Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonseuranta äitiysneuvolassa ahdistaa

Vierailija
13.05.2025 |

Tehdäänkö siellä numero siitä että on ylipainoinen? Onko puntarille pakko mennä neuvolassa? Mietin voisinko punnita itseni kotona ja antaa lukeman lapulla terkkarille. On kipeä asia mulle tää ylipaino ja tiedän että se on haitallista. Haluaisin silti nauttia raskaudesta ilman hirveää syyllisyyttä mitä kaikkia ongelmia ylipaino voi aiheuttaa. Kyllä normaalipainoisillakin voi olla vaikka mitä haasteita raskaudessa ja synnytyksessä, joten ei se ihan yksiselitteinen asia ole. Kokemuksia? 

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äitiysneuvolan terkkari. Painoa seuraamalla seurataan myös vauvan kasvua, toki muitakin menetelmiä käytössä. Mielestäni jokaisella on oikeus kehoonsa sellaisena kuin se on. Tärkeintä, että itse olet kehoosi tyytyväinen. On tosi yleistä, että painonnousu ahdistaa, myös normaalipainoisilla odottajilla. Ja se ahdistaa silti, vaikka painon kuuluu nousta raskausaikana.

Pyydä voitko saada käydä puntarilla ns. selkä näyttöön päin, jolloin et itse näe lukemaa ja terkkari kirjaa sen vain koneelle.

Tsemppiä odotukseen! 

Vierailija
2/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä punnitaan itse ennen käyntiä ja merkataan paperille. Ei tehty koskaan numeroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän, että jos on niin reilusti ylipainoinen, että sillä voisi olla merkitystä terveyteen, se näkyy ihan ulospäin eikä tämän toteamiseen tarvita vaakaa. Neuvolassa painonseurannalla tosiaan seurataan lapsen kasvua ja siitä näkyy myös mahdollinen turvotuksen kertyminen elimistöön (mikä on osaltaan hälytysmerkki).

Lähinnä siis painoa aina verrataan ensimmäiseen / edelliseen punnitukseen.

Vierailija
4/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kovin mukavaa ollut kevyempänäkään. Epäiltiin syömishäiriötä, vaikka lopulta vain ikääntyminen on saanut painon pysymään ylempänä ilman aktiivista yrittämistä. 

Vierailija
5/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin stressaaminen on haitallista vauvalle. Tilanteesi on mikä on, siitä ahdistuminen ei nyt hyödytä mitään, päinvastoin. 

Vierailija
6/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi? 

Vierailija
7/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on tullut luonnonmenetelmällä raskaaksi, niin onnittelen, että löysit itsellesi kumppanin. Paino on enää sivuseikka.

Vierailija
8/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tosiaan seurataan suuntaa, että nousee tasaisesti. Ja sitten loppuraskaudessa seurataan tuota mahdollista turvotusta/nesteen kerääntymistä ja tämä kaikki vauvan turvaksi.

Itse olen ylipainoinen ja mulla pahoinvoinnin vuoksi nousi paino vain vähän/välillä ei lainkaan. 

Ehdotan, että keskustelet tästä neuvolassa. Varsinkin, jos sulla on syöomishäiriötaustaa, niin osaavat suhtautua asiaan oikein.

Vierailija
9/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ylipainoisena raskaaksi hankkiudu.

Vierailija
10/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:tä ei voi päästää äidiksi.

Vierailija
11/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko se lapsen paino ja äidin paino, että miten sikiö ja vauva kasvaa. Ja osalla pelätään raskausdiabetesta jos on aiemmin ollut tai liikaa laihtumista, ellei nousua. Äidin oma asia tietysti.

Vierailija
12/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ketään kiinnosta yksittäisen ihmisen painon kommentointi, aika moni on nykypäivänä ylipainoinen. Itseäni ahdisti ekassa raskaudessa, kun terkka teki kauhean numeron vähäisestä painon noususta. Söin säännöllisesti ja hyvin, ja vauva oli 3,5-kiloinen syntyessään. Muissa raskauksissa paino nousi yhtä vähän, ja sitä ei koskaan kommentoitu. Väitän, että tuollainen painon kommentointi on merkki epäpätevyydestä. Kehon muutokset ovat herkkä asia, olipa lähtötilanne mikä tahansa.

Vierailija
13/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin reilusti ylipainoinen ja raskaana. Terkkari oli tosi hienotunteinen. Ekalla kerralla sanoin, etten halua että mun painoa sanotaan ääneen. Terkka vaan katsoi sen ja merkitsi tietoihin, näin mentiin joka kerta. Olisi sanonut jos siinä on jotain poikkeamaa havaittavissa. Raskaus sujui ilman ongelmia ja terve tyttö syntyi. 

Vierailija
14/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala kuntoilemaan että laihdut ja pysyt työkuntoisena

Vierailija
15/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin reilusti ylipainoinen ja raskaana. Terkkari oli tosi hienotunteinen. Ekalla kerralla sanoin, etten halua että mun painoa sanotaan ääneen. Terkka vaan katsoi sen ja merkitsi tietoihin, näin mentiin joka kerta. Olisi sanonut jos siinä on jotain poikkeamaa havaittavissa. Raskaus sujui ilman ongelmia ja terve tyttö syntyi. 

Et ole terve.

Vierailija
16/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle osui terkkari, joka tuijottaa painonnousua suorastaan kiihkeästi. Joka käynnillä tähän asti hän on paasannut terveellisestä ruokavaliosta ja siitä, miten ylipaino on sikiölle haitallista. Mukana ollut isäkin jo ihmettelee, että mitä tämä on.

Olen 170 cm pitkä, painoin ennen raskautta 52 kg ja nyt 32. raskausviikolla 55 kg. Olen käytännössä oksentanut ensin 4 kk ajan, se ei neuvolassa huolettanut ketään, ja nyt pystyn syömään 4 eri ruoka-ainetta oksentamatta. Silti viime viikolla sain nipun esitteitä painonhallinnasta ja energiantarpeesta sekä terveydenhoitajan ukaasin, että vaikka ollaan kohta loppusuoralla, niin paino ei saisi kovin paljoa nousta. Välipalat olen jo korvannut vedellä ohjeiden mukaan.

Vierailija
17/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle terkkari sanoi jollain alun käyntikerralla, että ylipainoisella pyritään siihen, ettei paino nouse ihan kauheasti (ihan kuin he siihen voisi vaikuttaa varsinaisesti) ja se olikin ainoa kommentti, mitä aiheeseen liittyen sain. En missään vaiheessa kokenut, että minua olisi pidetty nimenomaan ylipainoisena odottajana, vaan raskautta seurattiin ihan tavallisesti. Vaa'alla käytiin omatoimisesti, terkka kysyi lukeman ja kirjasi sen koneelle, ei kommentoinut mitään.

Väitän, että äitiys- ja lastenneuvolan ihmisissä on suhteessa paljon enemmän sensitiivisiä ja asiakkaita kunnioittavia terveydenhuollon ammattilaisia kuin vaikka terveyskeskuksen yleislääkäreissä.

Vierailija
18/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanotaan, että paino on ns HERKKÄ asia (yleensä ylipainoisuudessa), niin mitä herkkää siinä on? Eikö se ole enemmän häpeää aiheuttava?

Vierailija
19/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin ns. syömishäiriöpunnituksen ja sain sen, eli terkkari kirjaa lukeman, itse en sitä katsonut. Hän olisi kertonut, jos jotain huolestuttavaa olisi ollut. Esikoisen kohdalla olin parikymppinen ja bmi 25,1 eli ylipaino. Ilkeä neuvolalääkäri puristeli vatsaani ja valitti, miten sydänääniä ei saada koskaan kuuluviin tällaisen vatsanpeitteen takaa. Voivotteli kandeille lihavia äitejä ja pisti kanditkin kokeilemaan "tätä valitettavaa rasvakudoksen määrää", minun itkiessä laverilla. Siitä jäi trauma seuraaviin raskauksiin.

Vierailija
20/57 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle osui terkkari, joka tuijottaa painonnousua suorastaan kiihkeästi. Joka käynnillä tähän asti hän on paasannut terveellisestä ruokavaliosta ja siitä, miten ylipaino on sikiölle haitallista. Mukana ollut isäkin jo ihmettelee, että mitä tämä on.

Olen 170 cm pitkä, painoin ennen raskautta 52 kg ja nyt 32. raskausviikolla 55 kg. Olen käytännössä oksentanut ensin 4 kk ajan, se ei neuvolassa huolettanut ketään, ja nyt pystyn syömään 4 eri ruoka-ainetta oksentamatta. Silti viime viikolla sain nipun esitteitä painonhallinnasta ja energiantarpeesta sekä terveydenhoitajan ukaasin, että vaikka ollaan kohta loppusuoralla, niin paino ei saisi kovin paljoa nousta. Välipalat olen jo korvannut vedellä ohjeiden mukaan.

Sulla ei oma järki sano ettei sun tarvitse millään vedellä korvata välipaloja? Jos terkka käskee hypätä kaivoon, sinä hyppäät? Miten herra isä sä tulet ikinä pärjäämään sen lapsen hoidon kanssa kun aivojen tilalla on sahanpurua? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme