Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ketä on kähmitty koulussa?

Vierailija
02.10.2018 |

Kuulun niihin 80- luvulla koulua käyneisiin jotka joutuivat sietämään kähmimistä ja seksuaalista häirintää päivittäin, enkä edelleenkään pysty kulkemaan miesjoukon ohi rennosti.
Millaisia traumoja teille on jäänyt?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin koulua 60- ja 70-luvulla, ei ollut kähmintäkulttuuria.

Niin minäkin ,lukiossa pitkällä matikalla vähemmistöä, samoin opiskellessa ja sen jälkeen töissä.Koskaan kukaan kähminyt jos en itse tehnyt aloitetta.

Ihme touhua!

Se kähmijäporukka tuskin luki pitkää matikkaa, tämmöinen kokemus itselläni on.

Vierailija
62/81 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, oli ihan päivittäistä tuolloin 80-90 lukujen taitteessa. Ei jäänyt mitään traumoja minulle, mutta silti olen sitä mieltä, että hyvä kun asiasta puhutaan nyt eikä sellaista tarvitse sietää.

Yläasteella kuviksen maikka, joka oli nainen, niin alko varovasti kehuskelee kuinka taitava olen piirtää ja oli koko aika lähellä niillä tunneilla. "vahingossa" puristi pakarasta. Koko aika se meni pitemmälle siinä, mutta mua se ei häirinny jotenkin yhtään. Pidin sitä hienona juttuja. Ennen kun kesälomat alko, niin mä duunasin sitä ja menetin poikuuteni kuvaamataidon opettajalle. Vasta aikuisena myöhään, kun on tullut näitä juttuja kun opettaja ja oppilas sitä ja tätä, niin ymmärsin että sehän teki aivan hlevtin väärin. En ole ikinä aikasemmin ajatellut sitä niin. Mulle se oli tosi jees juttu ja en nyt kovin pahoillaan ole vieläkään, mutta silti. Pari kertaa olen miettinyt, että onkohan se ite ajatellu asioita nyt, kun on meetoota ja muuta joka päivä lehdissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran eräs tyttö työnsi sormensa anukseeni, mutta se oli ihan ok....

Vierailija
64/81 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kähmitty ikinä. Jotain hyötyä tästä rumuudesta on.

Vierailija
65/81 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma poika ei koskisi sen luokan tyttöihin pitkällä tikullakaan.

Vai niin, muitten luokkien tytöt saavat kärsiä senkin edestä.

Vierailija
66/81 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksessa ravintolapuolella 90-luvulla oli luokalla yksi tyyppi joka kähmi, puristeli ja jopa suutelikin toisia poikia.  Tuntui tietenkin tosi nololta kun muut pojat huomasivat osan kähminnästä, ja homoksileimautuminen tuntui raskaalta. Itse kähmijää se ei näyttänyt haittaavan. Ei kaikki kähmintä ole välttämättä pahaa, mutta poikien kesken siinä raskaimalta tuntuu se homoksileimautuminen ainakin vielä 16-17-vuotiaana. Ihme kyllä en kertaakaan nähnyt että tyttöjä kohtaan olisi ollut mitään lähentelyä poikien taholta, vaikka suurin osa pojista oli heteroseksuaaleja. Suuren osa kähminnästä (poikien välisestä) voi kyllä huomata olevan sellaista leikittelyä ja kokeilunhalua, ja jos se olisikin vakavampaa niin aikuisten tulisi olla siitä välittämättä, tai ainakin esittää olevansa etteivät huomaa, sillä 16-vuotiaasta saattaa tuntua vielä äärimmäisen raskaalta leimautua homoksi joko siksi että hän joutuu toisen kähminnän kohteeksi tai itsellä sitten ehkä tekee mieli koskettaakin toista poikaa.  

Vierailija
67/81 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintsikoista vetämistä, kropan arvostelua suureen ääneen, huutelua "silakan hajusta" jne. En pidä miehiä oikeastaan ihmisinä.

Vierailija
68/81 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesopettaja kähmi 80-luvulla.

Vierailija
69/81 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle jäänyt mitään traumoja, vaikka välillä joku vähän puristelikin.

Ei ne rinnat pienestä puristelusta rikki mene ja pojilla tuntui olevan suuri tarve tutustua tyttöjen uusiin muotoihin. Kyllä niistä puristelijoistakin kasvoi ihan kunnon miehiä, kunhan nuoruuden uteliaisuus ensin meni ohi.

Vierailija
70/81 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin koulua 80-luvulla, mutta meidän koulumme oli ankara. Mitään tuollaista ei olisi katsottu hetkeäkään.

Vierailija
71/81 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkein 40v mies ja enpä kähminyt koskaan ketään, tein läksyni ja sitä rataa. Tulin kiusatuksi yläasteella ja vieläkään minulla ei ole ollut tyttöystävää. Ois vissiin kannattanut kähmiä? :D

Vierailija
72/81 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Myönnän, että olen joskus aikoinani parin edessä istuvan tytön rintsikoiden hakaset avannut luokassa takaapäin paidan läpi ilman lupaa. Ihan vaan siksi, että olin vähän ihastunut. Sorry, jos saitte siitä traumat. Voitte kivittää nyt.

Tuskin se, että olit ihastunut, antaa oikeutuksen teollesi. Vai mitä aiot sanoa tyttärellesi, jos hän joku kaunis päivä tulee ahdistuneena luoksesi ja kertoo, että on kokenut koulussa sek suaalista häirintää? 

Vierailija
73/81 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne rinnat pienestä puristelusta rikki mene ja pojilla tuntui olevan suuri tarve tutustua tyttöjen uusiin muotoihin. Kyllä niistä puristelijoistakin kasvoi ihan kunnon miehiä, kunhan nuoruuden uteliaisuus ensin meni ohi.

Ai, sulle sopi olla joittenkin uteliaitten poikien harjoittelualusta. Okei. Itseäni ei sellainen ole koskaan kiinnostanut. Olisivat puristelleet äityköittensä muotoja. Ei nekään siitä rikki mene. 

Vierailija
74/81 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen melkein 40v mies ja enpä kähminyt koskaan ketään, tein läksyni ja sitä rataa. Tulin kiusatuksi yläasteella ja vieläkään minulla ei ole ollut tyttöystävää. Ois vissiin kannattanut kähmiä? :D

Ei kähmimisellä tyttöystäviä saa! Ihme logiikkaa.

Vierailija
75/81 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MINUA HIPAISTIIN PEPPUUN JA HIRVEÄT KEHOLLISET TRAUMAREAKTIOT OVAT VAIVANNEET 40 V VUOSIEN TERAPIASTA HUOLIMATTA 😫😭

- Anne57v, vegan, Sosiaalitoimi Hki, sairaslomalla

Vaivaako omatunto?

Vierailija
76/81 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kähmimisellä tyttöystäviä saa! Ihme logiikkaa.

Eiköhän niillä kähmijöillä ole ollut enemmän tyttöystäviä kuin minulla. Baaristakin aikoinaan sai parhaiten p...lua "hit and miss"-tekniikalla, eli naiseen vaan tanssilattialla hivuttautui kiinni ja sitten se joko tykkäsi tai ei tykännyt. Aika harva tykkää semmosesta luvan kyselystä ainakaan, eli pitää vaan melkein tehdä eikä meinata. Joutui aina etsimään muutenkin niitä naisia jotka ovat yksin yms. Eipä ollut helppoa sekään. Helpompaa olisi jos nuorena olisi mennyt yhteen heti jonkun tytön kanssa, mutta eipä kukaan tyttö kiusattua poikaa halua, pinnallisia ovat, ja niin ovat vielä naisenakin...enkä edes ole lihava, käyn säännöllisesti salilla.

Vierailija
77/81 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Myönnän, että olen joskus aikoinani parin edessä istuvan tytön rintsikoiden hakaset avannut luokassa takaapäin paidan läpi ilman lupaa. Ihan vaan siksi, että olin vähän ihastunut. Sorry, jos saitte siitä traumat. Voitte kivittää nyt.

Tuskin se, että olit ihastunut, antaa oikeutuksen teollesi. Vai mitä aiot sanoa tyttärellesi, jos hän joku kaunis päivä tulee ahdistuneena luoksesi ja kertoo, että on kokenut koulussa sek suaalista häirintää? 

En kasvattaisi tyttärestäni tyhjänitkijää, vaan vahvan ja itsenäisen naisen. 

Vierailija
78/81 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissien puristelua ja pyllyn puristelua oli, mutta ei tuosta mitään traumoja jäänyt. Tytöt, joita ei kähmitty, olivat selvästi tietoisia siitä, että olivat vähemmän houkuttelevia.

Vierailija
79/81 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kähmijöillä oli uskallusta tehdä, mistä hissukat vain haaveili. Kähmijät eivät yleensä olleet mitään järjen jättiläisiä, mutta naisten kanssa osasivat pelata myöhemminkin. Eivät naiset rikki mene ja koulussa pojat saivat ainakin huomiota tytöiltä, kun vähän rintoja puristelivat.

Vierailija
80/81 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itku mikä toope. Eli nykyäänkin on ihan kiva juttu että tyttöjä kopeloidaan. Muista sitten jos omaa tytärtäsi koprloidaan niin se on ihan *kiva juttu*.