Miten päästä eroon pitkäaikaisesta ystävästä, joka ei ymmärrä, että hänen käytöksensä pahoittaa mieleni?
Kyseessä on samalla sukulainen. Olen esittänyt pitäväni hänestä enemmän kuin pidänkäön, eli kuvitellut, että jos jokin hänen toimintansa tuntuu inhottavalle, se on jotenkin oma syyni kuitenkin. Nyt olen kuitenkin saanut hänestä tarpeekseni, enkä suostu ottamaan kontolleni mitään siitä, että hän pahoitti mieleni, enkä halua enää kuullakaan hänestä. Kun sanoin hänelle hänen pahoittaneen mieleni, hän vain pahoitteli, mutta näki, ettei hän oikeasti itse ollut sitä mieltä, eikä tajua itsessään mitään vikaa.
En varsinaisesti haluaisi hänen aattelevan pahaa itsestään, mutta en vain halua enää tavata. Hän sen sijaan kirjoittelee, että voisinko jo jättää asian taakseni ja että varmaan pääsemme eteenpäin.
Minusta hän ei ole tehnyt mitään sellaista, että jättäisin tämän taakseni, mutta en haluaisi pahoittaa hänen mieltään enempää, koska näköjään suora puhe tekee niin.
Kommentit (39)
Kun tuntuu jotenkn hassulta päättää tuttavuussuhde tähän, kun ei oikein tiedä muuttuuko mieli vielä myöhemmin. Toisaalta siinä valossa voisi sanoa hänelle, että katsotaan myöhemmin ja sitten myöhemmin katsoa, kiinnostaako unohtaa eli vähätellä omaa mielipahaa, vaiko ei. Nyt ei ainakaan kiinnosta vähätellä sitä, sehän on tärkeä viesti siitä, ettei henkilö arvosta minua siten kuin kuuluu. Eipä ole kyllä mikään ihme, että olen ollut masentunut, kun olen (äitini opettamana) tällaisia ihmisiäkin vain katsellut, kuin heidän ikävä käytöksensä olisi jotenkin osittain oma vikani.
Ap
Jos jatkan yhteydenpitoa en vain kunnioita häntä enää. Tekisi mieli puhua päin naamaa kuin jollekin k*sipäälle :( Se ei olisi itseäni kohtaan aivan viisasta.
Ap
Yritä puhua asiallisestimutta suoraan. Voit lopettaa yhteydenpidon.
No lakkaat vaan vastaamasta yhteydenottoihin, eiköhän se siitä tajua.
Mun äitini oli tuollainen. Blokkasin hänen numeronsa. Loukannut mua ihan tarpeeksi ja nyt riitti.
Tee niin kuin minulle tehtiin. Puhumatta mitään lopetat kaiken yhteydenpidon. Kyllä välit katkeavat parin epätoivoisen "mikä on vialla?" -kysymyksen jälkeen.
Älä ota yhteyttä. Kun soittaa, kuuntele sujuvasti, mutta älä lähde keskusteluihin.
Onko jommalla kummalla osapuolella ollut halu provoilla? Tahtooko jompi kumpi kaivaa esille totuuden? Onko toisessa heikkouksisa, joista luopumalla toisen provoilukin loppuu? Onko taustalla ollut halu auttaa toista kehittymään?
Arvasin jo otsikosta, kuka on asialla.
Hanki jotain apua itsellesi. Oikeasti. Nuo ajatukset hankaloittavat jo elämääsi. Tuo ei ole enää normaalia.
Sano sille, että olet pitkävihainen eikä sulla ole tapana antaa anteeksi alle 50:ssä vuodessa. Pyydä ottamaan yhteyttä seuraavan kerran syksyllä 2068.
Kyse ei ole pitkävihaisuudesta, vaan siitä, että huomaan, että kyseinen henkilö ei edes tajua, mikä mieleni pahoitti, saati että olisi kiinnostunut tajuamaan. Miksi ihmeessä jatkaisin mitään hänen kanssaan? Hänenkö takiaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole pitkävihaisuudesta, vaan siitä, että huomaan, että kyseinen henkilö ei edes tajua, mikä mieleni pahoitti, saati että olisi kiinnostunut tajuamaan. Miksi ihmeessä jatkaisin mitään hänen kanssaan? Hänenkö takiaan?
Ap
No miksikään ihmeeksi. Lopeta vaan yhteydenpito ja lopeta myös asiasta jankkaaminen.
Nyt tajuan, että äitini on aina vaatinut minua jatkamaan tuollaisten kanssa niiden toisten takia, minulla ei ollut hänelle mitään merkitystä. Siksihän serkkunikin ei nyt osaa ajatella, että en halua jatkaa, kun hän pahoitti mieleni.
Ap
Jos jokainen ihminen pahoittaa mielesi, eikä itse huomaa sitä, eikä koe tehneensä mitään väärää, kannattaa katsella syyllistä peilistä. Jos kaikissa tuntemissasi ihmisissä on tuo sama "vika", saattaa olla, että se "vika" onkin lähempänä kuin arvaatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo miksikään ihmeeksi. Lopeta vaan yhteydenpito ja lopeta myös asiasta jankkaaminen.
Asiassa on paljon pohdittavaa, vaikka ei varmaan sinulle kun olet joku 6:n keskiarvolla peruskoulusi päättänyt juntti.
Ap
Feidaat sen vähitellen kuvioista. Onnistuu sukulaistenkin kohdalla, varsinkin jos sukukinkeritkään eivät kiinnosta.Senkun vaan laittaa numeron estoon ja jättää itse soittamatta.
Tällä tavalla saa kätevästi rajoitettua ei-toivottujen sukulaisten yhteydenotot liki nollaa, tehoaa omiin sisaruksiinkin jos on ihan pakko rajoittaa.
Eli sun tavoitteesi on päästä eroon kaikista läheisistäsi? Erosit miehestä, lapsia et halua tavata, äitisi puheluihin et vastaa ja nyt tämäkin. Sä olet kohta ihan yksin.
Siis koska sen lisäksi, että hän pahoitteli oikeasti omia vikojaan ymmärtämättä hän sanoi pahoittaneensa mielensä siitä, kun sanoin tavoista, joilla hän oli minua kohdellut. Olin kiukkuinen niistä, enkä sanonut mitenkään ystävällisesti. Mutta jos sanoisin rauhallisesti ja suoraan, mitä ajattelen hänen toiminnastaan, ei se mairittele häntä yhtään sen enempää ja varmaankin satuttaisi.
Ap