Voiko karenssille mitään?
Olen henkilöstövuokraus firman kautta pätkätöissä ympäri vuoden.
Olen sairastumis ajoille ja töiden välisinä aikoina (about 1-2 viikon väli korkeintaan silloin tällöin) hakenut ansiosidonnaista päivärahaa.
Olen alle 25 ja jätin hakematta kouluun yhteishaussa koska olen töissä ja saan helposti töitä ison CV:n takia.
Töitä on ympäri vuoden riittänyt. (mulla ei siis ollu peruskoulun jälkeen mitään koulutusta)
Noh TE-toimistolta tuli karenssia koska en hakenut kouluun ja se että en tiedä mitä alaa edes lähtis opiskelemaan ei ole olevinaan pätevä syy eikä sekään että olen jatkuvaan töissä..
Jos sit hakisin töihin ja en menis niin siitäkin tulisi karenssia. (en kyllä voi opiskella koska olen mielumin töissä.)
Nyt en saa ansiosidonnaista tän karenssin takia eli jos sairastun tai tulee välipäiviä/viikkoja töiden välissä niin en saa mistään mitään. Enkä saa sossutukeakaan koska kämppis lasketaan automaattisesti avoliitoksi sossun toimesta.
Eli käytännössä jos työt loppuu sen takia että tekeminen loppuu töistä niin en saa mitään rahaa mistään.
Voiko tän karenssilausunnon perua jotenkin? Voinko saada jollain ilveellä ansiosidonnaista?
Minun pitäisi maksaa oma puolisko laskuista ja ostaa bensaa ja eväitä töitä varten kun ajan pitkää työmatkaa.
En voi mihinkään kuntouttavaankaan mennä tms te-toimiston höpötyksiin koska mun pitää olla töissä.
Mitä teen?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Haluaisin niiltä 3 viikolta ansiosidonnaista." :D
Miksi, kun kerran tienaat niin mahtavasti eikä rahat ole loppu?
Aina pitää anoa rahaa jos sitä saa. Niin olen tehnyt vuoden alustakin asti ja saanutkin sitä rahaa.
Nyt tämä yhteishakupakko kusee tämänkin..Sinäkö jättäisit hakematta ansiosidonnaisen jos sitä olisit mahdollinen saamaan vaikka edes yhdeltä päivältä..
Vaikka sais vaan 10 euroa niin senkin hakisin. Miks en hakisi?
Kuitenkin olen sen töissäni veroilla maksanut. Sama ottaa omaa takasin.Mutta kun et saa sitä :D Et ole oikeutettu siihen, tajuatko?
Miks olin oikeutettu siihen sitten tammikuusta syyskuuhun asti?
Vituttaako naminami?
Koska lain mukaan se katko on aina syyskuun alussa kaikille niille, jotka ovat alle 25v, työttömiä ja jättäneet hakematta opiskelupaikkaa.
Toisaalta jos olet ollut koko ajan töissä, niin miksi ihmeessä hait ja sait tukea?
Minäkin olen ollut koko alkuvuoden oikeutettu ansiosidonnaiseen, mutta haistatinkin pitkät ja olin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää anoa rahaa jos sitä saa. Niin olen tehnyt vuoden alustakin asti ja saanutkin sitä rahaa.
Nyt tämä yhteishakupakko kusee tämänkin..Sinäkö jättäisit hakematta ansiosidonnaisen jos sitä olisit mahdollinen saamaan vaikka edes yhdeltä päivältä..
Kuitenkin olen sen töissäni veroilla maksanut. Sama ottaa omaa takasin.Mutta kun et saa sitä :D Et ole oikeutettu siihen, tajuatko?
Vituttaako naminami?Koska lain mukaan se katko on aina syyskuun alussa kaikille niille, jotka ovat alle 25v, työttömiä ja jättäneet hakematta opiskelupaikkaa.
Toisaalta jos olet ollut koko ajan töissä, niin miksi ihmeessä hait ja sait tukea?
Minäkin olen ollut koko alkuvuoden oikeutettu ansiosidonnaiseen, mutta haistatinkin pitkät ja olin töissä.
Onko luetunymmärtämisessä ongelmaa? AP sanoi että on ollut töissä ja aina työkohteiden väleissä on ollut viikko tai pari työttömyyspätkää.
Kannattaahan aina hakea jos sitä saa.
Jos tulee pitkiä jaksoja ilman massia, niin haet toimeentulotukea. Työkkäri on vaan yks läppä sirkus ja tanttojen suojatyöpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaako naminami?
Koska syyskuuhun asti sulla oli mahdollisuus aloittaa koulutus. Ei minua vituta, sinua kyllä tuntuu nyppivän aika lailla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna täytät siis 25 ja 16-vuotiaasta asti olet tehnyt eri alojen pätkätöitä ja ollut aina välillä työttömänä. Eikö kahdeksassa - yhdeksässä vuodessa eri aloja kokeiltuaan jo luulisi olevan edes jotain ajatusta siitä, mitä jatkossa voisi ajatella tekevänsä eli mille alalle voisi jopa koulutustakin hankkia?
Luulisi että siinä ajassa olisi jo tullut tietoiseksi siitäkin, että sairaana ollessa saadaan sairauspäivärahaa eikä ansiosidonnaista.
Entä jos teet vuoden jotain ja sitten päätätkin että ei tämä ollukkaan alani ja lähet tekemään muuta.
Onpa järkevä lähtee 3 vuotta kouluttautumaan alalle jonka kuitenkin vaihtaa.Ja luulisi sinun olevan tietonen mutta et ilmeisesti ole että jos työnantaja maksaa sairausajan palkkaa niin se saadaan vuokrafirmoissa rahana. Ja jos sairastut ja työnantaja ei maksakkaan sitä niin työ lopetetaan määräaikaisuuden päättymisenä sen sairauksen ajaksi, esim flunssa 2 viikkoa. Ja sen 2 viikon ajan olet vaan työttömänä kirjoilla joten otat siltä ajalta ansiosidonnaista normisti.. Sen jälkeen kun parannut niin kirjoitetaan uusi työsopimus ja homma jaktuu.. Ei tartte kituuttaa pienellä sairauspäivärahalla vaan saa sitä isoa ansiosidonnaista.
Ei nykyajan nuoret ilmeisesti ole tarpeeksi tietoisia miten paljon tässä nykybyrokratiassa on porsaanreikiä mitä voi käyttää hyväksi.
Ansiosidonnaiseenkin ei tarvitse laittaa kun vuokrafirman työsopimus eli he eivät voi edes tietää että sen lyhyen pätkän jälkeen jatkoit uudestaan siinä samassa lafkassa.
Vai isoa ansiosidonnaista :D :D
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna täytät siis 25 ja 16-vuotiaasta asti olet tehnyt eri alojen pätkätöitä ja ollut aina välillä työttömänä. Eikö kahdeksassa - yhdeksässä vuodessa eri aloja kokeiltuaan jo luulisi olevan edes jotain ajatusta siitä, mitä jatkossa voisi ajatella tekevänsä eli mille alalle voisi jopa koulutustakin hankkia?
Luulisi että siinä ajassa olisi jo tullut tietoiseksi siitäkin, että sairaana ollessa saadaan sairauspäivärahaa eikä ansiosidonnaista.
Mäkin aloitin työt ylä-asteikäisenä koulun ohella ja olen nyt 35, enkä edelleenkään tiedä mitä haluan loppuelämäni tehdä. Niinpä teen vaan jotain, ja olen myös tehnyt kaikkea virastotyöstä varastotyöhön. Nyt vakityö esimiehenä, mutta en tykkää tästäkään.
Kyllähän yli 2000€ palkka on yksin (?) elävälle ihan hyvä ja riittävä. Suurin osa perustöistä ilman koulutusta on 1500-1800€. Bruttona.
Ap: suosittelen sua ainakin käymään jonkun suomen kielen kurssin, kun on sen verran järkkyä toi sun kirjallinen ulosanti. Huomaa, ettei toisen asteen tutkintoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaako naminami?Koska syyskuuhun asti sulla oli mahdollisuus aloittaa koulutus. Ei minua vituta, sinua kyllä tuntuu nyppivän aika lailla :D
Ei nypi yhtään. Sanon vaan työnantajalle etten ota enää uusia työkohteita vastaan että jään te-toimiston pelleilykursseille ja olen veronmaksajien taakkana 25 asti ja sen jälkeen kun karenssi kumotaan niin soitan heti työnantajalle että uusia työkohteita ja heti. Ja jatkan samaan malliin välipäiviltä ansiosidonnaista hakien kuten tein vuoden alustakin asti.
En anna henkeen ja vereen te-toimiston voittaa tuolla kouluhakupakkopelleilyllä ja karenssin uhkilla.
Minua ei mikään te-toimiston tantta määräile.
SINÄ maksat minun tuet koska heittäydyn pois töistä.
Normistihan otan vastaan kaikki työkohteet mitä vaan tarjotaan ja oon vähänväliä jatkuvalla syötöllä töissä milloin missäkin. Niistä töistä maksan veroja ja olen vähemmän sinun taakkana.
Mutta jos kerran pelleillään niin heittäydyn vittuillakseen yhteiskunnalle kun kerran eivät anna mun jatkaa samaa mitä olen tähänkin asti tehnyt. Kuitenkin 25 eteenpäin jatkan tätä samaa hommaa mutta sen jälkeen se on sitten olevinaan hyväksyttävää kun maaginen 25 vuoden ikä täyttyy.
Tää on ihan kauhee sirkus tämä touhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin aloitin työt ylä-asteikäisenä koulun ohella ja olen nyt 35, enkä edelleenkään tiedä mitä haluan loppuelämäni tehdä. Niinpä teen vaan jotain, ja olen myös tehnyt kaikkea virastotyöstä varastotyöhön. Nyt vakityö esimiehenä, mutta en tykkää tästäkään.
Kyllähän yli 2000€ palkka on yksin (?) elävälle ihan hyvä ja riittävä. Suurin osa perustöistä ilman koulutusta on 1500-1800€. Bruttona.
Aivan samoilla linjoilla. Terveisin AP.
Peukkua nostan niille jotka ei alistu yhteiskunnan paineille.
Muutenkin nämä joille koulu on kaikki kaikessa ei loppujen lopuksi ole kovin fiksua porukkaa.
Huvittavin oli yhessä tehtaassa vakituinen työntekijä joka on käynyt alan koulutuksen. Oli 10 vuotta tehnyt vakituisena samaa työtä. Hänellä oli pienempi palkka kuin minulla ja olin siellä puoli vuotta vuokrafirman kautta. Mahto kiukuttaa kun kerroin hänelle oman palkan, etenkin kun ei ole koulutustakaan.
(Kyseisessä firmassa olin ohjelmoimassa kasauskonetta.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaako naminami?Koska syyskuuhun asti sulla oli mahdollisuus aloittaa koulutus. Ei minua vituta, sinua kyllä tuntuu nyppivän aika lailla :D
Ei nypi yhtään. Sanon vaan työnantajalle etten ota enää uusia työkohteita vastaan että jään te-toimiston pelleilykursseille ja olen veronmaksajien taakkana 25 asti ja sen jälkeen kun karenssi kumotaan niin soitan heti työnantajalle että uusia työkohteita ja heti. Ja jatkan samaan malliin välipäiviltä ansiosidonnaista hakien kuten tein vuoden alustakin asti.
En anna henkeen ja vereen te-toimiston voittaa tuolla kouluhakupakkopelleilyllä ja karenssin uhkilla.
Minua ei mikään te-toimiston tantta määräile.SINÄ maksat minun tuet koska heittäydyn pois töistä.
Normistihan otan vastaan kaikki työkohteet mitä vaan tarjotaan ja oon vähänväliä jatkuvalla syötöllä töissä milloin missäkin. Niistä töistä maksan veroja ja olen vähemmän sinun taakkana.Mutta jos kerran pelleillään niin heittäydyn vittuillakseen yhteiskunnalle kun kerran eivät anna mun jatkaa samaa mitä olen tähänkin asti tehnyt. Kuitenkin 25 eteenpäin jatkan tätä samaa hommaa mutta sen jälkeen se on sitten olevinaan hyväksyttävää kun maaginen 25 vuoden ikä täyttyy.
Tää on ihan kauhee sirkus tämä touhu.
Kaikkihan on sitten hyvin. Työkkärissä katsotaan, että ei ammattia ja pääset työkokeiluun tai 5 vko mittaiseen valmennukseen.
Koska se on onnistuttu aina kikkailemaan porsaanreijän kautta..
ainoastaan yhden kerran on joutunut tämän karenssipelleilyn menemään kuntouttavakikkailulla läpi.
Suurimman osan ajasta on saanu ohitettua sen ja elettyä normisti nostellen pätkiltä päivärahoja.