Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen pahoinpiteli 3-vuotiasta päiväkodissa

Vierailija
03.10.2018 |

Tässä linkki uutiseen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005850038.html

Naisen mukaan taustalla pitkään jatkunutta kiusaamista. Ihmettelen miten ei päiväkodeissa/kouluissa tapahtuvaan kiusaamiseen pystytä puuttumaan.

Järkytyin vähän tästä päiväkodin työntekijän kommentista
"Kaikilla tuon ikäisillä lapsilla on riitoja ja myös käsiksi käymistä, kun kaveritaitoja opetellaan ja harjoitellaan yhdessä leikkimistä ynnä muuta. Suurin osa näistä välikohtauksista, joissa poika on ollut mukana, ovat olleet niin pieniä ja normaaleja, ettei niistä olisi muille vanhemmille kerrottu."

Kommentit (485)

Vierailija
321/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella, että itse oisin saattanut samassa tilanteessa ääntä korottaen kieltää kiusaajaa, mutta tietenkään käsiksi ei saa käydä. Siinä on varmaan äidillä ollu tosissaan hermo kireällä.

Omisit kieltänyt kolmevuotiasta päristelemästä. Muutahan ei tilanteessa ollut

Ja lapsi olisi jatkanut oman lapsesi kiusaamista. Näin mammat toimii. Ihan sama miten paha olla omalla lapsella on kunhan kukaan ei ajattele pahaa mammasta.

Kyseessä on KOLMEVUOTIAAT! Taaperot! Se on opettajien tehtävä olla tukena sosiaalisissa suhteissa, jotka ovat kaikilla vielä täysin hakusessa.

Vierailija
322/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun toinen lapsi kiusasi ja löi omaa lastani päiväkodissa, käytin lopulta kovia keinoja, että kiusaaminen ja pahoinpitely loppui. En käynyt käsiksi, mutta puhuttelin lapsen ja tämän vanhemman yhtä aikaa kovaäänisesti päiväkodin pihalla ja valitin korkeimmalle taholle. Siihen asti oli pelkkää hymistelyä ja kiusaava lapsi pyöritti aikuisia ja koko tilannetta.

On epämukavaa ja raskasta laittaa kova kovaa vastaan, mutta joskus vaan täytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella, että itse oisin saattanut samassa tilanteessa ääntä korottaen kieltää kiusaajaa, mutta tietenkään käsiksi ei saa käydä. Siinä on varmaan äidillä ollu tosissaan hermo kireällä.

Omisit kieltänyt kolmevuotiasta päristelemästä. Muutahan ei tilanteessa ollut

Ja lapsi olisi jatkanut oman lapsesi kiusaamista. Näin mammat toimii. Ihan sama miten paha olla omalla lapsella on kunhan kukaan ei ajattele pahaa mammasta.

Nyt on kyse päristelystä, ei kiusaamisesta.

Vierailija
324/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittää se poika, jonka äiti on näin kyvytön ratkomaan sosiaalisia ongelmia. Kiusaa itse lastaan peloillaan. Luo huonoa oloa lapseensa

Miten olisit itse tilanteen hoitanut jossa lapsellasi on turvaton olo? Jos sinäkin vastaat että puhumalla hoidat niin jatkokysymys kauan jaksat puhua yksin ilman että kukaan vastaa?

Ja sitten jos kukaan ei vastaa, ryhdytään käyttämään väkivaltaa?

Eli sinä vaan jatkat yksin puhelua vaikka lapsesi kärsii samalla? Lapsi oppii tietämään ettei edes oma vanhempi välitä.

No hoida sitten vaikka itse lapsesi. Mutta älä pahoinpitele kolmivuotiaita. Vaikka nämä olisivat ihmishirviöitä jotka vähän päristelevät suuta...

Vierailija
325/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittää se poika, jonka äiti on näin kyvytön ratkomaan sosiaalisia ongelmia. Kiusaa itse lastaan peloillaan. Luo huonoa oloa lapseensa

Miten olisit itse tilanteen hoitanut jossa lapsellasi on turvaton olo? Jos sinäkin vastaat että puhumalla hoidat niin jatkokysymys kauan jaksat puhua yksin ilman että kukaan vastaa?

Jos lapsella on turvaton olo, koska hänelle päristellään, niin opettaisin vaikka päristämään takaisin. ;)

Opetat lapsestasi siis myös kiusaajan.

En enää ikinä kysy miksi yhteiskunta on sellainen kuin on. Olen jo saanut vastauksen.

Vierailija
326/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myös tämä. Äiti ei tässä tapauksessa tee kenellekkään mitään hyvää.

Tässä kenelläkään ei kuulunutkaan hyvää tehdä. Äiti toimi niin kuin jokainen kunnon vanhempi.

Ei toiminut. Vain henkisesti sairas käy käsiksi 3-vuotiaaseen.

No sitten se 3v on myös henkisesti sairas koska on käynyt lapseen käsiksi

Vierailija
327/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin tekisin, ellei lapseni kiusaamiseen puututtaisi päiväkodissa.

Vai on kiusaaja itkenyt vielä illalla että täti oli tuhma eikä saa tehdä niin :D No ehkä oppii tästä kuinka tuhma itse oli!

Ei varmasti oppinut yhtään mitään mutta luottamus aikuisten hyvyyteen meni! Ei hiito, tajuatteko ollenkaan että nyt puhutaan 3-vuotiaasta lapsesta! Siis 3-vuotiaasta!!!! Todellinen ylilyönti kyseiseltä naiselta! Kuten joku jo mainitsikin tämän naisen oma lapsi voi vielä olla vaarassa kun äidin itsesäätelytaidot ovat tätä luokkaa.

Entä pieni käsi joka miettii mikä hänessä on kun häntä jatkuvasti kohdellaan näin? Ei mitään väliä?

Siis miten?

Vierailija
328/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3-vuotias on hirveän pieni ja tosiaan vasta opettelee sosiaalisia taitoja. Pahoin pelkään, ettei ”ottanut opikseen” tuosta.

Saattoi vieraan aikuisen arvaamattoman käytöksen takia oppia pelkäämään ihmisiä loppuikänsä. Sepä onkin aikamoinen opetus 3-vuotiaalle.

Täysin oikein, eipähän kiusaa enää ketään.

Säälin ihmisiä, jotka joutuvat olemaan kanssasi tekemisissä. Vaikutat persoonallisuushäiriöiseltä.

Vierailija
329/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on pelottavaa kuinka moni hyväksyy väkivallan.

Niinpä ja vielä 3v. lasta kohtaan. Ihan pikkulasta. Ei tulis itsellä mieleenkään. Pitäisin muuten meteliä niin kauan että asiaan puututtaisiin. En kävis käsiks pikkulapseen.

Nainen ei saa multa minkäänlaista sympatiaa, ei minkäänlaista.

Meneekö sympatiat kiusaajan puolelle?

En voi käsittää miten moni hyväksyy kiusaamisen.

3v ei ole kiusaaja.

Vierailija
330/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttuisikohan suuhtautuminen jos omaa lasta päiväkodista haettaessa lasta olisi pahoinpidelty toisen lapsen vanhemmat toimesta.

Muuttuisiko suhtautuminen jos itse seuraisi vierestä kuinka omaa lasta kiusataan eikä kukaan tee mitään.1

Alanuolista päättelen että ei. Annatte kiusata omaa lastanne.

Vierailija
331/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsella on turvaton olo, koska hänelle päristellään, niin opettaisin vaikka päristämään takaisin. ;)

En enää ikinä kysy miksi yhteiskunta on sellainen kuin on. Olen jo saanut vastauksen.

No ei nyt sentään.

Vierailija
332/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli päiväkodissa pitäisi teidän mielestämalkaa aina heittelemään lapsia kun käyttäytyvät huonosti?

Tällaisen käsityksen sait tapahtuneesta?

Vierailija
333/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja vielä 3v. lasta kohtaan. Ihan pikkulasta. Ei tulis itsellä mieleenkään. Pitäisin muuten meteliä niin kauan että asiaan puututtaisiin. En kävis käsiks pikkulapseen.

3v ei ole kiusaaja.

Voi miten sinisilmäinen olet. Toivottavasti omat lapsesi eivät tästä tule henkisesti kärsimään ikinä :(

Vierailija
334/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun toinen lapsi kiusasi ja löi omaa lastani päiväkodissa, käytin lopulta kovia keinoja, että kiusaaminen ja pahoinpitely loppui. En käynyt käsiksi, mutta puhuttelin lapsen ja tämän vanhemman yhtä aikaa kovaäänisesti päiväkodin pihalla ja valitin korkeimmalle taholle. Siihen asti oli pelkkää hymistelyä ja kiusaava lapsi pyöritti aikuisia ja koko tilannetta.

On epämukavaa ja raskasta laittaa kova kovaa vastaan, mutta joskus vaan täytyy.

Ihan eri tilanne.

Vierailija
335/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä vaan jatkat yksin puhelua vaikka lapsesi kärsii samalla? Lapsi oppii tietämään ettei edes oma vanhempi välitä.

Mua kiusattiin koko peruskoulu pienessä kivassa kyläkoulussa. Eikä sitä saatu loppumaan. Vanhempani eivät koskaan käyneet pahoinpitelemässä näitä kiusaajia, mutta siitä huolimatta tiesin heidän ehdottomasti rakastavan mua ja tekevän kaikkensa jotta tilanne muuttuisi. 

Vierailija
336/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3v ei ole kiusaaja.

Kyllä voi olla. Kolmevuotiaskin voi osata kiusata systemaattisesti ja tarkoituksellisesti jotakuta.

Terv Varhaiskasvattaja, erityispedagogi

Vierailija
337/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt sentään.

Ai ajattelit pelkällä pärinällä opettaa lapsesi selviämään kun häntä kiusataan?

Vierailija
338/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myös tämä. Äiti ei tässä tapauksessa tee kenellekkään mitään hyvää.

Tässä kenelläkään ei kuulunutkaan hyvää tehdä. Äiti toimi niin kuin jokainen kunnon vanhempi.

Ei toiminut. Vain henkisesti sairas käy käsiksi 3-vuotiaaseen.

No sitten se 3v on myös henkisesti sairas koska on käynyt lapseen käsiksi

Ei vaan pärisytti suutaan. Ja kolmivuotiaalle on vielä ihan normaalia käydä toiseen käsiksi. Aikuiselle taas ei todellakaan ole normaalia käydä päiväkodin pihalla vieraan melkein vauvaikäisen kimppuun.

Ja minkälainen aikuinen vertaa omaa toimintaansa taaperon toimintaan? Oikeasti?

Vierailija
339/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei kimppuun saa käydä, mutta kyllä päikyn tätien pitää taata toisten lasten koskemattomuus. Tottakai lapset joskus lätkii ja loukkaa toisiaan, mutta systemaattinen ja ilkeämielinen satuttaminen on saatava loppumaan. Käskin yhden tutun tehdä lasun päiväkodista, jos hommaa ei saada loppumaan. Heidän hiljainen ja arka 2-vuotias sai jatkuvasti köniinsä ja mustelmia oli mm. naamassa erään 5-vuotiaan lapsen touhuista. Tämä poika oli jostain syystä ottanut 2-vuotiaan tytön silmätikukseen ja hyökkäsi aina kimppuun, jos pääsi. Hoitajat käänsivät selkänsä, niin lähti erikseen toisesta tilasta vain tönimään tätä yhtä. Syytä ei keksitty sielläkään paitsi, että kotona oli samanlaisella tukalla varustettu pikkusisko, joka oli myös 2-vuotias. Joku hirveä sisaruskatkeruus ja viha, jota purki siskonsa kaltaiseen toiseen pikkuolentoon.

Vierailija
340/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan lapsi oppii, että vanhempi välittää ja sitten lapsi kohauttaa harteiltaan sille päristelijälle ja menee leikkimään jotain muuta, koska se ei ollut kivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan