Voiko karenssille mitään?
Olen henkilöstövuokraus firman kautta pätkätöissä ympäri vuoden.
Olen sairastumis ajoille ja töiden välisinä aikoina (about 1-2 viikon väli korkeintaan silloin tällöin) hakenut ansiosidonnaista päivärahaa.
Olen alle 25 ja jätin hakematta kouluun yhteishaussa koska olen töissä ja saan helposti töitä ison CV:n takia.
Töitä on ympäri vuoden riittänyt. (mulla ei siis ollu peruskoulun jälkeen mitään koulutusta)
Noh TE-toimistolta tuli karenssia koska en hakenut kouluun ja se että en tiedä mitä alaa edes lähtis opiskelemaan ei ole olevinaan pätevä syy eikä sekään että olen jatkuvaan töissä..
Jos sit hakisin töihin ja en menis niin siitäkin tulisi karenssia. (en kyllä voi opiskella koska olen mielumin töissä.)
Nyt en saa ansiosidonnaista tän karenssin takia eli jos sairastun tai tulee välipäiviä/viikkoja töiden välissä niin en saa mistään mitään. Enkä saa sossutukeakaan koska kämppis lasketaan automaattisesti avoliitoksi sossun toimesta.
Eli käytännössä jos työt loppuu sen takia että tekeminen loppuu töistä niin en saa mitään rahaa mistään.
Voiko tän karenssilausunnon perua jotenkin? Voinko saada jollain ilveellä ansiosidonnaista?
Minun pitäisi maksaa oma puolisko laskuista ja ostaa bensaa ja eväitä töitä varten kun ajan pitkää työmatkaa.
En voi mihinkään kuntouttavaankaan mennä tms te-toimiston höpötyksiin koska mun pitää olla töissä.
Mitä teen?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Päihdeongelma on pomminvarma tapa välttyä karenssilta. Et ole päihdeongelmaisena työnhakuun kelpaava ja siten toimeentulotuen leikkaukseen ei ole perusteita.
Toimeentulotuestahan tässä olikin kyse… huoh.
Vaikuttaa karenssi siihenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Päihdeongelma on pomminvarma tapa välttyä karenssilta. Et ole päihdeongelmaisena työnhakuun kelpaava ja siten toimeentulotuen leikkaukseen ei ole perusteita.
Ap on omien sanojensa mukaan koko ajan töissä, joten mihinkään tttukeen ei ole oikeutta kun palkkakin on yli 2000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin kannattaa hommata edes joku toisen asteen tutkinto. Et tule helpolla saamaan koskaan vakituista työpaikkaa ilman koulutusta.
Minkä alan töitä olet tehnyt, jos vaikka kyseistä alaa lähtisit opiskelemaan? Oppisopimuskin voisi olla vaihtoehto.Tämä taas turhaa ja minulla on ollut vakituinen työpaikka. Aloitin työt jo 16 vuotiaana. Oon ollu koko ajan töissä. Palkkakin on yli 2000 kuussa koska osaamista on monelta eri alalta. Opiskelen sitten kun keksin että "Ahaa nyt minä tiedän mitä lähden opiskelemaan" kun se oman näköinen ala löytyy.
Ei ole mitään järkeä heittää tikkaa että noniin vaikkapa esimerkiksi lähihoitaja sitten ja lähtee opiskelemaan kun ei ole mitään aikomusta koskaan tehdä lähihoitajan työtä.. Saman voisin sanoa kaikista aloista.
Mutta jos palataan asiaan, eli ei ole enää mitään tehtävissä tuota karenssia vastaan?
Et tiedä mitä töitä haluat tehdä, mutta teet koko ajan kuitenkin töitä koska opiskelu ei kiinnosta? Onko sulla aivovamma, jos et näe toiminnassasi mitään outoa tai ristiriitaista?
En halua esimerkiksi opiskella rakennus alalle kun teen niitä vaan tämän hetken sen aikaa kun voin nostaa korkeaa palkkaa. Sitten kun alkaa työt loppua eli enää ei rakenneta kun projektit kaupungissa on valmiita niin vaihan alaa taas toiseen..
Muuten joutuisin opiskelemaan kaikki alat mitä on olemassa. Eikä oma elinikä riitä sellaseen.
Jos nyt ensin opiskelisit edes yhden.
Onko sinusta 2000e kuussa _korkea_ palkka???
Minä en tarvitse timanteilla kuorrutettua BMW:tä elämiseen.
2000 euroa kuukaudessa on minun elämäntilanteelleni enemmän kuin riittävä summa.
Mielumin otan mahdollisimman paljon omaa vapaa aikaa enkä ole naimisissa työn kanssa vaan rahan perässä.
Ja sitäpaitsi kun ei ole vakituinen työntekijä niin voi lähtee ihan millon huvittaa pitämään lomaa.
Kun taas vakituisena joo lomat luvataan vuodessa mutta sitten se perheretki mitä on suunniteltu monta vuotta peruuntuu sen takia kun nyt se pomo tarvitseekin sinut jonkun sairastumisen takia etkä voi lähteäkkään lomalle.
Sitäpaitsi jos tämä päätyy siihen että karenssia ei kumota niin teen saman minkä tein 22 vuotiaana.. Käyn minimimäärän kuntouttavaa ja sen kautta saan ansiosidonnaisen ja kieltäydyn kokonaan työltä sen vajaan 400 päivää mitä ansiosidonnaista on. Eli nyhdän sen minulle kuuluvan ansiosidonnaisen sitten vaikka oman elämän kustannuksella ihan vaan sen takia että voin haistattaa koulutuspalvojille.
Ei se koulu elämän tärkein asia ole. Itse olen pätevämpi työssäni kuin kolleegani jotka ovat kouluttautuneet alalle. Ja saan vielä oman kokemukseni ja työpanokseni ansiosta isompaa palkkaa kuin he. Ja he itse ovat myöntäneet että eivät ole hyötyneet siitä 3 vuoden koulusta mitään niissä työtehtävissä mitä teemme.
Mutta ihan sama.. Jos menee tälläseks byrokratia pelleilyksi niin käsken agenttini lopettaa työnhaun ja lähen näillä te-toimiston porsaanreijillä nyppäämään sen oman ansiosidonnaisen takasin mikä minulle kuuluukin ja vasta sen jälkeen jatkan töitä.
Te-toimisto ei ole auttanut minua työllistymään ollenkaan.
Enemmän just nämä vuokrafirmat.
Ja haluan vielä lisätä että kyse ei ole rahasta vaan periaatteesta. Minä haluan sen minkä olen työnteolla saanut. Jos kyse olisi siitä että karenssi estää työmarkkinatuen niin ei kiinnosta. Sen ansiosidonnaisen haluan kun kerran sellasta saisin.
Toistan. Ei ole kyse siitä että rahat loppu ja joudun kituuttamaan vaan siitä että se opiskelu ei TODELLAKAAN ole niin ylihieno asia mitä ihmiset luulevat sen olevan. Rahaa voi tienata käymättä koulua ja niin olen tienannutkin 16 vuotiaasta asti.
Luulisi edelleen että on järkevämpi niin että saisin sen ansiosidonnaiseni välipäiviltä kun odotan seuraavaa työkohdetta kun se että menen sen minimimäärän kuntouttavaa, oliko se nyt joku 4 tuntia päivässä 2 päivää viikossa kun käy psykologille itkemässä jostain masennuksesta tms. Ja tällä tavalla nyhtää sen ansiosidonnaisen.. Ja sen jälkeen kun se loppuu, jatkan töitä normaalisti. Siinä on veronmaksaja vuoden ajan maksamatta veroja ja elää verorahoilla.
Toivoisin että juurikin tälläinen työvuokraus yleistyisi enemmän ja vakituiset työpaikat vähenisivät. Sitten olisi ihmisille niin paljon töitä kun jaksavat tehdä eikä sitä vakituisten työpaikkanaimisiin menoa tapahtuisi. Sitten vihataan omaa duunia kun on loukussa sen kanssa koska siihen kouluttautui ja vakituistui.
Mielumin hypin työpaikasta työpaikkaan ja vaihdan lennossa aloja niin pitkään että se oma ala löytyy. Sitten voisi kouluttautua kun löytyy työ josta pitää.
Tällä hetkellä teen töitä vaan etsiäkseni sitä mieleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on omien sanojensa mukaan koko ajan töissä, joten mihinkään tttukeen ei ole oikeutta kun palkkakin on yli 2000e/kk.
Elokuussa olin 2 vko töissä, Syyskuussa olin 3 viikkoa töissä ja tässä kuussa olen ollut kuun alusta asti töissä.
Eli 3 viikkoa olen ollut työttömänä yhteensä 3 kuukauden aikana.
Haluaisin niiltä 3 viikolta ansiosidonnaista.. Sain elokuulta ansiosidonnaista mutta syyskuulta en saa koska en hakenut yhteishaussa.. Kauan tämä yhteishaku karenssi sitten kestää?
Kunnes täytät 25 v luulen, eikö se lue siinä päätösessä?
Vierailija kirjoitti:
Kunnes täytät 25 v luulen, eikö se lue siinä päätösessä?
Siinä lukee 1.9 alkaen. Ei muuta.
Eli karenssi siis loppuu ens vuonna kun täytän 25.. Noh pitää sit olla vaikka kuntouttavassa lorvimassa siihen asti. Synttärilahjaksi lähden sitten töihin ja saan väliviikoilta ansiosidonnaista niinkuin koko tämän vuodenkin olen tehnyt nyt syyskuuhun asti.
Noh todistimpa että töitä voi tehdä ilman koulutustakin.
"Haluaisin niiltä 3 viikolta ansiosidonnaista." :D
Miksi, kun kerran tienaat niin mahtavasti eikä rahat ole loppu?
En moraalisesti näe mitään järkeä siinäkään touhussa mitä suurin osa harrastaa että hakee sellaselle alalle mihin tietää ettei pääse.. Peruskoulutokarilla ydinfyysikoks ihan vaan sen takia että ei tule saamaan sitä koulua ja saa ohitettua tuon byrokratiahelvetin että voi jatkaa normaalia elämää eteenpäin..
Eikö olisi järkevämpää palkita sitä että tekee niitä pätkätöitä kuten AP tekee kun se on kuitenkin parempi kuin kotona lorvailevat sossupummit.
Kyllä jos AP vaikka 30-40 vuotiaana keksii oman ammattinsa niin kouluttautuu sitten vanhempana.
En minäkään tiennyt nuorempana mitä alaa haluaisin lähtee opiskelemaan. Hain metallialalle mutta tutkinnon jälkeen en ole ollut koskaan metallialalla töissä vaan olen ollut kotona tuilla.
Pakko oli hakea vaikkei tiennyt minne hakea. Ei ole siinäkään touhussa nyt jälkikäteen ajateltuna mitään järkeä.. Ei edes koko metalliala kiinnosta. En tiedä mikä sit kiinnostas..
Tällä hetkellä pääsin täyttelee kassan hyllyjä.. Olipa hyvä että kävin sen metallialan, eikövain?
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää anoa rahaa jos sitä saa. Niin olen tehnyt vuoden alustakin asti ja saanutkin sitä rahaa.
Nyt tämä yhteishakupakko kusee tämänkin..
Sinäkö jättäisit hakematta ansiosidonnaisen jos sitä olisit mahdollinen saamaan vaikka edes yhdeltä päivältä..
Vaikka sais vaan 10 euroa niin senkin hakisin. Miks en hakisi?
Kuitenkin olen sen töissäni veroilla maksanut. Sama ottaa omaa takasin.
Vierailija kirjoitti:
En moraalisesti näe mitään järkeä siinäkään touhussa mitä suurin osa harrastaa että hakee sellaselle alalle mihin tietää ettei pääse.. Peruskoulutokarilla ydinfyysikoks ihan vaan sen takia että ei tule saamaan sitä koulua ja saa ohitettua tuon byrokratiahelvetin että voi jatkaa normaalia elämää eteenpäin..
Eikö olisi järkevämpää palkita sitä että tekee niitä pätkätöitä kuten AP tekee kun se on kuitenkin parempi kuin kotona lorvailevat sossupummit.
Kyllä jos AP vaikka 30-40 vuotiaana keksii oman ammattinsa niin kouluttautuu sitten vanhempana.En minäkään tiennyt nuorempana mitä alaa haluaisin lähtee opiskelemaan. Hain metallialalle mutta tutkinnon jälkeen en ole ollut koskaan metallialalla töissä vaan olen ollut kotona tuilla.
Pakko oli hakea vaikkei tiennyt minne hakea. Ei ole siinäkään touhussa nyt jälkikäteen ajateltuna mitään järkeä.. Ei edes koko metalliala kiinnosta. En tiedä mikä sit kiinnostas..Tällä hetkellä pääsin täyttelee kassan hyllyjä.. Olipa hyvä että kävin sen metallialan, eikövain?
Peruskoulutodistuksella et ole edes hakukelpoinen yliopistoon, joten ydinfyysikoksi "hakeminen" ei auta karenssin välttämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää anoa rahaa jos sitä saa. Niin olen tehnyt vuoden alustakin asti ja saanutkin sitä rahaa.
Nyt tämä yhteishakupakko kusee tämänkin..Sinäkö jättäisit hakematta ansiosidonnaisen jos sitä olisit mahdollinen saamaan vaikka edes yhdeltä päivältä..
Kuitenkin olen sen töissäni veroilla maksanut. Sama ottaa omaa takasin.
Mutta kun et saa sitä :D Et ole oikeutettu siihen, tajuatko?
Jos tulee karenssi,niin saako silloin täyden asumistuen?,ei kai asumistuessa mitään karenssia ole?
Ensi vuonna täytät siis 25 ja 16-vuotiaasta asti olet tehnyt eri alojen pätkätöitä ja ollut aina välillä työttömänä. Eikö kahdeksassa - yhdeksässä vuodessa eri aloja kokeiltuaan jo luulisi olevan edes jotain ajatusta siitä, mitä jatkossa voisi ajatella tekevänsä eli mille alalle voisi jopa koulutustakin hankkia?
Luulisi että siinä ajassa olisi jo tullut tietoiseksi siitäkin, että sairaana ollessa saadaan sairauspäivärahaa eikä ansiosidonnaista.
Siis miten et muka ole tiennyt että alle 25-vuotiaan työkkärin asiakkaan on _pakko_ aina hakea koulutukseen jos kerran kokoajan teet pätkätöitä? Miten tää ei oo tullut aiemmin vastaan?
Kyllä porsaanreikiä järjestelmästä aina löytyy. Olen opetellut viemään työkkäriä 6-0. Siellä on töissä varsinaisia tolvanoita, jotka eivät ole ns. mitään ruudisnkeksijöitä. Luovuutta vaan peliin!
Höhöö hae kouluun että saisit töitä..
AP on jo töissä.
Höhöö sen takia koulu että pääset vakituiseksi
AP ei halua vakituiseksi..
Höhöö pitää haluta koska niin kaikki muutkin, byrokraattejen sokeat lampaat.
Ihan hyvä AP, jatka samaa rataa. Työkokemus opettaa paremmin kun koulut.
Kui monesti saa lukee sitä vikinää että yhyy mulla on koulutus mutta en pääse töihin kun ei ole työkokemusta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tämä yhteishakupakko kusee tämänkin..Sinäkö jättäisit hakematta ansiosidonnaisen jos sitä olisit mahdollinen saamaan vaikka edes yhdeltä päivältä..
Kuitenkin olen sen töissäni veroilla maksanut. Sama ottaa omaa takasin.Mutta kun et saa sitä :D Et ole oikeutettu siihen, tajuatko?
Miks olin oikeutettu siihen sitten tammikuusta syyskuuhun asti?
Vituttaako naminami?
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna täytät siis 25 ja 16-vuotiaasta asti olet tehnyt eri alojen pätkätöitä ja ollut aina välillä työttömänä. Eikö kahdeksassa - yhdeksässä vuodessa eri aloja kokeiltuaan jo luulisi olevan edes jotain ajatusta siitä, mitä jatkossa voisi ajatella tekevänsä eli mille alalle voisi jopa koulutustakin hankkia?
Luulisi että siinä ajassa olisi jo tullut tietoiseksi siitäkin, että sairaana ollessa saadaan sairauspäivärahaa eikä ansiosidonnaista.
Entä jos teet vuoden jotain ja sitten päätätkin että ei tämä ollukkaan alani ja lähet tekemään muuta.
Onpa järkevä lähtee 3 vuotta kouluttautumaan alalle jonka kuitenkin vaihtaa.
Ja luulisi sinun olevan tietonen mutta et ilmeisesti ole että jos työnantaja maksaa sairausajan palkkaa niin se saadaan vuokrafirmoissa rahana. Ja jos sairastut ja työnantaja ei maksakkaan sitä niin työ lopetetaan määräaikaisuuden päättymisenä sen sairauksen ajaksi, esim flunssa 2 viikkoa. Ja sen 2 viikon ajan olet vaan työttömänä kirjoilla joten otat siltä ajalta ansiosidonnaista normisti.. Sen jälkeen kun parannut niin kirjoitetaan uusi työsopimus ja homma jaktuu.. Ei tartte kituuttaa pienellä sairauspäivärahalla vaan saa sitä isoa ansiosidonnaista.
Ei nykyajan nuoret ilmeisesti ole tarpeeksi tietoisia miten paljon tässä nykybyrokratiassa on porsaanreikiä mitä voi käyttää hyväksi.
Ansiosidonnaiseenkin ei tarvitse laittaa kun vuokrafirman työsopimus eli he eivät voi edes tietää että sen lyhyen pätkän jälkeen jatkoit uudestaan siinä samassa lafkassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä porsaanreikiä järjestelmästä aina löytyy. Olen opetellut viemään työkkäriä 6-0. Siellä on töissä varsinaisia tolvanoita, jotka eivät ole ns. mitään ruudisnkeksijöitä. Luovuutta vaan peliin!
Nimenomaan. Tätä olen itsekkin tehnyt.
Jos mun verorahoilla maksetaan matukoille mersuja ja iiphoneja niin vittu minä vien kaiken verorahan mitä voin mistään hakemalla hakea. Omat verorahat takas.