"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!
Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?
Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅
Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊
T. Kerrostalossa kasvanut
Kommentit (1129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdet tippuvat ja lumi sataa. Piste.
Onko ne niitä töitä? Lehdet tippuvat ihan itsekseen, samoin lumi.
Lehtiä ei suositella haravoitavan, vaan ruohonleikkurilla pieneksi, niin maatuvat ja lannoittavat nurmikon ilman keinolannoitteita. Jos siis on nurmikkoa, jos on kunttaa, ei tarvitse edes nurmikoita leikata. Metsäpuutarha on suorastaan muotia.
Lunta etelässä sataa muutaman kerran vuodessa niin paljon että kolataan. Ellei viitsi, niin muutaman viikon päästä lumi sulaa taas pois, ihan itsekseen. Ekana vuonna omakotitalossa kolattiin ahkerasti kun se oli kivaa, sitten on jäänyt, kun huomattiin että turhaa vaivannäköä. Varmaan jossakin Itä-Suomessa on toisin, mutta kuka siellä pakottaa asumaan.
Ja tässä näemme jälleen ihmisten tyh-myyden XDDD minkä vi-tun nurmikon ne lehdet lannoittavat? Kyllä meillä tuo etupiha oli ihan laatoitettu, että siinä ei mitkään lehdet lannoittaneet yhtään mitään XD Ja että lumet voi jättää auraamatta? XDD Päivän vitsi. Mites vi-tussa luulet, että isäni olisi lähtenyt autolla töihin jos ei olisi viitsinyt vaivautua kolaamaan lumia pois tieltä XDDD.
No jos on niin TYH-MÄ että on valtava laatoitettu etupiha, mikä vaatii TUNTIEN lakaisun ja kolaamisen harva se päivä, niin ehkä olisi pitänyt asua kerrostalossa etenkin kun asia jälkikäteen kaihertaa laiskaa ja uusavutonta LASTA, joka ei vieläkään ole omakotiasumistraumoistaan päässyt.
Minä rakastin meidän taloamme, sorry XD Ja piha oli kaunis, kun sen eteen oli nähty vaivaa eikä laiskana vain tyydytty johonkin betonikenttään.
Minulla on nykyään oma talo, eli en taida olla lapsi enkä teini XD.
Varmaan eri asia Etelä-Suomessa. Asun Turussa ja nykyään keskimäärin noin 5-10 kertaa pitää kolata lumet talven aikana. Silloin kun lunta sattuu satamaan, niin yleensä sitä tulee vain pari-muutama sentti > autolla voi ajaa helposti pihalta kadulle kolaamatta lumia tai sataa pian vettä perään, jolloin lumi sulaa pois jo ennen kuin on kolattu. Lisäksi 5 m matka pihasta kadulle, joka aurataan joka aamu kuuden aikaan. Eipä paljoa kolailla itse.
Pihassa kolme omenapuuta joista tulee hieman haravoitavaa syksyisin. Nurmikkoa, jota leikataan. Meillä kaksi leikkuria ja kaksi leikkaajaa, kerralla menee aikaa noin 20 min. Pensasaita leikataan juhannuksen aikoihin. Keväällä laitan kesäkukat ja syksyllä syys-/talvi-istutukset.
Ulkosaunaa lämmitetään kun jaksetaan. Talo lämpiää ilmalämpöpumpulla, joka on Lounais-Suomen nollasäissä täydellinen.
Remontit tilataan ulkopuolisilta.
Vierailija kirjoitti:
SIIHEN PÄÄLLE SE, ETTÄ OKT:N OMISTAJA HOITAA JOKA IKISEN ASIAN ITSE. Oli se iso tai pieni korjaus, kallis tai halpa, se tehdään itse tai vaihtoehtoisesti jätetään tekemättä, jolloin syntyy isompaa vahinkoa koko talolle. Sitten haluat joskus mahdollisesti myydä talosi mutta yllätys onkin suuri, kun mahdollinen välittäjä antaa tylyn arvion: talon kunto on tyydyttävä/välttävä. Sitten jupiset itseksesi, että kun mitään hommaa ei ollut niin mitä minä siellä olisin tehnyt.
Itse? 😮 Ei vaan remppafirmat, sähkömiehet, nuohoojat ym.hoitavat. Persaukisen ei kannata muuttaa omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
Olette id-iootteja kun ette tajua, että se saa-tanan lumi sataa joka hel-vetin omakotitalon pihaan ja SINÄ auraat sen tai sitten hukut lumeen. Syksyllä haravoit tai vaihtoehtoisesti hukut lehtikasoihin.
Hukutaan lumeen Lounais-Suomessa? 😅
Tämä on varmaankin yksi av-palstan historian erikoisimmista ketjuista. En sitten tiedä, olisiko tästä jankkauksesta päässyt jotenkin jyvälle, jos olisi jaksanut lukea enemmän kuin sivun verran.
t. omakotitalossa asuva
Jos vertaa omakotitalon työmäärää koiran ulkoiluttamiseen?
Koirassa on monin verroin enemmän tekemistä. Nurmikon leikkaaminen, luminen kolaus ja puiden pilkkominen ovat mukavaa ulkopuuhailua. Joku tietenkin pitää koiran kanssa ulkoilusta. Koiran kanssa sitä ulkoilua on paljon enemmän kuin ruohonleikkurin tai lumikolan kanssa ulkoilua.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Mikset sitten puhu omista kokemuksistasi vaan isäsi kokemista omakotiasumisen vaikeuksista? Tai nekin ovat tainneet olla itse kehittelemiäsi, esim vara-avainepisodi, mikä saavutti jo varsin huvittavat mittasuhteet. Tähän vaikka XD ja kommentti, miten olet i-diootti - vai miten se meni.
Vierailija kirjoitti:
Olette id-iootteja kun ette tajua, että se saa-tanan lumi sataa joka hel-vetin omakotitalon pihaan ja SINÄ auraat sen tai sitten hukut lumeen. Syksyllä haravoit tai vaihtoehtoisesti hukut lehtikasoihin.
Ihme keskenkasvuinen jankkaaja tännekin on eksynyt. Kaikki eivät ole persaukisia, joten kolaamisenkin voi ulkoistaa, jos homma ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan eri asia Etelä-Suomessa. Asun Turussa ja nykyään keskimäärin noin 5-10 kertaa pitää kolata lumet talven aikana. Silloin kun lunta sattuu satamaan, niin yleensä sitä tulee vain pari-muutama sentti > autolla voi ajaa helposti pihalta kadulle kolaamatta lumia tai sataa pian vettä perään, jolloin lumi sulaa pois jo ennen kuin on kolattu. Lisäksi 5 m matka pihasta kadulle, joka aurataan joka aamu kuuden aikaan. Eipä paljoa kolailla itse.
Pihassa kolme omenapuuta joista tulee hieman haravoitavaa syksyisin. Nurmikkoa, jota leikataan. Meillä kaksi leikkuria ja kaksi leikkaajaa, kerralla menee aikaa noin 20 min. Pensasaita leikataan juhannuksen aikoihin. Keväällä laitan kesäkukat ja syksyllä syys-/talvi-istutukset.
Ulkosaunaa lämmitetään kun jaksetaan. Talo lämpiää ilmalämpöpumpulla, joka on Lounais-Suomen nollasäissä täydellinen.
Lisään tähän vielä kolaamista useammin tehtävän homman Etelä-Suomen nollatalvissa: usein tekemäni pihatyö on kulkupolun (kotiovelta autolle) hiekoitus. Lämpötila on usein päivällä plussalla ja yöllä alle nollan eli pääkallokelejä Turussa riittää. Eli otan ämpärin täynnä lekasoraa ja viskon sitä pikkulapiolla 15 m×1 m kulkuväylälle etten taita niskaani. Onneksi tontin viereisen jalkakäytävän huolto kuuluu kaupungille, muuten hommaa riittäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Voi v-it-tu kun OIKEASSA ELÄMÄSSÄ se ei mene niin, että kolaat lumet kerran vit-tuun ja siellä pysyvät. Ei, sitä lunta tulee LISÄÄ ja todennäköisesti heti seuraavana aamuna saat kolata uudestaan, kun mahdollisesti menet töihin. Tai vaikka illalla kun menet töihin. Ihan sama mutta se lumi on kolattava pois sieltä pihalta. Keskitalvi, lunta sataa joka yö viikon aikana. 7 päivää. Maanantaina klo 7 auraat lumet jotta pääset poistumaan kotoa. Tulet klo 17 kotiin ja lunta on satanut taas lisää. Illalla ennen nukkumaanmenoa huomaat iloisen yllätyksen: lunta on satanut yhä lisää. Seuraavana aamuna klo 7 sama rumba jatkuu. Ja klo 17.
En muista kyllä tällaista talvea ainakaan viimeisen 10 vuoden ajalta. 😕 Missä päin Suomea asut? Lapissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän vielä kolaamista useammin tehtävän homman Etelä-Suomen nollatalvissa: usein tekemäni pihatyö on kulkupolun (kotiovelta autolle) hiekoitus. Lämpötila on usein päivällä plussalla ja yöllä alle nollan eli pääkallokelejä Turussa riittää. Eli otan ämpärin täynnä lekasoraa ja viskon sitä pikkulapiolla 15 m×1 m kulkuväylälle etten taita niskaani. Onneksi tontin viereisen jalkakäytävän huolto kuuluu kaupungille, muuten hommaa riittäisikin.
Ja tätä pikkupolkua on turha kolata, sen kun kävelee pari kertaa edestakaisin, on lumi jo tamppautunut. Senkyn heittää soraa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi v-it-tu kun OIKEASSA ELÄMÄSSÄ se ei mene niin, että kolaat lumet kerran vit-tuun ja siellä pysyvät. Ei, sitä lunta tulee LISÄÄ ja todennäköisesti heti seuraavana aamuna saat kolata uudestaan, kun mahdollisesti menet töihin. Tai vaikka illalla kun menet töihin. Ihan sama mutta se lumi on kolattava pois sieltä pihalta. Keskitalvi, lunta sataa joka yö viikon aikana. 7 päivää. Maanantaina klo 7 auraat lumet jotta pääset poistumaan kotoa. Tulet klo 17 kotiin ja lunta on satanut taas lisää. Illalla ennen nukkumaanmenoa huomaat iloisen yllätyksen: lunta on satanut yhä lisää. Seuraavana aamuna klo 7 sama rumba jatkuu. Ja klo 17.
En muista kyllä tällaista talvea ainakaan viimeisen 10 vuoden ajalta. 😕 Missä päin Suomea asut? Lapissa?
Etelässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku? Toivotko että taitan niskani kun liukastun? 😄 Vai haluatko muuttaa mustan talven Turkuun? Lumi on ihanaa, kun sitä tänne saadaan (jos saadaan). On vaan aika harvinaista herkkua täällä. Loskaa ja räntäsadetta sen sijaan piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelässä.
7 jatkuvan lumisateen päivää/yötä putkeen Etelä-Suomessa? Melko harvinaista. Rannikolla tuskin kuitenkaan?
Vanhassa talossa aina "pientä" remppaa, pihatöistä kyllä tykkään. Ei ole taloyhtiötä/ huoltomiestä, kaikki lämmitystä myöten omalla vastuulla, raskaanpaa, mitä kuvittelin.
Silti tämä on oikea asumismuoto meille, ehkä vähän enemmän maalaisjärkeä ja teknisiä taitoja tarvitsisin?
Pikkuhiljaa opettelen uusia asioita...
Jonne yrittää esittää omakotiasujaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Mikset sitten puhu omista kokemuksistasi vaan isäsi kokemista omakotiasumisen vaikeuksista? Tai nekin ovat tainneet olla itse kehittelemiäsi, esim vara-avainepisodi, mikä saavutti jo varsin huvittavat mittasuhteet. Tähän vaikka XD ja kommentti, miten olet i-diootti - vai miten se meni.
Joo, selvä jonnehan se siellä. Sintti.
Ei, kyllä meilläkin vain etupiha aurattiin ja jo siinä oli tarpeeksi hommaa, etenkin kun se oli jatkuvaa :)