"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!
Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?
Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅
Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊
T. Kerrostalossa kasvanut
Kommentit (1129)
Vierailija kirjoitti:
No onko jossain edes lämminvesivaraajaa ja ilmanvaihtokonetta ja jokin lämmityslaite?
Siivoamista on ollut vähän enemmän kuin entisessä kerrostaloasunnossa myös sen takia, että tulee enemmän liikuttua sisään ja ulos ja rapaa kertyy eteiseen sitä myöten jkv enemmän kuin kerrostalossa kertyi.
Ööh...no meiltä löytyy vesivaraaja, ilmanvaihtokone, ilmalämpöpumput ja kattolämmitys sähköllä ja uskon että aika monelta muultakin.
Hupaisa ketju.
Meillä on talossa tekninen tila, mutta ei siellä mitään siivottavaa ole, kun ei siellä käydä muutama kerta vuodessa tarkistamassa että pattereissa riittää paine. Kattilan putsaa nuohooja parin kympin hintaan vuosittain. Ei tilaa tarvitse siivota, kun ei sinne mitään romua raahatakaan.
Jäteastian ja kompostorin huolto. Moni homma vähän likaistakin ja sisään kulkeutuu ruohosilppua sun muuta vaatteisiin tarttunutta, joten hiukan enemmän siivousta ja pyykkäystä tulee kuin tuli aikaisemmin kun asuin kerrostalossa. Pieniä puroja monenlaisia...
Puun ajossa autokin tuppaa roskaantumaan eri lailla kuin pelkästään toimistoon tai kauppaan ajellessa. Siitäkin pikkuisen useamlin siivoustarvetta tulee.
Osa osaa tehdä itse remontteja, osa ei. Isommissa remonteissa, kuten putki-, katto-, vesikouru-, salaojaremonteissa tai ulkomaalauksessa taloyhtiö kai huolehtii remontin kilpailuttamisesta ym tarvittavista järjestelyistä, mutta pientalossa asukas joko tilaa tekijän randomisti tai huolehtii kilpailuttamisesta ja tekijän valinnasta itse. Itse en ole vaivautunut kilpailuttamaan, laiska kun olen, vaan olen vaan tilannut jonkun tekemään. Voi olla, että olen sen takia sitten kaivellut kuvetta vastaavasti vähän enemmän. Tekijän aiempien töiden tuloksista ja työn laadustakaan ei välttämättä aina niin helppoa selvittää etukäteen. Teettäessä sitten näkee, miten homma keneltäkin yrittäjältä hoituu. Varmaankin tässäkin pieni vaivannäkö kannattaisi
Kysyjä kai halusi tietää mitä kaikkea omakotitalossa on sellaista mitä kerrostalossa ei ole. Harvemmissa kerrostaloasunnoissa kai tarvii teknistä tilaa siivota edes yhtä kertaa vuodessa, niin onko väärin mainita että semmoinenkin voi omakotitalossa olla. Ei kai saa realistista käsitystä minkä verran kotityöt voisi lisääntyä jos muuttaa omakotitaloon, jos sanotaan vaan ettei ole yhtään mitään. Pieniä hommia sinänsä, mutta ehkä niistä silti kertyy parikin tuntia kotitöitä enemmän kuin kerrostaloasukilla, vai eikö teillä tosiaankaan ole yhtään mitään ylimääräistä huolehdittavaa kerrostalo-osakkeeseen verrattuna? Onko omakotitalon työt siis vain ja ainoastaan pelkkä myytti?
Vierailija kirjoitti:
Jäteastian ja kompostorin huolto. Moni homma vähän likaistakin ja sisään kulkeutuu ruohosilppua sun muuta vaatteisiin tarttunutta, joten hiukan enemmän siivousta ja pyykkäystä tulee kuin tuli aikaisemmin kun asuin kerrostalossa. Pieniä puroja monenlaisia...
Puun ajossa autokin tuppaa roskaantumaan eri lailla kuin pelkästään toimistoon tai kauppaan ajellessa. Siitäkin pikkuisen useamlin siivoustarvetta tulee.
Kompostoria ei tarvitse olla, ja jäteastiat hoitaa se firma joka hoitaa tyhjennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Puunajossa? Teettekö te jotain puutavarankuljetusbisnestä? Itse en ole kyllä koskaan autollani puita kuskannut, en kerrostalossa asuessani, enkä nyt 20 vuotta omakotitalossakaan asuessani.
Vierailija kirjoitti:
Kysyjä kai halusi tietää mitä kaikkea omakotitalossa on sellaista mitä kerrostalossa ei ole. Harvemmissa kerrostaloasunnoissa kai tarvii teknistä tilaa siivota edes yhtä kertaa vuodessa, niin onko väärin mainita että semmoinenkin voi omakotitalossa olla. Ei kai saa realistista käsitystä minkä verran kotityöt voisi lisääntyä jos muuttaa omakotitaloon, jos sanotaan vaan ettei ole yhtään mitään. Pieniä hommia sinänsä, mutta ehkä niistä silti kertyy parikin tuntia kotitöitä enemmän kuin kerrostaloasukilla, vai eikö teillä tosiaankaan ole yhtään mitään ylimääräistä huolehdittavaa kerrostalo-osakkeeseen verrattuna? Onko omakotitalon työt siis vain ja ainoastaan pelkkä myytti?
No hän varmaan halusi tietää ihan oikeita hommia. Jos nyt joku sieltä teknisestä tilasta kerran vuodessa jaloissaan kantautuneet hiekat lakaisee sieltä poistuessaan, niin ei kai tuollaista kerran vuodessa tapahtuvaa minuutin "hommaa" voi minään hommana pitää. Kyllähän joku teknisen tilan siivoaminen on niin keksimällä keksitty homma kun vaan olla voi. Pääsääntöisestihä siellä ei käydä juuri lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Okt on loputon työleiri ja elämäntapa. Sopii perheelliselle , jos molemmat ovat kiinnostuneita puuhailusta ja käsillä tekemisestä. Hankalaa ja kallista on joka risaukseen hommata ulkopuolinen esim lumenkolaaja, puutarhuri, rännien tyhjentäjä, siivooja, ikkunanpesijä, lukkoseppä, sähkömies hankalien lamppujen vaihtoon, putkimies avaamaan tukkeutuneet putket jne. Tuossa nyt ensi hätään ne, jotka ovat meillä käyneet, kun miestä ei kiinnosta emnekä kumpikaan osaa. En suosittele.
On tosiaan hemmentin hankalaa ja kallista. Itse aikoinaan toistakymmentä vuotta sitten sovin yksityistiemme auraajan kanssa, että vetäisee siinä samalla tietä auratessaan minunkin 100 metriä pitkän pihatienpätkän. Sen jälkeen en koskaan ole sopinut yhtään mitään, vaan hän on aina auratessaan samalla myös minun tiepätkäni vetänyt. Keväällä sitten olen hänelle sen muutaman kympin maksanut, mitä on suostunut ottamaan. Vakkarihommiin tehdään tietenkin vain kerran soppari joka jatkuu, kunnes sen itse katkaiset ja yksittäisiin hommiin sitten tietenkin soitetaan tekijä erikseen, joka nyt ei kummoinen vaiva ole. Tosin jos ei edes lamppujen vaihto, ikkunanpesu, tai siivoaminen itseltä taitu, niin sitten kannattaa muuttaa hotelliin, nuo jobit kun on edessä myös kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on maalämpö, joten ei tarvita sitä nuohoojaa! Niin kuin se nyt kovakin vaiva sitten olisi, voi hyvät hyssykät.
Tekemistä on sen verran kun haluat tehdä. Sisähommat nyt vastaa sitä samaa mitä kerrostalossakin, on sielläkin tehtävä remonttia ja vaihdeltava hanoja ymv. Remonttihommat nyt ei todellakaan osu joka vuodelle, meillä tehty viimeks 10 v. sitten jotain. Ei ole lämmitettäviä uuneja, on lattialämmitys.
Tavallisessa arjessa nyt ei ylivoimaisen paljon tekemistä ole. Minä olen tänään vienyt pikkulinnuille ruokaa ja heitellyt variksille vanhat leivänpalat pihanurmikolle. Muuta en ole tehnyt.
Ööö, niin? Ja toiset haluaa tehdä enemmän, koska haluavat asumuksensa olevan heidän mielestään vihtyisän.
Vierailija kirjoitti:
Talon tekninen tila? Ei meillä sellaista ole.
Siis ette ole löytäneet talostanne mitään sellaista missä olisi pannu, joku lämmityslaitteiden säätö, sähkötaulu, mistä pääsisi käsiksi vesiputkiin, lämminvesivaraaja tms.?
Hurjaa.
Vai onks vaan niin että pikkurouva ei tiedä semmoista olevankaan kun "joku muu" hoitaa kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ette ole löytäneet talostanne mitään sellaista missä olisi pannu, joku lämmityslaitteiden säätö, sähkötaulu, mistä pääsisi käsiksi vesiputkiin, lämminvesivaraaja tms.?
Hurjaa.
Vai onks vaan niin että pikkurouva ei tiedä semmoista olevankaan kun "joku muu" hoitaa kaiken?
Meillä on sähkötaulu eteisessä, siellä on myös lämmityslaitteiden säädöt. Ei niitä varten todellakaan mitään omaa huonetta ole.
T. pikkurouva
Puutarha: ylimääräiset puut pois , läheltä rakennusta ja muutenkin. Koivut tukkivat salaojat.
Pensaita minimimäärä, kun leikkaat nurtsia ympärillä pyöriminen alkaa vituttaa. Tämän teet itse 99 prosenttisesti, lapsista ei ole apua, edes teineinä, uhkailuun menee yhtä paljon aikaa kuin siihen ,että leikkaisi itse. Jos on vähänkin tietä tontilla, pitää ostaa kunnollinen lumilinko, myös etelässä, jossa itse asun.
Varaudu seuraaviin kustannuksiin omistuksen aikana: kiinteistövero, vain kasvava kustannus. Remontit noin 3000 euroa vuosi,siis pitkässä juoksussa. Ainoa konsti on säästää kuluissa on lisäeristys, lämmitysmuodon vaihto ei koskaan maksa itseään takaisin. Tarkkaile kaupungin kaavoitus liikkeitä säännöllisesti. Kun teet remonttia arvioi aika ja kerro kolmella. Ja muista: vanha talo on just sellainen, vanha talo, rintamamies tai mikä muu tahansa. Rouvan visiot täytyy pitää kurissa, ne unohtuu ja vaihtuu. Jos jankkaa sitkeästi ,sitten voi tekaista, muuten toteutat kaksi visiota yhden sijaan. Jos liittyy puutarhaan, niin pyydä toteuttamaan ja maksamaan itse, kun sillä on paljon parempi silmä niihin hommiin. Usein tahtoo jäädä siihen.
Keskityt vain olennaiseen , vedet pois tontilta, lämmitys, katto jne. Omakotiasuminen on kivempaa, kuin kerrostalossa asuminen, varsinkin lasten kanssa tai jos on elikoita. Tässä nyt mitä tulee nopeesti mieleen.
Ai niin , osta mielummin remontoitu, kuin remontoitava, oikeusturvan takia ja elämänlaadun myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa.
Huh, voi hurja kun ei kaikissa taloissa teknistä tilaa ole eikä tarvitse olla! Tutustu vähän kuule eri talojen piirustuksiin! Meillä nuo kaikki löytyy kodihoitohuoneesta paitsi sähkötaulu joka on eteisessä (mittari talon ulkopuolella), hyvin ollaan pärjätty ja osattu lukea ja säätää mittareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on maalämpö, joten ei tarvita sitä nuohoojaa! Niin kuin se nyt kovakin vaiva sitten olisi, voi hyvät hyssykät.
Tekemistä on sen verran kun haluat tehdä. Sisähommat nyt vastaa sitä samaa mitä kerrostalossakin, on sielläkin tehtävä remonttia ja vaihdeltava hanoja ymv. Remonttihommat nyt ei todellakaan osu joka vuodelle, meillä tehty viimeks 10 v. sitten jotain. Ei ole lämmitettäviä uuneja, on lattialämmitys.
Tavallisessa arjessa nyt ei ylivoimaisen paljon tekemistä ole. Minä olen tänään vienyt pikkulinnuille ruokaa ja heitellyt variksille vanhat leivänpalat pihanurmikolle. Muuta en ole tehnyt.
Ööö, niin? Ja toiset haluaa tehdä enemmän, koska haluavat asumuksensa olevan heidän mielestään vihtyisän.
Ai pitääkö sen viihtyisyyden eteen KOKO AJAN tehdä jotain isompaa remonttia?
Meillä on viihtyisä koti ja talo. Ei meillä nyt sentään joka hetki tarvi jotain tehdä.
Jotkut ei kai sitten ole mihinkään tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa.
Talossa on neljässä huoneessa tulisija, lisänä muutama sähköpatteri ja pesutiloissa lattialämmitys. Ei mitään pannua muuta kuin paistinpannu ja kahvipannu. Lämminvesivaraaja on kodinhoitohuoneessa. Sähkötaulu on eteiskomerossa.
Oliko muuta vinoiltavaa?
Se on asennekysymys. Esim. ruuanlaittoa on kotona päivittäin monta kertaa, siihen menee tunteja. Samoin pyykinpesu yms siivous. Mutta eihän sitä laske tarkkaan, mitä noihin menee. Ne kuuluu elämään ja tuottaa tietynlaista tyydytystä, kun on saanut homman tehtyä.
Sama talohommissa. varsinkin haravointi on terapeuttista. Oman talon hoidosta saa tyydytystä. Ymmärrän kyllä, että ei sovi kaikille, kaikkia ei kiinnosta! Jotkut työt on kuitenkin tehtävä, jotta ei tule vesivahinkoja (rännien puhdistus, lämmitys). Mutta ehkä samalla summalla, kun kerrostalossa maksaa vastiketta, saa ostettua talkkaripalveluita omaankin taloon, jos ei nappaa itse tehdä.
Meillä mä tykkään kukkapenkkien hoidosta, ikkunanpesusta, siivouksesta. Mies taas nauttii ja rentoutuu, kun saa kaataa puita, tehdä halkoja, ajaa nurmikkoa.
Imuroida saa aika usein, kun on kissoja. Helteellä piti pihaa vähän kastella, robotti nykyään leikkaa nurmen. Eipä peruskotihommia kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa.
Lämminvesivaraaja ja ilmanvaihtokone voi olla kodinhoitohuoneessa ja sähkötaulu tuulikaapissa. Ei talossa välttämättä tarvi olla teknistä tilaa. Omassa talossa on, pidin sitä tärkeänä, sillä tulevaisuudessa sille voi olla tarvetta kun tulee jotain uusia talotekniikan ratkaisuja. Pölyiset ja likaiset huoltotoimet on myös mukavapi tehdä teknisessä tilassa, kuin kaakeloidussa kodinhoitohuoneessa puhtaiden pyykkien keskellä.
No onko jossain edes lämminvesivaraajaa ja ilmanvaihtokonetta ja jokin lämmityslaite?
Siivoamista on ollut vähän enemmän kuin entisessä kerrostaloasunnossa myös sen takia, että tulee enemmän liikuttua sisään ja ulos ja rapaa kertyy eteiseen sitä myöten jkv enemmän kuin kerrostalossa kertyi.