"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!
Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?
Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅
Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊
T. Kerrostalossa kasvanut
Kommentit (1129)
Onhan sitä kaikenlaista puuhaa, mutten rupea listoja laatimaan. Ei ole mitään ylipääsemätöntä hommaa, ollaan sitä sukupolvea, joka osaa itse pestä ikkunansa, puhdistaa räystäät ja leikata nurmikon. Suvussa on vähän joka alan ammatti-ihmisiä, joten apua löytyy kyllä. Samoin itse autellaan muita tarvittaessa. Nuohoojaa ei suvussa ikävä kyllä ole.
Työkavereista saan tarpeekseni töissä, joten tietävät kyllä, etten lähde töiden jälkeen olusille, kun on "pihahommia" eli sisältää kaiken auringonotosta haravointiin. Kun viimeinenkin lapsi muutti pois kotona, tehtiin hänen huoneestaan kuntosali.
Elämä omakotitalossa on juuri niin hankalaa kuin siitä haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä hommaa. Jotkut uunot ovat joskus täyttäneet pihan omenapuilla ja orapihlajaaidalla. Aivan järjetön määrä pihapuskia. Mietityttää, että ovatko edelliset sukupolvet tosiaan viettäneet koko vapaa-aikansa pihaa hinkaten. Ei mitään järkeä. Pikkuhiljaa alkaa helpottaa, kun joka vuosi on muutama puska ja puu otettu pois. Olisi edes havupuita, mutta ei.
Ei ole paljoa järkeä käytetty.
Jos ei ole takkaa, selviää sentään ilman nuohoushommia. Jippii.
Joka vuosi muutama puska ja puu pois? Kyllä ne saa kerralla otettua pois, jos häiritsevät, ja havupuita voi istuttaa tilalle. Minä raivasin metsään rajoittuvalta takapihalta yhden päivän aikana kaikki turhat puskat pois ja kaadoin muutaman pienen puunkin - yksin.
Luuletko, että se takka pitää itse nuohota? No ei tarvitse ja nuohoojakin (ainakin meillä päin) ilmoittaa itse tulostaan, kerran vuodessa.
Kaikille omakotitalossa asuminen ei todellakaan sovi.
Katsopas, kun meillä on kertaluokkaa nykyisiä omakotitalotontteja isompi piha, ja kaupungissa. Täällä ei niin vain kaadella puita. Jokaiseen omenapuuta isompaan puuhun tarvitaan lupa. Eikä täällä voi kaadella niitä puskia metsänlaitaan, vaan ne on kuskattava aina kaatopaikalle.
Kuka on sanonut, että se pitäisi nuohota itse. Juurihan kerroin, ettei tarvitse nuohota lainkaan, kun ei ole takkaa. Eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä hommaa. Jotkut uunot ovat joskus täyttäneet pihan omenapuilla ja orapihlajaaidalla. Aivan järjetön määrä pihapuskia. Mietityttää, että ovatko edelliset sukupolvet tosiaan viettäneet koko vapaa-aikansa pihaa hinkaten. Ei mitään järkeä. Pikkuhiljaa alkaa helpottaa, kun joka vuosi on muutama puska ja puu otettu pois. Olisi edes havupuita, mutta ei.
Joka vuosi muutama puska ja puu pois? Kyllä ne saa kerralla otettua pois, jos häiritsevät, ja havupuita voi istuttaa tilalle. Minä raivasin metsään rajoittuvalta takapihalta yhden päivän aikana kaikki turhat puskat pois ja kaadoin muutaman pienen puunkin - yksin.
Luuletko, että se takka pitää itse nuohota? No ei tarvitse ja nuohoojakin (ainakin meillä päin) ilmoittaa itse tulostaan, kerran vuodessa.
<- Henkilö, joka asuu pusikossa, eikä omaa sata metriä pitkää orapihlaja-aitaa, eikä viittäkymmentä vanhaa omenapuuta. Ja Puskaa. Ja ruusua. Jnejnejne.
Joskus ihmiset vain ovat omanneet niin paljon vapaa-aikaa, että se on ollut pakko täyttää turhalla työllä. Nykyään aika ei vain riitä kaikkeen. Siksi olenkin viimeisen 10 vuoden aikana karsinut kaikki pihani pusikot ja puut kolmasosaan. Nyt ei enää tarvitse koko kesää viettää perse pystyssä pusikossa.
Suosittelen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopas, kun meillä on kertaluokkaa nykyisiä omakotitalotontteja isompi piha, ja kaupungissa. Täällä ei niin vain kaadella puita. Jokaiseen omenapuuta isompaan puuhun tarvitaan lupa. Eikä täällä voi kaadella niitä puskia metsänlaitaan, vaan ne on kuskattava aina kaatopaikalle.
Kuka on sanonut, että se pitäisi nuohota itse. Juurihan kerroin, ettei tarvitse nuohota lainkaan, kun ei ole takkaa. Eikä tule.
Kun talon ostamista harkitsee, kannattaisi ehkä katsastaa myös se tontti. Kummallista valittaa jälkikäteen, että kun oli istutettu orapihlajaa ja omenapuita.
Tuohon kaupunkilaisomakotitalon pihanhoitoon pistävät vielä oman suolansa eläkeläisnaapurit, joilla on uskomattoman paljon aikaa ja mielipiteitä muiden pihojen hoitoon.
Kuolisivat jo, että saataisiin nuorempaa porukkaa naapurustoon. Tuntuu että koko alue on 60+ vuotiaiden omistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon kaupunkilaisomakotitalon pihanhoitoon pistävät vielä oman suolansa eläkeläisnaapurit, joilla on uskomattoman paljon aikaa ja mielipiteitä muiden pihojen hoitoon.
Kuolisivat jo, että saataisiin nuorempaa porukkaa naapurustoon. Tuntuu että koko alue on 60+ vuotiaiden omistuksessa.
Mielummin eläkeläisiä naapurissa kuin metelöiviä, mopoilla ja mopoautoilla rällääviä kakaroita ja räksyttäviä rakkeja, joita "nuoremmalla porukalla" usein on.
Kyllä on koko ajan tekemistä. Katselin talonhoitopöytäkirjaa ja pakko sanoa, että on oikeastaan ihme miten sitä kerkeääkin tekemään niin paljon, vaikka töissä olisi kiirettä. Esimerkiksi makuuhuoneen pintaremontti, jossa siirretään kamat pois, revitään tapetit, listat yms. irti ja liimataan lasikuitutapetti ja maalataan kaksi kertaa päälle, laitetaan listat takaisin kiinni ja tavarat takaisin makkariin menee pitkässä viikonlopussa.
Toistuvia juttuja näyttää olevan rännien putsaus, ilmanvaihtokoneen filttereiden pesu ja vaihto, keskuspölynimurin suodattimen vaihto, ilmalämpöpumpun pesu, nurmikon leikkuu, pensaiden leikkaus, lannoitus yms.
Omakotitalossa on aina tekemistä, mutta se myös pitää mielen virkeänä. Samalla tulee tehtyä jotain sellaista, josta jää muistot pitkäksi aikaa. Toisin kuin töissä, joista ei jää mitään muistoja edes itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun talon ostamista harkitsee, kannattaisi ehkä katsastaa myös se tontti. Kummallista valittaa jälkikäteen, että kun oli istutettu orapihlajaa ja omenapuita.
Mitenkään asiaan sen enempää puuttumatta: Ei taloja osteta sen tontin sisällön perusteella. Tai no, ehkä jossain susirajan toisella puolella. Kaupungissa ostetaan se minkä hyvällä hinnalla ja paikalla saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin eläkeläisiä naapurissa kuin metelöiviä, mopoilla ja mopoautoilla rällääviä kakaroita ja räksyttäviä rakkeja, joita "nuoremmalla porukalla" usein on.
Nojoo, nuo ovat kyllä tietysti ihan oma porukkansa. Tosin, teinit eivät valita naapureista kaupungille, kun joku puu varjostaa heidän ikkunaansa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Saat kyllä etelässä etsiä kaupungista AIKA PITKÄÄN sellaista tonttia, johon EI olisi istutettu orapihlajaa ja omenapuita! Tietysti, jos toiveissa on 100 neliön tontti, niin tuokin voi onnistua. Isommissa, vanhemmissa OMISSA tonteissa näitä ei kyllä juuri ole.
Ei välttämättä tarvitse haravoida syksyllä. Itse silppuan lehden ruohonleikkurilla muhjuksi, ja jätän maatumaan. Keväällä ei ole mitään jäljellä. Silppu toimii myös lannoitteena.
Suurin osa omakotitalon töistä on täysin vapaa-ehtoisia. Esim. polttopuiden teko ja uuneilla lämmittäminen ei ole mitenkään pakollista. Samoin tapettien vaihtaminen joka toinen vuosi on täysin vapaaehtoista. Lumitöitäkään ei ole pakko tehdä itse lumikolalla vaan sen voi ulkoistaa traktoriurakoitsijalle.
Meillä on siisti ja yksinkertainen piha. Suunnittelin sen siten etten tarvitse jatkuvasti olla siellä pylly pystyssä kukkapenkkejä raivaamassa. Vaikka oli kuuma kesä niin pihamme on varjoisa ja jouduimme leikkaamaan nurmikkoa viikottain. Emme myös kerää roinia pitkin pihaa emmekä varastoihin, meillä on sääntö että varastot ja autotalli täytyy pitää siistinä ja inhoan pihoja missä roinat lojuu vuosia. Polttopuut tehdään jo keväällä että saamme ne kuivumaan ja sitten kesän aikana vien ne liiteriin suojaan.
Minulla ei ole tapana maata jossain laiskottelutuolissa, aina olen tekemässä jotain. Kukin tyylillään.
Itse talo ei tässä vaiheessa paljon huomiota kaipaa, pieniä kosmeettisia korjauksia olemme tehneet joka vuosi, tietty rännit putsattu ja nuohooja käy kerran vuodessa. Talon remppahommat eivät vielä näin nuoressa talossa paina päälle.
Puuhastelua josta molemmat pidämme, ellei siitä tykkää, onhan niitä muitakin asumismuotoja tarjolla.
Omakotitaloasuminen herättää minussa entien tälläisiä tunteita
Vierailija kirjoitti:
Säntti kirjoitti:
Pelkkää työtä tämä on. Lopetin päätoimiset työt, että ehdin tehdä kotihommat.
-Nurmikon leikkaus 15 kertaa vuodessa.
-Kolaus n. 130 kertaa vuodessa.
-Aidan leikkaus 6 kertaa vuodessa.
-Talon maalaus 3-4 kertaa vuodessa.
-Katon maalaus 3-4 kertaa vuodessa (vaihto 4 vuoden välein)
-Puutarhanhoito päivittäin.
-Ikkunan pesu 8 kertaa vuodessa.
-Oven saranoiden öljyäminen n.10 kertaa vuodessa.
-Polttopuiden teko. 7 kertaa vuodessa.
-Laatan saumojen putsaus 5 kertaa vuodessa.
-Lehtien haravointi, johon nyt juuri lähden 5 kertaa vuodessa.
Unohdit ainakin seuraavat:
-Rännien puhdistus kerran viikossa
-Nuohoojan tilaus ja oven avaus hänelle kerran vuodessa
-Saunan lämmitys kahdesti viikossa
-Kiinteistöveroilmoituksen tarkistus 1 kerta / vuosi ja maksu 2 kertaa / vuosi
-Autotallin tyhjennys ja pesu 2 ketaa vuodessa
-Omenapuiden leikkaus kerran vuodessa
-Omenasadon korjuu
-Linnnunpönttöjen tarkistus ja puhdistus 2 kertaa vuodessa
-Puutarhan kalkitus, lannoitus ja etanoiden sekä muurahaisten torjuntaa osittain jatkuvasti
Hyvä huomio! Tärkeitä töitä jäi puuttumaan listalta, kun oli niin kiire haravoimaan.
Käyn myös kerran vuodessa yläpohjassa kääntämässä purut ympäri ja nostan villat tuulettumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on koko ajan tekemistä. Katselin talonhoitopöytäkirjaa ja pakko sanoa, että on oikeastaan ihme miten sitä kerkeääkin tekemään niin paljon, vaikka töissä olisi kiirettä. Esimerkiksi makuuhuoneen pintaremontti, jossa siirretään kamat pois, revitään tapetit, listat yms. irti ja liimataan lasikuitutapetti ja maalataan kaksi kertaa päälle, laitetaan listat takaisin kiinni ja tavarat takaisin makkariin menee pitkässä viikonlopussa.
Toistuvia juttuja näyttää olevan rännien putsaus, ilmanvaihtokoneen filttereiden pesu ja vaihto, keskuspölynimurin suodattimen vaihto, ilmalämpöpumpun pesu, nurmikon leikkuu, pensaiden leikkaus, lannoitus yms.
Omakotitalossa on aina tekemistä, mutta se myös pitää mielen virkeänä. Samalla tulee tehtyä jotain sellaista, josta jää muistot pitkäksi aikaa. Toisin kuin töissä, joista ei jää mitään muistoja edes itselle.
Vähän sivusta mutta toi lasikuitutapetti on vihonviimeinen, en uskonut että sitä enää edes käytetään. Me vedettiin aikanaan uuden talon kaikki sisäseinät sillä (v. 1989) ja sitä ei sitten irti saa. En laittaisi enää ikinä.
Eipä kaikkea muista kuitenkaan tähän luetella ja työt riippuu aika paljon talostakin. Mikä lämmitysjärjestelmä ja mitä muuta tekniikkaa on tai ei ole ja mikä on talon koko. Tietenkin myös siitä kuinka monta asukasta töihin osallistuu. Yksinasuva tekee kaiken yksin, ja esim kahdestaan ehtii kaksinkertaisen määrän ja toisaalta henkilöä kohti töitä on vain puolet yksinään tekevän töistä. Jostain syystä moni rouva valittaa, ettei mies "tee mitään", ja kun mies kuolee, rouva toteaakin ettei pysty yksinään omakotitalossa asumaan ja muuttaa kerrostaloon. Ei tietenkään jokainen, mutta moni.Itselläni suurin työllistäjä on puulämmitys. Voisin lämmittää toki sähkölläkin, mutta puuhommat ovat oma punttisalini. Hommaan puut itse kannolta kotiin ilman muita moottoriajoneuvoja kuin tavallinen henkilöauto peräkärryineen. Useampi viikko menee, kun työssäkäyntikin haittaa harrastusta. Puuläämityksessä on monta työvaihetta puun kaatamisesta tuhkan poistoon ja sen nuohoojan kutsumiseen ja hänen jälkiensä siivoamiseen. Tulee lämmin monta kertaa.
Toiseksi suurin työ taitaa olla pihan hoito nurmikonleikkuineen, haravointeineen ja lumien kolaamisineen, ja kasvimaa ja puutarha. Ympäröivä metsä tunkee pihaan, ellei välillä raivaile sitä loitommalle.
Jonkin verran on pientä huoltohommaa,jotain tänä vuonna, muuta ensivuonna jne, ja muutaman vuoden kuluttua kierros alkaa taas alusta.
Pikkuisen enemmän on siivoilua ja koneiden ja välineiden huoltoa, kuin kerrostaloasukkaalla. Tarvitaan lumikolaa, haravaa, ruohonleikkuria, lapiota, kirvestä, moottorisahaa, tikkaita, rännien putsaria, yms. Näille tarvitaan varasto, jota silloin tällöin vähän siivottava, ja välineitä putsailtava. Suosittelen ruohonleikkuriakin edes vähän puhdistettavaksi ja terää huollettavaksi, vaikka se akkukäyttöinen olisikin. Talon tekninen tila on myös siivottava kohde, jota kerrostaloasukkaalla ei huolenaan ole. Esim ulkovalojen lamppujakaan kerrostaloasukas ei yleensä itse joudu kiipeämään vaihtelemaan, eikä tarvitse juosta kauppaan niitä hakemaan eikä muutakan, mitä laitteiden ja koneiden kunnossapito vaatii. Äidit ovat lanseeraaneet termin metatyö. Sitäkin jkv on, että muistaa kaiken huolehtia. Jos mietit omakotitaloon muuttamista niin kyllä tuosta kaikesta nainenkin yksin selviää, ja jos esim jonkin koneen kanssa isompia ongelmia, niin aina sen voi viedä ammattilaiselle. Ainakin maaseudulla on myös mökkitalkkareiden ammattikunta. Varmaan heitä voi pyytää yhtälailla omakotitaloon auttamaan pulmatilanteessa. Tähän asti en ole itse tarvinnut. Kaivon suhteen on ollut useita kertoja erilaisia ongelmia, joten putkimies on tällä tontilla vieraillut useamman kerran. Ja unohdin vielä mainita jätevesisysteemin huoltotoimet. Ei niissäkään paljoa aikaa mene, mutta niinkuin otsikossa sanotaan, kaikkea pientä puuhaa on. Ei mitenkään ylivoimaisissa määrin. Muutoinhan omakotitaloissa ei kukaan asuisikaan. Vähän enemmän kuitenkin kuin kerrostalossa tai rivarissa.
Talon tekninen tila? Ei meillä sellaista ole.