"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!
Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?
Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅
Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊
T. Kerrostalossa kasvanut
Kommentit (1129)
Työkaverille sähkölämmitteinen ok talo. Syksystä kevääseen joka aamu takkaan tuli ja sama juttu kun tulee töistä. Haisee vaatteet savulle usein. Ja se puun määrä mitä pitää roudata ja pinota, ei kiitos. Kaukolämpö on niin nannaa krs-talossa.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverille sähkölämmitteinen ok talo. Syksystä kevääseen joka aamu takkaan tuli ja sama juttu kun tulee töistä. Haisee vaatteet savulle usein. Ja se puun määrä mitä pitää roudata ja pinota, ei kiitos. Kaukolämpö on niin nannaa krs-talossa.
Ellei sitä puuta saa jostakin ilmaiseksi vaan pitää ostaa, niin puulämmitys ei laske lämmityskustannuksia. Taloon voi valita myös öljylämmityksen tai maalämmön.
Meillä on takassa tuli lähes joka ilta, koska tykätään pitää, ja saadaan puita ilmaiseksi. Kun on varaava takka, ei puuta paljoa kulu. Monella naapureista ei ole mitään tulisijaa ylipäätään, kaupungissa kun asumme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt työlistalla:
Marjapensaiden leikkaus
Haravointia saatanasti
Kaikkien mahdollisten syötävien kasvien aitaaminen
Koira aitauksen teko
Hiirien hävitystä
Pihapuun kaato ja haloiksi laitto
Kasvimaa talvikuntoon
Sisällä viemärien puhdistus
Märkätilaremontti
Keittiöremontti
Ikkunoiden tiivistys ja sisäruudun pesu
Lattioiden pesuMeinaatko että kerrostaloissa ja rivareissa ei pestä lattioita? Ei marjapensaita tarvitse edes leikata tai istuttaa ellei halua,, kasvimaa on ihan vapaaehtoinen, viemärit putsataan kerrostalossakin, samoin märkätilaremontti vasta hankala ja kallis kerrostalossa onkin. Uusi keittiökään ei tule itsestään kerrostalossa/rivarissa, ihan saman rempan vaatii. Ikkunoiden tiivistys ei sekään katso asumismuotoa. Koira ei ole pakollinen saati koiratarha, kissat hoitavat hiiret, pensaita ei ole pakko tai aidata, ja lehtien haravointia ei edes suositella.
Taitaa nyt jotakuta neukkukuutiossa harmittaa :)
Että mitä että? Otsikossa kysyttiin omakotitalo asuja arkea ja minä kerroin arkisen listani omakotitalo asujana. Pahoittelut että otit työlistani noin :( mikä on neukkukuutio?
Vierailija kirjoitti:
Pakollisia on hyvin vähän loppujen lopuksi. Sitten on niitä itse keksittyjä "pakollisia". Itse yksinkertaistin kaikki puutarhahommat, kun alkoi ketuttaa se jatkuva kitkeminen, haravointi yms. Laitoin kukkapenkit sileäksi ja kukat ruukkuihin, kasvimaa pois ja lavakaulukset tilalle. Kasvihuoneista maan peitin laatoilla ja maavaraisten penkkien tilalle laastipaljut. Suuri osa marjapensaista pois kun ei me tykätä syödä punaherukoita. Puolet nurtsista on tarkoituksella päästetty sammaloitumaan, ettei tarvitse leikata nurtsia niin paljon. Melkein kaikki koivut kaadettiin, vähemmän haravointia. Rikkaruohoista kitketään enää vaan ohdakkeet, varsinkin nurmikolta, muut saa kasvaa. Siinä oli puutarhan osuus. Oikeastaan näitäkään ei tarvitsisi välttämättä tehdä, jos ei haluaisi. Mikään pakko ei ole laittaa yhtään kukkaa, ei pitää kasvihuoneita tai lavakauluksiakaan, mutta kun se on mun harrastus.
Lumet pitää kolata silloin kun sitä taivaalta tulee, mutta ei siinä kauaa aikaa mene ja otan sen kuntoilun kannalta. On meitä kolme kolaamassa, niin että vuoropäivinä kun tekee niin ei siinä montaa kolakertaa talven aikana tule tehtyä. Rännit putsataan kun muistetaan, ei ole lehtipuita lähellä sotkemassa kattoa ja kouruja. Terassi öljytään parin vuoden välein, noin. Ei siihenkään mene kauaa aikaa.
Polttopuita haetaan kerran vuodessa ja nakellaan liiteriin, puolen tunnin homma. Nuohooja tulee kerran vuodessa oma-aloitteisesti, ei tarvitse erikseen tilata.
Kaukolämpö niin ei tarvitse huolehtia sen suuremmin lämmityksestä.
Joskus menee viikkoja, kuukausia, kun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin vaan olla ja asua. Sitten taas tulee jotain hommaa enemmän tai vähemmän. Remontit tekee alan ammattilaiset, itse vaan väistellään, ihan niin kuin muissakin asumismuodoissa joutuisi tekemään.
Olen asunut kerrostaloissa, rivareissa ja omakotitaloissa. En kyllä muuttaisi enää kerrostaloon tai rivariin.
Niin on erilaisia tilanteita kun on olosuhteita. Puoliso voi olla reissutyössä tai vaikka vähän saamaton tai molempia. Itsellä ei tosin tapana luetella tai valitella. Mutta esim meillä mä olen tehnyt melkein aina lumityöt ja muut vastaavat, mies on tähän saakka tehnyt ne ns hankalammat eli putsannut rännit jne. Kaikki maalaushommat kanssa minulla, ja kitkeminen ja useimmiten ruohonleikkuu. Puiden teko. En viitsi ostaa kun saa halvemmalla jos päivän pari paiskii hommia, esim yhden viikonlopun sille laittaa. Eli hakee/kaataa puut, pilkkoo, kantaa, pinoaa. Koitan keksiä millä helpottaa asioiden hoitoa (juurikin pihan yksinkertaistaminen, kukkapenkit veks, jne) ja olen vähän kasvanut siihen että asiat hoidetaan vaikka kiroillen eikä valiteta, oli tilanne mikä vain. Ehkä saan lapsista apuvoimaa jatkossa, toivotaan. Mukavia hommiahan ne useimmiten on, ainoastaan silloin tympäisee kun on ollut kipeänä, raskaana tai kiire ja joutuu vaikka kantaa puita tai kolata. Mutta silloin siihen vain menee enemmän aikaa. Joskus myös ihanat naapurit auttaneet.
Nokikolari meillä ilmoittaa että on alueella, postilaatikkoon tulee lappu, ja usein on ehdottanut päivän koska tulisi, että passaako. Siitä sitten soittelemaan jos ei sovi. Helppoa kuin mikä.
Mutta itse tehdään pienet korjaushommat ja sellaiset joissa normaalisti kerros- tai rivitalossa soitetaan huoltoyhtiöön. Tai itse hommataan korjaaja jos menee liian vaikeaksi. Ja sehän sitten aina maksaa. Eli suurin ero siinä jos haluat pitää omaisuudestasi huolen, kustannukset kertyvät eri tavalla usein. Mutta elämä on valintoja. Eikö. :)
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämpö on ihan samalla tavalla nannaa omakotitalossakin...
Okt on loputon työleiri ja elämäntapa. Sopii perheelliselle , jos molemmat ovat kiinnostuneita puuhailusta ja käsillä tekemisestä. Hankalaa ja kallista on joka risaukseen hommata ulkopuolinen esim lumenkolaaja, puutarhuri, rännien tyhjentäjä, siivooja, ikkunanpesijä, lukkoseppä, sähkömies hankalien lamppujen vaihtoon, putkimies avaamaan tukkeutuneet putket jne. Tuossa nyt ensi hätään ne, jotka ovat meillä käyneet, kun miestä ei kiinnosta emnekä kumpikaan osaa. En suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Okt on loputon työleiri ja elämäntapa. Sopii perheelliselle , jos molemmat ovat kiinnostuneita puuhailusta ja käsillä tekemisestä. Hankalaa ja kallista on joka risaukseen hommata ulkopuolinen esim lumenkolaaja, puutarhuri, rännien tyhjentäjä, siivooja, ikkunanpesijä, lukkoseppä, sähkömies hankalien lamppujen vaihtoon, putkimies avaamaan tukkeutuneet putket jne. Tuossa nyt ensi hätään ne, jotka ovat meillä käyneet, kun miestä ei kiinnosta emnekä kumpikaan osaa. En suosittele.
Miksi piti muuttaa omakotitaloon jos ei kiinnosta eikä osaa? Minkä ihmeen takia ihmiset ei uskalla elää omannäköistään elämää, ei täällä ole kukaan väittänytkään, että okt olisi kaikille paras ratkaisu? Ja miten pahoja ongelmia toiminnanohjauksessa / motivaatiossa voi olla, jos mikään mainituista hommista ei luonnistu? XD, sinäkö siellä taas? Mene jo nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
En tunne edes rivarissa asuvia ihmisiä, jotka joutuisivat hommaamaan kaikkiin noihin risauksiin ulkopuolista apua. Noin tyhmän ja saamattoman ihmisen pitäisi ehkä asua ennemmin laitoksessa kun omillaan.
Älä XD enää yritä.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö rivarissa asuvat hoida takapihojaan, siivoa kotejaan, pese ikkunoita? Eikö rivarissa putket mene ikinä tukkoon? Merkillistä.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverille sähkölämmitteinen ok talo. Syksystä kevääseen joka aamu takkaan tuli ja sama juttu kun tulee töistä. Haisee vaatteet savulle usein. Ja se puun määrä mitä pitää roudata ja pinota, ei kiitos. Kaukolämpö on niin nannaa krs-talossa.[/quote
Puulämmitys on harrastus, eikä edes halpa selainen jos on ostopuiden varassa.
Minkäänlaisille palkoille tuossa hommassa ei pääse, säästö sähkön kulutuksessa on pieni.
En ole lämmittänyt meidän varaavaa takaa edes joka vuosi.
Tiedän useamman pariskunnan, joille tuli ero kun ostivat ok-talon...
Vierailija kirjoitti:
Tiedän useamman pariskunnan, joille tuli ero kun ostivat ok-talon...
Minä en tunne yhtään.
Jos ostaa jonkin remontoijan unelman ja koittaa remontoida sitä itse eläen ikuisen remontin keskellä niin ymmärrän jos alkaa vanne päätä kiristämään.
Mutta se on täysin oma valinta.
Useimmiten ero johtuu ihan muista syistä kuin asumismuodosta.
Kuusiaidan leikkaamiseen meni sunnuntai. Kaikenlaista haravointia yms tietysti riittäisi joka päivälle, mutta en jaksa semmoisista juurikaan pingottaa. Kun metsässä asuu, niin saa metsältä näyttääkin.
Polttopuiden kantamista ja takan lämmitystä on harva se päivä, mutta puiden teko on hyvää liikuntaa. Helpommalla tietysti pääsee kun antaa ilmalämpöpumpun vain posottaa ja pistää patterit päälle.
Nurmikonleikkuu kesällä on vähän ärsyttävä pakkohomma. Pientä tarkisteltavaa silloin tällöin, katon ja rännien putsausta ja tämmöistä, mutta ei niitä nyt monta kertaa kesässä tarvitse tehdä. Jos ei ihan piparkakkutaloa yritä ylläpitää, niin ei sitä työtä nyt kovin hirveästi ole. Lumetkin luon vain sen verran, että autolla pääsee pihaan ja pihasta pois.
Muutin 48 neliöstä kahdelle hehtaarille. Tyhmähän olisin ollut jos olisin kuvitellut, että hommien määrä ei lisäänny. Kyllä se ihminen on vaan siitä jännä olento, että se tuppaa tunkemaan elintilansa täyteen kaikkea rompetta ja projektia ja siinä sitä sitten ollaan, etenkin jos sitä on parin hehtaarin edestä mutta motivaatiota vain kerrostalokaksioon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämpö on ihan samalla tavalla nannaa omakotitalossakin...
Kuten moni asia elämässä, tämäkin on aika lailla kiinni lompakon koosta. Kyllä se talo lämpiää pelkällä sähkölläkin vaikka 30 asteeseen talvipakkasilla, kunhan avaa lompakon nyörit. Mikään pakko ei ole puilla lämmittää. Toisaalta pelkällä ilmalämpöpumpullakin pärjää aika pitkälle sähkölämmitystä kytkemättä.
Jokin on kyllä kaverin lämmityksessä pielessä jos vaatteet haisee savulta.
Puut tosin voi tilata valmiiksi säkitettyinä ja jopa puuvajaan kannettuina. No sisälle ne pitää ihan omin pikku kätösin yleensä kantaa, mutta se ei ole liiallinen voimanponnistus.
Vierailija kirjoitti:
Olette id-iootteja kun ette tajua, että se saa-tanan lumi sataa joka hel-vetin omakotitalon pihaan ja SINÄ auraat sen tai sitten hukut lumeen. Syksyllä haravoit tai vaihtoehtoisesti hukut lehtikasoihin.
Ei olla kertaakaan haravoitu lehtiä, vaikka asutaan metsikön vieressä. Missähän ne lehtikasat on kun ei ole näkynyt?
Pihakin taidettiin viime talvena kolata peräti kahdesti, ja niistäkin toinen kerta oli aika turhaan, kun lumi suli muutaman päivän päästä pois. Lunta ei tullut koko talvena edes niin paljoa että olisi päässyt hiihtämään :(
Onhan tässä hommaa. Jotkut uunot ovat joskus täyttäneet pihan omenapuilla ja orapihlajaaidalla. Aivan järjetön määrä pihapuskia. Mietityttää, että ovatko edelliset sukupolvet tosiaan viettäneet koko vapaa-aikansa pihaa hinkaten. Ei mitään järkeä. Pikkuhiljaa alkaa helpottaa, kun joka vuosi on muutama puska ja puu otettu pois. Olisi edes havupuita, mutta ei.
Ei ole paljoa järkeä käytetty.
Jos ei ole takkaa, selviää sentään ilman nuohoushommia. Jippii.
Meilläkin on niitä hiivatin omenapuita. Ja orapihlajaa. Kuka saatana on pitänyt joskus hyvänä ideana laittaa kaupungissa olevan omakotitalon pihalle 15(!) omenapuuta?!
Mikä ihmeen mantra se tuokin on, että omakotitalossa on pakko tehdä kaikki itse? Ei ole. Ihan saa kaikki haluamansa asiat rahalla teetettyä ulkopuolisilla, aivan kuten jos asuisi rivarissa tai kerrostalossakin. Niissäkin asiat voidaan tehdä itse tai ostaa rahalla.
Ja lehdet putoaa ihan samalla lailla puusta alas usean viikon aikana, olipa siinä lähellä omakotitalo, rivari tai kerrostalo.
Ja edelleen, ruohonleikkuusta voi välttyä jos haluaa, ja haravoinnista ja lumitöistä. Ja rännien putsaamisesta ja mistä tahansa.