pitää panna jotain putkimiestä, sähkömiestä, postinkantajaa, mittarinlukijaa, maalaria, ikkunamyyjää jne

Ai panetko etäluettavan mittarin lukijaa? Miten se onnistuu?

Vierailija
808/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä muuttaisi ikinä omakotitaloon, on meinaan sellainen työleiri. Ihana aloittaa työviikon jälkeen viikonloppu, kun tietää, että saa viettää omaa laatuaikaa ilman että tarvitsee huhkia mitään lehtienharavointeja, räystäsrännien puhdistuksia sun muita.

On ihanaa aloittaa viikonloppu omassa talossa. Leivinuuni on tänään lämmitetty, sen kupeessa on mukava istua kuuntelemassa hiljaisuutta. Laitan ohrapuuron sinne yöksi, niin on sitten aamuksi lämmintä. Koiraakaan ei tarvitse enää erikseen käyttää iltapissillä, kun voi vaan päästää ovesta (aidatulle) takapihalle. Huomenna lapset voi leikkiä omalla pihalla että saan siivoiltua rauhassa ennen kuin kaveri tulee kylään. Kiva kutsua vieraitakin kun on tilaa! Myöhemmin voin mennä pihalle jotain puuhastelemaan myös jos huvittaa, mutta ei ole pakko. Ehtii ne rännit putsata ensi viikonloppunakin, tai sitä seuraavana. Haravointi ei muuten ole mitenkään pakollista, ajoin tuossa yhtenä iltana ruohonleikkurilla lehtiä pienemmäksi, meni puolisen tuntia. Mukavaa rentoa arkea, ei tämä mitenkään työläälle tunnu. Tottakai niitä muistettavia/hoidettavia asioita on enemmän kuin kerrostalossa, mutta ei ne nyt mitään sen ihmeempiä juttuja ole.

Vierailija
809/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmetteli, että onko nuohoojan tilaamisessa joku ylipääsemätön homma. No ei tietenkään. Omakotitalossa asuminen koostuu sadoista huvin pienistä hommista, joista pitää olla jäsentyneesti kärryillä. Ne kumuloituvat vaivaksi. Jos on akateemisissa hommissa ja tekee 10h päivässä töitä, ei ole itsellä energiaa omakotitalon vaatimaan metatyöhön. Ihan yhtä vähän vaivaa on vaikka tilata ilmalömpöpumpun huolto tietyin väliajoin. Helppo homma. Kuitenkin se meinaa helposti unohtua ja se pitää pitää mielessä. Sama ilmastointihormien putsaajan tilaus.  Itse täydennän opintojani mieluummin kuin teen tuollaista duunia. Ja asun siis omakotitalossa, mutta tajuan, että minun ei ole pakko. Odotan, että lapset muuttavat kotoa. 

Lapsiperheessä on niin paljon muistettavia asioita muutenkin, että ei tunnu missään joku nuohoojan tilaaminen kerran vuodessa. Senkin kun kirjoittaa kalenteriin valmiiksi niin ei tarvitse edes muistaa. Ei niitä hommia oikeasti niin paljoa ole. Eikä ne ole mitään ilmaista työtä, taloyhtiössä maksat jollekin siitä että kaikki tulee hoidetuksi. Ja niin voit maksaa omakotitalossakin, mutta jos ei huvita maksaa niin sitten voi tehdä itse ja säästää.

Vierailija
810/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloja ja myös mökkejä haukkuvat ainoastaan ihmiset, jotka niitä ei pysty hankkimaan.

Se suomalainen kateus.

Itse olen asunut kerrostaloissa, rivareissa ja nyt omakotitalossa. En vaihtaisi koskaan takaisin.

Taloon liittyviä askareita on todella vähän. Kesällä nurmikko ajetaan muutaman kerran, talvella lumenluonti, mutta täällä etelässä ei tarvitse joka talvi tehdä mitään.

Itse asunut tässä talossa 9 vuotta, kerran on korjattu pieni rikki mennyt asia ja kerran olen maalannut autotallin oven.

Tuolla asumistyylillä elätkin tikittävässä aikapommissa. Kerralla tuleekin sitten joskus kunnon paskaläjä niskaan.

Meilläkin kävi pieni vesivahinko, eikä vakuutus korvannut, koska korjauskustannukset jäivät alle omavastuun.

Faijani omakotitalossa kävi hemmetin iso ja vakuutusyhtiö maksoi kaiken. Tuli kuitattua faijan ja faijan naapureittenkin vakuutusmaksut kerralla. Oli vakuutusukkelilla harmaa naama, kun luin sille vakuutusopparia ääneen, ei edes yrittänyt kieltäytyä, tuumasi,että maksettava on.

Jaa, tutuilla on iso vesivahinko, sitä ei korvata koska ei ollut kylppärissä kosteuseristeitä, kämppä sen ikäinen, noin 30 vuotta vanha.

Vierailija
811/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilasit sitten tämänkin ketjun. Kiitos ja hei.

Onko sulla sähkölämmitteinen talo ja saatko sellaisen vielä perinnöksikin. Sähkön hinta nousee paljon, ei niitä kukaan halua ostaa.

Milläs se sinun talosi lämpiää? Pierulla vai?

Voi voi onko sulla sähkölämmitteinen asunto, sähkön hinta nousee paljon tänä talvena, telkkarissa oli, että pienituloiset ei saa alennusta, kuulemma sossutukia voi kysyä jos haluaa, niitä saa tietyin kriteerein.

Vierailija
812/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noiden ”ei siellä sen enempää hommaa ole ku kerrrostalossa ja kerran vuodessa putsataan rännit” kommentoijien talot on just niitä jotka päätyy aikanaan lehteen jonkun asuntokaupan yhteydessä kun tavara ei ollutkaan siinä kunnossa ku uskottiin.

Kaiken tekemisen lisäksi omakoti asuminen vaatii tietämystä ja järjenkäyttöä ihan sen asumisen kanssa. Tämän lisäksi silloin tälläin tarkastelua ja tutkimista. Typerästi asumalla saa pilalle talon ku talon.

Niin, mutta kun sen tietämyksen on kerran hankkinut ja osaa käyttää järkeään niin ei se mitenkään vaikeaa ole pitää taloaan kunnossa. Tarkastelua ja tutkimista tarvitsee tehdä nimen omaan silloin tällöin. Enemmän epäilen näiden "kaikki on niin raskasta ja vaikeaa" ihmisten talojen kuntoa, jos jo nuohoojan kutsuminen tuntuu työlle niin voi olla ettei kyky riitä siihen tietämyksen hankkimiseen ja järkevään asumiseen.

Vierailija
813/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan riippuu siitä, minkälainen se omakotitalo on.

Varmasti on paljon tekemistä, jos ostaa ison vanhan talon ja kunnostaa sitä seuraavat 15 vuotta. Ja jos haluaa ison pihan, jossa oltava tasainen nurmikenttä, paljon lehtipuita, runsaita kukkaistutuksia, laatoitettuja polkuja, marjapensaita jne.

Jos haluaa lämmittää talonsa puilla, totta kai se teettää enemmän töitä kuin jos laitat vaikka maalämmön.

Kymmenen huonetta vaatii paljon enemmän siivottavaa kuin pienempi huoneluku.

Jos haluaa uima-altaan, niin siinä on työtä sitten.

Kuka maalaa taloaan vuoden välein? Ei kukaan. Rännit putsataan kerran vuodessa.

Sekin riippuu talosta, onko siinä lumitöitä paljon vai vähän. Ja myös lumisuudesta. Eikä lumitöitä tehdä kuin talvella.

Ei normaalia omakotitaloa koko ajan remontoida.

Vierailija
814/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla se on kerros- ja rivitalon kanssa. Jos et osuuttasi hoida ja kämmi tuleen, yhtiöllä on oikeus kieltäytyä osallistumasta korjaukseen, usein yhtiö kyllä teettää korjauksen mutta osakas maksaa. Esim. vesivahinko osakkaan aiheuttamana.

Niin ja jos vuokralainen soittaa terveystarkastajan tekemään mittauksia ja jotain löytyy niin kalliiksi tulee omistajalle. Homeista asuntoa ei saa vuokrata.

Vierailija
815/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se suomalainen kateus.

Jaa, tutuilla on iso vesivahinko, sitä ei korvata koska ei ollut kylppärissä kosteuseristeitä, kämppä sen ikäinen, noin 30 vuotta vanha.

Luuletko että se vakuutus olisi sen enempää korvannut taloyhtiössäkään? Eipä olisi korvannut, mutta yhtiön muut asukkaat olisi joutunut maksumieheksi kun yksi urpo ei ole pihiyksissään pitänyt kämpästään huolta. Omakotitalossa vastaat sentään vain omista hölmöilyistäsi.

Vierailija
816/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se suomalainen kateus.

Vakuutukset ei korvaa vanhoja kylppäreitä, putkia eikä kattoja.

Vierailija
817/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se suomalainen kateus.

Luuletko että se vakuutus olisi sen enempää korvannut taloyhtiössäkään? Eipä olisi korvannut, mutta yhtiön muut asukkaat olisi joutunut maksumieheksi kun yksi urpo ei ole pihiyksissään pitänyt kämpästään huolta. Omakotitalossa vastaat sentään vain omista hölmöilyistäsi.

Joo, tosin on valesokkelitaloja ja osa remontoi rintamamiestalon piloille esim. purkaa sivuvintit yläkerrasta, tekee lisäsiiven, rakentaa jälkikäteen saunan kellarikerrokseen tai laittaa lasikuitutapetit.

Vierailija
818/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talo on pari vuotta vanha, ei ole paljoa tekemistä, mutta jos se on parikymmentä vuotta vanha, alkaa kaikki olla uusilla (hanat, wc-pytyt, kodinkoneet, ovet ...)

Vierailija
819/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

omakotitalossa on eniten hommaa siinä, kun jatkuvasti pitää panna jotain putkimiestä, sähkömiestä, postinkantajaa, mittarinlukijaa, maalaria, ikkunamyyjää jne

Ai panetko etäluettavan mittarin lukijaa? Miten se onnistuu?

Soitat sille ja sovit asiasta, ei varmaan iso homma.

Vierailija
820/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se suomalainen kateus.

Joo, tosin on valesokkelitaloja ja osa remontoi rintamamiestalon piloille esim. purkaa sivuvintit yläkerrasta, tekee lisäsiiven, rakentaa jälkikäteen saunan kellarikerrokseen tai laittaa lasikuitutapetit.

No se on just sitä omaa hölmöilyä sitten jos menee noin tekemään tai ostamaan pilatun talon. Valesokkeleita on muuten myös taloyhtiöissä, eikä ne niissä sen parempia ole.