Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!

Vierailija
04.10.2018 |

Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?

Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅

Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊

T. Kerrostalossa kasvanut

Kommentit (1129)

Vierailija
781/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih.

Vierailija
782/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asukkaat määräävät itse miten eletään ja mitä tehdään, kerrostalossa naapurit ja isännöinti.

Omakotitalossa työn voi tehdä itse tai maksaa tekijälle, kerrostalossa vain maksaa. Kerrostalossa maksat myös naapureittesi tekemisistä, jos vesivahinko tapahtuu ylhäällä ja kastelee talon, kaikki maksavat. Samoin kun uusit putket omakotitalossa, maksat vain omistasi, kerrostalossa maksat myös naapureittesi kuluja.

Omakotitalossa voit päättää, että aamulla nukut kun nukuttaa, kerrostotalossa lumisateen jälkeen tulee pihalle aura kolistelemaan, usein jopa aamuyöstä, kukaan ei kysy nukuttaisiko sinua vielä.

Omakotitalossa haistelet vain omia hajujasi, kerrostalossa kaikkien lähinaapureittesi.

Omakotitalossa ei tarvitse kuunnella kuin omat ja perheesi mölinät, kerrostalossa omiesi lisäksi lähinaapureittesi ja porraskuilut.

Ja juu, omakotitalossa joutuu haravoimaan paitsi ettei tarvitse kun on edullisempaa ajaa keväällä leikkurilla hienoksi roskat, lannoittavat nurmikon, ja huom. omakotitalossa sinulla on nurmikko!

Valitettavasti tuo kääntyy myös toisinpäin, omakotiasuja maksaa huomattavasti enemmän talon vaatimista perusparannuksista kuin kerrostaloasuja, jossa urakka jakaantuu monelle maksajalle. Uudessa omakotitalossa asuminen on verrattain edullista, mutta muutapa vaikka alkuperäiskuntoiseen 70/80-luvun taloon niin kohta saa maksaa yhden uuden talon verran salaoja, katto, ikkuna, kylpyhuone, sähkö, putki, viemäri, lämmityslaite ym. remonteista.

Okt on minunkin mielestäni mukavin asuinmuoto, mutta on se keskimäärin myös työläin ja kallein, sitä ei voi kiistää.

Vierailija
784/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli, että onko nuohoojan tilaamisessa joku ylipääsemätön homma. No ei tietenkään. Omakotitalossa asuminen koostuu sadoista huvin pienistä hommista, joista pitää olla jäsentyneesti kärryillä. Ne kumuloituvat vaivaksi. Jos on akateemisissa hommissa ja tekee 10h päivässä töitä, ei ole itsellä energiaa omakotitalon vaatimaan metatyöhön. Ihan yhtä vähän vaivaa on vaikka tilata ilmalömpöpumpun huolto tietyin väliajoin. Helppo homma. Kuitenkin se meinaa helposti unohtua ja se pitää pitää mielessä. Sama ilmastointihormien putsaajan tilaus.  Itse täydennän opintojani mieluummin kuin teen tuollaista duunia. Ja asun siis omakotitalossa, mutta tajuan, että minun ei ole pakko. Odotan, että lapset muuttavat kotoa. 

Vierailija
785/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työleiri kiinnosta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä muuttaisi ikinä omakotitaloon, on meinaan sellainen työleiri. Ihana aloittaa työviikon jälkeen viikonloppu, kun tietää, että saa viettää omaa laatuaikaa ilman että tarvitsee huhkia mitään lehtienharavointeja, räystäsrännien puhdistuksia sun muita.

No rännithän pitääkin tyhjentää ehdottomasti joka viikonloppu. Toisille sekin on laatuaikaa, että saa puuhastella. Itse en taas jaksaisi yhtään istua vaan jossain sohvalla viikonloppuja.

Niin no, toki jos tuon raatamisen kokee laatuaikana. Itse koen sen lähinnä palkattomana työnä, joka on pois kaikesta muusta vapaa-ajasta. Ei tarvitse istua missään sohvalla, mutta tuo omakotitalon työleiri on vain ärsyttävä. Jos haluat vaikka lähteä käymään jossain pikku reissussa tms, niin aina saat ajatella, että ai niin, ku se ja se pitäisi kotonakin tehdä.

No kaltaisesi tyytyy sitten asumaan kerrostalokolhoosissa vierekkäin ja päällekkäin. Kuunnellen mölinää, haistellen erilaisia käryjä ja savuja ja sääntöjä noudattaen. Minulle tuommoinen olisi maanpäällinen helvetti. Kun kavereilla kerrostaloissa vierailen, yöllä valvon ja kuuntelen kun aina on joku mölinä jossakin. Omasta rauhasta ja hiljaisuudesta olemme mieheni kanssa valmiita kerran vuodessa puhdistamaan kourut ja tekemään mönkijään etulevyllä lumityöt pari kolme kertaa/talvi,, haravoida ei tarvitse kun ajelee päältäajettavalla lehdet joko silpuksi tai pois. Meillä on kaksi mökkiäkin, eikä haittaa yhtään niittenkään työt.

😂

Kaverisi kuuluvatkin sellaiseen sosiaaliluokkaan, että joutuvat elämään kyseisenlaisissa alhaisen tason kolhooseissa. Itse olen asunut tässä suht uudessa ja kalliin alueen kerrostalossa kohta viisi vuotta ja täällä ei kuulu koskaan naapureista mitään. Usein tuntuu, että asuu yksin. Lisäksi talo on rakennettu paikalleen valamalla, eikä ole käytetty kaikuvia ontelolaattoja kerrosten välillä kuten monissa kerrostaloissa on. Tässä talossa ei myöskään ole yksiöitä ja vuokralaisia on ehkä yhdessä tai kahdessa asunnossa ja nekin vuokrat ovat niin kalliita, ettei ole perseaukisimmilla varaa.

Katsos omilla valinnoilla, ottamalla asioista selvää ja rahalla saa laatua. Minun kerrostalo-osakkeen hinnalla ostaisi lähikunnasta ainakin kolme jotain 80-luvulla rakennettua omakotitaloa.

Jos on slummissa käynyt, ei paremmasta tiedä. Laadukkaissa taloissa ei tosiaan kukaan huuda yötä myöten. Tässä asunnossa en ole valvonut yhtään yötä ja niitä on takana jotain 3000+.

Kaupunki rakentaa säännöllisesti upo uusia vuokrakerrostaloja ja 1970-luvulla rakennetussa vuokrakerrostalossa on jo 3 kertaa tehty keittiöremontti eli uudet keittiökaapit vaihdettu.

No jo on hienoa. 50 vuoden aikana kolmet kaapit.

Osalla eläkeläisistä saattaa olla tosi vanhoja keittiökaappeja, yksi putkiremonttimies joskus ihmetteli. Suomalaiset on aika köyhiä.

Vanhat kaapit saattavat olla aivan hyvät ja siistit.Eläkeläinen saattaa olla rikas siksi,ettei ostele mitään turhaan.

Mitä järkeä on olla rikas, jos on ruma koti.

Vierailija
786/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työleiri kiinnosta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä muuttaisi ikinä omakotitaloon, on meinaan sellainen työleiri. Ihana aloittaa työviikon jälkeen viikonloppu, kun tietää, että saa viettää omaa laatuaikaa ilman että tarvitsee huhkia mitään lehtienharavointeja, räystäsrännien puhdistuksia sun muita.

No rännithän pitääkin tyhjentää ehdottomasti joka viikonloppu. Toisille sekin on laatuaikaa, että saa puuhastella. Itse en taas jaksaisi yhtään istua vaan jossain sohvalla viikonloppuja.

Niin no, toki jos tuon raatamisen kokee laatuaikana. Itse koen sen lähinnä palkattomana työnä, joka on pois kaikesta muusta vapaa-ajasta. Ei tarvitse istua missään sohvalla, mutta tuo omakotitalon työleiri on vain ärsyttävä. Jos haluat vaikka lähteä käymään jossain pikku reissussa tms, niin aina saat ajatella, että ai niin, ku se ja se pitäisi kotonakin tehdä.

No kaltaisesi tyytyy sitten asumaan kerrostalokolhoosissa vierekkäin ja päällekkäin. Kuunnellen mölinää, haistellen erilaisia käryjä ja savuja ja sääntöjä noudattaen. Minulle tuommoinen olisi maanpäällinen helvetti. Kun kavereilla kerrostaloissa vierailen, yöllä valvon ja kuuntelen kun aina on joku mölinä jossakin. Omasta rauhasta ja hiljaisuudesta olemme mieheni kanssa valmiita kerran vuodessa puhdistamaan kourut ja tekemään mönkijään etulevyllä lumityöt pari kolme kertaa/talvi,, haravoida ei tarvitse kun ajelee päältäajettavalla lehdet joko silpuksi tai pois. Meillä on kaksi mökkiäkin, eikä haittaa yhtään niittenkään työt.

😂

Kaverisi kuuluvatkin sellaiseen sosiaaliluokkaan, että joutuvat elämään kyseisenlaisissa alhaisen tason kolhooseissa. Itse olen asunut tässä suht uudessa ja kalliin alueen kerrostalossa kohta viisi vuotta ja täällä ei kuulu koskaan naapureista mitään. Usein tuntuu, että asuu yksin. Lisäksi talo on rakennettu paikalleen valamalla, eikä ole käytetty kaikuvia ontelolaattoja kerrosten välillä kuten monissa kerrostaloissa on. Tässä talossa ei myöskään ole yksiöitä ja vuokralaisia on ehkä yhdessä tai kahdessa asunnossa ja nekin vuokrat ovat niin kalliita, ettei ole perseaukisimmilla varaa.

Katsos omilla valinnoilla, ottamalla asioista selvää ja rahalla saa laatua. Minun kerrostalo-osakkeen hinnalla ostaisi lähikunnasta ainakin kolme jotain 80-luvulla rakennettua omakotitaloa.

Jos on slummissa käynyt, ei paremmasta tiedä. Laadukkaissa taloissa ei tosiaan kukaan huuda yötä myöten. Tässä asunnossa en ole valvonut yhtään yötä ja niitä on takana jotain 3000+.

Kaupunki rakentaa säännöllisesti upo uusia vuokrakerrostaloja ja 1970-luvulla rakennetussa vuokrakerrostalossa on jo 3 kertaa tehty keittiöremontti eli uudet keittiökaapit vaihdettu.

No jo on hienoa. 50 vuoden aikana kolmet kaapit.

Osalla eläkeläisistä saattaa olla tosi vanhoja keittiökaappeja, yksi putkiremonttimies joskus ihmetteli. Suomalaiset on aika köyhiä.

Vanhat kaapit saattavat olla aivan hyvät ja siistit.Eläkeläinen saattaa olla rikas siksi,ettei ostele mitään turhaan.

Mitä järkeä on olla rikas, jos on ruma koti.

Ja kannattaa ajatella sitä aikuista lasta, jolla on tulevaisuudessa 2 asuntoa, tulee kalliiksi remontoida 2 asuntoa.

Vierailija
787/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät koe rumuutta ympärillään ongelmana. Jos ei koe, elämä tulee halvaksi. Itse olen sitä linjaa, että tuon huoneeseen mielellään vain patjan, jos vaihtoehtona ovat karmivat huonekalut. En pysty elämään rumuudessa, koska koen sen tavallaan  stressaavana "taustahälynä". Olen ajatellut, että olisi ihanaa, että tuo ominaisuus ei olisi niin korostunut minussa. Kun katson huonekalukataloogia, silmäni hakeutuvat AINA kaikista kalleimpiin design-tuotteisiin. 

Vierailija
788/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sovittu nuohoojan kanssa, että käy joka vuosi samaan aikaan. Laittaa ilmoituksen postilaatikkoon joitakin päiviä ennen kuin tulee. Helppoa, vai mitä.

Vierailija
789/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmetteli, että onko nuohoojan tilaamisessa joku ylipääsemätön homma. No ei tietenkään. Omakotitalossa asuminen koostuu sadoista huvin pienistä hommista, joista pitää olla jäsentyneesti kärryillä. Ne kumuloituvat vaivaksi. Jos on akateemisissa hommissa ja tekee 10h päivässä töitä, ei ole itsellä energiaa omakotitalon vaatimaan metatyöhön. Ihan yhtä vähän vaivaa on vaikka tilata ilmalömpöpumpun huolto tietyin väliajoin. Helppo homma. Kuitenkin se meinaa helposti unohtua ja se pitää pitää mielessä. Sama ilmastointihormien putsaajan tilaus.  Itse täydennän opintojani mieluummin kuin teen tuollaista duunia. Ja asun siis omakotitalossa, mutta tajuan, että minun ei ole pakko. Odotan, että lapset muuttavat kotoa. 

Tämä. Asun rivitalossa jossa kaiken lumenluonnista hiekoittamiseen ja piha-alueiden siistimiseen hoitaa huoltoyhtiö. Oman aidatun pihan päällystön suurilta osin terassilla, ettei tarvi nurmeakaan ajaa. Ei tarvi siis tehdä käytännössä mitään, koskaan.

Silti huomaan että ärsyttää, kun postiluukkuun oli tullut ilmoitus jostain ilmastointilaitteen suodattimien vaihdosta ja pitäisi jaksaa ilmoittaa huoltomiehille, milloin on sopivaa tulla.

Vierailija
790/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää ikinä omakotitaloon. 20 vuotta riitti. Nyt onnellinen kerrostalossa. Joskus aikoinaan piti tehdä kolmet lumityöt samana ehtoona että mies pääsi ajamaan pihaan. Ja kaikki muut päälle. Vakuutusten ehdot ovat muuten niin tulkittavat nykyisin, että käytännössä olet itse vastuussa kaikesta. Esimerkki pihalla kasvava puu. Mieti: jos/kun se kaatuu johonkin, asia ei korvattavuudeltaan ole ollenkaan selvä. Voit joutua maksajaksi. Itsellä ei ole onneksi käynyt näin, mutta sivusta seuranneena tiedän. Ruohonleikkuu, pensasaidan leikkuu, katon kunto, salaojien toimivuus, nuohoojan tilaus (katokin että olet itse paikalla kun hän suvaitsee tulla), jne. Voi kuulkaa tää lista ei lopu....

Vierailija
791/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asukkaat määräävät itse miten eletään ja mitä tehdään, kerrostalossa naapurit ja isännöinti.

Omakotitalossa työn voi tehdä itse tai maksaa tekijälle, kerrostalossa vain maksaa. Kerrostalossa maksat myös naapureittesi tekemisistä, jos vesivahinko tapahtuu ylhäällä ja kastelee talon, kaikki maksavat. Samoin kun uusit putket omakotitalossa, maksat vain omistasi, kerrostalossa maksat myös naapureittesi kuluja.

Omakotitalossa voit päättää, että aamulla nukut kun nukuttaa, kerrostotalossa lumisateen jälkeen tulee pihalle aura kolistelemaan, usein jopa aamuyöstä, kukaan ei kysy nukuttaisiko sinua vielä.

Omakotitalossa haistelet vain omia hajujasi, kerrostalossa kaikkien lähinaapureittesi.

Omakotitalossa ei tarvitse kuunnella kuin omat ja perheesi mölinät, kerrostalossa omiesi lisäksi lähinaapureittesi ja porraskuilut.

Ja juu, omakotitalossa joutuu haravoimaan paitsi ettei tarvitse kun on edullisempaa ajaa keväällä leikkurilla hienoksi roskat, lannoittavat nurmikon, ja huom. omakotitalossa sinulla on nurmikko!

Valitettavasti tuo kääntyy myös toisinpäin, omakotiasuja maksaa huomattavasti enemmän talon vaatimista perusparannuksista kuin kerrostaloasuja, jossa urakka jakaantuu monelle maksajalle. Uudessa omakotitalossa asuminen on verrattain edullista, mutta muutapa vaikka alkuperäiskuntoiseen 70/80-luvun taloon niin kohta saa maksaa yhden uuden talon verran salaoja, katto, ikkuna, kylpyhuone, sähkö, putki, viemäri, lämmityslaite ym. remonteista.

Okt on minunkin mielestäni mukavin asuinmuoto, mutta on se keskimäärin myös työläin ja kallein, sitä ei voi kiistää.

No ei noista niin paljoa tule ettei yhden kerrostalon putkiremontilla tekis.

Vierailija
792/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitäppä sitten miksi 58m2 kaksion putkiremppa maksaa kerrostalossa 67k€ mutta 200m2 okt:ssa vain 32k€? Kumpi olikaan vähemmän?

Vierailija
793/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisille asiat on vaan vaikeampia kuin toisille. Olisit opiskellut kerralla niin ei tarttis enää opiskella.

Vierailija
794/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, kerrostalon kattopinta-ala on moninkertainen omakotitaloon ja telineet sun muut vermeet maksaa aivan saattanasti. Talomme katto uusittiin päivässä, mitenpä luulet kerrostalossa onnistuvan? Ja mietipäs montako ukkoa katolla pitää olla, meillä oli kaksi. Talon vesijohdot uusii muutamassa päivässä, entäpä kerrostalon, oletko koskaan tutustunut kerrostalon putkiremonttiin, suosittelen, ette jatkossa nolaa itseäsi yhtä typerästi. Omakotitalon lattioiden avaaminen putkiremppaa varten on höyhekenkevyttä hommaa verrattuna betonikuution vastaavaan.

Vierailija
795/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitäppä sitten miksi 58m2 kaksion putkiremppa maksaa kerrostalossa 67k€ mutta 200m2 okt:ssa vain 32k€? Kumpi olikaan vähemmän?

Kukaan kuka tutuista on tehnyt putkirempan omakotitaloon ei ole maksanut siitä 5000€ enempää.

Vierailija
796/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät koe rumuutta ympärillään ongelmana. Jos ei koe, elämä tulee halvaksi. Itse olen sitä linjaa, että tuon huoneeseen mielellään vain patjan, jos vaihtoehtona ovat karmivat huonekalut. En pysty elämään rumuudessa, koska koen sen tavallaan  stressaavana "taustahälynä". Olen ajatellut, että olisi ihanaa, että tuo ominaisuus ei olisi niin korostunut minussa. Kun katson huonekalukataloogia, silmäni hakeutuvat AINA kaikista kalleimpiin design-tuotteisiin. 

Hinta ja designerin nimi ei takaa tyyliä eikä laatua.

Esimerkkinä vaikka himoittu tuplakupla - materiaalin hinta parikymppiä (huonoa muovia) ja designhullut maksaa 250-1200€ 😂

Vierailija
797/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan kuka tutuista on tehnyt putkirempan omakotitaloon ei ole maksanut siitä 5000€ enempää.

Vielä parempi eli alle 10% siitä mitä kerrostalossa

Vierailija
798/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilasit sitten tämänkin ketjun. Kiitos ja hei.

Onko sulla sähkölämmitteinen talo ja saatko sellaisen vielä perinnöksikin. Sähkön hinta nousee paljon, ei niitä kukaan halua ostaa.

Monen kannattaa jo miettiä miten sisustaa perintöasunnon, kun niitä ei saa myytyä eikä vuokrattua. Jos on töissä kaupan alalla tai palvelualalla niin kannattaa varautua, että työpaikkakin loppuu.

Just mietin miten ihmeessä saan myytyä vanhempien kivitalon Pakilasta. Joudunkohan tinkimään? Välittäjä ehdotti miljoonaa hinnaksi. Rumat huonekalut ei kuulemma haittaa kun on designia

Vierailija
799/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloja ja myös mökkejä haukkuvat ainoastaan ihmiset, jotka niitä ei pysty hankkimaan.

Se suomalainen kateus.

Itse olen asunut kerrostaloissa, rivareissa ja nyt omakotitalossa. En vaihtaisi koskaan takaisin.

Taloon liittyviä askareita on todella vähän. Kesällä nurmikko ajetaan muutaman kerran, talvella lumenluonti, mutta täällä etelässä ei tarvitse joka talvi tehdä mitään.

Itse asunut tässä talossa 9 vuotta, kerran on korjattu pieni rikki mennyt asia ja kerran olen maalannut autotallin oven.

Jos joku arvostelee, kysy miten hän asuu? Siinä jo vastaus.

Tuolla asumistyylillä elätkin tikittävässä aikapommissa. Kerralla tuleekin sitten joskus kunnon paskaläjä niskaan.

Tutuilla on omakotitalossa vesivahinko, vakuutus ei korvannut.

Meilläkin kävi pieni vesivahinko, eikä vakuutus korvannut, koska korjauskustannukset jäivät alle omavastuun.

Vierailija
800/1129 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden ”ei siellä sen enempää hommaa ole ku kerrrostalossa ja kerran vuodessa putsataan rännit” kommentoijien talot on just niitä jotka päätyy aikanaan lehteen jonkun asuntokaupan yhteydessä kun tavara ei ollutkaan siinä kunnossa ku uskottiin.

Kaiken tekemisen lisäksi omakoti asuminen vaatii tietämystä ja järjenkäyttöä ihan sen asumisen kanssa. Tämän lisäksi silloin tälläin tarkastelua ja tutkimista. Typerästi asumalla saa pilalle talon ku talon.

Ei se vaan kaikille sovi vaikka monet siitä haaveilee..