Nainen pahoinpiteli 3-vuotiasta päiväkodissa
Tässä linkki uutiseen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005850038.html
Naisen mukaan taustalla pitkään jatkunutta kiusaamista. Ihmettelen miten ei päiväkodeissa/kouluissa tapahtuvaan kiusaamiseen pystytä puuttumaan.
Järkytyin vähän tästä päiväkodin työntekijän kommentista
"Kaikilla tuon ikäisillä lapsilla on riitoja ja myös käsiksi käymistä, kun kaveritaitoja opetellaan ja harjoitellaan yhdessä leikkimistä ynnä muuta. Suurin osa näistä välikohtauksista, joissa poika on ollut mukana, ovat olleet niin pieniä ja normaaleja, ettei niistä olisi muille vanhemmille kerrottu."
Kommentit (485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko minä nyt pätkiä alistavaa vaimoani vai en? Puhe ei ole auttanut. Mitä mieltä mammat?
Sinulla on varmasti mahdollisuus ratkaista asia eroamalla? Eli et saa.
Miksi tämä äiti ei vaihtanut päiväkotia? Käsi on nyrkissä jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen saa loppumaan vain väkivallalla. Ei se sormen heiluttelu ja kiusaajan vanhempien kanssa keskustelu auta vittuakaan. No ehkä päiväkodissa auttaa, mutta mites myöhemmin elämässä? Ei todellakaan.
Kun olin itse ala-asteella, rinnakkaisluokkalaistani poikaa kiusattiin. Kunnes lopulta hän antoi kiusaajalleen koulun jälkeen niin pahasti pataan, että kiusaaja lähti itkien kotiinsa. Ei muuten enää härnännyt tätä poikaa sen jälkeen.
En nyt siis väitä, että kolmevuotiaiden pitäisi alkaa hakata toisiaan tarhassa siihen asti että toinen luovuttaa ja pillahtaa itkuun. Tämä kommenttini oli vastaus niille kommenteille, joissa väitetään että väkivalta ei auta mitään.
Olet henkisesti sairas. Hae apua.
Entä kuka auttaisi tätä kiusattua poikaa kun tähän mennessä kukaan muu kuin oma äiti ei ole kiinnostunut pojan hyvinvoinnista?
Mitä kiusattua poikaa. Kyseessä oli ylihermostuneen äidin kuvitelma kiusaamisesta. Pitkään jatkunut tenttaus ja vainoharhaisuus
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on pelottavaa kuinka moni hyväksyy väkivallan.
Niinpä ja vielä 3v. lasta kohtaan. Ihan pikkulasta. Ei tulis itsellä mieleenkään. Pitäisin muuten meteliä niin kauan että asiaan puututtaisiin. En kävis käsiks pikkulapseen.
Nainen ei saa multa minkäänlaista sympatiaa, ei minkäänlaista.
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni viimeiset rippeet naissukupuoleen. Aikuinen käy kolmevuotiaan kimppuun, pahoinpitelee hänet törkesti ja mammat ovat sitä mieltä, että ihan oikein meni. Kaikki te jotka olette tuon sekopää äidin puolella, olette ihan yhtä pimeitä päästänne.
Samaa mieltä. Tosin väkivaltainen käytös on enemmän yksilön ongelma kuin sukupuoleen liittyvä ominaisuus. Naisten väkivaltaisesta käytöksestä pitäisi silti puhua enemmän. Se auttaisi jo väkivaltaisen naisen uhriksi joutuvia lapsia, miehiä ja naisia, ettei tätä ongelmaa piiloteltaisi.
Säälittää se poika, jonka äiti on näin kyvytön ratkomaan sosiaalisia ongelmia. Kiusaa itse lastaan peloillaan. Luo huonoa oloa lapseensa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on pelottavaa kuinka moni hyväksyy väkivallan.
Niinpä ja vielä 3v. lasta kohtaan. Ihan pikkulasta. Ei tulis itsellä mieleenkään. Pitäisin muuten meteliä niin kauan että asiaan puututtaisiin. En kävis käsiks pikkulapseen.
Nainen ei saa multa minkäänlaista sympatiaa, ei minkäänlaista.
Eipä näytä saavan se pikkulapsi jota oli systemaattisesti kiusattu ties kuinka kauan. Naama hiekassa ja keho mustelmilla. Ja sinä säälit kiusaajaa? Sairasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko minä nyt pätkiä alistavaa vaimoani vai en? Puhe ei ole auttanut. Mitä mieltä mammat?
Mutta perhe ei voinut erota huonosta päiväkodista vaan piti pätkiä 3 vuotiasta lasta! Oli pakko!
Vierailija kirjoitti:
Säälittää se poika, jonka äiti on näin kyvytön ratkomaan sosiaalisia ongelmia. Kiusaa itse lastaan peloillaan. Luo huonoa oloa lapseensa
Ja myös tämä. Äiti ei tässä tapauksessa tee kenellekkään mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Säälittää sun puolesta. Kiusaaja sai ansionsa mukaan. Varmaan katselisit ite vierestä kun lastasi kiusataan popkornisäkki vasemmassa ja älypuhelin oikeassa kourassa.
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin tekisin, ellei lapseni kiusaamiseen puututtaisi päiväkodissa.
Vai on kiusaaja itkenyt vielä illalla että täti oli tuhma eikä saa tehdä niin :D No ehkä oppii tästä kuinka tuhma itse oli!
Tuhma 3v kun päristeli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kenelläkään ei kuulunutkaan hyvää tehdä. Äiti toimi niin kuin jokainen kunnon vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni viimeiset rippeet naissukupuoleen. Aikuinen käy kolmevuotiaan kimppuun, pahoinpitelee hänet törkesti ja mammat ovat sitä mieltä, että ihan oikein meni. Kaikki te jotka olette tuon sekopää äidin puolella, olette ihan yhtä pimeitä päästänne.
Samaa mieltä. Tosin väkivaltainen käytös on enemmän yksilön ongelma kuin sukupuoleen liittyvä ominaisuus. Naisten väkivaltaisesta käytöksestä pitäisi silti puhua enemmän. Se auttaisi jo väkivaltaisen naisen uhriksi joutuvia lapsia, miehiä ja naisia, ettei tätä ongelmaa piiloteltaisi.
kuinka sekaisin saa olla että alapeukuttaa tätäkin. Taitaa olla sielläkin tapana mätkiä menemään.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, että itse oisin saattanut samassa tilanteessa ääntä korottaen kieltää kiusaajaa, mutta tietenkään käsiksi ei saa käydä. Siinä on varmaan äidillä ollu tosissaan hermo kireällä.
Omisit kieltänyt kolmevuotiasta päristelemästä. Muutahan ei tilanteessa ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömintä on täällä naisten puolustavat kommentit ja sitten vastustus ettei nalkuttavaa alistajanaista saisi lyödä? Käytännössä siis naiset suojelevat enemmän toisia naisia kuin lapsia väkivallalta!
Oikeasti joku sairas ”synnytäjät ovat tärkeimpiä”-ajatus pakko olla taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kenelläkään ei kuulunutkaan hyvää tehdä. Äiti toimi niin kuin jokainen kunnon vanhempi.
Ei toiminut. Vain henkisesti sairas käy käsiksi 3-vuotiaaseen.
Vierailija kirjoitti:
No jos on jo lapsena kusipää, sietääkin vähän säikäyttää. Ei lasta tietenkään saa alkaa lyömään, mutta minusta pieni pelästys ei ole pahitteeksi, ehkä oppi siitä jotain ja on kiusaamista.
Kusipää? Päristeli kuten kuka tahansa lapsi
Vierailija kirjoitti:
Muuttuisikohan suuhtautuminen jos omaa lasta päiväkodista haettaessa lasta olisi pahoinpidelty toisen lapsen vanhemmat toimesta.
Muuttuisiko suhtautuminen jos itse seuraisi vierestä kuinka omaa lasta kiusataan eikä kukaan tee mitään.1
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää päiväkodin työntekijöiden toiminta ja käytös tapauksessa. Päiväkotiin, paikkaan mikä pitäisi olla lapsille turvallisin ikinä, tulee vieras aikuinen ja käyttäytyy selkeän väkivaltaisesti lasta kohtaan. Mitä tekee päiväkodin aikuiset? Sanoo että "ei noin saa tehdä".
Se että kyseessä on nainen ja naisen lapsi on siellä päivähoidossa, ei nyt kyllä muuta kokonaiskuvaa.
Mitä jos läheiseltä rakennustyömaalta olisi tullut vihainen työmies ja käynyt vieraaseen lapseen käsiksi siellä päiväkodilla? Olisiko silloin mahdollisesti vain todettu, että noin ei saa tehdä, vai olisiko paikalle soitettu poliisi?
Silläkään ei ole merkitystä, että väkivaltaan syyllistynyt aikuinen itsekin säikähti tilannetta ja pakeni paikalta. Kyllä poliisi olisi joka tapauksessa pitänyt soittaa. Väkivaltatilanteessa sivullisilla on myös kiinniotto-oikeus. Tämä väkivaltainen aikuinen olisi tietenkin pitänyt pysäyttää ja pitää kiinni poliisin saapumiseen saakka.
Toivottavasti tämä tapaus käydään myös tältä osin läpi kyseisessä päiväkodissa ja työntekijöitä ohjataan toimimaan oikein, mikäli tällainen toistuu.
Kummallista ettei lainkaan huoleta päiväkodin suhtautuminen ja käytännöt kiusaamisen osalta.
Ei kai sitten. Kiusaamistahan se vaan on niinkö?
Onko monilla vanhemmilla tosiaan näin huonot tunnetaidot, että ärsyttävän pikkulapseen ei osata suhtautua mitenkään muuten kuin käymällä käsiksi? Tätä toimintaahan moni täällä kannattaa. Entäs ärsyttävä aikuinen vaikka työpaikalla? Löisitkö konfliktitilanteessa aikailematta, jos uskoisit, että sinä voitat matsin?