"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!
Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?
Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅
Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊
T. Kerrostalossa kasvanut
Kommentit (1129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis eihän omakotitalossa ole yhrtään sen enempää hommaa, kuin kerrostalossakaan, jos siis ei halua touhuta. Ihan samallalailla, kuin kerrostalossakin, kaikki työt voi teettää ostopalveluina. Eli omakotitalossa on tasan niin paljon hommia, kuin itseä kiinnostaa tehdä.
Nurmikon leikkuu on ehkä naurettavin "valtava pakkotyö" jota usein mainostetaan näissä yhteyksissä. Esimerkiksi tänä kesänä minun ei tarvinut nurmikkoa leikata kuin kuusi kertaa, koska sateen puutteen takia nurmikko ei kasvanut juhannuksen jälkeen juuri lainkaan. Normaalikesänäkään ei nurmikkoa tarvi leikata, kuin 10-12 kertaa. Aivan alkukesästä se kasvaa vinhasti, mutta jo kesäkuun puolivälin jälkeen kasvu hidastuu huomattavasti ja elokuun puolivälin jälkeen kasvu on jo melko minimaalista. Normaalin uudemman kaavatontin isommissa kaupungeissa (500-700 neliötä) leikkaa noin puolessa tunnissa puskien määrästä riippuen, joten koko kesänäkään siihen ei kovin montaa tuntia saa uppoamaan.
Mitä järkeä asua omakotitalossa,jos haluaa teettää kaiken ostopalveluina?Silloin kannattaa pysyä kerrostalossa.Ei tarvitse tehdä mitään, ja tulee halvemmaksi,kun ei tarvitse ostopalveluita.
Siis mitä? Sinähän maksat vastiikkeessa juuri noista kaikista asioita. Siis nurmikonleikkaukset, lumen auraaminen yms. Kerrostaloasujan on pakko maksaa kaikista ostopalveluista.
Kerrostalossa kaikki tosiaan tehdään ostopalveluina ja se maksaa, siksi kerrostalossa asuminen on neliöhinaltaan noin kaksinkertaisesti kalliimpaa kuin omakotitalossa.
Niin tähänhän on ideologisesti hirvittävän helppo: omakotitalo on nimensä mukainen. Sulla on ihan ikioma talo ja piha. Eli ei siis jostain isosta talosta lohkaistu pieni osa. Eli jos katto vuotaa, se on "mun katto" joka vuotaa. Ei siis mennä valittamaan niille muille lokerossa asuville, että "hei meidän katto vuotaa - noin kollektiivisesti siis".
Tää on vähän kuin että jotkut matkustaa bussilla, toiset omalla autolla. Hyvää ja huonoa. Jos kokee tarvitsevansa kollektiivista turvaa toisista, niin on kimppaeläjä. Mä koen että jos mun oma piha tarvitsee lumitöitä, niin MÄ asian myös hoidan - onhan se mun oma piha. Mä en tarvitse siihen toista vierasta ihmistä kertomaan mielipidettään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt en ymmärtänyt. Oliko tämä kysely, mitä hommia okt:ssa on vai oliko tämä mitätöintikilpailu?
Toki omakotitalossa voi asua huoltamatta sitä, ja niin valtaosa tekeekin. Mutta juuri sen vuoksi on niin paljon huonokuntoisia ja remontoitavia / homeisia / purettavia taloja.Me maksoimme tästä rakentamastamme torpasta sen verran suuren summan, että hoidamme kyllä talon huoltotoimenpiteet ja pihan asianmukaisesti ja enemmänkin. Eikä se ole laiskan ihmisen asumismuoto.
t.rakennusinsinööri
No luettele nyt ne hommat mitä sä teet, niin voidaan vertailla mitä me jätetään tekemättä meidän mörskissä.
Johan minä ne luettelin, katso tuolta aikaisemmista viesteistä. Ja kun et tiedä kuka olen, niin lue lapsiraukka ne kaikki. Omakotitalossa on hommansa, se ei ole barbitalo <3
Höpsis. En tiedä kuka sinä olet, enkä todellakaan sen takia lue 12 sivua.
Ja uhmaikäinen lapsiraukka vielä <3 PUS!
Kumpikohan meistä on vanhempi? Minä olen 44v :D Onhan se erikoista että lapseksi sanotaan kun esikoinen 24v. ja miehellä ei ole kuin 9 vuotta enää eläkkeeseen, siis sillä joka tämän meidän mörskän omistaa eikä sekään raada talon hoidossa sen enenpää kuin minä...
Olen 46 vuotta. Ja jos et jaksa lukea 12 sivua nettikeskusteluja, niin ei kannata omakotiasujaksi ryhtyä.
Kyllä luen monesti pidempiäkin, jos aihe on tarpeeksi mielenkiintoinen, mutta tuollaisen vanhan kurpan takia en vaivaudu, mulla on tässä vähän muutakin tekemistä...
Siinäpä sitä mallia kaikille, kuinka vanhempana viisastuu :p 44 v. ja 46 v. tappelevat ja solvaavat toisiaan. Toivottavasti lapsenne eivät ole samanlaisia :D
Vierailija kirjoitti:
"Ja mikä ihmeen iso homma on ruohon leikkaaminen? Tuntuu kuin sitä pelättäisiin ihan kauheasti, kun ajatellaan omakotitaloa. Saahan sen jättää ajamatta, jos ei huvita ja hommatkaa piha, missä ei ole ruohoa.
Uunit? Mitkä ihmeen uunit? En muista milloin olisin edes vieraillut talossa, missä lämmitetään uuneja."
Minäkin mietin, että mitkä vi-tun uunit XDDD
Mutta tiesitkö, että se nurmikko kasvaa takaisin? Siksi siinä on hommaa, kun jatkuvasti saa olla ajamassa.
Olen huomannut että kun puhuu kerrostalossa vuokralla asuvan kanssa omakotitloasumisen kuluista, niin kolme kustannusta nousee ylitse muiden.
1) nuohous (45€/vuosi)
2) ruohonleikkurin bensat (15€/vuosi)
3) jääkaapin hajoamien (1000€/25vuotta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on maalämpö, joten ei tarvita sitä nuohoojaa! Niin kuin se nyt kovakin vaiva sitten olisi, voi hyvät hyssykät.
Tekemistä on sen verran kun haluat tehdä. Sisähommat nyt vastaa sitä samaa mitä kerrostalossakin, on sielläkin tehtävä remonttia ja vaihdeltava hanoja ymv. Remonttihommat nyt ei todellakaan osu joka vuodelle, meillä tehty viimeks 10 v. sitten jotain. Ei ole lämmitettäviä uuneja, on lattialämmitys.
Tavallisessa arjessa nyt ei ylivoimaisen paljon tekemistä ole. Minä olen tänään vienyt pikkulinnuille ruokaa ja heitellyt variksille vanhat leivänpalat pihanurmikolle. Muuta en ole tehnyt.
yleensä se nuohooja tulee takkojen takia:) Teillä ei sitten ole sellaista
Ja SAUNAN - kai teillä omakotiasujilla on puilla lämmitettävät saunat ja palju pihassa? Pitää siitä omakotitalosta jotain iloakin olla kerrostaloasumiseen verrattuna eikä vain duunia.
Kerrostalossakin pitää muuten mm. varasto siivota, ikkunat pestä ja silikonit huolehtia pesuhuoneessa, eikö?
Kuka jaksaa lämmittää arkisaunaa puilla saati pitää jotain paljua kunnossa? Mökillä ne voi sietää lomapuuhasteluna.
Saunassa on ainalämmin Saunatonttu ja saunaan voi mennä koska huvitta, eikä tarvi odotella lämpiämistä saati lämmittää saunaa, riitää kun menee saunaa ja avaa kiukaasta kannen ja heittää vettä.
Jokainen tyylillään. Kyllä puusaunan löylyt on voittamattomat ja sauna lämpiää puolessa tunnissa. Mutta toisilla on aina kiire. Palju on aivan ihan juuri näinä pimenevinä syksyiltoina, saati esim. jouluna ja uutenavuotena. Muuten voisikin asua kerrostalossa.
Millä tavalla löyly muuttuu siitä että kivet lämpiää puilla sähköön verrattuna? Väittäisin että oma sähkösaunani on paras sauna missä olen koskaan saunonut. Sanomisen milllyttävyys riippuu kiukaan mitoituksesta suhteessa saunan kokoon ja ennen kaikkea ailmanvaindosta.
Sähkösauna on kuiva ja sieltä puuttuu saunan tuoksu.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säntti kirjoitti:
Pelkkää työtä tämä on. Lopetin päätoimiset työt, että ehdin tehdä kotihommat.
-Nurmikon leikkaus 15 kertaa vuodessa.
-Kolaus n. 130 kertaa vuodessa.
-Aidan leikkaus 6 kertaa vuodessa.
-Talon maalaus 3-4 kertaa vuodessa.
-Katon maalaus 3-4 kertaa vuodessa (vaihto 4 vuoden välein)
-Puutarhanhoito päivittäin.
-Ikkunan pesu 8 kertaa vuodessa.
-Oven saranoiden öljyäminen n.10 kertaa vuodessa.
-Polttopuiden teko. 7 kertaa vuodessa.
-Laatan saumojen putsaus 5 kertaa vuodessa.
-Lehtien haravointi, johon nyt juuri lähden 5 kertaa vuodessa.
Pohjoisnavallako asut? On siinä ollut melkosesti kolattavaa :D
Itselläni viime talvena 8 kolausta, edellisenä talvena vain kolme. Näin täällä Etelä-Suomessa.
Ovensaranoiden ölyäminen:DDDDD ollaan asuttu 40 vuotta ölyämättä eikä narise.
Saranoihin ja lukkoihin kannattaa laittaa silloin tällöin tippa öljyä. Tytär asuu vanhassa rivitalossa ja heillä ei saanut ulko-ovea paiskomatta kiinni ja lukon avaaminenkin oli vähän nihkeää. sitten kävi niin että alkoi olla jo epävamraa että pääseekö ovesta edes sisään ja lopulta ei enään päässyt. Otin lukkoöljy mukaan ja laiton vähän lukkoon,m vähän lukon kieleen ja saranouhin ja kas kummaa avain alkoi toimia lukossa ja ovikin meni hitaasti työntämällä kiinni. Varsinkin kerrostaloissa ärsyttää kun ei tunneta lukkoöljyä ja rappukäytävät raikuu kun ovia paiskotaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iv koneita saa huoltaa 4kk välein
Kolme tai kaksi kertaa tosiaan pitää huoltaa vuodessa, siksi että paine ero ei muutu alipaineeksi kun tulosuodatun likaantuu nopeammin kuin poisto
Asunnon kuuluu olla vähän alipaineinen, ilmanvaito säädetään siten että poistoilma on vähän suuremmalla kuin tuloilma. Eli periaatteessa tuloilman tukeutuminen ei ole rakennukselle vaarallista. Meillä on kerran mennyt poistoilma tukkoon kun oli unohdettu vaihtaa suodattimet.
Neskatuubi kirjoitti:
Tämän tästä jokin hajoaa, joku vesiputki vuotaa, pistorasia tai valokatkaisin rikki, siellä täällä yhtä sun toista korjattavaa, jollei talo ole nyt ihan uusi. Ihan helppoa ei ole saada ketään korjaamaan esim. vuotavaa vessanpyttyä, tai asentamaan uutta pistorasiaa, ammattiasentajat ovat monen kilometrin takana, eikä niitä saa tulemaan tekemään pikkuhommia. Siksi nuo hommat kannattaisi osata itse tehdä taikka sitten tietää jonkun tutun joka noi hommat osaa. Yksinäiselle naisihmiselle en omakotitaloa suosittele, jos ei osaa mitään pikkuhommia tehdä ja noista hiiristä, oravista, etanoista yms. saa kyllä halutessaan riesaa, jos niille ei mitään tee.
Eiköhä remppamiehiä riitä kun välillä vähän vingauttelet karvavisaa.
Moni puhuu haravoinnista. Miksi? Itse olen asunut 20v omakotitalossa 5ha tontilla, mutta en ole ikinä haravoinut. Vaahteran lehdet kun tippuvat, niin ajan ne leikkurilla silpuksi ja se on siinä, keväällä ei niistä näy jälkeäkään.
Mitä järkeä on haravoida, luonnon omaa lannoitetta ne lehdet on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neskatuubi kirjoitti:
Tämän tästä jokin hajoaa, joku vesiputki vuotaa, pistorasia tai valokatkaisin rikki, siellä täällä yhtä sun toista korjattavaa, jollei talo ole nyt ihan uusi. Ihan helppoa ei ole saada ketään korjaamaan esim. vuotavaa vessanpyttyä, tai asentamaan uutta pistorasiaa, ammattiasentajat ovat monen kilometrin takana, eikä niitä saa tulemaan tekemään pikkuhommia. Siksi nuo hommat kannattaisi osata itse tehdä taikka sitten tietää jonkun tutun joka noi hommat osaa. Yksinäiselle naisihmiselle en omakotitaloa suosittele, jos ei osaa mitään pikkuhommia tehdä ja noista hiiristä, oravista, etanoista yms. saa kyllä halutessaan riesaa, jos niille ei mitään tee.
Kyllä ne pytyt vuotaa osakkeessakin ja pistorasiatkaan ei mene enemmän rikki omakotitalossa. Ja myös osakkeessa joutuu sinne jonkun ammattimiehen soittamaan paikalle.
Nuo kuuluvat taloyhtiön vastuulle, ei osakkaan. Lue yhtiöjärjestys.
Mistä se taloyhtiö osaa soittaa sulle ketää tekemään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Olen mukavuudenhaluinen enkä ostaisi omakotitaloa sen suuren työmäärän takia. Johan tämä tullut tätäkin ketjua selatessa selväksi. En ymmärrä kyllä miksi omakotiasujat aina suuttuvat ja vähättelevät töitään. Minun puolestani saavat tehdä niitä ihan vapaasti niin vähän tai paljon kuin haluavat. Itse en sellaiseen ryhtyisi.
Minä taas asun mukavuudenhalun takia omakotitalossa. Olisi tosi ärsyttävää jos joku päättäisi ja määräisi asioistani.
Vierailija kirjoitti:
Neskatuubi kirjoitti:
Jo on ihme ammattilaisia jos ei maksulliset työt kiinnosta. En ole vastaaviin törmännyt.
Kyllä se vaan niin on että ammattilaisia ei tahdo pikkuhommat kiinnostaa jos on suurepiakin tarjolla. Milumminhan se asenta ottaa kolmen kuukauden homman josta saa laskutaa 40 tuntia viikossa, kuin että menee vaihtamaan jonkku yhden pistorasia, josta pitäisi saada parin tunnin palkka ja asikas vielä kitisee että miten tuollainen pikkuhomma voi maksaa näin paljon.
Uudehkossa talossamme ei ole mitään tehtäviä. Ostopalveluina tilatut puutarhuri ja siivooja hoitavat hommansa hyvin. Saamme vain elää ja nauttia talostamme. Elämme kahdestaan mieheni kanssa. Takan ja puusaunan osaan lämmittää itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Moni puhuu haravoinnista. Miksi? Itse olen asunut 20v omakotitalossa 5ha tontilla, mutta en ole ikinä haravoinut. Vaahteran lehdet kun tippuvat, niin ajan ne leikkurilla silpuksi ja se on siinä, keväällä ei niistä näy jälkeäkään.
Mitä järkeä on haravoida, luonnon omaa lannoitetta ne lehdet on.
Kävyt maatuu aika hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on maalämpö, joten ei tarvita sitä nuohoojaa! Niin kuin se nyt kovakin vaiva sitten olisi, voi hyvät hyssykät.
Tekemistä on sen verran kun haluat tehdä. Sisähommat nyt vastaa sitä samaa mitä kerrostalossakin, on sielläkin tehtävä remonttia ja vaihdeltava hanoja ymv. Remonttihommat nyt ei todellakaan osu joka vuodelle, meillä tehty viimeks 10 v. sitten jotain. Ei ole lämmitettäviä uuneja, on lattialämmitys.
Tavallisessa arjessa nyt ei ylivoimaisen paljon tekemistä ole. Minä olen tänään vienyt pikkulinnuille ruokaa ja heitellyt variksille vanhat leivänpalat pihanurmikolle. Muuta en ole tehnyt.
yleensä se nuohooja tulee takkojen takia:) Teillä ei sitten ole sellaista
Ja SAUNAN - kai teillä omakotiasujilla on puilla lämmitettävät saunat ja palju pihassa? Pitää siitä omakotitalosta jotain iloakin olla kerrostaloasumiseen verrattuna eikä vain duunia.
Kerrostalossakin pitää muuten mm. varasto siivota, ikkunat pestä ja silikonit huolehtia pesuhuoneessa, eikö?
Kuka jaksaa lämmittää arkisaunaa puilla saati pitää jotain paljua kunnossa? Mökillä ne voi sietää lomapuuhasteluna.
Saunassa on ainalämmin Saunatonttu ja saunaan voi mennä koska huvitta, eikä tarvi odotella lämpiämistä saati lämmittää saunaa, riitää kun menee saunaa ja avaa kiukaasta kannen ja heittää vettä.
Jokainen tyylillään. Kyllä puusaunan löylyt on voittamattomat ja sauna lämpiää puolessa tunnissa. Mutta toisilla on aina kiire. Palju on aivan ihan juuri näinä pimenevinä syksyiltoina, saati esim. jouluna ja uutenavuotena. Muuten voisikin asua kerrostalossa.
Millä tavalla löyly muuttuu siitä että kivet lämpiää puilla sähköön verrattuna? Väittäisin että oma sähkösaunani on paras sauna missä olen koskaan saunonut. Sanomisen milllyttävyys riippuu kiukaan mitoituksesta suhteessa saunan kokoon ja ennen kaikkea ailmanvaindosta.
Sähkösauna on kuiva ja sieltä puuttuu saunan tuoksu.
Eri
Höpö höpö. Väitätkö että puut tuovat saunaan kosteutta? Tarkoitatko saunan tuoksulla sitä hajua joka tulee vastaan aina rintamamiestalojen kellareissa, sellainen polttoöljyn ja sädesienen sekoitus?
Tämähän rippuu TÄYSIN talosta ja sen koosta ja iästä, minulla on uusi talo, ns minitalo 65m2, koko etupiha on pinnoitettu ja takapihalla on iso terassi ja monivuotiset kasvit sen ympärillä. Terassi on komposiittia ja kestää vuosikymmeniä, nurmikkoa ei ole, mutta on 35m2 lasiterassi jossa on kesäkalusteet läpi vuoden. Autotalli on talonyhteydessä ja on pieni pihasauna terassin perässä.
En ole tehnyt mitään sen jälkeen kun muutin, eikä ole tiedossakaan mitään remonttia suuntaan tai toiseen, lämmitettävää on vain 65m2 ja se maksaa saman kuin oli yksiön sähkökulut aikaisemmin, myös koko systeemin hinta on sama kuin oli sen yksiön hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neskatuubi kirjoitti:
Jo on ihme ammattilaisia jos ei maksulliset työt kiinnosta. En ole vastaaviin törmännyt.
Kyllä se vaan niin on että ammattilaisia ei tahdo pikkuhommat kiinnostaa jos on suurepiakin tarjolla. Milumminhan se asenta ottaa kolmen kuukauden homman josta saa laskutaa 40 tuntia viikossa, kuin että menee vaihtamaan jonkku yhden pistorasia, josta pitäisi saada parin tunnin palkka ja asikas vielä kitisee että miten tuollainen pikkuhomma voi maksaa näin paljon.
Höpöhöpö, selvästi mutulla päästelet ja oma kokemus nolla. Itse olen asunut koko ikäni omakotitalossa (yli 50 vuotta) ja omassanikin jo neljännesvuosisadan ja koskaan ei ole ollut tilannetta, että ammattilaista ei saisi paikalle. Ei ne nyt tietenkään samalla sekunnilla tule, mutta eiväthän he hetkessä tule kerrostaloonkaan. Päinvastoin omakotitalossa päästään nopeammin toimintaan, kun ei välissä ole mitään isännöitsijöitä, eikä huoltoyhtiöitä, vaan pääset itse heti suoraan keskustelemaan ammattilaisten kanssa.
Viimeksi kun meni kaivonpumppu, niin puolessatunnissa oli ammattilainen paikalla ja tunnissa uusi pumppu paikallaan ja hommat kunnossa. Ei tule mieleen yhtäkään tapausta, jossa olisin pitempään joutunut metsästelemään ammattimiestä.
Tärkeimpänä poikkevuutena esim. Osakkeen omistamiseen verrattuna pidän sitä, että pitää olla enemmän hätävaraa tai maksukykyä jos tulee yllättäviä kuluja mm. Putkirikkoja, vesivaraaja hajoaa jne. Pitää myös varautua siihen, että katto, ikkunat ym. Pitää jossain vaiheessa uusia, kuten myös putket, talo maalata jos puutalo.Asumiakulut vouvat myös yllättää. Sisustukseen ja pihaan saa toki halutessaan menemään myös omaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeimpänä poikkevuutena esim. Osakkeen omistamiseen verrattuna pidän sitä, että pitää olla enemmän hätävaraa tai maksukykyä jos tulee yllättäviä kuluja mm. Putkirikkoja, vesivaraaja hajoaa jne. Pitää myös varautua siihen, että katto, ikkunat ym. Pitää jossain vaiheessa uusia, kuten myös putket, talo maalata jos puutalo.Asumiakulut vouvat myös yllättää. Sisustukseen ja pihaan saa toki halutessaan menemään myös omaisuuden.
Miten ihmeessä nuo poikkeaa mitenkään kerrostaloasumiseen verrattuna, varsinkaan katto, ikkuna, putki ja maalausrempat? Ne kaikki on edessä myös kerrostalossa. Ainut ero verrattuna kerrostaloon on se, että useimmat rempat on huomattavasti halvempia omakotitalossa. Esimerkiksi putkiremppa kerrostalossa maksaa aina kymmeniätuhansia, kun omakotitalossa sama remppa maksaa vain muutamia tuhansia. Ero on valtava! Lisäksi tietenkin omakotitalossa voit aina päättää, teetkö remontit itse ja näin säästät vielä enemmän rahaa, vai teetätkö työn ammattilaisilla.
Meidän koneessa on pestävät karkeasuodattimet ja sähkösuodatin. Karkeita vaihtelen parin kuukauden välein, niitä on suunnilleen vuoden tarpeisiin ja sitten se nippu pitää käytätä pesukoneessa. Sähkösuodattimen pesen silloin kun se näyttää likaiselta, muutaman kerran vuodssa. Ei ole iso homma.