Nainen pahoinpiteli 3-vuotiasta päiväkodissa
Tässä linkki uutiseen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005850038.html
Naisen mukaan taustalla pitkään jatkunutta kiusaamista. Ihmettelen miten ei päiväkodeissa/kouluissa tapahtuvaan kiusaamiseen pystytä puuttumaan.
Järkytyin vähän tästä päiväkodin työntekijän kommentista
"Kaikilla tuon ikäisillä lapsilla on riitoja ja myös käsiksi käymistä, kun kaveritaitoja opetellaan ja harjoitellaan yhdessä leikkimistä ynnä muuta. Suurin osa näistä välikohtauksista, joissa poika on ollut mukana, ovat olleet niin pieniä ja normaaleja, ettei niistä olisi muille vanhemmille kerrottu."
Kommentit (485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttuisikohan suuhtautuminen jos omaa lasta päiväkodista haettaessa lasta olisi pahoinpidelty toisen lapsen vanhemmat toimesta.
Muuttuisiko suhtautuminen jos itse seuraisi vierestä kuinka omaa lasta kiusataan eikä kukaan tee mitään.1
Ei muutu sen suhteen että lapsia ei piestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni viimeiset rippeet naissukupuoleen. Aikuinen käy kolmevuotiaan kimppuun, pahoinpitelee hänet törkesti ja mammat ovat sitä mieltä, että ihan oikein meni. Kaikki te jotka olette tuon sekopää äidin puolella, olette ihan yhtä pimeitä päästänne.
Samaa mieltä. Tosin väkivaltainen käytös on enemmän yksilön ongelma kuin sukupuoleen liittyvä ominaisuus. Naisten väkivaltaisesta käytöksestä pitäisi silti puhua enemmän. Se auttaisi jo väkivaltaisen naisen uhriksi joutuvia lapsia, miehiä ja naisia, ettei tätä ongelmaa piiloteltaisi.
Yleensä olen ajatellut, että miehet ovat ennemmin väkivallan puolella, mutta tämä ketju on osoittanut, että naiset kannaustavat väkivaltaan. Ja pahoinpitelijä saa sympatiat. Olen todella yllättynyt.
Naiset ovat miehiä enemmän lasten seurassa. Usein se lapsen pahoinpitelijä on nimenomaan äiti. Siitä ei vain puhuta kovin paljon, koska naiset mielletään rauhallisiksi, hoivaaviksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin tekisin, ellei lapseni kiusaamiseen puututtaisi päiväkodissa.
Vai on kiusaaja itkenyt vielä illalla että täti oli tuhma eikä saa tehdä niin :D No ehkä oppii tästä kuinka tuhma itse oli!
Ei varmasti oppinut yhtään mitään mutta luottamus aikuisten hyvyyteen meni! Ei hiito, tajuatteko ollenkaan että nyt puhutaan 3-vuotiaasta lapsesta! Siis 3-vuotiaasta!!!! Todellinen ylilyönti kyseiseltä naiselta! Kuten joku jo mainitsikin tämän naisen oma lapsi voi vielä olla vaarassa kun äidin itsesäätelytaidot ovat tätä luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on pelottavaa kuinka moni hyväksyy väkivallan.
Niinpä ja vielä 3v. lasta kohtaan. Ihan pikkulasta. Ei tulis itsellä mieleenkään. Pitäisin muuten meteliä niin kauan että asiaan puututtaisiin. En kävis käsiks pikkulapseen.
Nainen ei saa multa minkäänlaista sympatiaa, ei minkäänlaista.
Meneekö sympatiat kiusaajan puolelle?
En voi käsittää miten moni hyväksyy kiusaamisen.
3-vuotias on hirveän pieni ja tosiaan vasta opettelee sosiaalisia taitoja. Pahoin pelkään, ettei ”ottanut opikseen” tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin tekisin, ellei lapseni kiusaamiseen puututtaisi päiväkodissa.
Vai on kiusaaja itkenyt vielä illalla että täti oli tuhma eikä saa tehdä niin :D No ehkä oppii tästä kuinka tuhma itse oli!
Ei varmasti oppinut yhtään mitään mutta luottamus aikuisten hyvyyteen meni! Ei hiito, tajuatteko ollenkaan että nyt puhutaan 3-vuotiaasta lapsesta! Siis 3-vuotiaasta!!!! Todellinen ylilyönti kyseiseltä naiselta! Kuten joku jo mainitsikin tämän naisen oma lapsi voi vielä olla vaarassa kun äidin itsesäätelytaidot ovat tätä luokkaa.
Entä pieni käsi joka miettii mikä hänessä on kun häntä jatkuvasti kohdellaan näin? Ei mitään väliä?
Vierailija kirjoitti:
3-vuotias on hirveän pieni ja tosiaan vasta opettelee sosiaalisia taitoja. Pahoin pelkään, ettei ”ottanut opikseen” tuosta.
Saattoi vieraan aikuisen arvaamattoman käytöksen takia oppia pelkäämään ihmisiä loppuikänsä. Sepä onkin aikamoinen opetus 3-vuotiaalle.
Kolmevuotiaan päristely saattaa olla kiusaamista, mutta sitä ei hoideta niin, että lyödään, eristetään, nöyryytetään, pilkataan tms. keinolla.
Miksi? No siksi, että tuossa iässä lapset kokeilevat kaikenlaista ja opettelevat toimimaan sosiaalisissa tilanteissa. Nuo edellä luettelemani keinot eivät ole sellaisia, että niitä olisi järkevää lapselle opettaa.
Miksi niin moni täällä niitä kuitenkin kannattaa?
T. Opettaja
Vierailija kirjoitti:
Säälittää se poika, jonka äiti on näin kyvytön ratkomaan sosiaalisia ongelmia. Kiusaa itse lastaan peloillaan. Luo huonoa oloa lapseensa
Miten olisit itse tilanteen hoitanut jossa lapsellasi on turvaton olo? Jos sinäkin vastaat että puhumalla hoidat niin jatkokysymys kauan jaksat puhua yksin ilman että kukaan vastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on pelottavaa kuinka moni hyväksyy väkivallan.
Niinpä ja vielä 3v. lasta kohtaan. Ihan pikkulasta. Ei tulis itsellä mieleenkään. Pitäisin muuten meteliä niin kauan että asiaan puututtaisiin. En kävis käsiks pikkulapseen.
Nainen ei saa multa minkäänlaista sympatiaa, ei minkäänlaista.
Meneekö sympatiat kiusaajan puolelle?
En voi käsittää miten moni hyväksyy kiusaamisen.
Ei tämä ole mikään narsistin joko-tai asetelma, jossa on valkoiset ja mustat lampaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan taas paskaa lukea kommentteja että sympatiat on tämän väkivaltaa käyttäneen naisen kohdalla. Mitäpä jos tämä väkivaltaa käyttänyt olisi ollut mies. Munista hirteen ja yhtään kysymättä motiiveja. Ihan sama jos on kiusattu lasta tai ei niin yhteenkään lapseen ei kohdisteta minkäänlaista väkivaltaa. Ikinä. Jos ei pysty hallitsemaan itseään sen vertaa niin silloin parempi pysyä pois ihmisten ilmoilta. 3v lapsi opettelee elämäntaitoja ja ilmeisesti osan ihmisten mielestä paras oppi on väkivalta???
Ehkä he kasvattavat omia lapsiaan väkivallalla, joten väkivalta jonkun toisen pientä lasta kohtaan tuntuu normaalilta.
Järkyttävää, että joku käy kolmevuotiaan kimppuun siksi, että lapsi ihan peräti pärisyttää suutaan.
Että ihan peräti pärisyttää suutaan.
Aika mielenkiintoinen käsitys sinulla suun päristelystä. Ei semmoisesta pitäisi tulla kenellekään naarmuja kasvoihin.
Oletko itse jonkun kiusaajan äiti, joka ylpeänä miettii kuinka se oma kiusaajalapsi tulee pärjäämään elämässä paremmin kuin joku hissukka.
"Nainen oli pettynyt siihen, ettei päiväkodin henkilökunta ollut puuttunut asiaan, vaikka oli tietoinen toistuvasta kiusaamisesta. Muut lapset olivat muun muassa heittäneet hänen poikaansa leikkiautolla kasvoihin ja repineet hänen naulakossa olleita vaatteitaan, äiti väitti.
– Pojalla on ollut muun muassa kasvot aivan hiekassa, kun olen tullut häntä hakemaan. Kerran olen kotona huomannut, että hänen poskensa on aivan naarmuilla, nainen kertoi esikuulustelussa.
– Poika näkee jo painajaisia asiasta, ja meidän illat menee pitkälti siihen, kun poika miettii, että ”äiti, miksi minulle tehdään niin”.
Nainen kertoi tehneensä kaikkensa, jotta kiusaaminen loppuisi, mutta päiväkodin työntekijät eivät ole hänen mukaansa kyenneet auttamaan."
Katoitko mitä päiväkodin henkilökunta oli nähnyt?
Tämä äiti oli ylivarovainen ja hänelle kerrottiin ihan kaikki...
Koska äidillä oli nämä kiusaamislasit päässä aina. Siitä tulee lapselle vahinkoa. Tämä äiti tekee lapsestaan kiusatun puhumalla siitä aina. Opettamalla lapselle että tässä on vikaa. Puhumalla negatiivisesti ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattoi vieraan aikuisen arvaamattoman käytöksen takia oppia pelkäämään ihmisiä loppuikänsä. Sepä onkin aikamoinen opetus 3-vuotiaalle.
Täysin oikein, eipähän kiusaa enää ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttuisikohan suuhtautuminen jos omaa lasta päiväkodista haettaessa lasta olisi pahoinpidelty toisen lapsen vanhemmat toimesta.
Muuttuisiko suhtautuminen jos itse seuraisi vierestä kuinka omaa lasta kiusataan eikä kukaan tee mitään.1
On aika paljon vaihtoehtoja välillä "ei tehdä mitään" ja "käydään kimppuun."
Eikö sinulla ole muita keinoja käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää se poika, jonka äiti on näin kyvytön ratkomaan sosiaalisia ongelmia. Kiusaa itse lastaan peloillaan. Luo huonoa oloa lapseensa
Miten olisit itse tilanteen hoitanut jossa lapsellasi on turvaton olo? Jos sinäkin vastaat että puhumalla hoidat niin jatkokysymys kauan jaksat puhua yksin ilman että kukaan vastaa?
Ja sitten jos kukaan ei vastaa, ryhdytään käyttämään väkivaltaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, että itse oisin saattanut samassa tilanteessa ääntä korottaen kieltää kiusaajaa, mutta tietenkään käsiksi ei saa käydä. Siinä on varmaan äidillä ollu tosissaan hermo kireällä.
Omisit kieltänyt kolmevuotiasta päristelemästä. Muutahan ei tilanteessa ollut
Ja lapsi olisi jatkanut oman lapsesi kiusaamista. Näin mammat toimii. Ihan sama miten paha olla omalla lapsella on kunhan kukaan ei ajattele pahaa mammasta.
Kolmivuotiaan pahoinpitelijä on mieleltään sairas. Kolmivuotias ei vielä osaa käyttäytyä oikein, kukaan kolmevuotias. Komevuotias voi ottaa lelun kädestä tai lyödä. Mutta aikuinen ei saa kolmevuotiasta satuttaa.
Ja kyllähän väsynyt äiti voi käydä kolmivuotiaaseen tiukassa paikassa käsiksi. Sattuu sitä, vaikka se ei oikein ole. Mutta vieras lapsi päiväkodin pihalla, ja noin raju kiinni käyminen? Kaukana normaalista. Olisin tosiaan huolissani äidin omien lasten tilanteesta, koska kun äiti kotona raivostuu, ei kukaan ole tulossa väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä terapia auttaisi. Tämä äiti on vahingoksi lapselleen. Hän pakottaa lapsen kiusatuksi
3v ei ole kiusaaja eikä kiusattu. Vielä. Tästä lapsesta tulee kiusattu koska äiti niin haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on turvaton olo, koska hänelle päristellään, niin opettaisin vaikka päristämään takaisin. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten jos kukaan ei vastaa, ryhdytään käyttämään väkivaltaa?
Eli sinä vaan jatkat yksin puhelua vaikka lapsesi kärsii samalla? Lapsi oppii tietämään ettei edes oma vanhempi välitä.
Miksi ei vaihtanut päiväkotia? Tämä vaikuttaa siltä että hyväksyt että ojennan vaimoani. Hän on pyörätuolissa, mutta sinä hyväksyt sen silti.