Nainen pahoinpiteli 3-vuotiasta päiväkodissa
Tässä linkki uutiseen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005850038.html
Naisen mukaan taustalla pitkään jatkunutta kiusaamista. Ihmettelen miten ei päiväkodeissa/kouluissa tapahtuvaan kiusaamiseen pystytä puuttumaan.
Järkytyin vähän tästä päiväkodin työntekijän kommentista
"Kaikilla tuon ikäisillä lapsilla on riitoja ja myös käsiksi käymistä, kun kaveritaitoja opetellaan ja harjoitellaan yhdessä leikkimistä ynnä muuta. Suurin osa näistä välikohtauksista, joissa poika on ollut mukana, ovat olleet niin pieniä ja normaaleja, ettei niistä olisi muille vanhemmille kerrottu."
Kommentit (485)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli jutun luettuani olo, että sympatiani on tuon syytetyn naisen puolella.
Samoin. Teko oli todella väärin, mutta toisaalta turhautumisen ymmärtää, jos taustalla todella on pitkään jatkunutta kiusaamista eikä päiväkodin henkilökunta puutu asiaan.
Kovin vähättelevä asenne kiusaamiseen henkilökunnalla. Olisi kiva tietää mikä päiväkoti kyseessä.
mulle taas tuli sympatia naisen öadta kohtaan. Toivottavasti tilannetta seurataan. Pystyykö hillitsemään itsensä omansa kiukkupuuskissa?
No jos muu ei mene perille ja hoitajat eivät saa kiusaamista loppumaan, niin loputtomiinko kiusatun ja hänen äitinsä täytyy jaksaa? Jospa lapsi nyt oppi, ettei kiusaa enää muita. Toki on kyse pienistä lapsista, mutta hyvähän se on, että nuorena menee jakeluun, mitä voi seurata, jos kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli jutun luettuani olo, että sympatiani on tuon syytetyn naisen puolella.
Samoja tunteita tuli myös minulle. Olen itse päiväkodissa töissä ja yritän kaikkeni, ettei ketään kiusattaisi. Ymmärrän kuitenkin, että on mahdotonta olla joka hetkessä näkemässä, mitä lapset tekevät.
Näin minäkin tekisin, ellei lapseni kiusaamiseen puututtaisi päiväkodissa.
Vai on kiusaaja itkenyt vielä illalla että täti oli tuhma eikä saa tehdä niin :D No ehkä oppii tästä kuinka tuhma itse oli!
Mun mielestä on pelottavaa kuinka moni hyväksyy väkivallan.
Eli päiväkodissa pitäisi teidän mielestämalkaa aina heittelemään lapsia kun käyttäytyvät huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on pelottavaa kuinka moni hyväksyy väkivallan.
Samoin minusta. Olen väkivaltaisessa perheessä kasvanut. Lapsen kimppuun käyvä aikuinen ei ole mieleltään terve.
Vierailija kirjoitti:
mulle taas tuli sympatia naisen öadta kohtaan. Toivottavasti tilannetta seurataan. Pystyykö hillitsemään itsensä omansa kiukkupuuskissa?
Toivottavasti päiväkodin työntekijät tekevät lastensuojeluilmoituksen. Perheessä ei välttämättä kaikki ole kunnossa, jos äiti reagoi fyysisesti kimppuun käymällä lasten käytökseen.
No jos on jo lapsena kusipää, sietääkin vähän säikäyttää. Ei lasta tietenkään saa alkaa lyömään, mutta minusta pieni pelästys ei ole pahitteeksi, ehkä oppi siitä jotain ja on kiusaamista.
Voisin kuvitella, että itse oisin saattanut samassa tilanteessa ääntä korottaen kieltää kiusaajaa, mutta tietenkään käsiksi ei saa käydä. Siinä on varmaan äidillä ollu tosissaan hermo kireällä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, että itse oisin saattanut samassa tilanteessa ääntä korottaen kieltää kiusaajaa, mutta tietenkään käsiksi ei saa käydä. Siinä on varmaan äidillä ollu tosissaan hermo kireällä.
Lapselle huutaminen olisi vielä melko normaali reaktio, vaikkei hyvää käytöstä olisikaan. Vieraaseen lapseen käsiksi käyminen julkisella paikalla sen sijaan on täysin pimeää toimintaa. Mitähän perheessä suljettujen ovien takana tapahtuu?
Kiusaamiskortti alkaa olla joka paikassa. Jumankauta, että kolmivuotias kimppuun saa sen varjolla käydä ihan fyysisesti. Tulee mieleen, naapurin kolmivuotias oli fyysinen omaa kaksivuotiastani kohtaan, niin kolmivuotiaan (koulukiusattu) äiti sanoi, että kaksivuotias ärsyttää. Ja että se ärsyttää, että kaksivuotiaani ei laita hanttiin kolmivuotialle, joka oli fyysisestikin paljon isompi. Olen ajatellut, että kiusatuksi itse tulleiden ajatusmaailma vääristyy. Miten jollain voi olla sympatiat aikuista kohtaan, joka hyökkää kolmevuotiaan kimppuun ja vielä päiväkodin pihalla???
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamiskortti alkaa olla joka paikassa. Jumankauta, että kolmivuotias kimppuun saa sen varjolla käydä ihan fyysisesti. Tulee mieleen, naapurin kolmivuotias oli fyysinen omaa kaksivuotiastani kohtaan, niin kolmivuotiaan (koulukiusattu) äiti sanoi, että kaksivuotias ärsyttää. Ja että se ärsyttää, että kaksivuotiaani ei laita hanttiin kolmivuotialle, joka oli fyysisestikin paljon isompi. Olen ajatellut, että kiusatuksi itse tulleiden ajatusmaailma vääristyy. Miten jollain voi olla sympatiat aikuista kohtaan, joka hyökkää kolmevuotiaan kimppuun ja vielä päiväkodin pihalla???
Minä olen koulukiusattu. Sympatiani eivät todellakaan ole tämän äidin puolella. Toivottavasti heidän perheensä nyt saisi jotain apua, jos vanhempi on noin tasapainoton ja käytöksellään riski muiden turvallisuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle huutaminen olisi vielä melko normaali reaktio, vaikkei hyvää käytöstä olisikaan. Vieraaseen lapseen käsiksi käyminen julkisella paikalla sen sijaan on täysin pimeää toimintaa. Mitähän perheessä suljettujen ovien takana tapahtuu?
Aukiko ne ovet pitäisi olla? Onko teillä?
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei. Aikuinen ihminen riepottelee lasta ja huutaa hänelle?! Hermo ei varmasti pidä omankaan lapsen kanssa. Kiusaamisesta puhuminenkin todennäköisesti ylireagointia.
Tässähän vähän, meidän lapset ja muiden kakarat. Kolmevuotias lapsi on kuitenkin aika pieni vielä.
Ei missään tapauksessa vieras äiti olisi saanut mennä käsiksi toisen lapseen.
Tietysti ainahan lapset nahistelevat keskenään.
Ja saattaahan lapsi hosasta toista lasta jollakin tarkoittamatta mitään.
Niin käyttäytyy varmasti jokainen lapsi.
Jos nähdään kiusoittelua, täytyy sanoa lapselle, että se sattuu, älä tee niin.
Nythän äiti on suoraan lapselleen näyttänyt mallia vieraaseen lapseen kiinni käymisellään miten tapellaan.
Minä en käsitä miten päiväkodeissa ei saada kiusaamista loppumaan. Jos oppii jo päiväkodissa, että toista voi pieksää, niin tietysti se jatkuu koulussakin. Väärin oli käydä kiinni lapseen ja olisi varmaan riittänyt, jos olisi vain korottanut ääntä. Ilmeisesti äiti on vain ollut todella loppu kiusaamiseen ja päiväkodin vähättelevään toimintaan.