Suomalaiset eivät ole perimältää Eurooppalaisia, vaikka Hesari muutta väittää.
http://www.uef.fi/-/suomalaiset-eivat-ole-perimaltaan-eurooppalaisia
"Suomalaiset poikkeavat perimältään niin paljon muista väestöistä, että suomalaiset on syytä luokitella omaksi ryhmäkseen, paljasti monesta väestöstä kerätyn yli 60 000 henkilön eksomin eli koko perimän proteiineja koodaavan osan tutkimus. Tämä selviää arvostetussa Nature-lehdessä juuri julkaistusta artikkelista. Suomesta tutkimusaineistona olivat mukana METSIM-tutkimus Itä-Suomen yliopistosta sekä FUSION-tutkimus Helsingistä.
Väestöjen välinen geeniperimän selvittäminen on tärkeää, jotta ymmärtäisimme eri väestöjen geneettistä historiaa ja biologiaa. Lisäksi geenitieto väestöistä on erittäin tärkeää harvinaisten sairauksien diagnostiikassa. Nyt julkaistuun tutkimukseen valittiin väestöotoksia Euroopasta, Afrikasta, Etelä- ja Itä-Aasiasta sekä Amerikan mantereelta. Tutkimus osoitti, että suomalaiset ovat perimältään niin erilaisia muista eurooppalaisista, että heidät pitää luokitella omaksi väestökseen. Suomalaisilla esiintyy muihin eurooppalaisiin tai aasialaisiin väestöihin verrattuna enemmän geenimuutoksia, joiden esiintyvyys väestössä on 1-5 prosenttia. "
Kommentit (141)
Emme ole apinoita kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Kaikki olemme Afrikasta kotoisin.
Ei me olla apinoita koskaan oltukaan, mutta toosi kauan me ollaan tällä puolella maapalloa vaikuttaneet;
Etkö tiedä sen vertaa, että ihminen on yksi apinalajike, on aina ollut ja tulee aina olemaan.
Eli apinasuvun yksi jäsen. Mihin eläinlajiin ajattelit ihmisen kuuluvan, kissaeläimiinkö?Etkö sinä tiedä, että Jumala loi ihmisen ainutlaatuiseksi olennoksi, luomakunnan pääksi ja Jumalan omaksi kuvaksi?
Onkin suurta Jumalan pilkkaa väittää uniikkeja Jumalan kuvaksi ja kunniaksi luotuja ihmisiä apinoiden jälkeläisiksi.
Ja todellakin - 150 vuotta vanhaa evoluutioteoriaa ei kukaan vakavasti otettava tiedemies enää edes yritä väittää totuudeksi, sillä puuttuvia tekijöitä on liikaa ja sitkeimpienkin ateistien on ollut pakko myötää, että kaiken takana on Tekijä, Luoja ja ihmiskunta on ihan oma ryhmänsä, eläinkunta toinen.
Et näköjään tiedä, mikä ero on teorialla yleensä ja tieteellisellä teorialla. Viimeksi mainittu voidaan osoittaa toteen, mutta käytännön kokein se on usein mahdotonta koska kyse on massiivisesta aikajaksosta jne. Todisteet prosesseista löytyvät muilla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geneettisesti suomalaiset ovat alkuperäisimpiä eurooppalaisia. Muut kansat ovat vaeltaneet nykyisen Euroopan alueelle myöhemmin.
No on vaikea sanoa milloin suomalaisuus alkaa.
Uusin geenitutkimus on paljastanut että geneettinen suomalaisuus näyttää syntyneen vasta kun tänne Suomenniemelle vaelsi idästä päin tietty miesjoukko, joka alkoi ottaa vaimoikseen Itämeren alueella asuvia naisia. Kumpikaan näistä ryhmistä ei siis yksinään ollut "suomalainen" vaan suomalaisuus syntyy hitaasti tästä kansojen sekoittumisesta.
Kielessämme on jo hyvin vanhoja lainasanoja, jotka osoittavat että suomenkielisinä olemme olleet yhteydessä muinaisgermaanien ja -balttien kanssa.
Suomen kieli on sekoittunut naapureiden kanssa, mutta geenit eivät. Siinä on ihan selkeä ero. Olemme kyllä vuorovaikuttaneet muiden kansojen kanssa, mutta lisäännytty on keskenään. On hyvin vahvat geneettiset todisteet sille, että meillä on hyvin vanha ja naapureihin sekoittamaton geenistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geneettisesti suomalaiset ovat alkuperäisimpiä eurooppalaisia. Muut kansat ovat vaeltaneet nykyisen Euroopan alueelle myöhemmin.
Olen samaa mieltä. Mitä etelämmäksi mennään, sitä enemmän tumaihoisuutta mukana geeneissä.
Kumma, että kun suomalainen menee ulkomaille, eikä puhu välttämättä mitään, niin joku tulee ja sanoo "aaah, you are from Finland?".
Kyllä sen vaaan kasvoista näkee, kuka on venäläinen, kuka virolainen, kuka ranskalainen ja kuka britti.
Tosi on - itse olen kai aika suomalaisen näköinen, mutta mieheni näyttää ihan ulkomaalaiselta ja aina meidät kuitenkin suomalaisiksi arvataan ulkomailla, vaikka emme puhuisi mitään. Varsinkin turkkilaiset ovat tässä teräviä, he eivät erehdy koskaan. Tätä olen aina ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksu muuten My Heritage ym DNA testit ovat todenneet kaikille tutuilleni, että "olet 80% suomalaista geeniperimää"?
Eikö se ole paljon, jos on 80% suomalaiset geenit.
Ei koska suomalaiset on todellakin hyvin erilaisia kuin muut ristiin naineet eurooppalaiset. oomme pienen heimon jälkeläisiä ja keskenämme sukua kun tarpeeksi kaivaa. Muualla euroopassa on hyvin sekarotuista sakkia. Eli ihan perus englanitilaisessakin voi olla samaan aikaan norjalaista, ranskalaista, unkarilaista, liettualaista ja italiaista geeniä.
Suomalaisessa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksu muuten My Heritage ym DNA testit ovat todenneet kaikille tutuilleni, että "olet 80% suomalaista geeniperimää"?
Eikö se ole paljon, jos on 80% suomalaiset geenit.
Onko sitten kerrottu, mistä se 20 % on kotoisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Mitä etelämmäksi mennään, sitä enemmän tumaihoisuutta mukana geeneissä.
Kumma, että kun suomalainen menee ulkomaille, eikä puhu välttämättä mitään, niin joku tulee ja sanoo "aaah, you are from Finland?".
Kyllä sen vaaan kasvoista näkee, kuka on venäläinen, kuka virolainen, kuka ranskalainen ja kuka britti.
Nimenomaan sanoo siksi, koska suomalainen ei käytöstavoiltaan ja sosiaalisilta taidoilta ole kuin muut eurooppalaiset vaan jurnuttaa. Ei sillä ole ihonvärin kanssa mitään tekemistä. Minä tunnistan suomalaisen ulkomailla kehonkielestä ja ihan omanlaisista kasvojen ulkonäöstä. Ihonvärillä sillä ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemus kertoo paljon. Ennen neuvostoliittolaiset tunnisti meikistä ja miehet mahorkanhajusta. Suomalaisilla on meille tyypillistä pukeutumista ja maneereja yms. Se ei koske kaikkia, mutta suuri osa on "tyypillinen" suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gemeettisesti suomalaiset ovat toki aika erikoisuus euroopassa, mutta pelkkä genetiikka ei vaikuta ihmiseen vaan myös kulttuuri jne. Suomalaiset ovat olleet tuhat vuotta yhteydessä niin itään kuin länteen joten vaikutteita on tullut ja geeniperimäkin on kyllä sekoittunut.
Itse asiassa geenit ovat sekoittuneet ihan käsittämättömän vähän. Kannattaa testata omat geenit ja huomata. Suomalaiset ovat oikeasti eläneet eristyksissä muista ja säilyneet geeneiltään omanlaisinaan. Siksi meillä on myös paljon sisäsiittoisuudesta johtuvia sairauksia.
Suomalaisilla ei ole sen enempää "kansantauteja" kuin muillakaan väestöillä. Ei kannata puhua sisäsiittoisuudesta jos ymmärrys on tasoa "sisarusten ei kannata nussia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat sekoitus venäläistä, skandinaavista ja balttilaista geeniperimää.
Valhetta, meidän geeneillä ei tutkitusti ole noiden ryhmien kanssa mitään tekemistä.
Sitäpaitsi länsi- ja itäsuomalaiset ovat ihan eri kansaa.
Niin, koska länsi-suomalaiset ovat sekoittuneet skandinaavien kanssa ja itä-suomalaiset venäläisten kanssa.
tää on tätä vähäjärkisten ajattelua taas, koska venäjä on idässä ja ruotsi länness', hohhoijaa.
Itäsuomalaisissa ei ole mitään samoja geenejä kuin venäläisissä ja slaaveissa, ovat juuri niitä etnisiä suomalaisia, josta koko Suomen kansa on peräisin, aivan oma rotunsa.
Venäläiset ovat ihan eri muotoisia ja näköisiäkin kuin matalajalkaiset tanakkaluiset isopäiset suomalaiset. En ymmärrä miten joku jaksaa jankuttaa tollasta vaikka totuus oin tiedetty jo pitkän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat sekoitus venäläistä, skandinaavista ja balttilaista geeniperimää.
Valhetta, meidän geeneillä ei tutkitusti ole noiden ryhmien kanssa mitään tekemistä.
Sitäpaitsi länsi- ja itäsuomalaiset ovat ihan eri kansaa.
Kumma kun löytyvät minun geenikartastani. Lisäksi olen 1/4 itäsuomalainen.
Koirat on kaikki lähtöisin sudesta.
Nykyään eri koirarodut on tehty niin, että otetaan kaksi halutun näköistä koiraa ja sitten niiden jälkeläiset tekvät aina pentuja.
kyllä niistä muodostuu ihan oma rotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi on - itse olen kai aika suomalaisen näköinen, mutta mieheni näyttää ihan ulkomaalaiselta ja aina meidät kuitenkin suomalaisiksi arvataan ulkomailla, vaikka emme puhuisi mitään. Varsinkin turkkilaiset ovat tässä teräviä, he eivät erehdy koskaan. Tätä olen aina ihmetellyt.
Turkkilaiset on alunperin myös sieltä aasian rappusilta tänne eurooppaan tulleet. Jos katsot heidän kieltä niin siinä on paljon samaa unkarilaisten kielten kanssa sekä hieman suomen kielen kanssa.
Ennen kuin turkkilaiset tulivat nykyistä turkin aluetta asutti traakialaiset, kreikkalaiset ja roomalaiset.
Suomalaisen tunnistaa kasvoista ja kehon mallista. :)
Olemme kuin valkoihoisia mongoleja. Vahvarakenteisia, matalajalkaisia ja yleensä vinosilmäisiä jne. Iso otsa ja pää jos vertaa ulkolaisiin, joiden päöä saattaa muistuttaa nuppineulaa suomalaisen rinnalla.
En siis hauku tässä suomalaista "rotua" ja ominaispiirteitä, päinvastoin olen ylpeä. Hienoa olla erilainen ja kuulua tähän omaan pikku omituiseen perheeseen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geneettisesti ruotsalaiset ja muut pohjoismaalaiset ovat lähimpänä suomalaisia. Tästä on tehty tutkimuksia, mitkä sen todistavat ja etenkin Länsi-Suomen alueella puhutaan selvästä valtaosasta. Se on myytti, että suomalaiset ovat muka jotain mongooleja. Näkeehän sen silmilläkin, ettei ole.
Suomalaisilla esiintyy kuitenkin suhteellisen paljon aasialaistyyppisiä poimusilmiä ("epicanthic folds")😉
Itä-Suomen alueella. Suomalaiset ovat geneettisesti kaukana homogeenisestä ryhmästä.
Pohjoisessa ne yleisimpiä taitavat olla, saamelaisilla varsinkin.
Vaatemutoitukseltaan suomalaiset eivät kuulu samaan kuin ruotsalaiset ja norjalaiset. Suomalaisissa puvuissa on leveyttä ja hihat on pidempiä vertaa ruotsalaiseen. Siellä lahkeet on pitkiä ja vyötäröhaara mitta lyhyt, takit kapeita ja hihan mitta siihen suhteutettu. Olemme siis keskimäärin etirakenteisia. Saksalaiset on meitä isompia, mutta hihan mitta on suhteessa lyhyempi.
Mutta yksilöt on yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla dominoiva geeni on finno ugri geeni. Yhtä paljon tätä geeniä tavataan vain venäjällä.
Suomalaisilta puuttuu kaikki merkittävät ns vanhan ajan paimentolais geenit (vanhojen kulttuurien) jotka ovat yleisiä muualla euroopassa. Suomalaiset ovat uniikkeja kyllä, mutta vähiten eurooppalaisia.
Muualla euroopassa taidettiin kuparin ja pronssin käsittely, maanviljely ja paimentaminen 10 000 tuhatta vuotta sitten.
Täällä lähinnä istuskeltiin puun juurella.
No tottakai Venäjällä on sukulaiskansojamme eli suomalaisia hekin: Vepsäläiset, inkeriläiset,mordvalaiset,
marit, udmurtit, liiviläiset, komit, merjalaiset ym ym
Mulla mitään homokeeniä ole, keleen tosentit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gemeettisesti suomalaiset ovat toki aika erikoisuus euroopassa, mutta pelkkä genetiikka ei vaikuta ihmiseen vaan myös kulttuuri jne. Suomalaiset ovat olleet tuhat vuotta yhteydessä niin itään kuin länteen joten vaikutteita on tullut ja geeniperimäkin on kyllä sekoittunut.
Itse asiassa geenit ovat sekoittuneet ihan käsittämättömän vähän. Kannattaa testata omat geenit ja huomata. Suomalaiset ovat oikeasti eläneet eristyksissä muista ja säilyneet geeneiltään omanlaisinaan. Siksi meillä on myös paljon sisäsiittoisuudesta johtuvia sairauksia.
Suomalaisilla ei ole sen enempää "kansantauteja" kuin muillakaan väestöillä. Ei kannata puhua sisäsiittoisuudesta jos ymmärrys on tasoa "sisarusten ei kannata nussia".
Itse asiassa meillä nimenomaan on tauteja, jotka esiintyvät geeneissä, ja joita löytyy esim tietyistä suomalaisista kylistä. Näitä on tutkittu paljon kansainvälisestikin, koska Suomi on harvinainen siinä, että meillä on hyvin eristynyt geeniperimä, sekä hyvät terveystiedot koko kansasta.
On yya-sopimuksen selkäytimissämme säilyvän hengen vastaista mainita suomensukuisten kansojen nimiä.
Suomalaisilla dominoiva geeni on finno ugri geeni. Yhtä paljon tätä geeniä tavataan vain venäjällä.
Suomalaisilta puuttuu kaikki merkittävät ns vanhan ajan paimentolais geenit (vanhojen kulttuurien) jotka ovat yleisiä muualla euroopassa. Suomalaiset ovat uniikkeja kyllä, mutta vähiten eurooppalaisia.
Muualla euroopassa taidettiin kuparin ja pronssin käsittely, maanviljely ja paimentaminen 10 000 tuhatta vuotta sitten.
Täällä lähinnä istuskeltiin puun juurella.